Subsidieregeling wijk- en dorpshuizen 2026 tot en met 2029

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 30-06-2025

Intitulé

Subsidieregeling wijk- en dorpshuizen 2026 tot en met 2029

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;

gelet op artikel 2, eerste lid, onder h, en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Roosendaal;

BESLUITEN

vast te stellen de Subsidieregeling wijk- en dorpshuizen 2026 tot en met 2029.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    accommodatie: een ruimte inclusief faciliteiten die nodig zijn om sociaal maatschappelijke activiteiten mogelijk te maken/organiseren, mede gericht op ontmoeting, die in een wijk of dorp een bijdrage leveren aan de doelstelling of ontwikkelrichting van de wijk/het dorp zoals beschreven in artikel 2 van deze regeling;

  • b.

    cultuursensitief werken: een werkwijze waarbij rekening wordt gehouden met de etnische, culturele en sociale achtergrond en/of context van de doelgroep en/of betrokkenen;

  • c.

    facilitaire voorzieningen: alle ondersteunende voorzieningen die ervoor zorgen dat gebruikers hun activiteiten goed kunnen uitvoeren;

  • d.

    gebiedsnetwerk: het totaal aan actieve (en samenwerkende) professionele organisaties, informele groepen, actieve inwoners en sleutelpersonen in een wijk;

  • e.

    GGK: gebouw gebonden kosten;

  • f.

    initiatiefnemer: een persoon die een eerste stap zet voor, of een eerste aanzet doet tot een actie en/of activiteit;

  • g.

    inclusie: inwoners in staat stellen mee te doen op alle onderdelen van het leven, ongeacht hun achtergrond, kenmerken, voorkeuren en vaardigheden, zoals beschreven in het Routeplan inclusieve samenleving, te downloaden op www.roosendaal.nl/belangrijke-documenten-subsidies onder de kop ‘Over ons subsidiebeleid’;

  • h.

    jaarlijkse subsidie: subsidie die per (boek)jaar of voor een bepaald aantal (boek)jaren aan een organisatie voor een periode van maximaal vier jaar wordt verstrekt;

  • i.

    laagdrempelige gastvrije inloopvoorziening: een plek waar iedereen zonder afspraak, intake of verwijzing terecht kan voor activiteiten, ontmoeting, ondersteunings- en adviesvragen;

  • j.

    leefbaarheid wijk en dorp: de mate waarin de wijk/het dorp aantrekkelijk is om te wonen en er voldoende voorzieningen aanwezig zijn;

  • k.

    NPR: Nationaal Programma Roosendaal; we werken de komende twintig jaar met landelijke overheid en gemeente, maatschappelijke organisaties en bewoners samen om problemen binnen de wijken De Westrand, Langdonk, Kalsdonk, 't oude Centrum en Kroeven aan te pakken voor een zeker bestaan, het vergroten van het veiligheidsgevoel en het vertrouwen in de toekomst;

  • l.

    penvoerder: de aangewezen organisatie of persoon, die optreedt als aanvrager en na verlening als ontvanger en verantwoorder van de subsidie;

  • m.

    prioritaire inwonersgroepen: bijvoorbeeld jeugd/jongeren-, senioren-, nieuwkomers- (statushouders/arbeidsmigranten) met een kwetsbare positie, vanwege bijvoorbeeld verminderde mobiliteit, laaggeletterdheid, beperkt netwerk, GGZ-problematiek, beperkt IQ, vergeetachtigheid en/of verlies van partner;

  • n.

    sociaal maatschappelijke verhuur/prijsstelling: verhuur van een accommodatie die ten behoeve van de sociale en maatschappelijke activiteiten en ontmoetingsfunctie in een wijk of dorp zo belangrijk is, dat dit een lagere sociaal maatschappelijke verhuur/prijsstelling rechtvaardigt en aldus een marktconforme commerciële verhuurprijs/prijsstelling ondergeschikt is aan die functie in een wijk of dorp;

  • o.

    sociaal maatschappelijke activiteiten en ontmoetingsfunctie: activiteiten die een positieve bijdrage leveren aan het psychosociaal welbevinden van (prioritaire) inwonersgroepen, zoals het opdoen van meer contacten, het omgaan met geld(zorgen), het hebben van een betekenisvolle daginvulling;

  • p.

    veerkracht: zelf regie voeren over het welbevinden, goed kunnen omgaan met veranderingen, stressvolle gebeurtenissen, tegenslag en uitdagingen;

  • q.

    VOG Verklaring: Verklaring Omtrent het Gedrag;

  • r.

    wijkagenda/ Wijk in beeld: voor iedere wijk een plan, het in één oogopslag laten zien hoe een wijk ervoor staat;

  • s.

    wijk- en dorpshuizen: een openbare accommodatie, waar inwoners laagdrempelig terecht kunnen voor ontmoeting en sociale en maatschappelijke activiteiten. Het betreffen in deze regeling de volgende wijk- en dorpshuizen: De Geerhoek, Dorpshuis de Spil, Buurthuis Keijenburg, Dorpshuis De Schalm, Huis van de Westrand, Dorpshuis Nisipa, Wijkhuis 't Dijksteeke, Dorpshuis de Parelmoer, Wijkhuis De Wieken, Wijkcentrum de Bergspil;

  • t.

    welzijn: de situatie waarbij het lichamelijk, geestelijk en sociaal goed gaat met een persoon.

Artikel 2 Doelstelling subsidieregeling

De doelstelling van de regeling is het bevorderen van de leefbaarheid, het welzijn en de sociale verbondenheid van de inwoners in de gemeente Roosendaal door het faciliteren van sociaal maatschappelijke activiteiten en ontmoetingsfunctie in de wijk- en dorpshuizen, die aansluiten op de sociaal-maatschappelijke opgaven en/of de ontwikkelrichting per wijk of dorp.

Hierbij is het hoofddoel dat de stichting(en) en/of beheerorganisatie(s), die de wijk- en dorpshuizen exploiteren, komen tot uitvoering van laagdrempelige inloopvoorzieningen en activiteiten gericht op ontmoeting, en daarmee bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken in de wijk of het dorp. De activiteiten en initiatieven van en voor alle inwoners, met speciale aandacht voor prioritaire groepen uit de wijken of dorpen, staan hierbij centraal. De locatie en de wijze waarop de accommodaties worden ingezet dragen hieraan bij.

De subdoelen zijn:

  • a.

    het bevorderen van een veerkrachtige weerbare nieuwe generatie inwoners met geschikte faciliteiten van sociaal maatschappelijke activiteiten en ontmoetingsfunctie op wijk- en dorpsniveau, die aansluiten op de ontwikkelrichtingen van de stad en de maatschappelijke opgaven in de focuswijken uit het NPR;

  • b.

    het bevorderen dat professionals in staat worden gesteld om de accommodatie in een wijk- of dorpshuis te gebruiken voor afstemming en samenwerking die een bijdrage leveren aan de doelstelling en ontwikkelrichting van de wijk en/of het dorp;

  • c.

    het bevorderen dat het welzijn van inwoners toeneemt doordat zij in staat gesteld worden om hun kennis, ervaring, talenten en kwaliteiten ten dienste van de samenleving in te zetten met vrijwillige inzet;

  • d.

    het bevorderen van een verbonden gemeenschap en leefbare wijken en dorpen waarbij kansengelijkheid toeneemt en omzien naar elkaar onderdeel is en eenzaamheid vermindert of voorkomt;

Artikel 3 Activiteiten die voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking komen

Activiteiten die voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking komen, moeten aantoonbaar bijdragen aan de doelstelling, de hoofd- en subdoel(en) van deze regeling zoals beschreven in artikel 2.

  • 1.

    Het voorzien in een accommodatie binnen het wijk- of dorpshuis voor:

    • a.

      de laagdrempelige gastvrije open inloop voor inwoners uit de gemeente Roosendaal;

    • b.

      daar waar mogelijk het bieden van (een besloten) extra ruimte voor gesprekken over ondersteunings- en adviesvragen van inwoners aan professionele organisaties bijvoorbeeld tijdens het inloopspreekuur van Inwonersondersteuning Roosendaal;

    • c.

      het organiseren van sociaal maatschappelijke activiteiten en ontmoetingsfunctie die bijdragen aan en onderdeel uitmaken van het activiteitenplan voor:

      • -

        prioritaire inwonersgroepen; en/of;

      • -

        de leefbaarheid van de wijk of het dorp (zie wijkagenda, speerpunten NPR en/of Wijk in Beeld1);

    • d.

      medewerking verlenen aan inwoners- en vrijwilligersinitiatieven en/of wijk- of dorpsinitiatieven, bijvoorbeeld door het bieden van een ruimte.

  • 2.

    Het tijdig en professioneel onderhouden van de gebouwen, die ingezet worden als wijk -en dorpshuis, op al die onderdelen waarvoor de stichtingsbesturen of beheersorganisaties verantwoordelijk zijn, geheel in lijn met de door Antea opgestelde rapporten 2021-2026 -en waarin dit per locatie en op maat in kaart is gebracht met een meerjarig onderhoudsplan- welke onderhoudswerkzaamheden ertoe leiden dat het gebouw (brand-)veilig en in kwalitatief goede gebruiksstaat blijft en/of gebracht wordt voor het doel waarvoor de gebouwen worden ingezet. Een en ander in samenhang met relevante huurovereenkomsten en relevante wet -en regelgeving. Zie verder het verplichte format ‘Gebouw Gebonden Kosten (GGK)’ in bijlage 1 dat onderdeel is van deze subsidieregeling.

Artikel 4 Voorwaarden aan de aanvrager

Organisaties die voor subsidie in aanmerking komen voldoen aan de volgende vereisten.

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door de vereniging of stichting die de accommodatie binnen een wijk- of dorpshuis als bedoeld in artikel 1.a en s beheert en exploiteert.

  • 2.

    Aanvrager komt in aanmerking voor maximaal 80% subsidie van de gebouw gebonden kosten ten behoeve van gebouwenonderhoud (GGK), gebaseerd op de Antea rapporten 2021-2026 indien:

    • a.

      aantoonbaar voor minimaal 5 dagen in de week een laagdrempelige gastvrije open inloopvoorziening wordt gerealiseerd;

    • b.

      er een activiteitenplan wordt ingediend dat voldoet aan de voorwaarden in artikel 4, lid 4 en artikel 5 lid 3.

    • c.

      er binnen de stichting aantoonbaar geen sprake is van een algemene reserve in het eigen vermogen van meer dan 5% van het balanstotaal (>5%), waardoor de subsidie, onder aftrek van het eigen vermogen >5%, wordt verleend.

  • 3.

    Aanvrager is in staat vanaf de start van het subsidiejaar alle onder artikel 3 genoemde activiteiten uit te voeren.

  • 4.

    Aanvrager is verplicht het activiteitenplan, zoals bedoeld in artikel 3, lid 1c, op te stellen in samenwerking met het opbouwwerk en –indien van toepassing- het jongerenwerk.

  • 5.

    Aanvrager zorgt ervoor in bezit te zijn van VOG-verklaringen van het personeel en/of vrijwilligers die actief zijn voor de eigen vereniging of stichting of de uitvoering van de functie van wijk- en dorpshuis.

  • 6.

    Aanvrager moet voldoen aan de geldende wet- en regelgeving zoals de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR), de Alcoholwet en de voorwaarden zoals opgenomen in de para-commerciële horecavergunning gebaseerd op de (oude) Drank- en Horecawet (thans: de Alcoholwet).

  • 7.

    Aanvrager zorgt dat het wijk- of dorpshuis maximaal 2 weken per jaar aansluitend gesloten is en dat aan professionals doorlopend de mogelijkheid wordt geboden om door te kunnen blijven werken in het wijk -en of dorpsgebouw door middel van bijvoorbeeld sleutelbeheer.

  • 8.

    Aanvrager draagt zorg voor het op orde hebben van de facilitaire voorzieningen in het gebouw.

  • 9.

    Aanvrager draagt aantoonbaar bij aan een inclusieve samenleving:

    • door te stimuleren dat diverse (culturele-) achtergronden, een beperking, persoonlijke kenmerken, eigenschappen, (seksuele en/of gender-) identiteiten geen enkele belemmering vormen voor deelname aan activiteiten in het wijk- of dorpshuis;

    • door zorg te dragen voor uitstekende vindbaarheid van het activiteitenaanbod via de eigen communicatiekanalen en in ieder geval ook via het digitale platform roosendaalvoorjou.nl;

    • door het aanbieden van informatie op B1-niveau;

    • door fysieke, telefonische en digitale bereikbaarheid.

Artikel 5 Voorwaarden aan de aanvraag

De subsidieaanvraag voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • 1.

    De aanvraag gaat vergezeld van een sluitende exploitatiebegroting, conform verplicht format, te downloaden via https://roosendaal.nl/downloadactiviteitenbegroting, een ingevuld format GGK (bijlage 1) en een activiteitenbegroting (bijlage 2) conform verplicht format.

  • 2.

    De aanvrager geeft inzicht in de hoogte van haar actuele algemene reserve in het eigen vermogen met overlegging van een actuele jaarrekening en balans en vermeldt in de aanvraag of die algemene reserve de grens van 5% als bedoeld in artikel 4 lid 2c wel of niet overschrijdt.

  • 3.

    De jaarlijkse subsidieaanvraag voor activiteiten conform artikel 3, lid 1c en d, gaat vergezeld van een activiteitenplan waarin in ieder geval een omschrijving en/of beschrijving van het volgende is vermeld:

    • a.

      de wijze waarop de activiteiten bijdragen aan het realiseren van de in artikel 2 genoemde doelstellingen en is voldaan aan de voorwaarden van artikelen 3 en 4;

    • b.

      de wijze waarop de aanvrager in het bijzonder de prioritaire inwonersgroepen wil bereiken;

    • c.

      De wijze waarop het activiteitenplan is opgesteld in overleg met het gebiedsnetwerk en in het bijzonder met opbouwwerk en jongerenwerk indien aanwezig;

    • d.

      de wijze waarop de activiteit bijdraagt aan de sociaal-maatschappelijke opgave in de wijk of in het dorp (zie de wijk- of dorpsagenda en/of Wijk in Beeld).

Artikel 6 Subsidiabele kosten

Het subsidiebedrag is gebaseerd op de noodzakelijke en werkelijke kosten.

  • 1.

    Subsidiabele kosten zijn:

    • a.

      tot maximaal 80% van de gebouw gebonden kosten (GGK) op basis van de Antea rapporten 2021 - 2026;

    • b.

      objectief redelijke kosten voor sociaal-maatschappelijke verhuur;

    • c.

      kosten die direct ten goede komen aan de inhoudelijke uitvoering van de activiteiten zoals benoemd in artikel 3;

  • 2.

    Niet-subsidiabele kosten zijn in ieder geval:

    • a.

      kosten van betaald personeel voor de organisatie en uitvoering van activiteiten zoals beschreven in artikel 3;

    • b.

      kosten voor consumpties;

    • c.

      kosten voor entertainment;

    • d.

      niet uitgevoerde activiteiten.

Artikel 7 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager

  • 1. Activiteiten

    • a.

      Aan het in artikel 5 lid 3 vermelde activiteitenplan wordt per sociaal maatschappelijke activiteit een score toegekend met toepassing van een wegingsfactor zoals vermeld op bijlage 2. Dit beoordelingsformulier maakt onderdeel uit van deze subsidieregeling.

    • b.

      De subsidie voor de uitvoering van het activiteitenplan bedraagt maximaal € 45.000,- per wijk- of dorpshuis. Het subsidieplafond voor de wijk- en dorpshuizen, zoals bedoeld in artikel 1 lid o, bedraagt in totaal en maximaal € 215.000,- per jaar.

    • c.

      De totaal aan te vragen activiteitensubsidie dekt maximaal het verschil tussen uitgaven en (beoogde) inkomsten, zodat activiteiten kostenneutraal kunnen worden uitgevoerd.

  • 2. GGK

    • a.

      De subsidieaanvraag voor GGK ten behoeve van gebouwonderhoud en die voldoet aan de voorwaarden zoals beschreven in artikel 3 lid 2 bedraagt maximaal 80% van de kosten zoals beschreven in de meerjarige onderhoudsplannen 2021-2026 die per wijk/dorpshuis op maat gemaakt zijn door Antea.

  • 3. Algemeen

    • a.

      Tijdig ingediende en volledige aanvragen, die voldoen aan de gestelde voorwaarden en daardoor beoordeeld kunnen worden, komen voor subsidie in aanmerking totdat het subsidieplafond is bereikt. Indien het totaalbedrag van alle subsidieaanvragen bij elkaar, het maximale subsidieplafond overschrijdt, worden alle aanvragen *procentueel verlaagd tot het totale subsidieplafond niet meer overschreden wordt. *bij het bereiken van het subsidieplafond worden de activiteiten geprioriteerd volgens de opgesomde volgorde uit artikel 3 lid 1a tot en met d.

    • b.

      Voor zover de algemene reserve van de aanvrager hoger is dan 5% van het balanstotaal wordt de aanvraag tot verlening van subsidie -voor activiteiten en GGK- toegekend onder aftrek van het surplus boven die grens van 5%. Hierop geldt als uitzondering de situatie waarin het college van burgemeester en wethouders voor die overschrijding schriftelijke toestemming heeft verleend.

Artikel 8 Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond bedraagt:

    • a.

      voor het jaar 2026 € 1.044.000,- waarvan € 829.000,- GGK en € 215.000,- voor activiteiten;

    • b.

      voor het jaar 2027 € 1.044.000,- waarvan € 829.000,- GGK en € 215.000,- voor activiteiten;

    • c.

      voor het jaar 2028 € 1.044.000,- waarvan € 829.000,- GGK en € 215.000,- voor activiteiten;

    • d.

      voor het jaar 2029 € 1.044.000,- waarvan € 829.000,- GGK en € 215.000,- voor activiteiten;

  • 2. Het subsidieplafond kan voor elke categorie afzonderlijk (en onafhankelijk van elkaar) worden verhoogd met een indexering.

  • 3. Het subsidieplafond wordt in deze regeling vastgesteld onder voorbehoud van goedkeuring van de jaarlijkse begroting door de gemeenteraad. Dit kan de consequentie hebben dat, wanneer geen of onvoldoende financiële middelen beschikbaar worden gesteld, het subsidieplafond wordt verlaagd. Het verlaagde subsidieplafond geldt dan ook voor reeds daarvoor ingediende aanvragen. Indien er door de verlaging van het subsidieplafond geen of onvoldoende financiële middelen zijn om de volledige uitvoering van de activiteit conform onderhavige regeling te subsidiëren, kan de consequentie zijn dat er geen of slechts gedeeltelijk subsidie voor de activiteit wordt verstrekt. In het uiterste geval kunnen reeds ingediende aanvragen buiten behandeling worden gesteld en de subsidieregeling worden ingetrokken.

Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag

  • 1. Tijdige en volledige subsidieaanvragen die voldoen aan de voorwaarden van artikelen 4 en 5 worden inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de volgende criteria.

    • a.

      Aansluiten bij beoogde doelstellingen:

      • de mate waarin ruimte wordt geboden aan ontmoetingsactiviteiten voor (prioritaire) doelgroepen en hoe deze doelgroepen worden bereikt;

      • de mate waarin de accommodatie en de activiteiten bijdragen aan de leefbaarheid, de sociaal-maatschappelijke opgave(n) en ontwikkelrichtingen in de wijk of het dorp;

      • de mate waarin ruimte wordt geboden in het wijk- en dorpshuis aan inwoners- en vrijwilligersinitiatieven, wijk- en dorpsactiviteiten.

      • de wijze waarop wordt gewaarborgd dat het wijk- of dorpshuis voorziet in een gastvrije open inloopfunctie op minstens 5 dagen per week en het wijk- of dorpshuis mogelijk maakt dat professionele welzijnsorganisaties gedurende het hele jaar kunnen werken binnen de wijk -en dorpshuizen, waaronder in ieder geval de inloopspreekuren van Inwonersondersteuning.

    • b.

      Samenwerking met andere organisaties:

      • de mate waarin blijkt dat voor de aanvraag van activiteitensubsidie is samengewerkt met de relevante (professionele-) welzijnsorganisaties binnen de gemeente Roosendaal, maar in ieder geval met de opbouwwerker en –indien van toepassing- jongerenwerker en hoe deze samenwerking bijdraagt aan de te behalen doelstelling, hoofd -en subdoelen van deze regeling.

    • c.

      Effectiviteit en efficiëntie:

      • de mate waarin planmatig en duurzaam inclusief wordt gewerkt, waarvan cultuursensitief werken doorlopend integraal onderdeel is;

      • de wijze waarop de activiteiten bekend gemaakt worden met inzet van verschillende online en offline communicatiemethoden, maar in ieder geval via de eigen website en het digitale platform Roosendaalvoorjou.nl.

      • de mate waarin de inkomsten uit subsidie, horecaopbrengsten en zaalverhuur aantoonbaar worden ingezet ten behoeve van de opgaven, ontwikkelrichtingen en inwoners in de wijk/het dorp en waarbij daardoor van opbouw van de algemene reserve in het eigen vermogen >5%, geen sprake is.

  • 2. Aan de in het eerste lid vermelde criteria wordt een score toegekend met toepassing van een wegingsfactor zoals vermeld op het bijgevoegde vastgestelde beoordelingsformulier. Dit beoordelingsformulier maakt onderdeel uit van deze subsidieregeling.

  • 3. Indien door de gemeenteraad geen of onvoldoende financiële middelen in de begroting worden vastgesteld, geldt het bepaalde in artikel 8 lid 3 van deze subsidieregeling en kunnen reeds ingediende aanvragen buiten behandeling worden gesteld.

Artikel 10 Besluitvorming

De besluitvorming op de aanvragen op grond van deze subsidieregeling geschiedt volgens de volgende procedure.

  • 1.

    Aanvragen die tijdig en volledig zijn ingediend en voldoen aan de voorwaarden van de artikelen 4 en 5 worden beoordeeld door een team inhoudelijke deskundigen op grond van de in artikel 9, eerste lid, vermelde criteria.

  • 2.

    De inhoudelijke deskundigen brengen advies uit aan het college over de afhandeling van de ingediende aanvragen.

  • 3.

    De subsidie voor artikel 3 onderdelen 1a en 1b wordt verleend voor de periode van vier jaar, rekening houdend met de bepalingen van artikelen 6, 7 en 8. De subsidie voor artikel 3 onderdeel 1c en d wordt verleend voor de periode van een jaar, rekening houdend met de bepalingen van artikelen 6, 7 en 8.

  • 4.

    Het college besluit tot afwijzing en verlening van de aangevraagde subsidies.

Artikel 11 Voorbehoud als bedoeld in artikel 4:50 lid 1c Algemene wet bestuursrecht

Het college is bevoegd tot het intrekken of ten nadele van de subsidieontvanger wijzigen van een besluit tot subsidieverlening, indien beleidsontwikkelingen in het kader van de beoogde doorontwikkeling van de wijk -en dorpshuizen, die zijn gelegen in de Nationaal Programmagebieden Roosendaal (NPR), daartoe redelijkerwijs aanleiding geven.

Artikel 12 Samenloop van subsidies

De aanvraag voor subsidie wordt afgewezen indien voor de activiteiten, als bedoeld in artikel 3, op grond van andere nadere regels subsidie is of wordt verstrekt.

Artikel 13 Verplichtingen

  • 1. De subsidieontvanger is verplicht:

    • a.

      de activiteiten uit te voeren overeenkomstig de bij de subsidieaanvraag verstrekte gegevens;

    • b.

      zorg te dragen voor de lokale zichtbaarheid, herkenbaarheid, bekendheid en bereikbaarheid van de organisatie en het activiteitenaanbod;

    • c.

      flexibel in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen binnen de gemeente Roosendaal;

    • d.

      de activiteiten onder artikel 3 lid 1a en b kosteloos aan te bieden aan de (prioritaire-) inwonersgroepen;

    • e.

      het aanbod te plaatsen op het digitale platform www.roosendaalvoorjou.nl.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de derde dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Ondertekening

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 23 juni 2025,

de secretaris, de burgemeester,

Bijlage 1 Format gebouw gebonden kosten

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 2 Format Activiteitenplan Subsidieregeling wijk- en dorpshuizen 2026 tot en met 2029

Activiteit

Naam activiteit

Omschrijving activiteit

Wat ga je doen?

Type activiteit

Kruis type activiteit aan:

[ ]

  • 1.

    De laagdrempelige gastvrije open inloop voor inwoners uit de gemeente Roosendaal.

[ ]

  • 2.

    Daar waar mogelijk het bieden van (een besloten) extra ruimte voor gesprekken over ondersteunings- en adviesvragen van inwoners aan professionele organisaties bijvoorbeeld tijdens het inloopspreekuur van Inwonersondersteuning Roosendaal.

[ ]

  • 3.

    het organiseren van sociaal maatschappelijke activiteiten en ontmoetingsfunctie die bijdragen aan en onderdeel uitmaken van het activiteitenplan voor:

    • 1.

      prioritaire inwonersgroepen; en/of;

    • 2.

      de leefbaarheid van de wijk of het dorp (zie wijkagenda, speerpunten NPR en/of Wijk in Beeld);

[ ]

  • 4.

    medewerking verlenen aan inwoners- en vrijwilligersinitiatieven en/of wijk- of dorpsinitiatieven, bijvoorbeeld door het bieden van een ruimte.

Frequentie activiteit

Hoe vaak vindt de activiteit plaats (vb 1x per week)

Dagdeel/ tijden

Wanneer vindt de activiteit plaats (vb maandag van 13.00 tot 16.00uur)

Bijdrage aan doelstellingen

Doelstelling

Draagt bij aan: (kruis aan)

[ ]

  • 1.

    Het bevorderen van een veerkrachtige weerbare nieuwe generatie inwoners met geschikte faciliteiten van sociaal maatschappelijke activiteiten en ontmoetingsfunctie op wijk- en dorpsniveau, die aansluiten op de ontwikkelrichtingen van de stad en de maatschappelijke opgaven in de focuswijken uit het NPR.

[ ]

  • 2.

    Het bevorderen dat professionals in staat worden gesteld om de accommodatie in een wijk- of dorpshuis te gebruiken voor afstemming en samenwerking die een bijdrage leveren aan de doelstelling en ontwikkelrichting van de wijk en/of het dorp.

[ ]

  • 3.

    Het bevorderen dat het welzijn van inwoners toeneemt doordat zij in staat gesteld worden om hun kennis, ervaring, talenten en kwaliteiten ten dienste van de samenleving in te zetten met vrijwillige inzet.

[ ]

  • 4.

    Het bevorderen van een verbonden gemeenschap en leefbare wijken en dorpen waarbij kansengelijkheid toeneemt en omzien naar elkaar onderdeel is en eenzaamheid vermindert of voorkomt.

Doelgroep

Voor wie wordt de activiteit georganiseerd?

Hoe bereik je de doelgroep

Hoe zorg je ervoor dat mensen aan de activiteit deelnemen?

Prioritering wijk/dorp

Waaruit blijkt dat de activiteit plast bij de belangrijkste aandachtspunten in de wijk of het dorp?

Afstemming/ samenwerking

Hoe heb je afgestemd met relevante (professionele-) welzijnsorganisaties? Hier in ieder geval aandacht voor de afstemming met de opbouwwerker en indien van toepassing de jongerenwerker?

Subsidiebedrag

Totale kosten activiteit en het aangevraagde subsidiebedrag.

LET OP:

Het activiteitenplan moet aansluiten op de activiteitenbegroting.

Het verplichte format voor de activiteitenbegroting staat op de website van de gemeente Roosendaal.

In dit format vult u voor iedere activiteit de kosten in. De kosten moeten per activiteit worden gespecificeerd, zodat we kunnen zien uit welke kosten de activiteit is opgebouwd (zoals bijvoorbeeld gederfde huur, kosten voor knutselmateriaal, etc.).

Bijlage 3 Beoordelingsformulier activiteitenplan Subsidieregeling wijk- en dorpshuizen 2026 tot en met 2029

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling