Aanwijzingsbesluit informatiebeheer gemeente Medemblik

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-07-2025 met terugwerkende kracht vanaf 07-09-2021

Intitulé

Aanwijzingsbesluit informatiebeheer gemeente Medemblik

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik;

in de hoedanigheid van zorgdrager voor de archiefbescheiden op basis van artikel 30 van de Archiefwet 1995;

gelet op artikelen 31 en 32, derde lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 3a van het Archiefbesluit 1995;

besluit:

  • I.

    als gemeentearchivaris te aan te wijzen: directeur van het Westfries Archief te Hoorn.

  • II.

    als archiefbewaarplaats aan te wijzen: de fysieke en digitale depots van het Westfries Archief te Hoorn gelegen aan de Blauwe Berg 5C, 1625 NT Hoorn.

  • III.

    dat dit besluit in werking treedt op 1 april 2024 en wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit informatiebeheer gemeente Medemblik

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente [Medemblik] op [13 mei 2025].

Burgemeester,

Secretaris,

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van publicatie een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente [Medemblik, Postbus 45, 1687 ZG Wognum]. Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.

Belanghebbenden kunnen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank [Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem / https://www.rechtspraak.nl/veilig-mailen-met-de-rechtspraak] verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is dat u ook een bezwaarschrift hebt ingediend.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, en

  • de reden(en) waarom u het niet eens bent met het besluit.

Toelichting

In artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) is de zorgplicht voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen bij burgemeester en wethouders (zorgdrager) gelegd.

Dit besluit betreft een aantal besluiten die burgemeester en wethouders moeten nemen om aan hun zorgtaak op grond van de Archiefwet te voldoen.

Onderdeel I betreft de aanwijzing van de gemeentearchivaris overeenkomstig artikel 32, derde lid, van de Archiefwet. In het eerste lid van artikel 32 van de Archiefwet is bepaald dat de gemeentelijke archiefbewaarplaats wordt beheerd door een gemeentearchivaris, die in het bezit dient te zijn van een diploma archivistiek. Burgemeester en wethouders zijn eveneens bevoegd tot het benoemen, schorsen en ontslaan van voldoende deskundig personeel (artikel 160, eerste lid, aanhef en onder d, van de Gemeentewet).

Onderdeel II betreft een uitwerking van de bevoegdheid van burgemeester en wethouders om een gemeentelijke archiefbewaarplaats aan te wijzen (artikel 31 van de Archiefwet).

Heeft u vragen? Belt u ons dan op werkdagen (maandag t/m donderdag) tussen 08.30 en 17.00 uur of op vrijdag tussen 08.30 en 14.00 uur. Het telefoonnummer is 0229 85 6000. Wij zijn u graag van dienst. Houd zaaknummer en documentnummer bij de hand, dan kunnen wij u sneller helpen.

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders gemeente Medemblik,

secretaris

C. Minnaert

Burgemeester

M. Pijl

Deze brief is in een geautomatiseerd proces gemaakt en daarom niet ondertekend.