Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741405
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741405/1
Rectificatie: Nadere regels jeugdhulp gemeente Breda 2025 (nieuw)
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 02-07-2025
Intitulé
Rectificatie: Nadere regels jeugdhulp gemeente Breda 2025 (nieuw)[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat de bijlagen niet waren opgenomen. De oorspronkelijke publicatie is op 19 juni 2025 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2025, 262814.]
Bekendmaking
Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 10 juni 2025 de Nadere regels jeugdhulp gemeente Breda 2025 (nieuw) hebben vastgesteld.
Inwerkingtreding
De nadere regels worden van kracht met ingang van de dag na deze bekendmaking.
Rechtsmiddelen
Tegen het besluit tot vaststelling van de nadere regels is geen bezwaar of beroep mogelijk.
Tekst nadere regels
Burgemeester en wethouders van de gemeente Breda;
Gelet op het bepaalde in de Jeugdwet en de Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025;
Besluit vast te stellen de Nadere regels jeugdhulp gemeente Breda 2025 (nieuw)
Nadere regels jeugdhulp gemeente Breda 2025 (nieuw)
HOOFDSTUK 1: BEGRIPSBEPALINGEN
Artikel 1.1 Begripsbepalingen
De begripsbepalingen die in dit besluit worden gebruikt, hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet, het Besluit Jeugdwet, de Regeling Jeugdwet en de Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025. In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- a.
College: college van burgemeester en wethouders.
- b.
DSM: meest actuele versie van de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders.
- c.
Gemeente: de publiekrechtelijke rechtspersoon gemeente Breda.
- d.
Verordening: Verordening Jeugdhulp Gemeente Breda 2025.
HOOFDSTUK 2: INDIVIDUELE VOORZIENINGEN
Artikel 2.1 Ambulante behandeling
-
1. Ambulante behandeling wordt alleen verstrekt voor de behandeling van:
- a.
Ontwikkelingsproblematiek; of
- b.
Problematiek in relatie tot een (licht) verstandelijke beperking; of
- c.
Psychische, psychosociale dan wel psychiatrische problematiek; of
- d.
Gedragsproblematiek.
- a.
-
2. Ambulante behandeling van de in lid 1 sub a en b genoemde problematieken is gericht op het herstellen of het op gang brengen van een vastgelopen of verstoorde ontwikkeling en het versterken van de opvoedingskracht van het gezin, en wordt alleen verstrekt met als doel:
- a.
Gezond en veilig opgroeien;
- b.
Groeien naar zelfstandigheid, en
- c.
Voldoende zelfredzaam zijn om te participeren in het maatschappelijk verkeer, rekening houdend met de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de jeugdige.
- a.
-
3. Ambulante behandeling van de in lid 1 sub c genoemde problematieken is gericht op het aanpakken, herstellen, opheffen of stabiliseren van psychische of psychiatrische aandoeningen bij jeugdigen, en wordt alleen verstrekt als sprake is van een DSM-benoemde stoornis of een sterk vermoeden daarvan.
-
4. Ambulante behandeling van de in lid 1 sub a tot en met c genoemde problematieken gedurende onderwijstijd vindt alleen plaats:
- a.
Als met betrekking tot de jeugdige een vrijstelling van onderwijs geldt in de zin van artikel 5 van de Leerplichtwet 1969, of;
- b.
Voor maximaal een dagdeel per week gedurende een periode van maximaal een halfjaar als hierover afstemming heeft plaatsgevonden tussen de jeugdige en/of zijn ouders, het regionaal bureau leerplicht, het samenwerkingsverband passend onderwijs van de school waar de jeugdige staat ingeschreven en het college en die afstemming tot overeenstemming heeft geleid.
- a.
Artikel 2.2 Specialistische ambulante behandeling (SGGZ)
-
1. Specialistische ambulante behandeling is gericht op het aanpakken, herstellen, opheffen of stabiliseren van psychische of psychiatrische aandoeningen bij jeugdigen en is bedoeld voor de jeugdige en zijn gezinssysteem voor wie gestelde doelen als gevolg van matige tot zeer ernstige psychische of psychiatrische problematiek niet zelfstandig haalbaar zijn en de ondersteuning daarin vanuit het gezin en het eigen netwerk niet toereikend is. Na behandeling zal bij blijvende beperkingen soms begeleiding nodig zijn, waarbij het gaat om het toepassen, oefenen en blijven trainen van vaardigheden in het dagelijkse functioneren.
-
2. Specialistische ambulante behandeling kan alleen worden ingezet wanneer er sprake is van een (vermoeden van een) DSM-benoemde stoornis. Blijkt tijdens het traject dat hiervan geen sprake is, dan wordt de behandeling stopgezet en de jeugdige waar nodig verwezen naar andere jeugdhulpvormen.
-
3. Specialistische ambulante behandeling kan alleen worden verstrekt als het tot doel heeft om voor de jeugdige en zijn gezinssysteem een haalbaar niveau van zelfredzaamheid te bereiken. Daarbij dient het gedrag van de jeugdige en zijn gezinssysteem passend te zijn bij de ontwikkelingsmogelijkheden en om adequaat te functioneren binnen het gezin en op de relevante leefgebieden in de maatschappij.
-
4. Specialistische ambulante behandeling kan alleen worden verstrekt als het is gericht op het aanleren en oefenen van nieuwe (inter)persoonlijke vaardigheden en gedrag voor het adequaat functioneren op verschillende leefgebieden.
-
5. Psychofarmaca medicatiecontrole kan enkel worden geboden door de kinder- en jeugdpsychiater en de verpleegkundig specialist GGZ.
Artikel 2.3 Vaktherapie
-
1. Vaktherapie is gericht op het aanpakken, herstellen, opheffen of stabiliseren van psychische problematiek bij jeugdigen door middel van ervaringsgericht leren.
-
2. Vaktherapie wordt alleen verstrekt als het als doel heeft:
- a.
De zelfredzaamheid van de jeugdige en zijn gezin te vergroten; en/of
- b.
Het adequaat functioneren van de jeugdige in de maatschappij op relevante leefgebieden te versterken.
- a.
-
3. Vaktherapie wordt alleen verstrekt ter behandeling van ontwikkelingsproblematiek. Vaktherapie wordt verder alleen verstrekt als:
- a.
Er geen andere vormen van ambulante behandeling zijn ingezet; en
- b.
Er geen vermoeden bestaat van een DSM-benoemde stoornis; en
- c.
De vaktherapie uitsluitend gericht is op de doelstellingen genoemd in lid 2 en
- d.
De vaktherapie individueel wordt geboden aan de jeugdige en/of zijn gezin.
- a.
Artikel 2.4 Dyslexie
-
1. Diagnostiek en behandeling in relatie tot dyslexie is gericht op het aanpakken, herstellen, opheffen of stabiliseren van leerachterstanden die veroorzaakt worden door ernstige en enkelvoudige dyslexie, en heeft als doel het behalen van een functioneel niveau van technisch lezen en spellen.
-
2. Diagnostiek in relatie tot dyslexie wordt alleen verstrekt als er een schoolanamnese rapport en leerlingdossier beschikbaar is dat voldoet aan de eisen uit paragraaf 2.4.1 van (de meest recente versie van) het Protocol Dyslexie Diagnose & Behandeling 3.0.
-
3. Behandeling in relatie tot dyslexie wordt alleen verstrekt als:
- a.
Het is gericht op de problematiek en het doel zoals genoemd in lid 1 en
- b.
Door middel van een onderzoek, dat is uitgevoerd overeenkomstig de eisen uit hoofdstuk 2 van (de meest recente versie van) het Protocol Dyslexie Diagnose & Behandeling 3.0, het bestaan van ernstige en enkelvoudige dyslexie is aangetoond; en
- c.
De dyslexieproblematiek leidt dan wel redelijkerwijs kan leiden tot een significante leerachterstand, en
- d.
De op grond van de Wet passend onderwijs verleende ondersteuning aantoonbaar ontoereikend is en het redelijkerwijs niet valt te verwachten dat de inzet van aanvullende ondersteuning op grond van de Wet passend onderwijs gaat leiden tot het behalen van een functioneel niveau van technisch lezen en spellen.
- a.
Artikel 2.5 Begeleiding bij het dagelijkse leven
-
1. Begeleiding bij het dagelijks leven wordt verstrekt in de vorm van individuele begeleiding of groepsbegeleiding, waarbij:
- a.
Individuele begeleiding in één op één contact aan de jeugdige en zijn gezin wordt aangeboden. Uitgangspunt is dat dit contact fysiek plaatsvindt. Digitaal contact is toegestaan voor zover dit aantoonbaar aansluit bij de hulpvraag en de behoefte van de jeugdige. Er kan niet worden volstaan met uitsluitend digitaal contact.
- b.
Groepsbegeleiding wordt aangeboden in groepsverband. De groepsgrootte betreft het maximaal aantal jeugdigen per groep dat voor de jeugdige gezien zijn problematiek hanteerbaar is.
- a.
-
2. Begeleiding bij het dagelijkse leven is gericht op het bevorderen, het behouden of het compenseren van zelfredzaamheid en de maatschappelijke participatie van jeugdigen met ernstige opgroeiproblematiek, een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking dan wel een psychiatrische of somatische aandoening. Begeleiding bij het dagelijkse leven heeft als doel:
- a.
De jeugdige en zijn gezin in staat te stellen om dagelijkse handelingen en vaardigheden uit te voeren, hier regie op te voeren, en waar relevant de geboden hulp en ondersteuning effectief te coördineren.
- b.
Het gezin in staat te stellen om de jeugdige de juiste ondersteuning te geven en om nieuwe vaardigheden verder zelfstandig te ontwikkelen.
- c.
De veiligheid van de jeugdige te borgen.
- a.
-
3. Begeleiding bij het dagelijkse leven wordt alleen verstrekt:
- a.
Voor de jeugdige en zijn gezin voor wie de in lid 2 vermelde doelen als gevolg van een gebrek aan zelfredzaamheid of verlies aan regie bij het opgroeien en opvoeden niet zelfstandig haalbaar zijn; en
- b.
Als dagbesteding zoals bedoeld in art. 2.7 niet passend is.
- a.
-
4. Individuele begeleiding zoals bedoeld in lid 1 sub a wordt voorts alleen vertrekt als groepsbegeleiding zoals bedoeld in lid 1 sub b gezien de problematiek van de jeugdige niet passend is.
Artikel 2.6 Persoonlijke verzorging
-
1. Persoonlijke verzorging kan uitsluitend worden verstrekt als deze is gericht op het opheffen van een tekort aan zelfredzaamheid bij jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking of een somatische of psychiatrische aandoening of beperking, die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt.
Artikel 2.7 Dagbesteding, dagbehandeling en logeeropvang (respijtzorg)
-
1. Dagbesteding kan uitsluitend worden verstrekt als deze is gericht op het bieden van een zinvolle invulling van en structuur aan de dag voor jeugdigen met een somatische, verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem, en ondersteunt in het zo lang mogelijk behouden van dagelijkse handelingen en vaardigheden.
-
2. Dagbesteding kan ook worden verstrekt ter ontlasting van het gezinssysteem, waar dit door de problematiek van de jeugdige in het sociale netwerk én binnen de overige voorzieningen onvoldoende mogelijk is.
-
3. Dagbesteding wordt verstrekt buiten schooltijden, in weekenden, en tijdens schoolvakanties en andere schoolvrije dagen. Dagbesteding wordt niet verstrekt gedurende onderwijstijd, tenzij met betrekking tot de jeugdige een vrijstelling van onderwijs geldt in de zin van artikel 5 van de Leerplichtwet 1969.
-
4. Dagbehandeling kan uitsluitend worden verstrekt als het is gericht op het herstellen of het op gang brengen van een ernstig vastgelopen of verstoorde ontwikkeling en het versterken van de opvoedingskracht van het gezin en waar nodig de betrokken (jeugd-)professional.
-
5. Dagbehandeling kan alleen worden verstrekt als het tot doel heeft om voor de jeugdige en zijn gezinssysteem een haalbaar niveau van zelfredzaamheid te bereiken. Daarbij dient het gedrag van de jeugdige en zijn gezinssysteem passend te zijn bij de ontwikkelingsmogelijkheden en om adequaat te functioneren binnen het gezin en op de relevante leefgebieden in de maatschappij.
-
6. Dagbehandeling kan uitsluitend worden verstrekt als het gericht is op het aanleren en oefenen van nieuwe (inter)persoonlijke vaardigheden aan de jeugdigen en het gezinssysteem in het dagelijks functioneren en opvoeden. Daarbij is een nauwe samenwerking met het onderwijs, het gezin en hun eventuele netwerk en de betrokken (jeugd)professional vereist.
-
7. Dagbehandeling is niet bedoeld ter vervanging van onderwijs; er moet bij dagbehandeling altijd primair sprake zijn van een behandeldoel. De inzet van dagbehandeling gedurende onderwijstijd moet altijd afgestemd zijn met leerplicht, het samenwerkingsverband passend onderwijs en de gemeentelijke toegang en gericht zijn op terugkeer/instroom in het onderwijs.
-
8. Logeeropvang is gericht op ontlasting van het gezinssysteem van de jeugdige wanneer het daarvoor nodig is dat de jeugdige naast dagbesteding ook op sommige avonden en nachten op een andere dan de thuislocatie, verblijft. Logeeropvang wordt alleen verstrekt in aanvulling op dagbesteding zoals bedoeld in lid 1.
Artikel 2.8 Behandeling met verblijf
-
1. Behandeling met verblijf kan uitsluitend worden verstrekt als dit is gericht op het verminderen, stabiliseren, behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke beperking van de jeugdige.
-
2. Behandeling met verblijf wordt dag en nacht (24-uursvoorziening) aangeboden buiten de eigen omgeving van de jeugdige op een locatie waar hij passende behandeling krijgt aangeboden.
-
3. Behandeling met verblijf wordt verstrekt op vrijwillige of gedwongen basis.
Artikel 2.9 JeugdzorgPlus
-
1. JeugdzorgPlus kan uitsluitend worden verstrekt als deze is gericht op de intensieve behandeling van jeugdigen met ernstige gedragsproblemen.
-
2. JeugdzorgPlus wordt dag en nacht (24 uurs-voorziening) aangeboden buiten de eigen omgeving van de jeugdige op een locatie waar hij passende hulpverlening en/of behandeling krijgt aangeboden.
-
3. JeugdzorgPlus wordt verstrekt op basis van een machtiging als bedoeld in hoofdstuk 6 van de wet.
Artikel 2.10 Pleegzorg en gezinshuiszorg
-
1. Pleegzorg kan uitsluitend worden verstrekt als deze is gericht op het bieden van een vervangende opvoed- en verzorgingsomgeving waarbij de jeugdige geplaatst wordt in een vervangende gezinssituatie in de vorm van een pleeggezin.
-
2. Gezinshuiszorg kan uitsluitend worden verstrekt als deze is gericht op het bieden van een vervangende opvoed- en verzorgingsomgeving onder professionele begeleiding waarbij de jeugdige geplaatst wordt in een vervangende gezinssituatie in de vorm van een gezinshuis.
-
3. Pleegzorg en gezinshuiszorg worden uitsluitend verstrekt als de ouders tijdelijk of permanent pedagogisch onmachtig zijn om veiligheidsrisico’s veroorzaakt door kind-eigen of gezinsproblematiek weg te nemen.
-
4. Pleegzorg en gezinshuiszorg kunnen uitsluitend worden verstrekt als deze gericht zijn op een of meer van de in artikel 2.1 lid 1 genoemde doelstellingen.
-
5. Pleegzorg en gezinshuiszorg kunnen ook worden ingezet als de jeugdige de leeftijd van 18 jaar maar nog niet die van 21 jaar heeft bereikt, mits de jeugdige aangeeft in het pleeggezin of gezinshuis te willen blijven wonen en nog steeds aan de voorwaarden uit lid 1 tot en met 4 wordt voldaan.
Artikel 2.11 Crisiszorg
-
1. Crisiszorg kan uitsluitend worden verstrekt als deze is gericht op het bieden van kortdurende (verblijfs)zorg als sprake is van een crisissituatie.
-
2. Crisiszorg wordt alleen verstrekt om de veiligheid van de jeugdige en zijn omgeving te waarborgen en/of om de situatie te stabiliseren.
-
3. Crisiszorg kan zowel worden verstrekt in de vorm van verblijfszorg als in de vorm van ambulante jeugdhulp.
Artikel 2.12 Verhouding met het Stevig Lokaal Team
-
1. Voor zover de voorzieningen als bedoeld in artikel 2.1 tot en met 2.11 onderdeel uitmaken van het aanbod van het Stevig Lokaal Team, geldt dat deze uitsluitend als individuele voorziening kunnen worden toegekend als is voldaan aan de voorwaarden zoals die voor de betreffende voorzieningen voortvloeien uit artikel 2.1 tot en met 2.12 en naar het oordeel van het college ondersteuning van de betreffende jeugdige binnen het Stevig Sociaal Team niet leidt tot een passende ondersteuning als bedoeld in artikel 2.3 van de wet.
HOOFDSTUK 3: PROCEDURE TOEGANG JEUGDHULP VIA DE GEMEENTE
Artikel 3.1 Verplicht gebruik van een formulier voor het indienen van een aanvraag
-
1. Jeugdigen of hun ouders moeten voor het indienen van een aanvraag en voor het in dat kader verstrekken van noodzakelijke gegevens gebruikmaken van het formulier als bedoeld in bijlage A bij de nadere regels.
Artikel 3.2 Gegevens verzamelen
-
1. Het college of het Stevig Lokaal Team verzamelt alle voor het onderzoek van belang zijnde en toegankelijke gegevens over de jeugdige en zijn situatie. Het college of het Stevig Lokaal Team maakt vervolgens zo spoedig mogelijk met de jeugdige en/of zijn ouders een afspraak voor het gesprek als bedoeld in artikel 4.1 lid 1 of 2 van de verordening.
-
2. De jeugdige en/of zijn ouders verschaffen voorafgaand aan het gesprek als bedoeld in lid 1 alle gegevens en bescheiden die naar het oordeel van het college of het Stevig Lokaal Team voor het onderzoek nodig zijn en waarover zij redelijkerwijs de beschikking kunnen krijgen.
-
3. De jeugdige en/of zijn ouders verstrekken in ieder geval een identificatiedocument als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage.
-
4. Het college of het Stevig Lokaal Team informeert de jeugdige en/of zijn ouders over de gang van zaken bij het gesprek, hun rechten en plichten en de vervolgprocedure en vraagt hen toestemming om hun persoonsgegevens te verwerken.
-
5. Het college of het Stevig Lokaal Team kan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 4.1 lid 1 en 2 van de verordening, gemotiveerd afzien van een gesprek, tenzij de jeugdige en/of zijn ouders aangeven een gesprek te willen.
Artikel 3.3 Gezinsplan
-
1. In het gezinsplan worden de onderwerpen van het onderzoek als bedoeld in artikel 4.1 lid 3 respectievelijk lid 4 en 5 opgenomen, voor zover van toepassing.
-
2. In spoedeisende gevallen kan het college of het Stevig Lokaal Team afzien van het opstellen van een gezinsplan of afwijken van de verplichte inhoud van het gezinsplan als bedoeld in lid 1.
Artikel 3.4 Inhoud beschikking
-
1. Bij het verstrekken van een individuele voorziening in natura wordt in de beschikking in ieder geval vastgelegd:
- a.
Welke de te verstrekken jeugdhulp is, en;
- b.
Voor welke duur en frequentie de jeugdhulp wordt verstrekt, en;
- c.
Wat het beoogde resultaat van de jeugdhulp is, en;
- d.
Wat de ingangsdatum en duur van de beschikking is, en;
- e.
Indien van toepassing, welke andere voorzieningen relevant zijn of kunnen zijn.
- a.
-
2. Bij het verstrekken van een individuele voorziening in de vorm van een pgb wordt in de beschikking in ieder geval ook vastgelegd:
- a.
Voor welk resultaat het pgb kan worden aangewend, en;
- b.
Welke kwaliteitseisen gelden voor de besteding van het pgb, waaronder in ieder geval de kwaliteitseisen als bedoeld in artikel 5.4 van de verordening, en;
- c.
Wat de hoogte van het pgb is en hoe hiertoe is gekomen, en;
- d.
Welke voorwaarden aan het pgb verbonden zijn, en;
- e.
Wat de duur is van de verstrekking waarvoor het pgb is bedoeld, en;
- f.
De wijze van verantwoording van de besteding van het pgb.
- a.
-
3. Het gezinsplan is een onlosmakelijk onderdeel van de beschikking tot verstrekking van een individuele voorziening.
-
4. Bij een beschikking tot verstrekking van een individuele voorziening in de vorm van een pgb, is het budget- en motivatieplan, in aanvulling op lid 3, een onlosmakelijk onderdeel van de beschikking.
-
5. In de beschikking staat beschreven op welke wijze de jeugdige of zijn ouders tegen de beschikking in bezwaar kunnen gaan.
Artikel 3.5 Evaluatie van de jeugdhulp
-
1. In het kader van een evaluatie van de geleverde jeugdhulp als bedoeld in artikel 4.7 lid 1 van de verordening, voor zover om verlenging van de jeugdhulp wordt gevraagd, en artikel 4.7 lid 2 van de verordening moet door de jeugdige of de ouders een deugdelijk evaluatieverslag worden verstrekt aan het college of, voor zover het een jeugdige of zijn ouders betreft die wonen in het aangewezen gebied Stevig Lokaal Team, het Stevig Lokaal Team.
-
2. Het evaluatieverslag als bedoeld in lid 1 bevat de volgende informatie:
- a.
Welke jeugdhulp is geleverd;
- b.
Aan welke doelen is gewerkt;
- c.
Welke activiteiten en inspanningen er door de jeugdige, de ouders en de jeugdhulpaanbieder zijn verricht om de beoogde resultaten te bereiken;
- d.
Welke resultaten zijn behaald;
- e.
Op welke manier is gewerkt aan een afbouw van de jeugdhulp naar een overige voorziening of de eigen kracht van de jeugdige en/of zijn ouders;
- f.
De redenen waarom in voorkomend geval de resultaten niet of niet geheel zijn behaald;
- g.
Welke inspanning nodig is om de niet behaalde resultaten alsnog te behalen;
- h.
De overige door het college of het Stevig Lokaal Team in het kader van de evaluatie noodzakelijke geachte informatie.
- a.
-
3. De jeugdhulpaanbieder of de derde waarvan op grond van een pgb de jeugdhulp wordt betrokken verleent aan de jeugdige of zijn ouders alle noodzakelijke medewerking die is vereist voor het kunnen opstellen van het evaluatieverslag als bedoeld in lid 1 en 2.
Artikel 3.6 Medewerkingsplicht
-
1. De jeugdige en zijn ouders verlenen hun medewerking aan het onderzoek als bedoeld in artikel 4.1 van de verordening om in aanmerking te komen voor een individuele voorziening.
-
2. De jeugdige en zijn ouders verlenen hun medewerking aan een evaluatie van de ingezette jeugdhulp als bedoeld in artikel 4.7 van de verordening. De jeugdige en zijn ouders verlenen, indien het college hierom verzoekt, eveneens hun medewerking aan een evaluatie van de door het Stevig Lokaal Team geleverde vrij toegankelijke jeugdhulp.
-
3. De jeugdige en zijn ouders verschaffen aan het college in het kader van een onderzoek als bedoeld in lid 1 of een evaluatie als bedoeld in lid 2 alle gegevens en bescheiden, die daarvoor naar het oordeel van het college nodig zijn en waarover zij redelijkerwijs de beschikking kunnen krijgen.
-
4. De jeugdige en zijn ouders informeren het college in ieder geval uit eigen beweging:
- a.
Wanneer er wijzigingen plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld een verhuizing naar een andere gemeente, die het recht op jeugdhulp kunnen beïnvloeden;
- b.
Als de ingezette jeugdhulp niet (meer) passend is, en waarom deze jeugdhulp niet of niet meer passend is;
- c.
Als de jeugdige niet meer is aangewezen op een individuele voorziening of een pgb en waarom de jeugdige daarop niet meer is aangewezen;
- d.
Overige feiten en omstandigheden waarvan de jeugdige of de ouders redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing aangaande een individuele voorziening of een pgb.
- a.
HOOFDSTUK 4. INDIVIDUELE VOORZIENING IN DE VORM VAN EEN PERSOONSGEBONDEN BUDGET
Artikel 4.1 Regels persoonsgebonden budget
-
1. Jeugdigen en hun ouders moeten voor het indienen van het budget- en motivatieplan als bedoeld in artikel 5.1 van de verordening en voor het in dat kader verstrekken van noodzakelijke gegevens gebruikmaken van het formulier als bedoeld in bijlage B bij de nadere regels.
-
2. Een beschikking voor een pgb wordt voor de duur van maximaal 2 jaar verstrekt.
-
3. Het college maakt geen gebruik van een verantwoordingsvrij bedrag als bedoeld in artikel 8c van de Regeling Jeugdwet.
-
4. Een pgb mag in beginsel uitsluitend worden aangewend voor het betrekken van de jeugdhulp die in Nederland wordt geleverd. Het college kan echter schriftelijk toestemming verlenen voor het aanwenden van het pgb voor in het buitenland geleverde jeugdhulp als deze jeugdhulp volgens het college een bijzondere bijdrage levert aan het behalen van het beoogde resultaat. Jeugdhulp buiten Nederland kan bovendien alleen worden verleend door een derde als deze werkt als onderaannemer van een door de gemeente gecontracteerde of gesubsidieerde aanbieder.
-
5. Het is niet toegestaan een pgb te besteden voor de kosten van door een derde verleende jeugdhulp als in de daartoe gesloten overeenkomst het bieden van de jeugdhulp mede afhankelijk is gesteld van het betrekken van woonruimte die door dezelfde derde of door een aan die derde gelieerde (rechts)persoon wordt geboden, tenzij het wonen (verblijf) onderdeel is van de individuele voorziening.
Artikel 4.2 Tarieven persoonsgebonden budget diensten
De tarieven als bedoeld in artikel 5.5, eerste lid, van de verordening zijn opgenomen in bijlage C van deze nadere regels.
Artikel 4.3 Kwaliteit
-
1. De kwaliteitseisen die gelden voor de door het college gecontracteerde aanbieders zijn ook van toepassing op de derde aan wie het pgb bestemd voor formele hulp wordt besteed. In bijlage D is per individuele voorziening bepaald welke eisen daarop van toepassing zijn en in welke documenten die eisen zijn opgenomen.
-
2. Op de uitvoerder van een pgb bestemd voor informele hulp respectievelijk bestemd om te worden besteed aan een persoon die behoort tot het sociale netwerk, zijn de in bijlage D bedoelde kwaliteitseisen uitsluitend van toepassing voor zover dat in die bijlage staat aangegeven.
HOOFDSTUK 5. OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 5.1 Hardheidsclausule
-
1. Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de jeugdige of zijn ouders afwijken van de bepalingen in de nadere regels, als de toepassing daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Artikel 5.2 Overgangsrecht
-
1. Aanvragen die zijn ingediend onder de Verordening Jeugdhulp gemeente Breda 2020 waarop nog niet is beslist bij het in werking treden van de Verordening Jeugdhulp gemeente Breda 2025, worden afgehandeld met inachtneming van deze nadere regels.
-
2. Bezwaarschriften gericht tegen besluiten die zijn genomen voor de inwerkingtreding van de Verordening Jeugdhulp gemeente Breda 2025, worden behandeld met inachtneming van de Nadere regels jeugdhulp gemeente Breda 2025 die ten aanzien van de betreffende zaak hun rechtskracht behouden. Hier kan ten gunste van de jeugdige of zijn ouders van worden afgeweken als heroverweging op grond van deze nadere regels leidt tot een gunstiger uitkomst.
Artikel 5.3 Intrekking
-
1. De nadere regels jeugdhulp Breda 2025 worden ingetrokken.
Artikel 5.4 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit besluit treedt in werking met ingang van 15 juni 2025.
-
2. Dit besluit wordt aangehaald als: Nadere regels jeugdhulp gemeente Breda 2025 (nieuw).
Ondertekening
Aldus besloten op 10 juni 2025.
, burgemeester,
, gemeentesecretaris,
Bijlage A - Aanvraagformulier jeugdhulp gemeente Breda
Aanvraagformulier jeugdhulp gemeente Breda
Gegevens jeugdige
Naam :
Adres :
Postcode en plaats :
Geboortedatum :
School (PO/VO)/ :
kinderdagverblijf/ :
peuterspeelzaal
Gegevens ouder(s) / verzorger(s)
Naam :
Telefoon :
E-mail :
Gezag :
Naam :
Telefoon :
E-mail :
Gezag :
Hulpvraag
Korte omschrijving van de hulpvraag: wat is de vraag die u heeft (in uw eigen woorden)? Hoeveel last ervaart u en/of uw jeugdige hierdoor? (1 = weinig last, 10 = veel last)
Hulpverleningsgeschiedenis
Korte samenvatting van eventuele eerdere/huidige hulpverlening en/of diagnostiek.
Afstemming WIJS! Breda / CJG Breda
Heeft u al contact gehad met iemand van WIJS! Breda / CJG Breda? Zo ja, met wie? En waarom is de zorg vanuit WIJS! Breda / CJG Breda niet passend?
Eigen kracht
Wat heeft u zelf al gedaan om de hulpvraag aan te pakken?
Ondersteuning
Welke hulp denkt u dat er nodig is?
Handtekening
Voor een aanvraag jeugdhulp is ten minste één handtekening van betrokkene nodig.
Tussen 12 – 16 jaar mag een jeugdige ook tekenen, vanaf 16 jaar is een handtekening van jeugdige verplicht.
Naam Datum + handtekening |
Na ondertekening kunt u dit formulier opsturen naar jeugd[cijferspostcode]@breda.nl. Bijvoorbeeld jeugd4811@breda.nl
Bijlage B - Pgb budget- en motivatieplan gemeente Breda
Budget- en motivatieplan
Voor de aanvraag van een persoonsgebonden budget voor jeugdigen tot 18 jaar.
Soms krijgen ouders of verzorgers een persoonsgebonden budget (pgb).
Dit is een geldbedrag om zelf de zorg of ondersteuning in te kopen voor hun kind. Bijvoorbeeld als de gemeente geen afspraken heeft met de organisatie die het beste past bij de hulp die nodig is. Of als de hulp moeilijk te plannen is, of nodig is op speciale tijden.
Voorwaarden voor een persoonsgebonden budget (pgb)
U wilt een persoonsgebonden budget (pgb) voor uw kind aanvragen. Dat brengt verantwoordelijkheid en regelwerk met zich mee. Daarom is het belangrijk dat u hier zorgvuldig over nadenkt, zodat de zorg echt aansluit bij wat u en uw kind nodig hebben. De voorwaarden
- 1.
U legt uit waarom het aanbod van zorgorganisaties waarmee de gemeente afspraken heeft niet passend is voor de specifieke hulpvraag van uw jeugdige of gezin, en waarom u kiest voor een pgb.
Hiermee laat u zien dat u een zorgvuldige afweging heeft gemaakt tussen ‘zorg in natura’ en het ‘pgb’, en waarom het pgb de beste optie is in uw situatie.
- 2.
U zet het pgb in voor het bereiken van de vastgestelde resultaten zoals die in het ondersteuningsplan of onderzoeksverslag staan. Dit betekent in ieder geval dat u het budget niet gebruikt voor:
- >
Bemiddelingskosten of betaling van kosten van uw zorgverlener die niet direct te maken hebben met de zorg (zoals reis- en vervoerskosten, overheadkosten, kosten voor het opstellen van een zorg- en/of werkplan).
- >
Eigen vervoerskosten.
- >
Kosten zoals abonnementskosten of kosten gebruikt voor hobby, sport, uitstapjes, enz.
- >
- 3.
U bent zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en de uitvoering van het pgb en de daarbij behorende administratie zoals het opstellen van een zorgovereenkomst in het SVB portaal. Daarnaast houdt u zelf het budget bij.
Vul uw budget- en motivatieplan in
Om bovenstaande voorwaarden bij u te kunnen toetsen hebben wij informatie nodig. Zo kunnen wij goed beoordelen of een persoonsgebonden budget en de soort hulp die u wilt inzetten inderdaad het beste past voor u en uw kind. We vragen u daarvoor dit budget- en motivatieplan volledig in te vullen.
1. Uw gegevens
Voor jeugdigen onder 18 jaar, beheert een ouder persoon (de vertegenwoordiger) het budget. Van beide personen zijn de gegevens nodig.
Gegevens van de budgethouder: (van de jeugdige/het kind voor wie de hulp nodig is.) Naam jeugdige: Geboortedatum: Burgerservicenummer: |
Gegevens van de vertegenwoordiger: (van de persoon die het persoonsgebonden budget beheert. Dat kan een ouder/verzorger of iemand anders zijn, bijvoorbeeld een familielid.) Voorletter(s) en achternaam: Burgerservicenummer: Straat en huisnummer: Postcode en woonplaats: Telefoonnummer: E-mailadres: Relatie met jeugdige: ouder / verzorger / familie / anders, namelijk: Heeft u schulden? o Nee o Ja Zo ja, welke afspraken zijn er gemaakt? Heeft u daar professionele hulp bij? |
2. Soort hulp die u aanvraagt
De soort hulp of ondersteuning die u aanvraagt, heet een maatwerkvoorziening. Voor welke maatwerkvoorziening wilt u een budget aanvragen?
- □
Begeleiding bij het dagelijks leven
- □
Ambulante behandeling: begeleiding bij psychische en gedragsproblemen
- □
Specialistische ambulante behandeling (SGGZ)
- □
Vaktherapie
- □
Diagnostiek en/of behandeling bij dyslexie
- □
Persoonlijke verzorging
- □
Dagbesteding, dagbehandeling en/of respijtzorg
- □
Pleegzorg
- □
Gezinshuiszorg
- □
Vervoersvoorziening
3. Motivatie voor de pgb-aanvraag
3a. Waar is hulp bij nodig (wat is de hulpvraag waar de zorg of ondersteuning voor wordt ingezet)?
3b. Aan welke doelen wordt gewerkt?
3c. Welke zorg of ondersteuning wilt u inzetten om dit te bereiken?
Zorg in natura
De gemeente heeft afspraken met zorgaanbieders in de regio West-Brabant Oost (WBO). Dat betekent dat inwoners die van deze zorgaanbieders hulp krijgen de zorg niet zelf hoeven te organiseren of zelf administratie en budget hoeven te beheren. Een aanvraag voor deze zorg heet ‘zorg in natura’. De zorgaanbieders in de regio waarmee de gemeente deze afspraken heeft, en dus deze zorg in natura kunnen geven, staan op: www.regiowbo.nl/kies-je-zorg
3d. Heeft u onderzocht of de zorg die u/uw kind nodig heeft ook gedaan kan worden door zorgaanbieders waarmee de gemeente afspraken heeft?
- □
ja
- □
nee
Zo ja, met welke organisaties heeft u contact gehad en wat was hun advies?
3e. Waarom kiest u voor een pgb? (en dus niet ‘zorg in natura’)
Formele zorg of informele zorg
Een persoonsgebonden budget kan worden gebruikt voor formele of informele zorg.
Formeel
De zorg is formeel als de persoon die uw kind gaat helpen iemand is die als zelfstandige werkt of bij een zorgorganisatie. U koopt dan professionele zorg in.
- >
Vraagt u formele zorg aan? Vul dan vraag 4 in. Vraag 5 moet worden ingevuld door de zorgaanbieder (daarna gaat u verder vraag 7).
Informeel
De zorg is informeel als u zelf de zorg geeft aan uw kind, of iemand anders die uw kind goed kent.
Informele zorg kan alleen bij:
- -
begeleiding bij het dagelijks leven
- -
persoonlijke verzorging
- -
logeeropvang
- >
Vraagt u informele zorg aan? Ga dan door naar vraag 6 (daarna gaat u verder met vraag 7).
4. Aanvraag formele zorg
4a. Van welke zorgaanbieder(s) wilt u hulp?
Naam zorgaanbieder |
Registratienummer SKJ / BIG / KvK |
Per week nodig (noteer in minuten, uren of etmalen) |
Tarief van de zorgaanbieder* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Let op, het budget dat u krijgt is maximaal 90% van het normale tarief voor zorg in natura. Dat is het tarief dat de zorgaanbieders krijgen die afspraken met de gemeente Breda hebben. Dit tarief wordt jaarlijks vastgesteld. Vraagt de zorgaanbieder een hoger tarief, dan moet u dus zelf een deel bijbetalen.
4b. Welke activiteiten worden ingezet om aan de doelen te werken?
Activiteit: |
Omschrijving: |
|
|
|
|
|
|
|
4c. Op welke manier gaat u de kwaliteit van de zorg in de gaten houden?
Hoe wordt de zorg geëvalueerd?
5. Kwaliteitseisen professionele zorgaanbieder
Vragen 5a t/m 5g moeten worden ingevuld door de zorgaanbieder.
5a. Opleidingsniveau zorgprofessional:
- □
MBO
- □
HBO
- □
WO
5b. 1) Bent u SKJ of BIG geregistreerd?
- □
Ja, onder registratienummer:
- □
Nee, maar werk onder verantwoordelijkheid van een regiebehandelaar (BIG geregistreerd) onder registratienummer:
- □
Nee, maar beschik over relevante vakdiploma’s voor het uitvoeren van desbetreffende taken/werkzaamheden*.
* Relevante vakdiploma’s graag aanleveren bij gemeente bij het indienen van het pgb budget- en motivatieplan.
5b. 2) Heeft u een andere relevante registratie in een register?
- □
Ja, namelijk:
- □
Nee
5c. Heeft u een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) die niet ouder is dan 3 maanden?
- □
Ja, deze graag aanleveren bij de gemeente.
- □
Nee, deze graag aanvragen via Verklaring omtrent het gedrag (VOG) | Gemeente Breda en aanleveren bij de gemeente.
5d. Als zorgaanbieder bent u verplicht om een klachtenfunctionaris te hebben. Wilt u hieronder kort beschrijven hoe het klachtenproces is ingericht.
5e. Werkt u methodisch?
- □
Ja.
- □
Nee.
Indien ja: Volgens welke methode(s) werkt u en is het aangetoond dat deze methodes werken/effectief zijn?
Indien nee: welke werkwijze wilt u inzetten en van welke onderdelen hiervan is aangetoond dat ze werken/effectief zijn?
5f. Houdt u een zorgvuldige administratie bij waarin de geleverde hulp wordt geregistreerd? Geef aan wat u vastlegt en in welk systeem u dit vastlegt.
- □
tijdsregistratie van de geleverde hulp
- □
behandelplan met behandeldoelen
- □
evaluatie van de geleverde hulp met resultaten
Ik maak daarbij gebruik van het systeem:
5g. Verklaart u dat u voldoet aan de overige kwaliteitseisen gesteld in de inkoopdocumenten regio WBO, verordening jeugdhulp 2025 en nadere regels jeugdhulp 2025?
- □
Ja
- □
Nee
6. Aanvraag informele zorg
6a. Wie gaat de zorg uitvoeren?
Naam zorgverlener |
Relatie met jeugdige |
Per week nodig (noteer in minuten, uren of etmalen) |
Tarief* |
|
|
|
|
|
|
|
*Uitleg uurtarief: Het bedrag dat degene krijgt die de informele zorg geeft, is gelijk aan het minimumloon. Dit is dus een vast bedrag. Op de website van de Sociale Verzekeringsbank staat meer informatie en de actuele bedragen:Minimumloon en vakantiegeld | PGB | SVB. We hanteren het uurloon inclusief vakantiegeld voor personen van 21 jaar en ouder.
6b. Is degene die de zorg geeft een ander persoon dan de vader en/of moeder van het kind (een ander familielid of bekende), voeg dan een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) van deze persoon aan dit budget- en motivatieplan toe.
Is deze VOG ouder dan 3 maanden?
- □
Ja, verzoek deze persoon een nieuwe VOG aan te vragen via: Verklaring omtrent het gedrag (VOG) | Gemeente Breda en voeg deze toe aan dit budget- en motivatieplan
- □
Nee, voeg deze dan toe aan dit budget- en motivatieplan
6c. Op welke manier gaat u ervoor zorgen dat de zorg passend blijft bij de hulpvraag? (oftewel: hoe houdt u de kwaliteit van de zorg in de gaten?)
7. Uw taken en verantwoordelijkheden als vertegenwoordiger
Werken met een persoonsgebonden budget brengt verantwoordelijkheid en regelwerk met zich mee. Daar zijn wat kennis en vaardigheden bij nodig. Via de checklist pgb vaardigheid kunt u een toelichting lezen op deze vaardigheden.
- >
Ik begrijp de situatie van degene die de hulp nodig heeft goed en heb een duidelijk beeld van de hulpvraag.
- >
Ik ken de regels en verplichtingen die horen bij het persoonsgebonden budget, of weet die zelf (online) te vinden bij de instanties die hierover gaan.
- >
Ik kan een overzichtelijke budget-administratie bijhouden waarmee ik precies weet wat de uitgaven zijn.
- >
Ik kan goed communiceren met de gemeente, de SVB en zorgaanbieders.
- >
Ik ben in staat om zelfstandig de benodigde zorg en ondersteuning te organiseren en onafhankelijk voor een zorgverlener te kiezen.
- >
Ik kan afspraken maken en vastleggen en aan de gemeente uitleggen waarom deze afspraken zijn gemaakt.
- >
Ik kan beoordelen en uitleggen of de zorg die wordt gegeven passend en kwalitatief goed is.
- >
Ik kan de inzet van zorgverleners organiseren en aanpassen, zodat de zorg altijd door kan gaan, ook bij verlof of ziekte.
- >
Ik kan zorgverleners aansturen en hen aanspreken op hun functioneren.
- >
Ik weet wat ik moet doen als werk- of opdrachtgever van een zorgaanbieder.
7a. Heeft u bovenstaande gelezen en begrijpt wat er van u verwacht wordt?
- □
Ja
- □
Nee, ik heb over de volgende onderwerpen nog vragen:
8. Sociale Verzekeringsbank (SVB):
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) voert wetten en regelingen in de sociale zekerheid en zorg uit, zoals het persoonsgebonden budget.
8a. Ben u op de hoogte van deze werkwijze van de SVB?
- □
Ja
- □
Nee, bekijk de website: Persoonsgebonden budget | PGB | SVB
U bent zelf verantwoordelijk voor het opstellen van een zorgovereenkomst en het digitaal indienen van de facturen. Op pagina 12 leest u hier meer over. Heeft u hier nog vragen over?
9. Ondertekening
Met het ondertekenen en inleveren van dit budget- en motivatieplan verklaart u het volgende:
- >
De gegevens in dit plan zijn naar waarheid ingevuld.
- >
U gaat akkoord met opname van uw gegevens in het registratiesysteem van de gemeente.
- >
U stemt ermee in dat de gemeente uw gegevens doorgeeft aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) voor de uitbetaling aan de zorgverlener.
Budgethouder (jeugdige):
Ben je 12 jaar of ouder? Zet hier dan je handtekening. Ben je jonger, dan is dat niet nodig.
Naam:
Handtekening:
Ouder(s)/verzorger(s):
Naam:
Handtekening:
Naam:
Handtekening:
Pgb vertegenwoordiger:
Als de ouder/verzorger niet degene is die het budget beheert, is ondertekening nodig van de pgb-vertegenwoordiger (de persoon die het persoonsgebonden budget beheert).
Naam:
Handtekening:
Datum: |
Plaats: |
Praktische informatie:
1. Stuur deze vragenlijst naar de gemeente
Nadat u met een medewerker van Team Regisseurs Jeugd een ondersteuningsplan heeft opgesteld, stuurt u dit ingevulde budget- en motivatieplan naar de gemeente.
- >
Heeft u een contactpersoon van Team Regisseurs Jeugd, dan stuurt u het naar deze contactpersoon.
- >
Heeft u (nog) geen contactpersoon, stuur het dan naar jeugd[cijfersvanuwpostcode]@breda.nl.
De jeugdregisseur neemt contact met u op om uw plan te bespreken
Zodra de jeugdregisseur van de gemeente het heeft ontvangen, neemt deze contact met u op om de aanvraag verder te bespreken. Op basis daarvan neemt de jeugdregisseur een besluit over uw pgb aanvraag.
U ontvangt van de gemeente een brief met daarin het besluit
Dit heet een beschikkingsbrief. In de brief staat of u een pgb ontvangt of niet, voor welke periode en voor welk tarief. Bewaar die brief goed.
Als uw aanvraag (gedeeltelijk) is afgewezen, kunt u daar bezwaar tegen maken. In de beschikkingsbrief van de gemeente leest u hoe u dat doet.
2. Wat moet u doen als uw aanvraag is goedgekeurd?
- >
Is uw aanvraag voor pgb goedgekeurd, dan geeft de gemeente uw gegevens door aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB krijgt van de gemeente het jaarbudget van uw pgb en betaalt (op uw verzoek) de facturen van de zorgverlener.
- >
U krijgt van de SVB een bericht met uw klantnummer en inloggegevens.
- >
U moet zelf via de SVB een contract tussen u en de zorgaanbieder opstellen; een zorgovereenkomst. Deze kunt u downloaden via de website van de SVB: www.svb.nl/nl/pgb (onder ‘kies de juiste zorgovereenkomst’).
- >
Let op, er zijn verschillende zorgovereenkomsten afhankelijk van het soort persoonsgebonden budget dat u ontvangt. Stel per zorgverlener/zorginstelling een aparte zorgovereenkomst op.
- >
Gebruik de gegevens uit de beschikkingsbrief van de gemeente bij het invullen van de zorgovereenkomst.
- >
- >
Stuur de ondertekende zorgovereenkomst naar de SVB. Of voeg deze digitaal toe op ‘Mijn PGB’ door in te loggen op de website van de SVB: Zorgovereenkomst opsturen | PGB | SVB.
Let op
U kunt de aanbieders pas uitbetalen zodra de zorgovereenkomst is goedgekeurd door de SVB.
3. Opstarten van de zorg
Zodra de zorgovereenkomst is goedgekeurd ontvangt u van de SVB een bericht dat u kunt beginnen met de zorg. Het is belangrijk dat de zorg binnen drie maanden gestart wordt.
- >
Heeft u vragen met over het pgb, bijvoorbeeld over de zorgovereenkomst, declaraties of het maandloon? Neem dan telefonisch contact op met de klantenservice van de SVB via 030-2648200 of kijk op https://www.svb.nl/nl/pgb.
- >
Verandert er iets in uw situatie? Bijvoorbeeld een verhuizing, een verandering van zorgverlener of is er meer of minder zorg nodig? Dit kan invloed hebben op uw recht op zorg. Geef daarom veranderingen door aan de gemeente via backofficejeugd@breda.nl en ook aan de SVB.
Andere hulp nodig?
Het kan zijn dat de hulpvraag tijdens de hulpperiode verandert, of dat er andere hulp nodig is. Lukt het niet om met de jeugdhulpaanbieder een oplossing te vinden, dan willen we dat graag met u bespreken.
Stuur een e-mail naar dit adres: jeugd[cijfersvanuwpostcode]@breda.nl
Een jeugdregisseur van de gemeente neemt daarna contact met u op.
Langer hulp nodig?
Is er nog langer hulp nodig om de doelen te halen? Laat dit dan weten aan de gemeente. Bij een formeel pgb bespreekt u dit eerst samen met de zorgverlener en laat u dit dan weten aan de gemeente.
Dat doet u zo: vul (samen met de jeugdhulpaanbieder) het evaluatieformulier van de gemeente in. Het formulier staat op: www.breda.nl/evaluatie-jeugdhulp
- >
Let op: minstens 2 maanden voordat de hulpperiode eindigt moet het formulier ingediend zijn.
4. Websites met nuttige informatie
Als u persoonsgebonden budget (pgb) krijgt is het nuttig de informatie op deze websites te bekijken:
- >
Rijksoverheid.nl | Hoe weet ik of een persoonsgebonden budget (pgb) bij mij past? | Rijksoverheid.nl
- >
PGB vaardigheidscheck | Infographic met toelichting - Checken 10 punten pgb-vaardigheid | Publicatie | Rijksoverheid.nl
- >
SVB.nl | Persoonsgebonden budget | PGB | SVB
- >
Evaluatie jeugdhulp gemeente | www.breda.nl/evaluatie-jeugdhulp
- >
Belangenvereniging persoonsgebonden budget | Homepagina - Per Saldo
Bijlage C - 2025 Tarieven PGB
Tariefoverzicht PGB Jeugdhulp 2025 |
|||
|
|||
|
|||
PGB formeel: de hoogte van het PGB formeel (zorgaanbieder of ZZP'er) bedraagt maximaal 90% van de kostprijs van dezelfde voorziening in ZIN (vrijgevestigden, kolom C). In de tabel hieronder zie je de maximale tarieven voor PGB formeel. |
|||
PGB informeel: de hoogte van het PGB informeel (zorg vanuit het netwerk) is gelijk aan het minimumloon. Het minimumloon wordt twee keer per jaar geïndexeerd. Kijk voor de actuele tarieven op https://www.svb.nl/nl/pgb/een-zorgovereenkomst-afsluiten/wanneer-betaalt-u-minimumloon-en-vakantiegeld |
|||
|
|
|
|
Productomschrijving |
Eenheid 2025 |
Maximumtarief vrijgevestigden 2025 |
PGB tarief 2025 Gemeente Breda (90% van tarief ZIN) |
Ambulante behandeling |
|
||
Behandeling Individueel |
uur |
€ 106,80 |
€ 96,12 |
Dagbehandeling Licht |
uur |
€ 28,20 |
€ 25,38 |
Dagbehandeling Zwaar |
uur |
€ 38,40 |
€ 34,56 |
Specialistische ambulante behandeling (SGGZ |
|
|
|
Generalistisch basis GGZ |
minuut |
€ 1,84 |
€ 1,66 |
Gespecialiseerde GGZ (SGGZ) Diagnostiek |
minuut |
€ 2,37 |
€ 2,13 |
Gespecialiseerde GGZ (SGGZ) Behandeling |
minuut |
€ 2,08 |
€ 1,87 |
Hoogspecialistische GGZ |
minuut |
nvt |
nvt |
MST |
traject |
nvt |
nvt |
Dyslexie |
|||
Diagnostiek |
traject |
€ 1.361,95 |
€ 1.225,76 |
Behandeling |
traject |
€ 6.170,59 |
€ 5.553,53 |
Vaktherapie |
|
|
|
Vaktherapie |
uur |
€ 88,20 |
€ 79,38 |
Begeleiding bij het dagelijks leven individueel |
|
|
|
Begeleiding Licht/ Persoonlijke verzorging |
uur |
€ 66,60 |
€ 59,94 |
Begeleiding Midden |
uur |
€ 90,00 |
€ 81,00 |
Begeleiding Zwaar |
uur |
€ 103,80 |
€ 93,42 |
Jouw ingebrachte mentor (JIM) |
uur |
€ 98,40 |
€ 88,56 |
Begeleiding bij het dagelijks leven Groep |
|
|
|
Begeleiding groep licht |
uur |
€ 15,60 |
€ 14,04 |
Begeleiding groep zwaar |
uur |
€ 24,00 |
€ 21,60 |
Dagbesteding en respijtzorg |
|
|
|
Dagbesteding Licht |
uur |
€ 15,00 |
€ 13,50 |
Dagbesteding Zwaar |
uur |
€ 22,20 |
€ 19,98 |
Logeren |
etmaal |
€ 150,53 |
€ 135,48 |
Vervoer output gericht (let op: kilometers enkele reis) |
|
|
|
Vervoer niet rolstoel 0-19 km |
stuks |
€ 10,41 |
€ 9,37 |
Vervoer niet rolstoel 20-39 km |
stuks |
€ 21,41 |
€ 19,27 |
Vervoer niet rolstoel > 40 km |
stuks |
€ 32,10 |
€ 28,89 |
Vervoer rolstoel 0-19 km |
stuks |
€ 10,85 |
€ 9,77 |
Vervoer rolstoel 20-39 km |
stuks |
€ 24,56 |
€ 22,10 |
Vervoer rolstoel > 40 km |
stuks |
€ 38,38 |
€ 34,54 |
Pleegzorg |
|
|
|
Pleegzorg |
etmaal |
€ 58,08 |
€ 52,27 |
Gezinshuiszorg |
|
|
|
Gezinshuiszorg |
etmaal |
€ 194,05 |
€ 174,65 |
Gezinshuiszorg zelfstandigheidstraining |
etmaal |
€ 128,12 |
€ 115,31 |
Verblijf |
|||
24/7 incl ambulant |
dagen |
nvt |
nvt |
Kleinschalige behandelgroep |
dagen |
nvt |
nvt |
Verblijf middelzwaar |
dagen |
nvt |
nvt |
Verblijf zwaar |
dagen |
nvt |
nvt |
Verblijf extra zwaar |
dagen |
nvt |
nvt |
Crisis |
|||
Crisis verblijf |
dagen |
nvt |
nvt |
Verblijf spoedhulp (crisis) |
dagen |
nvt |
nvt |
Crisis ambulant |
uur |
nvt |
nvt |
Crisis gezinshuis |
dagen |
nvt |
nvt |
Crisis pleegzorg |
dagen |
nvt |
nvt |
Verblijf spoedhulp (crisis) |
dagen |
nvt |
nvt |
Bijlage D - kwaliteit PGB
Kwaliteitseisen |
||
|
||
|
||
|
Formeel PGB |
Informeel PGB |
Algemene kwaliteitseisen |
|
|
18-/18+ |
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, artikel 8. 18-/18+
|
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, artikel 8. 18-/18+
|
Totstandkoming en uitvoering Jeugdhulp |
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, artikel 9. Totstandkoming en uitvoering jeugdhulp.
|
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, artikel 9. Totstandkoming en uitvoering jeugdhulp.
|
Bereikbaarheid, personele inzet en continuïteit Jeugdhulp |
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 11. Bereikbaarheid, personele inzet en continuïteit Jeugdhulp
|
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 11. Bereikbaarheid, personele inzet en continuïteit Jeugdhulp
|
Beëindiging en stopzetten van Jeugdhulp bij Jeugdhulpaanbieder |
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 12. Beëindiging en stopzetten van Jeugdhulp bij Jeugdhulpaanbieder
|
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 12. Beëindiging en stopzetten van Jeugdhulp bij Jeugdhulpaanbieder
|
Beëindiging en stopzetten van Jeugdhulp bij Jeugdhulpaanbieder |
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 13. Informatieverplichting
|
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 13. Informatieverplichting
|
Integriteit |
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 20. Integriteit en maatregelen . Gemeente handelt vanuit het vertrouwen dat Jeugdhulpaanbieder de Jeugdhulp aan de inwoners van Gemeente vakkundig uitvoert. Dit vertrouwen wordt gevoed door transparantie (in de vorm van elkaar van informatie voorzien en hierover ‘het goede gesprek’ aan te gaan), veiligheid waarborgen van de Jeugdige, goed opdrachtnemerschap en de juiste uitvoering van de Wet en de Overeenkomst. Jeugdhulpaanbieder (bestuurder(s)/directie, personeel en door Jeugdhulpaanbieder eventueel in te zetten derden) is verplicht om zich gedurende de looptijd van de Overeenkomst integer te gedragen, noch mogen er integriteitstwijfels bestaan of ontstaan. |
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 20. Integriteit en maatregelen . Gemeente handelt vanuit het vertrouwen dat Jeugdhulpaanbieder de Jeugdhulp aan de inwoners van Gemeente vakkundig uitvoert. Dit vertrouwen wordt gevoed door transparantie (in de vorm van elkaar van informatie voorzien en hierover ‘het goede gesprek’ aan te gaan), veiligheid waarborgen van de Jeugdige, goed opdrachtnemerschap en de juiste uitvoering van de Wet en de Overeenkomst. Jeugdhulpaanbieder (bestuurder(s)/directie, personeel en door Jeugdhulpaanbieder eventueel in te zetten derden) is verplicht om zich gedurende de looptijd van de Overeenkomst integer te gedragen, noch mogen er integriteitstwijfels bestaan of ontstaan. |
Levering van jeugdhulp |
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 26. Levering van Jeugdhulp
|
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 26. Levering van Jeugdhulp
|
Continuïteit van jeugdhulp |
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 26. Levering van Jeugdhulp
|
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 26. Levering van Jeugdhulp
|
Zorgweigering en -beëindiging |
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 32 Zorgweigering en -beëindiging. De Jeugdhulpaanbieder kan Dienstverlening aan de Jeugdige weigeren of beëindigen, mits wet- en regelgeving zich hiertegen niet verzetten. De Jeugdhulpaanbieder dient bij opzegging aan de Jeugdige een opzegtermijn te hanteren van minimaal één kalendermaand en daarnaast actief mee te werken met Verwijzers, de Gemeente daaronder begrepen, voor het vinden van een passend alternatief aanbod als één van deze partijen daar om vraagt. De Jeugdhulpaanbieder blijft verantwoordelijk voor het leveren van de benodigde Jeugdhulp tot een passend alternatief is gevonden of passende overbruggingszorg door de Jeugdhulpaanbieder is geregeld. |
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 32 Zorgweigering en -beëindiging. De Jeugdhulpaanbieder kan Dienstverlening aan de Jeugdige weigeren of beëindigen, mits wet- en regelgeving zich hiertegen niet verzetten. De Jeugdhulpaanbieder dient bij opzegging aan de Jeugdige een opzegtermijn te hanteren van minimaal één kalendermaand en daarnaast actief mee te werken met Verwijzers, de Gemeente daaronder begrepen, voor het vinden van een passend alternatief aanbod als één van deze partijen daar om vraagt. De Jeugdhulpaanbieder blijft verantwoordelijk voor het leveren van de benodigde Jeugdhulp tot een passend alternatief is gevonden of passende overbruggingszorg door de Jeugdhulpaanbieder is geregeld. |
Wijziging hulpbehoefte |
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 33 Wijziging hulpbehoefte De Jeugdhulpaanbieder treedt tijdig in overleg met de Jeugdige en/of indien noodzakelijk de ouder bij wijziging van de hulpvraag, over de aanvraag van een nieuw toewijzingsbesluit bij het college van de Gemeente. Als dit aan de orde is, dan vraagt de Jeugdhulpaanbieder in overleg met en namens de Jeugdige een nieuw toewijzingsbesluit aan. |
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 33 Wijziging hulpbehoefte De Jeugdhulpaanbieder treedt tijdig in overleg met de Jeugdige en/of indien noodzakelijk de ouder bij wijziging van de hulpvraag, over de aanvraag van een nieuw toewijzingsbesluit bij het college van de Gemeente. Als dit aan de orde is, dan vraagt de Jeugdhulpaanbieder in overleg met en namens de Jeugdige een nieuw toewijzingsbesluit aan. |
Informatievoorziening aan de gemeente |
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 35 Informatievoorziening aan de gemeente
|
Overeenkomst ambulante jeugdhulp regio WBO, Artikel 35 Informatievoorziening aan de gemeente
|
Kwaliteitskader |
Inkoopdocument van de Overeenkomst Jeugdhulp Regio WBO 2025. Hoofdstuk 11. Kwaliteitskader Deze eisen aan de kwaliteit van de jeugdhulp en van de bedrijfsvoering zijn uitgewerkt in vier thema's, die het fundament vormen van het Kwaliteitskader Jeugdhulp WBO. De jeugdhulp die wordt ingekocht moet veilig, doeltreffend, doelmatig en rechtmatig zijn:
|
Inkoopdocument van de Overeenkomst Jeugdhulp Regio WBO 2025. Hoofdstuk 11. Kwaliteitskader Deze eisen aan de kwaliteit van de jeugdhulp en van de bedrijfsvoering zijn uitgewerkt in vier thema's, die het fundament vormen van het Kwaliteitskader Jeugdhulp WBO. De jeugdhulp die wordt ingekocht moet veilig, doeltreffend, doelmatig en rechtmatig zijn:
|
Kwaliteitseisen individuele voorziening in de vorm van een pgb |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025. Artikel 5.4 Kwaliteitseisen individuele voorziening in de vorm van een pgb
|
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025. Artikel 5.4 Kwaliteitseisen individuele voorziening in de vorm van een pgb
|
Kwaliteitseisen individuele voorziening in de vorm van een formeel pgb |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025. Artikel 5.4 Kwaliteitseisen individuele voorziening in de vorm van een pgb
|
|
Ambulante behandeling bij ontwikkelingsproblematiek en/of problematiek in relatie tot een licht verstandelijke beperking |
||
Behandeling Individueel |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). De in te zetten jeugdhulpverleners dienen altijd onder de verantwoordelijkheid van een BIG-geregistreerde regiebehandelaar te werken, die heeft verklaard de jeugdhulp te verlenen met inachtneming van het ‘landelijk kwaliteitsstatuut GGZ’ en die beschikt over een eigen kwaliteitsstatuut dat voldoet aan de eisen van het landelijk format kwaliteitsstatuut. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). De in te zetten jeugdhulpverleners dienen altijd onder de verantwoordelijkheid van een BIG-geregistreerde regiebehandelaar te werken, die heeft verklaard de jeugdhulp te verlenen met inachtneming van het ‘landelijk kwaliteitsstatuut GGZ’ en die beschikt over een eigen kwaliteitsstatuut dat voldoet aan de eisen van het landelijk format kwaliteitsstatuut. |
Dagbehandeling Licht |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). De in te zetten jeugdhulpverleners dienen altijd onder de verantwoordelijkheid van een BIG-geregistreerde regiebehandelaar te werken, die heeft verklaard de jeugdhulp te verlenen met inachtneming van het ‘landelijk kwaliteitsstatuut GGZ’ en die beschikt over een eigen kwaliteitsstatuut dat voldoet aan de eisen van het landelijk format kwaliteitsstatuut. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). De in te zetten jeugdhulpverleners dienen altijd onder de verantwoordelijkheid van een BIG-geregistreerde regiebehandelaar te werken, die heeft verklaard de jeugdhulp te verlenen met inachtneming van het ‘landelijk kwaliteitsstatuut GGZ’ en die beschikt over een eigen kwaliteitsstatuut dat voldoet aan de eisen van het landelijk format kwaliteitsstatuut. |
Dagbehandeling Zwaar |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). De in te zetten jeugdhulpverleners dienen altijd onder de verantwoordelijkheid van een BIG-geregistreerde regiebehandelaar te werken, die heeft verklaard de jeugdhulp te verlenen met inachtneming van het ‘landelijk kwaliteitsstatuut GGZ’ en die beschikt over een eigen kwaliteitsstatuut dat voldoet aan de eisen van het landelijk format kwaliteitsstatuut. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). De in te zetten jeugdhulpverleners dienen altijd onder de verantwoordelijkheid van een BIG-geregistreerde regiebehandelaar te werken, die heeft verklaard de jeugdhulp te verlenen met inachtneming van het ‘landelijk kwaliteitsstatuut GGZ’ en die beschikt over een eigen kwaliteitsstatuut dat voldoet aan de eisen van het landelijk format kwaliteitsstatuut. |
Ambulante behandeling van psychische en psychiatrische problematiek |
|
|
Generalistisch basis GGZ |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).De in te zetten jeugdhulpverleners dienen altijd onder de verantwoordelijkheid van een BIG-geregistreerde regiebehandelaar te werken, die heeft verklaard de jeugdhulp te verlenen met inachtneming van het ‘landelijk kwaliteitsstatuut GGZ’ en die beschikt over een eigen kwaliteitsstatuut dat voldoet aan de eisen van het landelijk format kwaliteitsstatuut. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).De in te zetten jeugdhulpverleners dienen altijd onder de verantwoordelijkheid van een BIG-geregistreerde regiebehandelaar te werken, die heeft verklaard de jeugdhulp te verlenen met inachtneming van het ‘landelijk kwaliteitsstatuut GGZ’ en die beschikt over een eigen kwaliteitsstatuut dat voldoet aan de eisen van het landelijk format kwaliteitsstatuut. |
Gespecialiseerde GGZ (SGGZ) Diagnostiek |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).De in te zetten jeugdhulpverleners dienen altijd onder de verantwoordelijkheid van een BIG-geregistreerde regiebehandelaar te werken, die heeft verklaard de jeugdhulp te verlenen met inachtneming van het ‘landelijk kwaliteitsstatuut GGZ’ en die beschikt over een eigen kwaliteitsstatuut dat voldoet aan de eisen van het landelijk format kwaliteitsstatuut. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).De in te zetten jeugdhulpverleners dienen altijd onder de verantwoordelijkheid van een BIG-geregistreerde regiebehandelaar te werken, die heeft verklaard de jeugdhulp te verlenen met inachtneming van het ‘landelijk kwaliteitsstatuut GGZ’ en die beschikt over een eigen kwaliteitsstatuut dat voldoet aan de eisen van het landelijk format kwaliteitsstatuut. |
Gespecialiseerde GGZ (SGGZ) Behandeling |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).De in te zetten jeugdhulpverleners dienen altijd onder de verantwoordelijkheid van een BIG-geregistreerde regiebehandelaar te werken, die heeft verklaard de jeugdhulp te verlenen met inachtneming van het ‘landelijk kwaliteitsstatuut GGZ’ en die beschikt over een eigen kwaliteitsstatuut dat voldoet aan de eisen van het landelijk format kwaliteitsstatuut. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).De in te zetten jeugdhulpverleners dienen altijd onder de verantwoordelijkheid van een BIG-geregistreerde regiebehandelaar te werken, die heeft verklaard de jeugdhulp te verlenen met inachtneming van het ‘landelijk kwaliteitsstatuut GGZ’ en die beschikt over een eigen kwaliteitsstatuut dat voldoet aan de eisen van het landelijk format kwaliteitsstatuut. |
Hoogspecialistische GGZ |
nvt |
nvt |
MST |
nvt |
nvt |
Dyslexie |
|
|
Diagnostiek |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De jeugdhulpverlener of de aanbieder is aangesloten en geregistreerd bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De jeugdhulpverlener of de aanbieder is aangesloten en geregistreerd bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie. |
Behandeling |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De jeugdhulpverlener of de aanbieder is aangesloten en geregistreerd bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De jeugdhulpverlener of de aanbieder is aangesloten en geregistreerd bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie. |
Vaktherapie |
|
|
Vaktherapie |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De vaktherapie moet worden verleend door een vaktherapeut die een registratie heeft bij de Register Vaktherapie van de Federatie Vaktherapeutische Beroepen (FVB) en/of het Register beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ). |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De vaktherapie moet worden verleend door een vaktherapeut die een registratie heeft bij de Register Vaktherapie van de Federatie Vaktherapeutische Beroepen (FVB) en/of het Register beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ). |
Begeleiding bij het dagelijks leven individueel |
|
|
Begeleiding Licht |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of een registratie als bedoeld in de Wet beroepen individuele gezondheidszorg. Het is bij begeleiding licht toegestaan jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, in te zetten die beschikken over (minimaal) een relevante afgeronde mbo-opleiding op niveau 3 of 4, mits i) deze jeugdhulpverleners werken onder de verantwoordelijkheid van een jeugdhulpverlener die beschikt over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en ii). |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of een registratie als bedoeld in de Wet beroepen individuele gezondheidszorg. Het is bij begeleiding licht toegestaan jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, in te zetten die beschikken over (minimaal) een relevante afgeronde mbo-opleiding op niveau 3 of 4, mits i) deze jeugdhulpverleners werken onder de verantwoordelijkheid van een jeugdhulpverlener die beschikt over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en ii). |
Persoonlijke verzorging |
Productendienstcatalogus WBO: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kan komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante mbo-opleiding op niveau 3 of 4. De in te zetten jeugdhulpverleners moeten altijd werken onder verantwoordelijkheid van een medewerker die beschikt over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). |
Productendienstcatalogus WBO: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kan komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante mbo-opleiding op niveau 3 of 4. De in te zetten jeugdhulpverleners moeten altijd werken onder verantwoordelijkheid van een medewerker die beschikt over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). |
Begeleiding Midden |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of een registratie als bedoeld in de Wet beroepen individuele gezondheidszorg. De in te zetten jeugdhulpverleners altijd werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gedragswetenschapper. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of een registratie als bedoeld in de Wet beroepen individuele gezondheidszorg. De in te zetten jeugdhulpverleners altijd werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gedragswetenschapper. |
Begeleiding Zwaar |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of een registratie als bedoeld in de Wet beroepen individuele gezondheidszorg. De in te zetten jeugdhulpverleners altijd werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gedragswetenschapper. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of een registratie als bedoeld in de Wet beroepen individuele gezondheidszorg. De in te zetten jeugdhulpverleners altijd werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gedragswetenschapper. |
Jouw ingebrachte mentor (JIM) |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: Het in te zetten (minimaal) HBO geschoold personeel van Opdrachtnemer, welke beroepsmatig in contact kan komen met Jeugdigen of het Gezin van Jeugdigen aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikt over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). De aanbieder werkt aantoonbaar volgens de JIM-aanpak beschreven in de boeken ‘’ Het alternatief voor uithuisplaatsing van jongeren’. Auteurs: Levi van Dam en Sylvia van Hulst. En ‘’Circulaire zorg. Van JIM-aanpak naar een nieuwe kijk op jeugdhulpverlening’’. Auteurs: Suzanne de Ruig en Levi van Dam. Aanbieder werkt samen met ketenpartners (intersectoraal) van het In Verbindingsteam WBO Het in te zetten geschoold personeel heeft de JIM-training afgerond met certificaat en heeft daarvoor de SKJ-punten toegekend gekregen. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: Het in te zetten (minimaal) HBO geschoold personeel van Opdrachtnemer, welke beroepsmatig in contact kan komen met Jeugdigen of het Gezin van Jeugdigen aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikt over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). De aanbieder werkt aantoonbaar volgens de JIM-aanpak beschreven in de boeken ‘’ Het alternatief voor uithuisplaatsing van jongeren’. Auteurs: Levi van Dam en Sylvia van Hulst. En ‘’Circulaire zorg. Van JIM-aanpak naar een nieuwe kijk op jeugdhulpverlening’’. Auteurs: Suzanne de Ruig en Levi van Dam. Aanbieder werkt samen met ketenpartners (intersectoraal) van het In Verbindingsteam WBO Het in te zetten geschoold personeel heeft de JIM-training afgerond met certificaat en heeft daarvoor de SKJ-punten toegekend gekregen. |
Begeleiding bij het dagelijks leven Groep |
|
|
Begeleiding groep licht |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: Het in te zetten (minimaal) HBO geschoold personeel van Opdrachtnemer, welke beroepsmatig in contact kan komen met Jeugdigen of het Gezin van Jeugdigen aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikt over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: Het in te zetten (minimaal) HBO geschoold personeel van Opdrachtnemer, welke beroepsmatig in contact kan komen met Jeugdigen of het Gezin van Jeugdigen aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikt over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). |
Begeleiding groep zwaar |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: Het in te zetten (minimaal) HBO geschoold personeel van Opdrachtnemer, welke beroepsmatig in contact kan komen met Jeugdigen of het Gezin van Jeugdigen aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikt over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Het in te zetten (minimaal) HBO SKJ en/ of BIG-geregistreerde personeel van Opdrachtnemer werkt onder verantwoordelijkheid van een gedragswetenschapper. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: Het in te zetten (minimaal) HBO geschoold personeel van Opdrachtnemer, welke beroepsmatig in contact kan komen met Jeugdigen of het Gezin van Jeugdigen aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikt over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Het in te zetten (minimaal) HBO SKJ en/ of BIG-geregistreerde personeel van Opdrachtnemer werkt onder verantwoordelijkheid van een gedragswetenschapper. |
Dagbesteding |
|
|
Dagbesteding Licht |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of een registratie als bedoeld in de Wet beroepen individuele gezondheidszorg. Bij dagbesteding licht is toegestaan jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, in te zetten die beschikken over een relevante afgeronde mbo-opleiding niveau 3 of 4, mits i) deze jeugdhulpverleners werken onder de verantwoordelijkheid van een jeugdhulpverlener die beschikt over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en ii). |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of een registratie als bedoeld in de Wet beroepen individuele gezondheidszorg. Bij dagbesteding licht is toegestaan jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, in te zetten die beschikken over een relevante afgeronde mbo-opleiding niveau 3 of 4, mits i) deze jeugdhulpverleners werken onder de verantwoordelijkheid van een jeugdhulpverlener die beschikt over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en ii). |
Dagbesteding Zwaar |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of een registratie als bedoeld in de Wet beroepen individuele gezondheidszorg. In afwijking van het vorige punt is het toegestaan jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, in te zetten die beschikken over een relevante afgeronde mbo-opleiding niveau 3 of 4, mits i) deze jeugdhulpverleners werken onder de verantwoordelijkheid van een jeugdhulpverlener die beschikt over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en ii) er sprake is van ‘Begeleiding licht’ of ‘respijtzorg’. Bij ‘begeleiding zwaar’ moeten de in te zetten jeugdhulpverleners altijd werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gedragswetenschapper. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of een registratie als bedoeld in de Wet beroepen individuele gezondheidszorg. In afwijking van het vorige punt is het toegestaan jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, in te zetten die beschikken over een relevante afgeronde mbo-opleiding niveau 3 of 4, mits i) deze jeugdhulpverleners werken onder de verantwoordelijkheid van een jeugdhulpverlener die beschikt over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en ii) er sprake is van ‘Begeleiding licht’ of ‘respijtzorg’. Bij ‘begeleiding zwaar’ moeten de in te zetten jeugdhulpverleners altijd werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gedragswetenschapper. |
Logeren |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of een registratie als bedoeld in de Wet beroepen individuele gezondheidszorg. Bij dagbesteding licht is toegestaan jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, in te zetten die beschikken over een relevante afgeronde mbo-opleiding niveau 3 of 4, mits i) deze jeugdhulpverleners werken onder de verantwoordelijkheid van een jeugdhulpverlener die beschikt over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en ii). |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De in te zetten jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of een registratie als bedoeld in de Wet beroepen individuele gezondheidszorg. Bij dagbesteding licht is toegestaan jeugdhulpverleners, welke beroepsmatig in contact kunnen komen met de jeugdige of zijn ouders aan wie jeugdhulp wordt geboden, in te zetten die beschikken over een relevante afgeronde mbo-opleiding niveau 3 of 4, mits i) deze jeugdhulpverleners werken onder de verantwoordelijkheid van een jeugdhulpverlener die beschikt over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en ii). |
Vervoer output gericht (let op: kilometers enkele reis) |
|
|
Vervoer niet rolstoel 0-19 km |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De chauffeur moet minimaal in het bezit zijn van een EHBO-diploma. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De chauffeur moet minimaal in het bezit zijn van een EHBO-diploma. |
Vervoer niet rolstoel 20-39 km |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De chauffeur moet minimaal in het bezit zijn van een EHBO-diploma. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De chauffeur moet minimaal in het bezit zijn van een EHBO-diploma. |
Vervoer niet rolstoel > 40 km |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De chauffeur moet minimaal in het bezit zijn van een EHBO-diploma. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De chauffeur moet minimaal in het bezit zijn van een EHBO-diploma. |
Vervoer rolstoel 0-19 km |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De chauffeur moet minimaal in het bezit zijn van een EHBO-diploma. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De chauffeur moet minimaal in het bezit zijn van een EHBO-diploma. |
Vervoer rolstoel 20-39 km |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De chauffeur moet minimaal in het bezit zijn van een EHBO-diploma. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De chauffeur moet minimaal in het bezit zijn van een EHBO-diploma. |
Vervoer rolstoel > 40 km |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De chauffeur moet minimaal in het bezit zijn van een EHBO-diploma. |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: De chauffeur moet minimaal in het bezit zijn van een EHBO-diploma. |
Pleegzorg |
|
|
Pleegzorg |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: voor de begeleiding van pleeggezinnen geldt dat deze moet worden uitgevoerd door medewerkers die i) beschikken over een registratie bij de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en ii) die werken onder de verantwoordelijkheid van een gedragswetenschapper |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: voor de begeleiding van pleeggezinnen geldt dat deze moet worden uitgevoerd door medewerkers die i) beschikken over een registratie bij de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en ii) die werken onder de verantwoordelijkheid van een gedragswetenschapper |
Gezinshuiszorg |
|
|
Gezinshuiszorg |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: gezinshuisouder(s) moeten beschikken over een registratie bij de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of staan geregistreerd bij het Registerplein en werken onder de verantwoordelijkheid van een gedragswetenschapper. De gezinshuisouder beschikt over specifieke kennis, vaardigheden en competenties om voor jeugdigen met complexe problematiek te kunnen zorgen. Overige jeugdhulpverleners die worden ingezet binnen gezinshuiszorg dienen te beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante mbo-opleiding niveau 4 en werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van een medewerker die beschikt over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: gezinshuisouder(s) moeten beschikken over een registratie bij de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of staan geregistreerd bij het Registerplein en werken onder de verantwoordelijkheid van een gedragswetenschapper. De gezinshuisouder beschikt over specifieke kennis, vaardigheden en competenties om voor jeugdigen met complexe problematiek te kunnen zorgen. Overige jeugdhulpverleners die worden ingezet binnen gezinshuiszorg dienen te beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante mbo-opleiding niveau 4 en werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van een medewerker die beschikt over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). |
Gezinshuiszorg zelfstandigheidstraining |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: gezinshuisouder(s) moeten beschikken over een registratie bij de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of staan geregistreerd bij het Registerplein en werken onder de verantwoordelijkheid van een gedragswetenschapper. De gezinshuisouder beschikt over specifieke kennis, vaardigheden en competenties om voor jeugdigen met complexe problematiek te kunnen zorgen. Overige jeugdhulpverleners die worden ingezet binnen gezinshuiszorg dienen te beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante mbo-opleiding niveau 4 en werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van een medewerker die beschikt over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). |
Verordening jeugdhulp gemeente Breda 2025: gezinshuisouder(s) moeten beschikken over een registratie bij de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of staan geregistreerd bij het Registerplein en werken onder de verantwoordelijkheid van een gedragswetenschapper. De gezinshuisouder beschikt over specifieke kennis, vaardigheden en competenties om voor jeugdigen met complexe problematiek te kunnen zorgen. Overige jeugdhulpverleners die worden ingezet binnen gezinshuiszorg dienen te beschikken over (minimaal) een afgeronde relevante mbo-opleiding niveau 4 en werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van een medewerker die beschikt over (minimaal) een afgeronde relevante hbo-opleiding en over een registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl