Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741255
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741255/1
Subsidieregeling Omgaan met Geld 2026 tot en met 2027
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 30-06-2025
Intitulé
Subsidieregeling Omgaan met Geld 2026 tot en met 2027Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;
gelet op artikel 2, eerste lid, onder h, en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Roosendaal;
BESLUITEN
vast te stellen de Subsidieregeling Omgaan met geld 2026 tot en met 2027.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- a.
cultuursensitief werken: een werkwijze waarbij rekening wordt gehouden met de etnische, culturele en sociale achtergrond en/of context van de doelgroep en/of betrokkenen;
- b.
financiële zelfredzaamheid: het zelfstandig kunnen omgaan met geld en financiële- en administratieve verantwoordelijkheden;
- c.
inclusie: inwoners in staat stellen mee te doen op alle onderdelen van het leven, ongeacht hun achtergrond, kenmerken, voorkeuren en vaardigheden. Zie ook het Routeplan inclusieve samenleving, te downloaden op www.roosendaal.nl/belangrijke-documenten-subsidies onder de kop ‘Over ons subsidiebeleid’;
- d.
jaarlijkse subsidie: subsidie die per (boek)jaar of voor een bepaald aantal boekjaren aan een organisatie voor een periode van maximaal vier jaar wordt verstrekt;
- e.
jongeren(doelgroep): jongeren van 16 tot en met 24 jaar in de gemeente Roosendaal;
- f.
peer educator: iemand die zelf tot de doelgroep behoort (of behoorde) en als rolmodel het gesprek aangaat met de doelgroep;
- g.
penvoerder: de door het samenwerkingsverband aangewezen organisatie of persoon, die optreedt als aanvrager en na verlening als ontvanger en verantwoorder van de subsidie;
- h.
samenwerkingsverband: een verband zonder rechtspersoonlijkheid dat is opgericht ten behoeve van de uitvoering van activiteiten, blijkend uit een daartoe vastgestelde overeenkomst;
- i.
schuldhulpverlening: het uitvoeren van diensten door schuldhulpverlenende organisaties gericht op het voorkomen, oplossen of beheersen van schulden;
- j.
VOG-verklaring: Verklaring omtrent Gedrag.
Artikel 2 Doelstelling subsidieregeling
De doelstelling van de regeling is om jongeren gelijke kansen te bieden om op te groeien tot veerkrachtige en financieel zelfredzame volwassenen.
Hierbij is het hoofddoel:
- -
jongeren bewust maken van geldzaken.
Subdoelen zijn:
- -
het voorkomen en verminderen van schulden bij jongeren;
- -
het doorbreken van taboe en schaamte om te praten over geldzaken;
- -
dat jongeren financieel goed kunnen rondkomen;
- -
dat jongeren financieel goed toegerust beginnen aan het volwassen leven.
Artikel 3 Activiteiten die voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking komen
Activiteiten die voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking komen, moeten aantoonbaar bijdragen aan de doelstelling en de hoofd- en subdoelen van deze regeling zoals genoemd in artikel 2.
Activiteiten die hieraan bijdragen:
- 1.
het aanbieden van een financieel spreekuur voor jongeren.
-
Aantoonbare/meetbare bijdrage aan de doelstelling: jongeren kunnen goed rondkomen, het voorkomen en verminderen van schulden bij jongeren, het doorbreken van taboe en de schaamte om te praten over geldzaken;
- 2.
het voorlichten van jongeren gericht op:
- a.
bewustwording wat er bij geldzaken regelen komt kijken;
- b.
het vergroten van de bewustwording bij jongeren omtrent financiële risico’s en de gevolgen;
- c.
het doorbreken van schaamte en taboe onder jongeren om hulp te zoeken bij geldzaken.
- a.
-
Aantoonbare/meetbare bijdrage aan de doelstelling: jongeren groeien op tot financieel zelfredzame volwassenen, het voorkomen en verminderen van schulden bij jongeren, het doorbreken van taboe en schaamte om te praten over geldzaken;
- 3.
het begeleiden van jongeren bij geldzaken en/of (beginnende) schulden.
-
Aantoonbare/meetbare bijdrage aan de doelstelling: jongeren groeien op tot financieel zelfredzame volwassenen, het voorkomen en verminderen van schulden bij jongeren.
Artikel 4 Voorwaarden aan de aanvrager
Organisaties die voor subsidie in aanmerking komen voldoen aan de volgende vereisten.
- 1.
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door rechtspersonen, waaronder samenwerkingsverbanden, zijnde profit- en non-profit organisaties.
- 2.
Aanvrager is in staat vanaf de start van het subsidiejaar alle onder artikel 3 genoemde activiteiten uit te voeren.
- 3.
Aanvrager is in staat inzicht te geven in de meetbare effecten van de uitgevoerde activiteiten.
- 4.
Aanvrager heeft gekwalificeerd(e) personeel en vrijwilligers met kennis en kunde ten aanzien van de activiteiten en de doelgroep.
- 5.
Aanvrager zorgt ervoor in bezit te zijn van VOG-verklaringen van het personeel en/of vrijwilligers voor de uitvoering van de activiteiten.
Artikel 5 Voorwaarden aan de aanvraag
De subsidieaanvraag voldoet aan de volgende voorwaarden.
- 1.
De subsidieaanvraag gaat vergezeld van een activiteitenplan waarin in ieder geval een omschrijving en/of beschrijving van het volgende is vermeld:
- a.
de wijze waarop is voldaan aan de voorwaarden van artikelen 3 en 4;
- b.
de wijze waarop de activiteiten bijdragen aan het realiseren van de in artikel 2 genoemde doelstelling;
- c.
de wijze waarop de aanvrager de doelgroep wil bereiken;
- d.
de wijze waarop de effecten van de activiteiten/diensten gemeten en gerapporteerd worden;
- e.
de onderlinge samenhang tussen de activiteiten indien sprake is van een samenwerkingsverband;
- f.
de wijze waarop, de mate en variëteit van samenwerking met andere organisaties binnen de gemeente Roosendaal.
- a.
- 2.
De aanvraag gaat vergezeld van een sluitende begroting conform verplicht format, te downloaden via https://www.roosendaal.nl/downloadactiviteitenbegroting.
Artikel 6 Subsidiabele kosten
-
1. Het subsidiebedrag is gebaseerd op de noodzakelijke en werkelijke kosten. Subsidiabele kosten zijn:
- a.
kosten voor personeel;
- b.
kosten voor deskundigheidsbevordering/opleiding van personeel en/of vrijwilligers;
- c.
kosten begeleiding en coördinatie vrijwilligers;
- d.
kosten voor bedrijfsvoering, zoals software-, licentie- en communicatiekosten.
- a.
-
2. Niet-subsidiabele kosten zijn in ieder geval:
- a.
de kosten voor consumpties.
- a.
Artikel 7 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager
De aan te vragen subsidie bedraagt maximaal € 96.762,96.
Artikel 8 Subsidieplafond
-
1. Het subsidieplafond bedraagt:
- a.
voor het jaar 2026 € 48.381,48;
- b.
voor het jaar 2027 € 48.381,48.
- a.
-
2. Het subsidieplafond kan worden verhoogd met een indexering.
-
3. Het subsidieplafond wordt vastgesteld onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting door de gemeenteraad. Dit kan de consequentie hebben dat, wanneer geen of onvoldoende financiële middelen beschikbaar worden gesteld, het subsidieplafond wordt verlaagd. Het verlaagde subsidieplafond geldt dan ook voor reeds ingediende aanvragen. Indien er door de verlaging van het subsidieplafond geen of onvoldoende financiële middelen zijn om de volledige uitvoering van de activiteit conform onderhavige regeling te subsidiëren, kan de consequentie zijn dat er geen subsidie voor de activiteit wordt verstrekt. Reeds ingediende aanvragen worden buiten behandeling gesteld en de subsidieregeling wordt ingetrokken.
Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag
-
1. Tijdige en volledige subsidieaanvragen die voldoen aan de voorwaarden van de artikelen 3, 4 en 5 worden inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de volgende criteria.
- a.
Kwaliteit van de dienstverlening:
- •
de mate van kennis en kunde van de organisatie ten aanzien van de activiteiten en de doelgroep;
- •
de wijze waarop het effect van de activiteiten wordt gemeten.
- •
- b.
Aansluiten bij beoogde doelstellingen:
- •
de mate waarin de activiteiten bijdragen aan het realiseren van de doelstelling genoemd in artikel 2;
- •
de mate waarin de doelgroep bereikt wordt.
- •
- c.
Inzet van vrijwilligers, peer educators en ervaringsdeskundigen:
- •
de mate waarin en hoe gebruik wordt gemaakt van de inzet van vrijwilligers;
- •
de mate waarin en hoe gebruik wordt gemaakt van de inzet van peer educators en ervaringsdeskundigen.
- •
- d.
Samenwerking met andere organisaties:
- •
de wijze waarop, de mate en variëteit van samenwerking met andere organisaties binnen de gemeente Roosendaal en hoe deze samenwerking bijdraagt aan de te behalen resultaten.
- •
- e.
Effectiviteit en efficiëntie:
- •
de mate waarin de beschikbare middelen effectief en efficiënt worden ingezet om bij te dragen aan de te behalen resultaten.
- •
- a.
-
2. Aan de in het eerste lid vermelde criteria wordt een score toegekend met toepassing van een wegingsfactor zoals vermeld op het bijgevoegde vastgestelde beoordelingsformulier. Dit beoordelingsformulier maakt onderdeel uit van deze subsidieregeling.
-
3. De subsidieaanvragen worden na een onderlinge vergelijking gerangschikt, waarna subsidie wordt verstrekt aan de aanvrager die als eerste in de rangschikking is geplaatst.
-
4. Indien geen of onvoldoende financiële middelen in de begroting worden vastgesteld, geldt het bepaalde in artikel 8 lid 3 van deze subsidieregeling en kunnen reeds ingediende aanvragen buiten behandeling worden gesteld.
Artikel 10 Besluitvorming
De besluitvorming op de aanvragen op grond van deze subsidieregeling geschiedt volgens de volgende procedure:
- 1.
Het college stelt instructies vast voor de samenstelling en werkwijze van een onafhankelijke adviescommissie.
- 2.
Het college stelt een onafhankelijk adviescommissie in, bestaande uit drie personen.
- 3.
De commissie beoordeelt alle aanvragen die tijdig en volledig zijn en voldoen aan de voorwaarden van de artikelen 3, 4 en 5 op grond van de in artikel 9, eerste lid, vermelde criteria.
- 4.
Ieder commissielid vult individueel per aanvraag een beoordelingsformulier in.
- 5.
De ingevulde beoordelingsformulieren worden in een commissievergadering besproken.
- 6.
De commissie stelt tijdens de vergadering in gezamenlijk overleg de totaalscores per aanvraag vast en rangschikt vervolgens de aanvragen op grond van artikel 9, derde lid.
- 7.
De commissie brengt advies uit aan het college over de afhandeling van de ingediende aanvragen.
- 8.
Het college besluit tot afwijzing en verlening van de aangevraagde subsidies.
- 9.
De subsidie wordt verleend voor de periode van twee jaar.
- 10.
Indien sprake is van een samenwerkingsverband verstuurt het college de beschikking aan de penvoerder.
Artikel 11 Samenloop van subsidies
De aanvraag voor subsidie wordt afgewezen indien voor de activiteiten, als bedoeld in artikel 3, op grond van andere nadere regels subsidie is of wordt verleend.
Artikel 12 Verplichtingen
-
1. De subsidieontvanger is verplicht:
- a.
de activiteiten uit te voeren overeenkomstig de bij de subsidieaanvraag verstrekte gegevens;
- b.
zorg te dragen voor de lokale zichtbaarheid, bekendheid en bereikbaarheid van de organisatie of het samenwerkingsverband en het activiteitenaanbod;
- c.
het aanbod te plaatsen op het digitale platform www.roosendaalvoorjou.nl;
- d.
flexibel in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen binnen de gemeente Roosendaal;
- e.
de activiteiten kosteloos aan te bieden aan de doelgroep, met uitzondering van kosten voor consumpties.
- a.
-
2. Indien sprake is van een samenwerkingsverband is de penvoerder verantwoordelijk voor het afleggen van rekening en verantwoording.
Artikel 13 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de derde dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.
Ondertekening
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 23 juni 2025
de secretaris, de burgemeester,
Bijlage: Individueel beoordelingsformulier tender Subsidieregeling Omgaan met geld 2026 tot en met 2027
Beoordeling en afweging van subsidieaanvragen door de adviescommissie vindt per commissielid plaats via onderstaand toetsingsformulier.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl