Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741294
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741294/1
Geldend van 25-07-2025 t/m heden
1 Projectbeschrijving
1.1 Aanleiding
Het inlaatwerk Repelweg, gelegen in de Kadoelermeerdijk, is onderdeel van een regionale waterkering. Tijdens de beoordeling van de waterkering op de waterveiligheid is het inlaatwerk afgekeurd op het faalmechanisme piping, specifiek achterloopsheid. Om aan de waterveiligheidsnormen voor regionale waterkeringen van de provincie Flevoland te voldoen, is een versterking van het kunstwerk noodzakelijk. Hiervoor zullen nieuwe damwanden worden geplaatst in het verlengde van de bestaande damwanden, aan de buitenzijde van de waterkering.
Op grond van artikel 12.25 van de Omgevingsverordening provincie Flevoland is het dagelijks bestuur van waterschap Zuiderzeeland verplicht voor de aanleg, verlegging of versterking in, op of aan een regionale waterkering een projectbesluit vast te stellen. Dit projectbesluit bevat de opgave, werkzaamheden en maatregelen waaruit het project van de versterking van het inlaatwerk bestaat.
1.2 Doel
Doel van het projectbesluit is om de versterking van het inlaatwerk Repelweg juridisch mogelijk te maken, in de zin dat wordt voldaan aan artikel 12.25, Omgevingsverordening provincie Flevoland. Het doel van het project is om het inlaatwerk Repelweg te versterken en gedurende de ontwerplevensduur te laten voldoen aan de gestelde waterveiligheidsnormen van de provincie Flevoland. Dat draagt tevens bij aan het programmadoel van waterschap Zuiderzeeland om de waterveiligheid in haar beheergebied conform de norm en Omgevingswet te behouden, zodat men veilig kan wonen, werken en leven.
1.3 Projectprocedure
Het besluit tot vaststelling van dit projectbesluit is voorafgegaan door de projectprocedure zoals bedoeld in Afdeling 5.2 Omgevingswet.
De projectprocedure kent onder meer de volgende verplichte stappen:
-
1.
Kennisgeving voornemen en Kennisgeving participatie (artikel 5.47 Omgevingswet; artikelen 5.2 en 5.3 Omgevingsbesluit).
-
2.
Verkenning (artikel 5.48 Omgevingswet).
De Kennisgeving voornemen en Kennisgeving participatie zijn gezamenlijk gepubliceerd op 01‑08‑2024 via de website officiëlebekendmakingen.nl in het Waterschapsblad 2024, nummer 16129, op 02‑08‑2024 is de kennisgeving op de projectpagina van het waterschap gepubliceerd en op 07‑08‑2024 in de krant De Noordoostpolder geplaatst.
In de verkenningsfase is door het waterschap op hoofdlijnen vastgesteld welke uitdagingen, doelen, stakeholders, planning en risico’s er zijn binnen het versterkingsproject. Hierin speelt participatie een belangrijke rol. Naast het participatietraject zijn in de verkenningsfase een project-mer-beoordeling en een zestal conditionerende onderzoeken uitgevoerd. Voor een uitgebreidere beschrijving van de projectprocedure wordt verwezen naar hoofdstuk 13 in het document Motivering Projectbesluit.
Vanwege de geringe omvang van de werkzaamheden, is in het kader van de fastlane-procedure in samenspraak met de het dagelijks bestuur van het waterschap en op ambtelijk niveau met de provincie Flevoland geen Voorkeursbeslissing opgesteld.
1.4 Plangebied
Het projectgebied omvat de versterking van het inlaatwerk Repelweg in de Kadoelermeerdijk. Het inlaatwerk bevindt zich langs de Repelweg tussen de Voorstersluis en de Vollenhoverbrug, bij kilometer 5.06. De functie van het inlaatwerk is om water vanuit het Vollenhoverkanaal de Noordoostpolder in te brengen, zonder dat daarbij de waterveiligheid wordt aangetast. Het ingelaten water stroomt door het inlaatwerk naar een bassin aan de binnenzijde van de dijk en via de Voorstertocht verder de Noordoostpolder in.
Het projectgebied valt geheel binnen de kadastrale grenzen van de waterkering. De versterkingswerkzaamheden zullen aan de buitenzijde van de waterkering worden uitgevoerd. Aan de linker- en rechterkant van het inlaatwerk is een zone van circa 30 m aangehouden om voldoende ruimte te bieden aan de werkzaamheden. Zie figuur 1.1 voor een weergave van het projectgebied.

Figuur 1.1: projectgebied Versterking inlaatwerk Repelweg.
2 Randvoorwaarden project
De (uitvoering) van de versterking van het inlaatwerk repelweg dient te voldoen aan randvoorwaarden aangaande veiligheid, beheer en onderhoud, maatschappelijk oogpunt en uitvoering. Voor een uitgebreidere beschrijving van de randvoorwaarden van het project wordt verwezen naar hoofdstuk 4 in het document Motivering Projectbesluit.
3 Permanente maatregelen
3.1 Referentieontwerp project
Het inlaatwerk Repelweg wordt versterkt door de plaatsing van nieuwe stalen damwanden in het verlengde van de bestaande betonnen damwanden. De versterking vindt plaats aan de buitenzijde van de waterkering. De damwanden worden met circa 8 meter verlengd en komen tot een diepte van circa 5 meter. De nieuwe damwanden sluiten aan op de bestaande schermen met een metalen constructie. De aansluitpunten zijn opgevuld met grout of zwelklei, waardoor er geen waterstroming mogelijk is en de aansluiting volledig waterdicht is. Vanaf het aansluitingspunt zijn de overige nieuwe damwanden vervolgens in de grond gedrukt en op elkaar aangesloten.
In figuur 3.1 is het referentieontwerp weergegeven. Voor een grotere weergave van het referentieontwerp wordt verwezen naar bijlage 3 van het document Motivering Projectbesluit.

Figuur 3.1: referentieontwerp versterking inlaatwerk Repelweg.
4 Flexibiliteit in het besluit
Vanwege de geringe grootte van de versterkingswerkzaamheden is de mate van flexibiliteit in het type oplossing klein. De enige mogelijkheid is om het inlaatwerk te versterken met de plaatsing van nieuwe damwanden in het verlengde van de bestaande damwanden.
Daarentegen is er wel enige flexibiliteit in zowel het ontwerp als de uitvoering van de werkzaamheden. De aannemer heeft de vrijheid om zelf met het meest wenselijke ontwerp te komen en zelf te bepalen op welke manier de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Dit wordt beide wel in afstemming met het waterschap gedaan en pas na goedkeuring door het waterschap vastgesteld alvorens de uitvoering begint.
Ten tijde van de publicatie van onderhavig projectbesluit is het definitieve ontwerp en de uitvoeringswijze nog niet vastgelegd. In het projectbesluit wordt daarom uitgegaan van de ontwerp- en uitvoeringsvariant met het grootste effect op de omgeving.
5 Uitvoering project: tijdelijke maatregelen
5.1 Situatie tijdens uitvoering
De versterking van het inlaatwerk zal plaatsvinden aan de buitenzijde van de waterkering, aan beide kanten van het inlaatwerk. De nieuwe damwanden zijn van staal en worden grotendeels trillingsarm de grond in gedrukt. Om de nieuwe damwanden fatsoenlijk en waterdicht aan te sluiten op de bestaande damwanden, is het nodig om tussen het aansluitpunt aan de linkerkant en het aansluitpunt aan de rechterkant van het inlaatwerk een bouwkuip te graven. Het inlaatwerk treedt daarmee tijdelijk buiten werking, waarvoor een tijdelijk maatregel wordt getroffen (zie maatregel 1 in paragraaf 5.2). Tussen de nieuwe en bestaande damwand wordt een metalen constructie aangebracht en wordt het aansluitpunt opgevuld met grout of zwelklei, zodat het aansluitpunt waterdicht is.
De werkzaamheden worden uitgevoerd vanaf het Vollenhoverkanaal met een elektrische kraan. Via een ponton zal de kraan en het benodigde materiaal op locatie komen. Ten tijde van de werkzaamheden zal het ponton in het Vollenhoverkanaal liggen.
De werkzaamheden worden in maximaal 3 weken uitgevoerd. Tijdelijke maatregelen (zie paragraaf 5.2) zullen ook voor maximaal 3 weken worden genomen. Voor een uitgebreidere beschrijving van de situatie tijdens uitvoering wordt verwezen naar hoofdstuk 7.1 van het document Motivering Projectbesluit.
5.2 Tijdelijke maatregelen
Om de werkzaamheden nauwkeurig, veilig en zonder (milieu)hinder uit te kunnen voeren, worden een aantal tijdelijke maatregelen genomen:
-
1.
Aanleg tijdelijke leiding over de Kadoelermeerdijk om de watertoevoer naar de Noordoostpolder te garanderen. Om fietsers (te voet) doorgang te kunnen geven op het fietspad op de dijk, zal een bruggetje over de leiding heen worden gelegd.
-
2.
Plaatsing elektrische kraan op speciale rijplaten van hout of metaal, zodat het gewicht van de kraan gelijkmatig over de platen wordt verdeeld. Hierdoor wordt de ondergrond beschermd en zakt de kraan niet weg in de grond.
-
3.
Uitvoering werkzaamheden (bij voorkeur) buiten het recreatieseizoen, om mogelijke hinder voor de recreatievaart op het Vollenhoverkanaal te voorkomen. Indien de vaarweg (in het recreatieseizoen) tijdelijk (deels) moet worden gestremd, wordt dit tijdig gemeld bij de vaarwegbeheerder (provincie Flevoland).
Voor een uitgebreidere beschrijving van de tijdelijke maatregelen die worden getroffen wordt verwezen naar hoofdstuk 7.2 van het document Motivering Projectbesluit.
6 Maatregelen om nadelige gevolgen van het project te voorkomen en te beperken
Er hoeven geen permanente maatregelen te worden getroffen ter voorkoming, beperking of compensatie van nadelige gevolgen voor de fysieke leefomgeving. Het is conform wet- en regelgeving en de vigerende praktijk zodoende ook niet noodzakelijk een volledige mer-procedure te doorlopen, dit is aangetoond middels de project-mer-beoordeling.
Wel worden een aantal maatregelen genomen om (milieu)effecten te voorkomen of beperken. Benodigde maatregelen zijn als volgt:
-
1.
Er wordt trillingsarm gewerkt doordat de stalen damwanden worden in de grond gedrukt, waarmee geluidhinder wordt beperkt.
-
2.
Er wordt gebruik gemaakt van elektrisch materieel om geluidhinder en de uitstoot van emissies te beperken.
-
3.
Begroeiing wordt voorafgaand aan het broedseizoen gemaaid in een straal van 30 meter rondom het projectgebied ter voorkoming van broedende vogels.
Voor een uitgebreidere beschrijving van de te nemen maatregelen wordt verwezen naar hoofdstuk 9 en 10 van het document Motivering Projectbesluit.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl