Reglement juridisch controller van de provincie Groningen

Geldend van 03-07-2025 t/m heden

Intitulé

Reglement juridisch controller van de provincie Groningen

Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen,

Overwegende dat:

  • -

    het in verband met de onafhankelijke positie van de juridisch controller wenselijk is taken en bevoegdheden vast te leggen in een reglement.

Gelet op artikel 3 Regeling ambtelijke organisatie provincie Groningen 2022.

Besluiten:

Vast te stellen het "Reglement juridisch controller provincie Groningen", luidende als volgt:

Artikel 1 - Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

concerndirecteur: lid van de directie;

directie: provinciesecretaris en een of meer concerndirecteuren;

domeinleider: leider van een domein van de provinciale organisatie;

teamleider: teamleider van een team van de provinciale organisatie.

Artikel 2 - Plaats van de juridisch controller in de organisatie

  • 1. De functie van de juridisch controller wordt uitgeoefend door de coördinerend concernjurist, die onderdeel uitmaakt van het team Kwaliteit en Control binnen het domein Bestuurszaken (BESKC).

  • 2. De juridisch controller is hiërarchisch direct ondergeschikt aan de directie.

  • 3. De juridisch controller wordt bij zijn taken ondersteund door de juridisch adviseurs uit het team Kwaliteit en Control (BESKC).

Artikel 3 - Reikwijdte van de bevoegdheden

  • 1. De juridisch controller brengt verslag uit aan de directie.

  • 2. De juridisch controller is bevoegd gevraagd- en ongevraagd advies uit te brengen aan de (leden van) de directie, domeinleiders en teamleiders.

  • 3. Indien de juridisch controller behoefte heeft aan specifieke deskundigheid doet hij aan de directie de nodige voorstellen tot het inschakelen van interne en/of externe deskundigen.

Artikel 4 - Takenpakket van de juridisch controller

De juridisch controller:

  • a.

    analyseert en beoordeelt collegevoorstellen en de bijbehorende besluitvorming;

  • b.

    analyseert (de uitkomst van) bezwaar-, beroeps- en klachtprocedures;

  • c.

    initieert, begeleidt en verricht analyses of onderzoeken op juridisch gebied op verzoek van (leden van) de directie, domeinleiders of teamleiders;

  • d.

    signaleert en informeert de betrokken teamleider over de juridische kwaliteit van besluitvorming;

  • e.

    doet, indien daartoe aanleiding bestaat, voorstellen tot het uitvoeren van audits aan de directie, die daarvoor opdracht kan geven;

  • f.

    toetst management- en bestuursrapportages vanuit juridisch oogpunt op juistheid en volledigheid en rapporteert daarover in eerste instantie aan de samensteller daarvan. Hij kan de samensteller verzoeken conclusies en aanbevelingen uit de rapportage op te nemen in de management- c.q. bestuursrapportage;

  • g.

    informeert en adviseert (periodiek) over de werkwijze, procedures en modellen met als doel de juridische aspecten in de beleidsvoornemens en de formele besluiten voldoende zorgvuldig tot hun recht laten komen;

  • h.

    brengt verslag uit en rapporteert periodiek aan de directie over de voortgang van de uitvoering van het takenpakket.

Artikel 5 - Informatieplicht

  • 1. De betrokken domeinleider wordt geïnformeerd over de opdrachtverstrekking bedoeld in artikel 4 aanhef en onder e. en de uitkomst van onderzoeken.

  • 2. De opdrachtgever bedoeld in artikel 4 aanhef en onder c. wordt geïnformeerd over de uitkomsten voortkomend uit de analyses en onderzoeken.

  • 3. De betrokken teamleider wordt geïnformeerd over de analyses of resultaten genoemd artikel 4 aanhef en onder b. en d.

Artikel 6 - Overige gevallen

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslissen gedeputeerde staten.

Artikel 7 - Citeertitel en inwerkingtreding

Dit reglement wordt aangehaald als Reglement juridisch controller van de provincie Groningen en treedt in werking op de dag na bekendmaking in het Provinciaal blad.

Ondertekening

Groningen, 24 juni 2025

Gedeputeerde Staten van Groningen:

René Paas, voorzitter

Hans Schrikkema, secretaris