Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741369
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741369/1
BESLUIT GEGEVENSVERSTREKKING Sabewa Zeeland 2025
Geldend van 12-06-2025 t/m heden
Intitulé
BESLUIT GEGEVENSVERSTREKKING Sabewa Zeeland 2025Het dagelijks bestuur van Sabewa Zeeland;
Gelet op:
- de Gemeenschappelijke Regeling Sabewa Zeeland;
- artikel 67 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 67 van de Invorderingswet 1990, artikel 2:5 Algemene wet bestuursrecht, artikel 40 van de Wet waardering onroerende zaken en artikel 6 Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG);
Overwegende dat:
- Sabewa Zeeland in het kader van zijn taakuitoefening over veel gegevens beschikt die, naast het heffen en innen van belastingen en de uitvoering van de Wet WOZ door Sabewa Zeeland, ook voor de uitvoering van publiekrechtelijke taken van zijn deelnemers relevant kunnen zijn;
- bij de deelnemers sprake is van een behoefte aan bepaalde gegevens;
- Sabewa Zeeland waarde hecht aan de juridische grondslagen voor het verstrekken van gegevens aan de deelnemers;
Besluit vast te stellen:
Het ‘Besluit gegevensverstrekking Sabewa Zeeland 2025’
Artikel 1. Ontheffing geheimhoudingsplicht
De geheimhoudingsplicht, bedoeld in artikel 67, eerste lid, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 67, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, en artikel 2:5 Algemene wet bestuursrecht geldt niet voor verstrekking aan de in de bijlage bij dit besluit genoemde deelnemers voor zover het betreft de genoemde gegevens ten behoeve van de genoemde publiekrechtelijke taak.
Artikel 2. Gerechtvaardigd belang
Het gerechtvaardigd belang, bedoeld in artikel 40, eerste lid, van de Wet waardering onroerende zaken wordt geacht aanwezig te zijn bij de in de bijlage bij dit besluit genoemde deelnemers voor zover het betreft de genoemde gegevens ten behoeve van de genoemde publiekrechtelijke taak.
Artikel 3. Grondslagen verwerking persoonsgegevens
De grondslagen in de zin van artikel 6, eerste lid, onder c en/of onder e, van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn van toepassing bij het verstrekken van persoonsgegevens door Sabewa Zeeland aan de in de bijlage bij dit besluit genoemde deelnemers ten behoeve van de genoemde publiekrechtelijke taak.
Artikel 4. Verstrekking aan de deelnemers van Sabewa Zeeland
1. De in de artikelen 1, 2 en 3 bedoelde gegevens worden verstrekt op verzoek van de betreffende deelnemer(s) aan Sabewa Zeeland.
2. Indien deelnemers, naast de in de bijlage genoemde gegevens, andere gegevens wensen die bij Sabewa Zeeland berusten en die zij nodig hebben ten behoeve van een door hen uit te voeren publiekrechtelijke taak, dan kan het dagelijks bestuur van Sabewa Zeeland ontheffing verlenen van de geheimhoudingsplicht. Degene die verzoekt om deze gegevens dient hiervoor een gemotiveerd verzoek in te dienen bij het dagelijks bestuur van Sabewa Zeeland.
3. De gegevens worden verstrekt op een passende beveiligde wijze.
Artikel 5. Inwerkingtreding en citeertitel
1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.
2. Dit besluit kan worden aangehaald als: ‘Besluit gegevensverstrekking Sabewa Zeeland 2025’.
Aldus vastgesteld door het Dagelijks Bestuur d.d. 12 juni 2025.
mr. drs. A.J.G. Poppelaars,
Voorzitter
E.H.J. van den Dobbelsteen MSc,
Directeur
Toelichting
Algemeen
Sabewa Zeeland beschikt door zijn taakuitoefening over veel gegevens die ook voor andere publiekrechtelijke taken van de deelnemers relevant kunnen zijn. Sabewa Zeeland mag gegevens die hem bekend zijn geworden als gevolg van een strikte (fiscale) geheimhoudingsplicht en als gevolg van privacy wet- en regelgeving niet zonder meer gebruiken voor andere doeleinden en ook niet zo maar verstrekken aan externe partijen.
Een belangrijke voorwaarde voor het verstrekken van gegevens (zowel belastinggegevens als persoonsgegevens) verkregen in het kader van de heffing en invordering van belastingen aan andere partijen is dat dit geschiedt binnen het wettelijke kader van de artikelen 67 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en de Invorderingswet 1990. Het dagelijks bestuur van Sabewa Zeeland kan voor bepaalde publiekrechtelijke taken bepalen dat de (fiscale) geheimhoudingsplicht niet geldt (lid 2 onder b van de voornoemde artikelen).
Een belangrijke voorwaarde voor het verstrekken van WOZ-waarden van niet-woningen door de bronhouder aan andere partijen, niet zijnde afnemers, is dat dit geschiedt binnen het wettelijke kader van artikel 40 van de Wet waardering onroerende zaken. De WOZ-waarde van een niet-woning is niet openbaar en kan slechts worden verstrekt aan een ieder die kan aantonen een gerechtvaardigd belang te hebben bij de verkrijging daarvan. Het dagelijks bestuur van Sabewa Zeeland kan bepalen dat voor bepaalde publiekrechtelijke taken sprake is van een gerechtvaardigd belang. Artikel 40, tweede lid Wet waardering onroerende zaken bepaalt verder dat uitsluitend aan degene te wiens aanzien een beschikking is genomen, op verzoek het taxatieverslag kan worden verstrekt. De Wet waardering onroerende zaken verbiedt dus om, anders dan aan degene te wiens aanzien een beschikking is genomen, het taxatieverslag te verstrekken.
Een belangrijke voorwaarde voor het verstrekken van persoonsgegevens is dat dit geschiedt binnen het wettelijke kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna AVG). De verwerking (verstrekking) is alleen rechtmatig indien en voor zover één of meerdere grondslagen, bedoeld in artikel 6 AVG, worden geacht van toepassing te zijn.
Bij het bepalen van het vorenstaande moet het dagelijks bestuur rekening houden dat gegevensverstrekking te allen tijde in overeenstemming dient te zijn met de beginselen van proportionaliteit (het doel van de gegevensverstrekking moet in redelijke verhouding zijn met het belang van geheimhouding) en subsidiariteit (het doel van gegevensverstrekking moet niet op een andere, minder ingrijpende manier kunnen worden bereikt). Bij het verstrekken van gegevens op grond van dit besluit worden nooit meer gegevens verstrekt dan waarom gevraagd wordt.
In dit besluit zijn de deelnemers opgenomen die structureel informatie (kunnen) opvragen bij Sabewa Zeeland voor zover aan hen – in het besluit genoemde - informatie kan worden verstrekt. Ten aanzien van de in de bijlage genoemde deelnemers heeft een belangenafweging plaatsgevonden of de betreffende gegevens kunnen worden verstrekt.
Dit besluit bevat een bijlage met een overzicht van de deelnemers aan wie Sabewa Zeeland structureel gegevens verstrekt /kan verstrekken. Hierin is vastgelegd voor welke publiekrechtelijke taak de verstrekking van gegevens noodzakelijk is. Het besluit bevat in de bijlage een overzicht van gegevens die verstrekt worden aan alle deelnemers van Sabewa Zeeland, aan het waterschap Scheldestromen en aan (enkele of alle) gemeentelijke deelnemers.
In andere gevallen, waarin gegevensverstrekking (nog) niet van structurele aard is, kan aan het dagelijks bestuur van Sabewa Zeeland om ontheffing als bedoeld in artikel 67, derde lid van de Algemene wet inzake de rijksbelastingen en Invorderingswet 1990 (artikel 67, derde lid) verzocht worden.
Aanhef
Sabewa Zeeland is gehouden aan een (strikte) geheimhoudingsverplichting. Slechts onder bepaalde voorwaarden mogen gegevens verstrekt worden aan andere partijen. Voor belastinggegevens zijn de regels met betrekking tot geheimhouding opgenomen in artikel 67 van de Algemene wet inzake de rijksbelastingen en artikel 67 van de Invorderingswet 1990. De voorwaarden voor het verstrekken van WOZ-waarden van niet-woningen zijn opgenomen in artikel 40 van de Wet waardering onroerende zaken. Sabewa Zeeland is verder gehouden aan privacy wet- en regelgeving bij het verwerken van persoonsgegevens. Ook hier geldt dat slechts onder bepaalde voorwaarden persoonsgegevens mogen verstrekt worden aan andere partijen. De grondslagen voor het verwerken van persoonsgegevens zijn opgenomen in artikel 6 van de AVG.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1: Geen geheimhoudingsplicht
Dit artikel bepaalt dat enkel gegevens verkregen in het kader van de heffing en invordering van belastingen verstrekt worden aan de deelnemers die genoemd worden in de bijlage bij dit besluit.
Aan die deelnemers worden uitsluitend de gegevens verstrekt voor de doeleinden die zijn genoemd in de bijlage bij dit besluit. Gegevens worden enkel verstrekt indien deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de publiekrechtelijke taak. Bij de beoordeling van de noodzaak van het verstrekken van gegevens is rekening gehouden met de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit.
Artikel 2: Gerechtvaardigd belang
Dit artikel bepaalt dat sprake is van een gerechtvaardigd belang bij de in de bijlage bij dit besluit genoemde deelnemers voor zover het betreft de genoemde gegevens ten behoeve van de genoemde publiekrechtelijke taak. Aan die deelnemers worden uitsluitend die gegevens verstrekt die zijn genoemd in de bijlage bij dit besluit.
Gegevens worden enkel verstrekt indien deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de publiekrechtelijke taak. Bij de beoordeling van de noodzaak van het verstrekken van gegevens is rekening gehouden worden met de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit.
Artikel 3: Grondslagen verwerking persoonsgegevens
Dit artikel bepaalt dat de grondslagen in de zin van artikel 6, eerste lid, onder c en/of onder e, van de
AVG van toepassing zijn bij het verstrekken van persoonsgegevens door Sabewa Zeeland aan de in de bijlage bij dit besluit genoemde partijen ten behoeve van de genoemde publiekrechtelijke taak. Sabewa Zeeland verwerkt persoonsgegevens voor het goed uitvoeren van zijn (wettelijke) taken op het gebied van basisadministraties, uitvoering wet WOZ en belastingheffing en inning voor zijn deelnemers. Hiermee is sprake van een noodzaak om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op Sabewa Zeeland rust, dan wel sprake van een noodzaak voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag die aan Sabewa Zeeland is opgedragen. De bij Sabewa Zeeland aanwezige persoonsgegevens kunnen voor de genoemde deelnemers verder noodzakelijk zijn voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag die aan de genoemde deelnemers is opgedragen.
Aan die deelnemers worden uitsluitend gegevens verstrekt voor de doeleinden die zijn genoemd in de bijlage bij dit besluit. Persoonsgegevens worden enkel verstrekt indien deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de publiekrechtelijke taak. Bij de beoordeling van de noodzaak van het verstrekken van gegevens is rekening gehouden met de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit.
Artikel 4: Verstrekking aan de deelnemers van Sabewa Zeeland
In dit artikel wordt verwezen naar de bijlage. In de bijlage zijn publiekrechtelijke taken opgenomen waarvoor specifieke, genoemde gegevens verstrekt kunnen worden. Dit betreft publiekrechtelijke taken die voor komen bij (enkele of alle) deelnemers van Sabewa Zeeland.
Buiten de in de bijlage genoemde publiekrechtelijke taken wordt in lid 2 de mogelijkheid geopend om ook voor andere, niet met name genoemde, door de deelnemers uit te voeren werkzaamheden in het kader van publiekrechtelijke taken, gegevens waarover Sabewa Zeeland beschikt op te vragen. Hiertoe dient het dagelijks bestuur van Sabewa Zeeland alsdan ontheffing van de geheimhoudingsplicht te verlenen. Nadrukkelijk wordt hierover opgemerkt dat een hiertoe gedaan verzoek moet worden gemotiveerd en nauwkeurig moet worden aangegeven welke gegevens benodigd zijn en aan welke publiekrechtelijke taak daarmee invulling wordt gegeven.
Uit dit artikel volgt dat de betreffende gegevens uitsluitend op een daartoe gedaan verzoek worden verstrekt.
Het verstrekken van gegevens gebeurt op een passende beveiligde wijze. Dit betekent dat er passende technische en organisatorische maatregelen zijn getroffen om de gegevens te beveiligen, alvorens deze te verstrekken.
Artikel 5: Inwerkingtreding en citeertitel
Dit artikel bepaalt dat dit besluit pas inwerking treedt na bekendmaking. Bekendmaking vindt plaats in het Elektronische blad gemeenschappelijke regeling van Sabewa Zeeland. Het besluit wordt aangehaald als ‘Besluit gegevensverstrekking Sabewa Zeeland 2025’
Bijlage bij Besluit gegevensverstrekking Sabewa Zeeland 2025
1. Verstrekking aan de gemeenten en het waterschap die deelnemen aan Sabewa Zeeland (algemeen):
a. Gegevens die noodzakelijk zijn voor het voorbereiden of vaststellen van belastingverordeningen, begroting en rekening van de deelnemers.
Een deelnemer van Sabewa Zeeland moet jaarlijks een belastingverordening, begroting en rekening vaststellen. Om de begroting, rekening of tarieven vast te stellen zijn gegevens over bijvoorbeeld de begrote of gerealiseerde belastingopbrengsten noodzakelijk. Dit zijn gegevens waarover enkel Sabewa Zeeland beschikt. In beginsel verstrekt Sabewa Zeeland enkel kengetallen en/of totaalcijfers. Dat wil zeggen cijfers die niet tot een persoon, belastingplichtige, belastingschuldige of object zijn te herleiden. Sabewa Zeeland verstrekt voor dit doel aan de deelnemers waarde-arealen bijvoorbeeld aantallen rioolaansluitingen, aantallen honden, aantallen overnachtingen van toeristen, totaal aantal woningen, aantallen/totalen aanbiedingen afvalstoffen per containersoort en/of gesplitst naar éénpersoons- en meerpersoonshuishouden, aantal objecten zonder grondslag, aantal adressen die (gedeeltelijk) zijn vrijgesteld etc., maar ook financiële gegevens betreffende de belastingopbrengsten.
b. Gegevens met betrekking tot de te heffen, geheven, in te vorderen en ingevorderde belastingen.
In het kader van zijn dienstverlening verstrekt Sabewa Zeeland aan de deelnemers overzichten met totalen van de te heffen, geheven, in te vorderen en ingevorderde belastingen. Sabewa Zeeland verstrekt voor dit doel onder meer de kohierplanning en de realisatie hiervan en de stand van zaken van bezwaren en beroepen. De gegevens zijn niet herleidbaar tot personen.
Verder verstrekt Sabewa Zeeland ten behoeve van controles in verband met verminderde (of vermeerderde) ontvangsten van een bepaalde heffing indien mogelijk een analyse van de verschillen tussen de door de Sabewa Zeeland verstrekte raming en de daarop gebaseerde gemeentelijke begroting c.q. waterschapbegroting van de opbrengst. De gegevens die verstrekt worden betreffen gegevens die niet tot een persoon, belastingplichtige, belastingschuldige of object zijn te herleiden.
c. Gegevens die noodzakelijk zijn voor de toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob).
Overheidsorganisaties zoals gemeenten en waterschappen hebben op grond van de Wet Bibob de bevoegdheid om voor bepaalde bedrijven en personen binnen specifieke branches vergunningen, subsidies en ontheffingen te weigeren of in te trekken, gegadigden voor een overheidsopdracht uit te sluiten van een gunning van een aanbesteding en af te zien van het aangaan van vastgoedtransacties of op te schorten of te ontbinden indien ernstig gevaar bestaat dat daarmee strafbare feiten zullen worden gepleegd of uit strafbare feiten verkregen voordelen zullen worden benut.
Sabewa Zeeland verstrekt voor de uitvoering van deze publiekrechtelijke taak aan de deelnemers persoonsgegevens, objectgegevens en financiële gegevens.
2. Verstrekking aan waterschap Scheldestromen :
a. Gegevens die noodzakelijk zijn voor het vaststellen van de kostentoedelingsverordening als bedoeld in artikel 120 Waterschapswet.
Een waterschap is verplicht om periodiek een verordening vast te stellen waarin voor elk van de categorieën heffingsplichtigen voor de watersysteemheffing de toedeling van het kostendeel is opgenomen. Hiervoor dient het waterschap bijvoorbeeld te beschikken over de (totale) WOZ-waarde van de onroerende zaken en het aantal inwoners in haar verzorgingsgebied. De gegevens die verstrekt worden betreffen gegevens die niet tot een persoon, belastingplichtige, belastingschuldige of object zijn te herleiden.
b. Gegevens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van een discrepantieonderzoek.
Het zuiveren van afvalwater in zuiveringsinstallaties is een wettelijke taak van het waterschap. Een discrepantieonderzoek om het verschil tussen geloosde eenheden en heffing op te sporen is een uitvloeisel van deze wettelijke taak. Een discrepantieonderzoek richt zich op de bronnen bij bedrijven die discrepantie kunnen veroorzaken. Om een discrepantieonderzoek uit te voeren is het daarom in eerste instantie noodzakelijk om te beschikken over totalen VE’s op de zuivering. Voor een diepgaand onderzoek zijn wellicht persoonsgegevens nodig, welke veelal gerelateerd zullen zijn aan bedrijven welke een persoonlijke naam bevatten. Sabewa Zeeland verstrekt voor de uitvoering van deze wettelijke taak aan het waterschap daarom totale VE’s en gegevens van bedrijven en aan bedrijven gerelateerde persoonsgegevens.
c. Gegevens die noodzakelijk zijn voor het bepalen van rioolwateraanbod op zuiveringstechnische werken.
Het zuiveren van afvalwater in zuiveringsinstallaties is een wettelijke taak van het waterschap. Voor het bepalen van het rioolwateraanbod is gerichte informatie nodig om hier plannen voor te ontwikkelen. Het is daarom noodzakelijk om te beschikken over aantallen kuub. Dus niet direct tot personen herleidbare informatie. Sabewa Zeeland verstrekt voor de uitvoering van deze wettelijke taak daarom kengetallen en/of totaalcijfers / aantallen kuub.
d. Gegevens die noodzakelijk zijn om de hoeveelheid grensoverschrijdend afvalwater te kunnen bepalen.
Het bepalen van de hoeveelheid grensoverschrijdend afvalwater is essentieel voor een duurzaam waterbeheer, met name wanneer afvalwater vanuit één land wordt geloosd in een waterlichaam dat ook door andere landen wordt gebruikt. In dit kader zal Sabewa Zeeland de NAW gegevens van de lozer (veelal hetzelfde bedrijfspand) verstrekken en de VE’s.
e. Gegevens die noodzakelijk zijn voor door het waterschap uit te voeren controles in het kader van de verontreinigingsheffing en de zuiveringsheffing.
Om toezicht te houden op de naleving van de regelgeving, is het voor het waterschap essentieel om over betrouwbare en volledige gegevens te beschikken van lozingsplichtige bedrijven en instellingen. Om controles te kunnen uitvoeren zal Sabewa Zeeland in het kader van deze publiekrechtelijke taak daarom gegevens verstrekken over bezwaren inclusief persoonsgegevens (NAW-gegevens) en de hoeveelheid ingenomen water.
f. Gegevens die noodzakelijk zijn voor het kunnen uitvoeren van een draagvlakmeting als bedoeld in artikel 122 lid 5 (nieuw) Waterschapswet i.v.m. wateraanvoerprojecten.
Op grond van genoemd artikel uit de Waterschapswet, kan een extra heffing worden opgelegd aan belastingplichtigen die aantoonbaar profijt hebben van het betreffende project. Daarvoor is het essentieel dat het waterschap beschikt over adequate gegevens om een draagvlakmeting onder de betrokken belastingplichtigen te kunnen uitvoeren. Voor een correcte afbakening is het daarom noodzakelijk om te beschikken over de NAW-gegevens van belastingplichtigen. Sabewa Zeeland verstrekt voor de uitvoering van deze wettelijke taak aan het waterschap daarom de NAW-gegevens van de belastingplichtigen die voor een draagvlakmeting in aanmerking komen.
3. Verstrekking aan de deelnemende gemeenten:
a. Gegevens die noodzakelijk zijn indien een gemeente fysieke controles uitvoert van heffingen die Sabewa Zeeland voor hen oplegt:
-Voor de forensenbelasting: Straatnaam, huisnummer, postcode en woonplaats van de objecten waarvoor Sabewa Zeeland een aanslag forensenbelasting oplegt
-Voor de hondenbelasting:
*Straatnaam, huisnummer, postcode en woonplaats van de bij Sabewa Zeeland bekende belastingplichtigen;
*aantal honden waarvoor de belastingplichtige wordt aangeslagen.
-Voor de reinigingsrechten (indien een gemeente voor de controle de ZRD inschakelt kan verstrekking aan de ZRD plaatsvinden):
*Naam van de bij Sabewa Zeeland bekende belastingplichtigen
*Straatnaam, huisnummer, postcode en woonplaats van de bij de Sabewa Zeeland bekende belastingplichtigen;
*Hoeveelheid afval die wordt aangeboden door de betreffende belastingplichtige.
-Voor de toeristenbelasting:
*Naam van de bij Sabewa Zeeland bekende belastingplichtigen
*Straatnaam, huisnummer, postcode en woonplaats van de bij de Sabewa Zeeland bekende belastingplichtigen;
*Aantal overnachtingen dat door de betreffende belastingplichtige in de aangifte is opgegeven;
*Soort onderkomen (hotel, B&B, camping ed.).
b. Gegevens die noodzakelijk zijn in het belang van een goede gebouwenregistratie als bedoeld in de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (BAG).
De aan Sabewa Zeeland deelnemende gemeenten zijn zelf bronhouder van de BAG en alle gemeenten zijn zelf bronhouder van de basisregistratie grootschalige topografie (BGT). Sabewa is namens de gemeenten bronhouder van de basisregistratie WOZ. Er bestaat samenhang tussen deze basisregistraties. Over het realiseren van samenhang tussen deze basisregistraties schrijft de Waarderingskamer in de Waarderingsinstructie 2017, pagina 83:
“De uitvoering van de Wet WOZ vergt het verwerken van grote hoeveelheden informatie. De WOZ-administratie moet immers steeds een actuele weergave zijn van de werkelijkheid. Diverse basisregistraties uit het stelsel van basisregistraties leveren mutaties die verwerkt moeten worden in de WOZ-administratie en/of signalen over veranderingen in de werkelijkheid die naar verwachting moeten leiden tot mutaties in de WOZ-administratie. Basisregistraties die mutaties leveren die verwerkt moeten worden in de WOZ-administratie of die signalen leveren voor de bijhouding van de WOZ-administratie zijn in ieder geval de Basisregistratie Personen, het Handelsregister, de Basisregistratie Kadaster, de Basisregistraties Adressen en Gebouwen en de Basisregistratie Grootschalige Topografie.
Het gebruik van informatie uit basisregistraties is voor overheden verplicht. Deze verplichting betreft dus ook het gebruik van de genoemde basisregistraties bij de uitvoering van de Wet WOZ en de koppeling van de WOZ-administratie (Basisregistratie WOZ) aan deze basisregistraties.
Om te waarborgen dat de informatie uit deze basisregistraties op een adequate, consistente en doelmatige wijze wordt gebruikt en verwerkt, is het belangrijk dat de aansluiting van de WOZ uitvoeringen de WOZ-administratie op deze basisregistraties regelmatig wordt beoordeeld door de gemeente.
De aansluiting van de WOZ-administratie en WOZ-uitvoering op andere basisregistraties is overigens geen eenrichtingsverkeer, waarbij de WOZ-uitvoering uitsluitend gebruiker is. Bij koppeling van gegevens, bij verwerking van mutaties en bij uitvoering van WOZ-controles heeft men de plicht de andere basisregistratie te melden, wanneer er mogelijk sprake is van een onjuistheid (terugmelding bij gerede twijfel). En waar de WOZ-uitvoering gebruik maakt van signalen uit andere basisregistraties over mogelijke WOZ-relevante mutaties, leveren de diverse WOZ-activiteiten ook signalen die van belang zijn voor de bijhouding van andere basisregistraties zoals de BAG en de BGT.”
Om te waarborgen dat de informatie uit deze basisregistraties op een adequate, consistente en doelmatige wijze wordt gebruikt is het noodzakelijk dat Sabewa Zeeland, als (bron)houder van de WOZ, gegevens uitwisselt met de gemeenten als bronhouder van de BAG en BGT.
Sabewa Zeeland verstrekt voor dit doel aan de deelnemende gemeenten: adres, postcode, objectsoort, objectsoort omschrijving, objectsoort code, kadastraal perceel, woz-objectnummer, bouwjaar, bouwlaag, ontsluiting, objectonderdelen, inhoud, oppervlakte, gebruikscode, BAG-ID.
c. Gegevens die noodzakelijk zijn in het belang van een goede geografische objectadministratie als bedoeld in de Wet basisregistratie grootschalige topografie (BGT).
Zie de toelichting bij b.
d. Gegevens die noodzakelijk zijn in het belang van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing.
Gemeenten monitoren de gemeentelijke woningmarkt. Gemeenten delen/promoten m.b.t. woningen gericht bepaalde acties in het kader van duurzaamheid of de volksgezondheid. Middels de Huisvestingwet en de Leegstandwet kunnen gemeenten het belang van de volkshuisvesting en de ruimtelijke ordening behartigen. Een gemeente heeft hiervoor gegevens nodig van de woningen in haar gemeente. Sabewa Zeeland verstrekt voor deze doelen aan de gemeenten: soort objectcode, omschrijving soort object (beschrijving woningtype, bouwjaar, inhoud/oppervlakte), eigendomssituatie (huur particulier/huur corporatie/koop), gebruik als recreatiewoning, straatnamen, postcodes en WOZ-waarden van woningen.
Verder verstrekt Sabewa Zeeland het totaal aantal woningen, voor het gehele grondgebied c.q. een deelgebied, en de gemiddelde WOZ-waarde per waardepeildatum,
e. Gegevens die noodzakelijk zijn voor milieubeheer en afval- en grondstoffeninzameling.
Gemeenten zijn op grond van de Wet milieubeheer verplicht om huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. Gemeenten hebben voor de uitvoering van deze taak gegevens van belasting-/WOZ-objecten en belastingplichtigen over de afvalstoffenheffing nodig. In het kader van de regiefunctie richting uitvoerder is het voor de deelnemende gemeenten onder meer relevant om inzicht te hebben in de objecten waar geen aanslagen afvalstoffenheffing worden opgelegd (bijv. omdat afval niet kan worden opgehaald) of een vrijstelling van toepassing is. Sabewa Zeeland verstrekt daarom voor dit doel het belasting-/WOZ-object met BAG-ID en heffingsgegevens van belastingplichtigen voor de afvalstoffenheffing m.b.t. het bewuste object.
f. Gegevens die noodzakelijk zijn in het belang van een planschadeverzoek
Een gemeente kan te maken hebben met aanvragen om tegemoetkoming in de planschade als bedoeld in artikel 6.1, eerste lid, Wet ruimtelijke ordening. Voor het bepalen van een eventuele tegemoetkoming in planschade en nadeelcompensatie is het noodzakelijk dat een gemeente beschikt over gegevens over onroerende zaken in haar gemeente. Het belang van de eigenaar/gebruiker van een (niet-)woning wordt door het verstrekken van de WOZ-waarde van zijn/haar (niet-)woning aan de gemeente als onderbouwing in verband met een berekening in het kader van planschade niet geschaad.
Sabewa Zeeland verstrekt daarom voor dit doel de individuele WOZ-waarde van (niet-)woningen.
g. Gegevens die noodzakelijk zijn in verband met een Bedrijven Investeringszone (BIZ).
Op grond van de Wet op de bedrijveninvesteringszones (BIZ) kan de gemeente onder de naam BIZ-bijdrage een belasting instellen ter zake van binnen een bepaald gebied in de gemeente (bedrijveninvesteringszone) gelegen onroerende zaken die niet in hoofdzaak tot woning dienen.
Voor de uitvoering van werkzaamheden in het kader van een BIZ door een gemeente verstrekt Sabewa Zeeland alleen aan de deelnemende gemeente, en niet aan BIZ-stichtingen of BIZ-verenigingen, de voor de draagvlakmeting zoals bedoeld in artikel 4 en 5 van de Wet BIZ benodigde gegevens en indien de gemeente zelf de heffing en invordering van de BIZ-bijdrage uitvoert de voor die heffing en invordering benodigde gegevens, een en ander voor zover Sabewa Zeeland over die gegevens beschikt.
4. Verstrekking aan deelnemers aan het Convenant ten behoeve van Bestuurlijke en Geïntegreerde Aanpak Georganiseerde Criminaliteit, Bestrijding Handhavingsknelpunten en Bevordering Integriteitsbeoordelingen:
Gegevens die noodzakelijk zijn voor een effectieve en efficiënte samenwerking in het kader van de integrale toepassing en handhaving van overheidsregelingen, voor zover het een samenwerking betreft van het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) of het Landelijk Informatie en Expertise Centrum (LIEC).
Gemeenten hebben een wettelijke taak op het gebied van openbare orde en veiligheid waaronder ook het voorkomen en bestrijden van criminele activiteiten
In de ministeriële ontheffingsregeling van artikel 43c, eerste lid, onder m van de Uitvoeringsregeling Algemene wet inzake rijksbelastingen 1994 is bepaald dat er geen geheimhoudingsplicht geldt voor gegevens die noodzakelijk zijn voor een effectieve en efficiënte samenwerking in het kader van de integrale toepassing en handhaving van overheidsregelingen, voor zover er een convenant is getekend met de genoemde overheidsorganisaties. De samenwerking tussen de bij de RIEC en het LIEC betrokken overheidsorganisaties is vastgelegd in het ‘Convenant ten behoeve van bestuurlijke en geïntegreerde aanpakgeorganiseerde criminaliteit, bestrijding handhavingsknelpunten en bevordering integriteitsbeoordelingen’.
Alhoewel Sabewa Zeeland geen convenantpartner is bij het RIEC, beschikt Sabewa wel over gegevens die noodzakelijk kunnen zijn voor de taken van dit samenwerkingsverband.
Sabewa Zeeland verstrekt daarom aan de deelnemers die convenantpartners van het RIEC zijn alle gegevens die noodzakelijk zijn voor een effectieve en efficiënte samenwerking in het kader van de integrale toepassing en handhaving van overheidsregelingen ter bestrijding van georganiseerde criminaliteit, zoals namen van vastgoedeigenaren, individuele WOZ-waarden van (niet-)woningen, en de (invorderings)status van aanslagen. Sabewa verstrekt daarom voor dit doel gegevens die tot een persoon, belastingplichtige, belastingschuldige of (belasting) object zijn te herleiden.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl