Regeling vervalt per 01-07-2028

Aanwijzingsbesluit cameratoezicht juli 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-07-2025 t/m 30-06-2028

Intitulé

Aanwijzingsbesluit cameratoezicht juli 2025

De burgemeester van de gemeente Rotterdam,

gehoord hebbende de driehoek, bedoeld in artikel 13 van de Politiewet met de hoofdofficier van justitie en de politiechef van de Eenheid Rotterdam, op 25 juni 2025;

gelet op artikel 2:77, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012;

overwegende, dat de burgemeester overeenkomstig artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012 kan besluiten tot plaatsing van camera’s ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats in het kader van de handhaving van de openbare orde;

overwegende, dat het cameratoezicht in de hierna genoemde gebieden voldoet aan de eisen van proportionaliteit, subsidiariteit en kenbaarheid van het cameratoezicht die artikel 151c van de Gemeentewet stelt aan het instellen van cameratoezicht;

overwegende, dat de hierna genoemde gebieden zijn geëvalueerd in de evaluatie cameratoezicht 2025;

overwegende, dat in 2028 opnieuw een rapportage zal worden opgesteld waaruit moet blijken of het cameratoezicht in de genoemde gebieden dient te worden voortgezet;

besluit:

Artikel 1 Aanwijzing Cameratoezicht

Als openbare plaatsen waar cameratoezicht als bedoeld in artikel 2:77, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening 2012 plaatsvindt, worden aangewezen:

  • a.

    de in bijlage 1 aangeduide openbare plaatsen in het gebied Kralingen-Crooswijk;

  • b.

    de in bijlage 2 aangeduide openbare plaatsen in het gebied Noord;

  • c.

    de in bijlage 3 aangeduide openbare plaatsen in het gebied Centrum;

  • d.

    de in bijlage 4 aangeduide openbare plaatsen in het gebied Delfshaven;

  • e.

    de in bijlage 5 aangeduide openbare plaatsen in de CBS-buurt Nieuw Mathenesse;

  • f.

    de in bijlage 6 aangeduide openbare plaatsen in het gebied Charlois;

  • g.

    de in bijlage 7 aangeduide openbare plaatsen in het gebied Feijenoord;

  • h.

    de in bijlage 8 aangeduide openbare plaatsen in het gebied IJsselmonde;

  • i.

    de in bijlage 9 aangeduide openbare plaatsen in het gebied Hoek van Holland;

  • j.

    de in bijlage 10 aangeduide openbare plaatsen in het gebied Hoogvliet;

  • k.

    de in bijlage 11 aangeduide openbare plaatsen in het gebied Prins Alexander.

Artikel 2 Inwerkingtredingsbepaling en vervaldatum

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 juli 2028.

Artikel 3 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit cameratoezicht juli 2025.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 25 juni 2025.

De burgemeester,

C.J. Schouten

Bijlage 1. Kaarten behorende bij Artikel 1, onderdeel a, van het Aanwijzingsbesluit Cameratoezicht juli 2025

Kaart 1: overzichtskaart cameratoezichtgebied Kralingen-Crooswijk

afbeelding binnen de regeling

Kaart 1.1: detailkaart CBS-buurt Oud Crooswijk behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Kralingen-Crooswijk

afbeelding binnen de regeling

Kaart 1.2: detailkaart CBS-buurt Rubroek behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Kralingen-Crooswijk

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 2. Kaarten behorende bij Artikel 1, onderdeel b, van het Aanwijzingsbesluit Cameratoezicht juli 2025

Kaart 2: overzichtskaart cameratoezichtgebied Noord

afbeelding binnen de regeling

Kaart 2.1: detailkaart CBS-buurt Oude Noorden behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Noord

afbeelding binnen de regeling

Kaart 2.2: detailkaart CBS-buurt Agniesebuurt behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Noord

afbeelding binnen de regeling

Kaart 2.3: detailkaart CBS-buurt Provenierswijk behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Noord

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 3. Kaarten behorende bij Artikel 1, onderdeel c, van het Aanwijzingsbesluit Cameratoezicht juli 2025

Kaart 3: overzichtskaart cameratoezichtgebied Centrum

afbeelding binnen de regeling

Kaart 3.1: detailkaart CBS-buurt Cs Kwartier behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Centrum

afbeelding binnen de regeling

Kaarten 3.2: detailkaarten CBS-buurt Stadsdriehoek behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Centrum

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Kaarten 3.3: detailkaarten CBS-buurt Oude Westen behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Centrum

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Kaart 3.4: detailkaarten CBS-buurt Cool behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Centrum

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 4. Kaarten behorende bij Artikel 1, onderdeel d, van het Aanwijzingsbesluit Cameratoezicht juli 2025

Kaart 4: overzichtskaart cameratoezichtgebied Delfshaven

afbeelding binnen de regeling

Kaart 4.1: detailkaart CBS-buurt Oud Mathenesse behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Delfshaven

afbeelding binnen de regeling

Kaart 4.2: detailkaart CBS-buurt Spangen behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Delfshaven

afbeelding binnen de regeling

Kaart 4.3: detailkaarten CBS-buurt Nieuwe Westen behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Delfshaven

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Kaart 4.4: detailkaarten CBS-buurt Middelland behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Delfshaven

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Kaart 4.5: detailkaart CBS-buurt Tussendijken behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Delfshaven

afbeelding binnen de regeling

Kaart 4.6: detailkaart CBS-buurt Bospolder behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Delfshaven

afbeelding binnen de regeling

Kaart 4.7: detailkaart CBS-buurt Delfshaven behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Delfshaven

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 5. Kaart behorende bij Artikel 1, onderdeel e, van het Aanwijzingsbesluit Cameratoezicht juli 2025

Kaart 5: detailkaart CBS-buurt Nieuw Mathenesse

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 6. Kaarten behorende bij Artikel 1, onderdeel f, van het Aanwijzingsbesluit Cameratoezicht juli 2025

Kaart 6: overzichtskaart cameratoezichtgebied Charlois

afbeelding binnen de regeling

Kaart 6.1: detailkaart CBS-buurt Oud Charlois behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Charlois

afbeelding binnen de regeling

Kaart 6.2: detailkaarten CBS-buurt Tarwewijk behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Charlois

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Kaart 6.3: detailkaarten CBS-buurt Carnisse behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Charlois

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Kaart 6.4: detailkaart CBS-buurt Zuidplein behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Charlois

afbeelding binnen de regeling

Kaart 6.5: detailkaart CBS-buurt Zuiderpark behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Charlois

afbeelding binnen de regeling

Kaart 6.6: detailkaart CBS-buurt Pendrecht behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Charlois

afbeelding binnen de regeling

Kaart 6.7: detailkaarten CBS-buurt Zuidwijk behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Charlois

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 7. Kaarten behorende bij Artikel 1, onderdeel g, van het Aanwijzingsbesluit Cameratoezicht juli 2025

Kaart 7: overzichtskaart cameratoezichtgebied Feijenoord

afbeelding binnen de regeling

Kaart 7.1: detailkaarten CBS-buurt Kop van Zuid – Entrepot behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Feijenoord

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Kaart 7.2: detailkaarten CBS-buurt Feijenoord behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Feijenoord

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Kaart 7.3: detailkaart CBS-buurt Katendrecht behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Feijenoord

afbeelding binnen de regeling

Kaart 7.4: detailkaart CBS-buurt Afrikaanderwijk behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Feijenoord

afbeelding binnen de regeling

Kaart 7.5: detailkaarten CBS-buurt Bloemhof behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Feijenoord

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Kaart 7.6: detailkaarten CBS-buurt Hillesluis behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Feijenoord

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Kaart 7.7: detailkaart CBS-buurt Vreewijk behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Feijenoord

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 8. Kaarten behorende bij Artikel 1, onderdeel h, van het Aanwijzingsbesluit Cameratoezicht juli 2025

Kaart 8: overzichtskaart cameratoezichtgebied IJsselmonde

afbeelding binnen de regeling

Kaart 8.1: detailkaarten CBS-buurt Lombardijen behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied IJsselmonde

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Kaart 8.2: detailkaart CBS-buurt Groot IJsselmonde behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied IJsselmonde

afbeelding binnen de regeling

Kaart 8.3: detailkaarten CBS-buurt Beverwaard behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied IJsselmonde

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 9. Kaart behorende bij Artikel 1, onderdeel i, van het Aanwijzingsbesluit Cameratoezicht juli 2025

Kaart 9: detailkaart CBS-buurt Strand en Duin

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 10. Kaart behorende bij Artikel 1, onderdeel j, van het Aanwijzingsbesluit Cameratoezicht juli 2025

Kaart 10: detailkaart CBS-buurt Hoogvliet Zuid

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 11. Kaarten behorende bij Artikel 1, onderdeel k, van het Aanwijzingsbesluit Cameratoezicht juli 2025

Kaart 11: overzichtskaart cameratoezichtgebied Prins Alexander

afbeelding binnen de regeling

Kaart 11.1: detailkaart CBS-buurt Nesselande behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Prins Alexander

afbeelding binnen de regeling

Kaart 11.2: detailkaart CBS-buurt Oosterflank behorende bij de overzichtskaart van cameratoezichtgebied Prins Alexander

afbeelding binnen de regeling

Toelichting op het Aanwijzingsbesluit Cameratoezicht juli 2025,

Algemeen

De burgemeester kan overeenkomstig artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012 besluiten tot plaatsing van camera’s ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats in het kader van de handhaving van de openbare orde. Driejaarlijks worden alle camerawijken in de gemeente Rotterdam geëvalueerd. In de evaluatie cameratoezicht 2025 is op basis van een analyse en adviezen van de basisteams van de politie, wijkraden en dorpsraad vastgesteld dat het continueren van cameratoezicht in de in artikel 1 genoemde gebieden rechtmatig is. De duur van de aanwijzing en de omvang van de gebieden zijn proportioneel in relatie tot het beoogde legitieme doel. Omdat vóór de invoering van cameratoezicht altijd (voor de privacy) lichtere maatregelen zijn ingezet en het instrument onderdeel uitmaakt van een pakket aan veiligheidsmaatregelen, is de inzet subsidiair te noemen. Aan de kenbaarheid van cameratoezicht wordt invulling gegeven door geplaatste borden aan de randen van de camerawijken. Daarnaast worden bewoners en ondernemers schriftelijk geïnformeerd bij wijzigingen in het cameragebied en vindt publicatie plaats op Overheid.nl.

De inzet van cameratoezicht in de genoemde gebieden voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet stelt, zoals proportionaliteit, subsidiariteit en kenbaarheid van cameratoezicht. Verwezen wordt naar de artikelsgewijze toelichting, waarin een samenvattende onderbouwing wordt gegeven op basis van de evaluatie cameratoezicht 2025. Het handhaven van de openbare orde, het voorkomen van wanordelijkheden en van strafbare feiten en de bescherming van de gezondheid wegen in de aangewezen gebieden zwaarder dan het individuele belang van de burgers. Het aanwijzen van de gebieden draagt bij aan het verhogen van de veiligheid. Daarnaast is de aanwijzing van de gebieden voor de voorgestelde periode noodzakelijk om, via intensivering van de probleemaanpak, het risico van inbreuk op de openbare orde en het verslechteren van het woon- en leefklimaat terug te kunnen dringen naar een aanvaardbaar niveau.

Artikelsgewijs

Artikel 1, onderdeel a

Binnen de aangewezen wijken in het gebied Kralingen-Crooswijk wordt overlast door jongeren en groeperingen ervaren, maar vindt ook wapengebruik plaats. Meldingen van overlast worden gedaan over personen met onbegrepen gedrag, personen zonder vaste woon- of verblijfplaats en personen die onder invloed zijn van alcohol, drugs of lachgas. De toename van het aantal meldingen duidt erop dat de leefbaarheid van inwoners onder druk staat. Het geweld in excessieve vorm, veelal gekoppeld aan drugscriminaliteit, neemt de laatste jaren ernstigere vormen aan. Het aantal explosies bij woningen en bedrijven neemt toe. Gezien onder andere het excessieve geweld in Kralingen-Crooswijk is de conclusie dat het cameratoezicht in het aangewezen gebied proportioneel is. De reeds genomen maatregelen zoals de ketenaanpak in Oud Crooswijk en de aanwijzing van Rubroek en Oud Crooswijk als veiligheidsrisicogebied, maken het cameratoezicht subsidiair. De inzet maakt onderdeel uit van een pakket aan veiligheidsmaatregelen.

Artikel 1, onderdeel b

In de aangewezen wijken in gebied Noord wordt in het kader van geweldsdelicten de afgelopen jaren een trend zichtbaar waarbij steeds jongere minderjarigen straatroven plegen. Er is sprake van een aantal rivaliserende jeugdgroepen dat elkaar op fysieke locaties treft. Het gebruik van messen en/of zelfs (imitatie)vuurwapens is niet ongebruikelijk. Ook neemt het aantal explosies bij woningen en bedrijven toe. Gezien de problematiek in Noord is de conclusie dat het cameratoezicht proportioneel is. Door de reeds ingezette maatregelen (zoals de aanwijzing van het veiligheidsrisicogebied en de uitvoering van het integrale plan Schoterbosstraat) is het cameratoezicht ook subsidiair. De registratiecijfers van het cameratoezicht laten zien dat de operators de camera’s frequent gebruiken en het opvolgingspercentage hoog is. De beelden zorgen voor de-escalaties en operators maken beoordelingen van meldingen.

Artikel 1, onderdeel c

De openbare orde in het gebied Centrum staat onder druk. Dat komt tot uiting in de veiligheidsindex, maar ook in het aantal registraties van de output doelen van de camera’s.

De camera’s in Rotterdam Centrum worden primair ingezet om de openbare orde te handhaven. Doordat de beelden live worden bekeken, kan de politie sneller ingrijpen en kunnen incidenten op tijd worden voorkomen of beperkt. Ook helpen de camera’s om problemen bij evenementen en demonstraties vroegtijdig te signaleren.

Voor District Stad (basisteams Centrum en Delfshaven) is in de periode 2023 – 2024 een stijging zichtbaar van excessief geweld incidenten, zijnde schietpartijen en explosies. In 2024 hebben er 40 van dit soort incidenten in het district plaatsgevonden. Gezien de geschetste problematiek in dit gebied is de conclusie dat het cameratoezicht proportioneel is.

In Rotterdam Centrum wordt vanuit de politie op vrijdag- en zaterdagnacht een Openbare Orde Team (OOT) ingezet voor toezicht in de verschillende uitgaansgebieden. Horecastewards worden wekelijks ingezet en spreken mensen aan op overtredingen en overlastgevend gedrag. Het gebied is door de burgemeester aangewezen als veiligheidsrisicogebied. De veiligheidspartners zetten tal van maatregelen in om de openbare orde te handhaven en dat maakt dat het cameratoezicht subsidiair is.

Artikel 1, onderdeel d

De drie belangrijkste thema’s op het gebied van veiligheid en criminaliteit in het gebied Delfshaven zijn jeugdcriminaliteit, drugshandel en -overlast, en ondermijning. Daarnaast bevindt zich in Delfshaven een relatief hoog aantal zorginstellingen, zoals begeleid wonen en dagopvang voor dak- en thuislozen en drugsgebruikers, dat de nodige risico’s met zich meebrengt. Jongeren van rivaliserende jeugdgroepen treffen elkaar binnen het gebied.

Voor District Stad (basisteams Centrum en Delfshaven) is in de periode 2023 – 2024 een stijging zichtbaar van excessief geweld incidenten (schietpartijen en explosies). In 2024 bedroeg het totaal aantal 40 van dit soort incidenten. Een groot deel van het gebied Delfshaven is aangewezen als veiligheidsrisicogebied en in diverse wijken wordt ingezet op een groepsaanpak.

Gezien de hoeveelheid en de ernst van de incidenten in dit gebied is de conclusie dat het cameratoezicht proportioneel is. De politie en de gemeente zetten hier tal van maatregelen in om de openbare orde te handhaven, zoals de integrale ondermijningsaanpak op de winkellinten en de aanwijzing als veiligheidsrisicogebied. Dat maakt het cameratoezicht subsidiair. De politie geeft aan dat cameratoezicht niet alleen helpt bij het prioriteren en monitoren van verdachte activiteiten, maar ook bijdraagt aan de veiligheid en het gevoel van veiligheid in de buurt. Het is een belangrijk instrument voor zowel preventie als handhaving en het bevorderen van een veilige leefomgeving voor bewoners.

Artikel 1, onderdeel e

Het haven- en industrieterrein Nieuw Mathenesse ondergaat een transformatie naar een gemengd stedelijk gebied met zowel woon- als werkfunctie. Dagelijks meren veel schepen aan in de Merwehaven en er is een opvanglocatie voor statushouders. Het cameratoezicht is met name gestationeerd rondom de haven, aangezien hier de meeste bedrijvigheid is. Beoordeeld is dat het cameratoezicht in het gebied een positieve invloed op de veiligheid in en rond het gebied heeft. Zo wordt sociale veiligheid voor de statushouders geboden, is er bescherming tegen personen van buitenaf met verkeerde intenties, wordt de heterdaadkracht bij strafbare feiten versterkt en kan cameratoezicht een ontmoedigend effect hebben voor kwaadwillende personen.

Artikel 1, onderdeel f

Het gebied Charlois bestaat voornamelijk uit woonwijken, maar heeft daarnaast ook ‘groen’ in de vorm van het Zuidpark en voorzieningen zoals het Zuidplein. Grote thema’s binnen het gebied zijn openlijke geweldplegingen, bedreigingen en straatroven. Maar ook overlast door verwarde/overspannen personen en zwervers, steek- en schietincidenten en explosies. In het gebied is een stijging zichtbaar in het aantal incidenten op het gebied van excessief geweld (met name explosies). Het grootste deel van Charlois is door de burgemeester aangewezen als veiligheidsrisicogebied. De veiligheidsindex binnen het wijkprofiel 2024 laat voor Charlois een indexscore zien van 91. Dit is onder het gemiddelde van Rotterdam.

Cameratoezicht is belangrijk om de leefbaarheid en veiligheid in Charlois te bevorderen. Het instrument bewijst volgens de politie haar nut in het gebied. Het heeft bijgedragen aan het beheersbaar houden van de problematiek en incidenten zijn in de kiem gesmoord of zelfs voorkomen. De operators gebruiken de gemeentelijke camera’s dagelijks, waardoor agenten bij veel incidenten kunnen interveniëren. Rondom het Verschoorplein en het Mijnsherenplein is cameratoezicht bijvoorbeeld belangrijk geweest in het beheersbaar houden van de overlastproblematiek. Ook lijken overlastgevers zich bewust te zijn van de camera’s, bijvoorbeeld in Tarwewijk. Daarnaast geven de politieagenten aan dat ze zich veiliger voelen door de aanwezigheid van de camera’s. Gezien de problematiek in dit gebied is de conclusie dat het cameratoezicht proportioneel is. De vele maatregelen die in het gebied genomen worden op het gebied van onder andere High Impact Crimes en ondermijning, zorgen ervoor dat het cameratoezicht subsidiair is.

Artikel 1, onderdeel g

Het aantal geweldsincidenten, druggerelateerde overtredingen en overlastmeldingen is hoog in het gebied Feijenoord. Er is sprake van aanzienlijke openbare orde problematiek. Belangrijke thema’s op het gebied van openbare orde en veiligheid zijn geweld, drugsproblematiek en overlast. De veiligheidsindexen van het gebied en de meeste wijken vallen lager uit dan het gemiddelde van Rotterdam. De operators gebruiken het cameratoezicht relatief vaak, met name in Hillesluis.

De openbare orderisico’s en het incidentenbeeld in Feijenoord zorgen ervoor dat het cameratoezicht proportioneel is. Een van de vele maatregelen die in Feijenoord worden genomen is de aanwijzing als veiligheidsrisicogebied en de inzet op High Impact Crimes, ondermijning en excessief geweld. Dit zorgt ervoor dat het cameratoezicht subsidiair is.

Artikel 1, onderdeel h

In het gebied IJsselmonde vinden incidenten met betrekking tot openbare orde plaats zoals geweldsdelicten, overlast door jeugd en problematiek gerelateerd aan alcohol. In het openbaar vervoer en bij de haltes vinden geregeld geweldsdelicten plaats. Als gevolg van overlast door alcoholgebruik geldt in de voor cameratoezicht aangewezen gebieden een alcoholverbod op grond van de APV. De locaties waar cameratoezicht aanwezig is, zijn ook aangewezen als veiligheidsrisicogebied.

Eind 2024 heeft het cameratoezicht een bijdrage geleverd aan de opsporing van de dader van drie dodelijke schietpartijen in het gebied. Door dit soort misdrijven en het door de politie geschetste incidentenbeeld is het cameratoezicht proportioneel. Ook is het cameratoezicht subsidiair, doordat de politie en gemeente ook al andere maatregelen hebben ingevoerd in het kader van de handhaving van de openbare orde, zoals het aanwijzen van een groot deel van IJsselmonde als veiligheidsrisicogebied en alcoholverbodsgebied.

Artikel 1, onderdeel i

Hoek van Holland bevat een ‘dorpse kern’, met daaromheen een recreatiegebied (het strand). Het gebied bevat veertien horecagelegenheden en een metroverbinding, wat de in- en uitstroom van verschillende soorten publiek met zich meebrengt. Dat levert de nodige openbare orde en veiligheidsrisico’s op. Het cameratoezicht is primair in de zomer van belang. Met een hogere veiligheidsindex dan het gemiddelde van Rotterdam is het gebied een relatief veilige omgeving. Dit blijkt ook uit het aantal registraties van de camera’s. Desondanks heeft er een aantal heftige incidenten plaatsgevonden. De ernst van de problematiek zorgt ervoor dat het cameratoezicht proportioneel is. De politie en gemeente zetten naast cameratoezicht andere maatregelen in om de openbare orde te handhaven, zoals extra inzet van alle veiligheidspartners in zomerse periodes. Dat maakt het cameratoezicht subsidiair.

Artikel 1, onderdeel j

De drie belangrijkste thema’s op het gebied van veiligheid en criminaliteit in Hoogvliet zijn ruzies, geluidshinder en mishandelingen. In de CBS-buurt Hoogvliet Zuid zorgt de combinatie van de Campus aan de Grondelstraat, waar wonen, onderwijs en vrijetijdsbesteding dagelijks honderden bezoekers trekt, en het nabijgelegen metrostation, voor veel beweging in de buurt. In 2015 werd hier een tweetal camera’s geplaatst vanwege de straatroven en overlast door jeugdgroepen. Jeugdgroepen blijven een probleem: APV-overtredingen worden begaan zoals het lastigvallen van omstanders en het aanrichten van vernielingen in de openbare ruimte. Ook de handel in verdovende middelen is een bekend probleem in Hoogvliet Zuid.

De vorm en ernst van de incidenten, met name de druggerelateerde incidenten die in Hoogvliet plaatsvinden, maken dat het cameratoezicht in verhouding staat tot de problematiek en proportioneel is. Ook is het cameratoezicht subsidiair; de politie en de gemeente nemen vele andere maatregelen, zoals samenwerkingen met externe partners, het handhaven op het samenscholingsverbod en de aanpak van overlast door jeugdgroepen in de omgeving van de campus.

Artikel 1, onderdeel k

In het gebied Prins Alexander zijn twee camerawijken: Oosterflank en Nesselande. Het gebied beschikt over een strand, horecagelegenheden, woongebieden, plekken voor recreatie en vrijetijdsbesteding en onderwijsinstellingen en is goed bereikbaar door de vele openbaar vervoer verbindingen. Aan al deze factoren zijn verschillende openbare orde- en veiligheidsproblemen gerelateerd. Jeugdproblematiek, overlast van personen met onbegrepen gedrag en door alcohol of drugs, diefstal en geweld in de vorm van straatroven en mishandelingen zijn belangrijke thema’s in dit gebied. Voor de zomermaanden is voor het strand het Warm Weer Protocol van kracht, waarin inzetafspraken door alle veiligheidspartners zijn gemaakt.

Het cameratoezicht speelt een rol in de reductie van de incidenten. Volgens de politie draagt het cameratoezicht als neveneffect bij aan het veiligheidsgevoel van de vele bezoekers, bewoners en ondernemers in het gebied. Gezien de zware incidenten, zoals de High Impact Crimes in Oosterflank, is de conclusie dat het cameratoezicht in dit gebied proportioneel is. De politie en de gemeente zetten een breed pakket aan maatregelen in zoals het Warm Weer Protocol en dat maakt dat het cameratoezicht subsidiair is.

Artikel 2

De aanwijzing voor deze gebieden voor een periode van drie jaar is noodzakelijk om de openbare orde te handhaven en het risico van inbreuk op de openbare orde en het verslechteren van het woon- en leefklimaat te voorkomen.