Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741246
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741246/1
Subsidieregeling Bevordering welzijn en mentale gezondheid met inzet van ervaringsdeskundigheid, ontmoeting en informatie 2026 tot en met 2029
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 30-06-2025
Intitulé
Subsidieregeling Bevordering welzijn en mentale gezondheid met inzet van ervaringsdeskundigheid, ontmoeting en informatie 2026 tot en met 2029Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;
gelet op artikel 2, eerste lid, onder h, en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Roosendaal;
BESLUITEN
vast te stellen de Subsidieregeling Bevordering welzijn en mentale gezondheid met inzet van ervaringsdeskundigheid, ontmoeting en informatie 2026 tot en met 2029.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- a.
cultuursensitief werken: een werkwijze waarbij rekening wordt gehouden met de etnische, culturele en sociale achtergrond en/of context van de doelgroep en/of betrokkenen;
- b.
ervaringsdeskundig(e)(heid): de ervaringsdeskundige heeft het vermogen ontwikkeld om de eigen ervaringen met een ontwrichtende ervaring en het herstellen ervan in wederkerigheid in te zetten om andere mensen te ondersteunen bij het vinden of maken van ruimte voor hun persoonlijk herstelproces;
- c.
inclusie: inwoners in staat stellen mee te doen op alle onderdelen van het leven, ongeacht hun achtergrond, kenmerken, voorkeuren en vaardigheden, zoals beschreven in het Routeplan inclusieve samenleving, te downloaden op www.roosendaal.nl/belangrijke-documenten-subsidies onder de kop ‘Over ons subsidiebeleid’;
- d.
inwoner(s): inwoners van de gemeente Roosendaal;
- e.
jaarlijkse subsidie: subsidie die per (boek)jaar of voor een bepaald aantal (boek)jaren aan een organisatie voor een periode van maximaal vier jaar wordt verstrekt;
- f.
laagdrempelig: een openbare locatie die gemakkelijk bereikbaar en toegankelijk is;Lees verder op: https://www.iph.nl/positieve-gezondheid/wat-is-het/;
- g.
mentale gezondheid: ook wel genoemd psychische of geestelijke gezondheid, dit is een onderdeel van de algehele gezondheid. Het heeft betrekking op welzijn, cognitief, emotioneel, gedragsmatig en sociaal vlak. Het is ook de manier waarop je je verhoudt tot jezelf en tot anderen en hoe je omgaat met de uitdagingen in het dagelijks leven. Tegelijkertijd gaat het ook over hoe jij en anderen in de samenleving dit ervaren;
- h.
naaste(n): een term waarmee personen worden bedoeld die dichtbij iemand staan zoals familie, mantelzorgers, vrienden en aangenomen/aangetrouwde familie, waar een goede band mee is;
- i.
penvoerder: de door het samenwerkingsverband aangewezen organisatie of persoon, die optreedt als aanvrager en na verlening als ontvanger en verantwoorder van de subsidie;
- j.
positieve gezondheid: positieve gezondheid is een bredere kijk op gezondheid, uitgewerkt in zes dimensies. Dit draagt bij aan het vermogen van mensen om met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan en daarbij zoveel mogelijk eigen regie te voeren. Lees verder op: https://www.iph.nl/positieve-gezondheid/wat-is-het/;
- k.
psychische kwetsbaarheid: onder psychische kwetsbaarheid verstaan we verschillende aandoeningen. Bij mensen met een Ernstige Psychische Aandoeningen (EPA) is er vaak sprake van meerdere, elkaar overlappende diagnoses. De kwetsbaarheid vindt niet plaats op basis van een of meer diagnoses, maar op basis van de impact die de kwetsbaarheden hebben op iemands leven. Stress is een belangrijke factor in het verergeren van de kwetsbaarheid;
- l.
samenwerkingsverband: een verband zonder rechtspersoonlijkheid dat is opgericht ten behoeve van de uitvoering van activiteiten, blijkend uit een daartoe vastgestelde overeenkomst;
- m.
VOG: Verklaring Omtrent het Gedrag;
- n.
welzijn: de situatie waarbij het lichamelijk, geestelijk en sociaal goed gaat met een persoon.
Artikel 2 Doelstelling subsidieregeling
Doelstelling van de regeling is te bevorderen dat inwoners (gelijk-)waardig, vaardig en in samenhang met elkaar kunnen meedoen op alle terreinen van het (dagelijkse-) leven en zich onderdeel voelen van de gemeenschap.
Hierbij is het hoofddoel om het welzijn te bevorderen van thuiswonende inwoners met een psychische kwetsbaarheid en hun naasten, met inzet van ervaringsdeskundigheid, laagdrempelige vrij toegankelijke ontmoetingsactiviteiten, ondersteuning en informatie.
Subdoelen zijn:
- •
het bevorderen dat inwoners met een psychische kwetsbaarheid in staat worden gesteld te werken aan herstel met activiteiten en passende ontmoetingsmogelijkheden waarbij hun talenten, interesses en kwaliteiten centraal staan en de kennis en ervaring van een ervaringsdeskundige, planmatig en gecoördineerd ingezet worden;
- •
dat inwoners met een psychische kwetsbaarheid op verschillende locaties binnen de gemeente Roosendaal een laagdrempelige inloopvoorziening kunnen bezoeken voor informatie, (deskundig) advies en (ontmoetings-) activiteiten met coördinatie en inzet van vrijwilligers, ervaringsdeskundigen en professionals;
- •
het vergroten van kennis en inzicht in psychiatrische aandoeningen en daaruit voortkomende (psychosociale-) vraagstukken met (praktische) informatie, advies van ervaringsdeskundigen en het uitwisselen van ervaringsverhalen tijdens laagdrempelige ontmoetingsbijeenkomsten met wisselende thema's;
- •
dat inwoners met een psychische kwetsbaarheid en hun naasten in staat worden gesteld om hun zelfstandigheid, weerbaarheid en zelfredzaamheid te vergroten met informatie, advies, activiteiten en (thematische-) ontmoetingsbijeenkomsten waardoor de eigen regie op het dagelijkse leven wordt behouden of verbeterd;
- •
het versterken van het voorliggend veld met vrij toegankelijke voorzieningen die bijdragen aan het uitstellen, verminderen en beëindigen van geïndiceerde zorg en hulp.
Artikel 3 Activiteiten die voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking komen
Activiteiten die voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking komen, moeten aantoonbaar bijdragen aan de doelstelling, de hoofd- en subdoel(en) van deze regeling zoals beschreven in artikel 2;
- 1.
Wekelijkse vrij toegankelijke inloopbijeenkomsten voor informatie, advies en sociale contacten in de wijken en dorpen van Roosendaal, gericht op thuiswonenden met een psychische kwetsbaarheid en hun naasten.
- 2.
Ontmoetingsbijeenkomsten en activiteiten gericht op geestelijke gezondheid met inzet van gediplomeerde GGZ-ervaringsdeskundigen, vrijwilligers en professionele coördinatie, waaronder:
- a.
het bieden van herstelgerichte trainingen en workshops zoals:
- -
Photovoice;
- -
‘Herstellen doe je zelf’;
- -
de HOP (Honest Open Proud);
- -
het WRAP (Wellness Recovery Action Plan);
- -
- b.
gespreks- en ondersteuningsgroepen;
- c.
voorlichtingsbijeenkomsten en/of telefonisch- en/of digitaal contact;
- d.
het uitwisselen van ervaringsverhalen.
- a.
- 3.
Ondersteuning door middel van een Crisiskaart. Geschoolde gediplomeerde GGZ-ervaringsdeskundigen zetten zich in als Crisiskaart Consulent en ondersteunen bij het maken van een Crisiskaart, voor en door, mensen met een psychische kwetsbaarheid als gevolg van een psychologische en/of psychiatrische aandoening.
Artikel 4 Voorwaarden aan de aanvrager
Organisaties die voor subsidie in aanmerking komen, voldoen aan de volgende vereisten.
- 1.
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door non-profit organisaties.
- 2.
Aanvrager zorgt dat activiteiten 1 en 2 als bedoeld in artikel 3 verspreid over de wijken en dorpen worden aangeboden en georganiseerd.
- 3.
Aanvrager maakt zelf afspraken met de locatie(s) over kosten van afname van koffie/thee tijdens de inloopvoorziening (b.v. bij een gesubsidieerde locatie, zoals een wijk- of dorpshuis, tegen inkoopprijs).
- 4.
Aanvrager is in staat vanaf de start van het subsidiejaar alle onder artikel 3 genoemde activiteiten uit te voeren.
- 5.
Aanvrager heeft gekwalificeerd personeel, vrijwilligers en/of opgeleide danwel gediplomeerde ervaringsdeskundigen met affiniteit, ervaring, lokale kennis, en bekendheid met de beoogde inwonersgroep als gevolg van een psychologische/psychiatrische aandoening.
- 6.
Aanvrager zorgt ervoor in bezit te zijn van VOG-verklaringen van het personeel en/of vrijwilligers en/of ervaringsdeskundigen voor de uitvoering van de activiteiten.
- 7.
Aanvrager is bekend met de methode van Positieve Gezondheid en past deze toe waar kan.
- 8.
Aanvrager draagt aantoonbaar bij aan de inclusieve samenleving door:
- a.
het stimuleren dat het hebben van diverse (culturele-) achtergronden, een handicap, persoonlijke kenmerken, eigenschappen, (seksuele en/of gender-) identiteiten geen belemmering vormen voor deelname aan activiteiten zoals beschreven in artikel 3;
- b.
duurzaam en actief bij te dragen aan het vergroten van bewustwording rondom emancipatiethema's bij personeel en/ vrijwilligers door kennis te delen, bespreekbaarheid te vergroten en streeft daarmee naar meer insluiting en acceptatie van inwoners;
- c.
zorg te dragen voor uitstekende vindbaarheid van zowel de vraag naar als het aanbod van de activiteiten zoals beschreven in artikel 3 door in ieder geval informatie op B1 niveau aan te bieden.
- a.
- 9.
Aanvrager draagt zorg voor uitstekende (fysieke, telefonische en digitale-) bereikbaarheid.
Artikel 5 Voorwaarden aan de aanvraag
De subsidieaanvraag voldoet aan de volgende voorwaarden.
- 1.
De subsidieaanvraag gaat vergezeld van een activiteitenplan waarin in ieder geval een omschrijving en/of beschrijving van het volgende is vermeld:
- a.
de wijze waarop de activiteiten zullen bijdragen aan het realiseren van de in artikel 2 genoemde doelstelling, hoofd- en subdoelen;
- b.
de wijze waarop is voldaan aan de voorwaarden van artikelen 3 en 4;
- c.
de wijze waarop de Crisiskaart Consulenten opgeleid wordt door Crisiskaart Nederland;
- d.
de wijze waarop de gespecialiseerde GGZ-ervaringsdeskundigen voor de HOP, WRAP, ‘Herstel doe je zelf’ en Photovoice opgeleid worden door een daarvoor erkend en geaccrediteerd opleidingsinstituut zoals bijvoorbeeld het Trimbos- en/of Phrenos instituut;
- e.
de wijze waarop de Interne opleidingsplekken tot ervaringsdeskundige profiel C (HBO-niveau 4) beschikbaar worden gesteld via bijvoorbeeld de opleiding Associate Degrees ‘Ervaringsdeskundigheid Zorg en Welzijn’ van de Fontys Hogeschool;
- f.
de wijze waarop met een concrete en planmatige aanpak de effecten van de activiteiten worden bijgehouden, gemeten en gerapporteerd aan de gemeente;
- g.
de wijze waarop de aanvrager, op basis van de effectmeting onder f, voornemens is de aanpak dan wel de organisatie van de activiteiten zo nodig bij te stellen zodat de doelstelling en de hoofd- en subdoelen van deze regeling, als beschreven in artikel 2 worden behaald;
- h.
de wijze waarop de aanvrager met de gemeente afstemming zoekt indien sprake is van bijsturing zoals genoemd onder g;
- i.
de wijze waarop de beoogde inwonersgroepen van de activiteiten bereikt worden;
- j.
de wijze waarop wordt samengewerkt en afgestemd met (lokale en regionale-) (zorg-) organisaties en netwerken binnen de gemeente Roosendaal, waaronder in ieder geval GGZ Westelijk Noord-Brabant;
- k.
de mate waarin de beschikbare middelen effectief en efficiënt worden ingezet, waarbij aandacht wordt besteed aan kosteneffectiviteit;
- l.
de wijze waarop ontmoetingsactiviteiten voor inwoners en naasten passend en succesvol worden gerealiseerd;
- m.
de wijze waarop aanvrager zorgdraagt voor uitstekende vindbaarheid van zowel ‘de vraag naar’ als ‘het aanbod van’ de activiteiten zoals beschreven in artikel 3 door in ieder geval informatie op B1 niveau aan te bieden;
- n.
de wijze waarop de activiteiten bekend worden gemaakt met inzet van verschillende online en offline communicatiemethoden, maar in ieder geval via Roosendaalvoorjou.nl.;
- o.
de wijze waarop aanvrager zorgdraagt voor uitstekende (fysieke, telefonische en digitale-) bereikbaarheid.
- a.
- 2.
De aanvraag gaat vergezeld van een sluitende begroting conform verplicht format, te downloaden via https://www.roosendaal.nl/downloadactiviteitenbegroting.
Artikel 6 Subsidiabele kosten
Het subsidiebedrag is gebaseerd op de noodzakelijke en werkelijke kosten.
- 1.
Subsidiabele kosten zijn:
- a.
kosten voor de organisatie en uitvoering van de activiteiten;
- b.
directe kosten voor inzet (ervarings-)deskundigen;
- c.
organisatiekosten, waaronder accountantskosten.
- a.
- 2.
Niet-subsidiabele kosten zijn in ieder geval:
- a.
de kosten voor consumpties;
- b.
niet-uitgevoerde activiteiten.
- a.
Artikel 7 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag
Het subsidieplafond voor vier jaar bedraagt in totaal en maximaal € 900.000,-.
Artikel 8 Subsidieplafond
-
1. Het subsidieplafond bedraagt:
- a.
voor het jaar 2026 € 225.000,-
- b.
voor het jaar 2027 € 225.000,-
- c.
voor het jaar 2028 € 225.000,-
- d.
voor het jaar 2029 € 225.000,-
- a.
-
2. Het subsidieplafond kan worden verhoogd met een indexering.
-
3. Het subsidieplafond wordt vastgesteld onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting door de gemeenteraad. Dit kan de consequentie hebben dat, wanneer geen of onvoldoende financiële middelen beschikbaar worden gesteld, het subsidieplafond wordt verlaagd. Het verlaagde subsidieplafond geldt dan ook voor reeds ingediende aanvragen. Indien er door de verlaging van het subsidieplafond geen of onvoldoende financiële middelen zijn om de volledige uitvoering van de activiteit conform onderhavige regeling te subsidiëren, kan de consequentie zijn dat er geen subsidie voor de activiteit wordt verstrekt. Reeds ingediende aanvragen worden buiten behandeling gesteld en de subsidieregeling wordt ingetrokken.
Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag
-
1. Tijdige en volledige subsidieaanvragen die voldoen aan de voorwaarden van de artikelen 3, 4 en 5 worden inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de volgende criteria.
- a.
Kwaliteit van de dienstverlening:
- •
de mate waarin het activiteitenaanbod en de locatie aansluiten op de behoeften van de inwonersgroep, hun vaardigheden, talenten en kwaliteiten centraal staan bij het werken aan herstel/mentale gezondheid;
- •
de mate waarin personeel en vrijwilligers ingezet worden die geschoold en getraind zijn in leven met en na een psychische kwetsbaarheid als gevolg van een psychiatrische aandoening met een erkende en geaccrediteerde opleiding tot GGZ-ervaringsdeskundige;
- •
de wijze waarop het effect van de activiteiten zal worden gemeten in relatie tot de doelstelling, hoofd- en subdoelen als bedoeld in artikel 2 en de eventuele benodigde bijsturing om de doelstelling te behalen en hoe dit zal worden afgestemd met gemeente Roosendaal;
- •
de wijze waarop de ontmoetingsactiviteiten met inzet van verschillende online en offline communicatiemethoden bekend gemaakt zullen worden in samenwerking met het lokale Roosendaalse netwerk, maar in ieder geval via Roosendaalvoorjou.nl.
- •
- b.
Aansluiten bij de beoogde doelstellingen:
- •
de mate waarin de activiteiten bijdragen aan het realiseren van de doelstelling, het hoofddoel en de subdoelen en hoe er actief op het bereiken van de doelen zal worden bijgestuurd indien daartoe noodzaak is, in afstemming met gemeente Roosendaal;
- •
de mate waarin de activiteiten en het vergroten van het bewustzijn rondom psychische kwetsbaarheden zullen bijdragen aan het welzijn van inwoners zodat zij gelijkwaardig en mee kunnen doen op alle onderdelen van het leven.
- •
- c.
Inzet van personeel en/of vrijwilligers:
- •
de mate waarin personeel en vrijwilligers, met aantoonbare kennis en ervaring op het gebied van psychosociale vraagstukken in relatie tot psychische kwetsbaarheden, die bekend zijn met de lokale situatie in Roosendaal, worden ingezet bij activiteiten.
- •
- d.
Samenwerking met (maatschappelijke) partners:
- •
de wijze waarop actuele relevante onderwerpen en maatschappelijke ontwikkelingen binnen de laagdrempelige inloopvoorziening worden vertaald naar activiteiten in samenwerking met lokale, regionale en landelijke netwerken, zoals bijvoorbeeld GGZ West-Brabant;
- •
de mate waarin de uitgangspunten uit het Routeplan ‘Inclusieve samenleving’ tot uiting zullen komen in de ontmoetingsbijeenkomsten.
- •
- e.
Effectieve en efficiënte inzet middelen:
- •
de mate waarin de beschikbare middelen direct worden ingezet ten behoeve van de (vernieuwende) activiteiten die bijdragen aan de doelstelling, het hoofddoel en de subdoelen van artikel 2 en resulteren in een groot bereik, groei en toename van deelnemers aan de activiteiten.
- •
- f.
Vernieuwing:
- •
de mate waarin en de wijze waarop de activiteit(en) (pro)actief zullen worden herzien of aangepast binnen de doelstellingen van deze regeling, als de maatschappelijke ontwikkelingen of de behoefte van de doelgroep(en) hiertoe uitnodigen.
- •
- a.
-
2. Aan de in het eerste lid vermelde criteria wordt een score toegekend met toepassing van een wegingsfactor zoals vermeld op het bijgevoegde vastgestelde beoordelingsformulier. Dit beoordelingsformulier maakt onderdeel uit van deze subsidieregeling.
-
3. De subsidieaanvragen worden na een onderlinge vergelijking gerangschikt, waarna subsidie wordt verstrekt aan de aanvrager die als eerste in de rangschikking is geplaatst.
-
4. Indien geen of onvoldoende financiële middelen in de begroting worden vastgesteld, geldt het bepaalde in artikel 7 lid 4 van deze subsidieregeling en kunnen reeds ingediende aanvragen buiten behandeling worden gesteld.
Artikel 10 Besluitvorming
De besluitvorming op de aanvragen op grond van deze subsidieregeling geschiedt volgens de volgende procedure.
- 1.
Het college stelt instructies vast voor de samenstelling en werkwijze van een onafhankelijke adviescommissie.
- 2.
Het college stelt een onafhankelijk adviescommissie in, bestaande uit drie personen.
- 3.
De commissie beoordeelt alle aanvragen die tijdig en volledig zijn en voldoen aan de voorwaarden van de artikelen 3, 4 en 5 op grond van de in artikel 9, eerste lid, vermelde criteria.
- 4.
Ieder commissielid vult individueel per aanvraag een beoordelingsformulier in.
- 5.
De ingevulde beoordelingsformulieren worden in een commissievergadering besproken.
- 6.
De commissie stelt tijdens de vergadering in gezamenlijk overleg de totaalscores per aanvraag vast en rangschikt vervolgens de aanvragen op grond van artikel 9, derde lid.
- 7.
De commissie brengt advies uit aan het college over de afhandeling van de ingediende aanvragen.
- 8.
Het college besluit tot afwijzing en verlening van de aangevraagde subsidies.
- 9.
De subsidie wordt verleend voor de periode van vier jaar.
- 10.
Indien sprake is van een samenwerkingsverband verstuurt het college de beschikking aan de penvoerder.
Artikel 11 Samenloop van subsidies
De aanvraag voor subsidie wordt afgewezen indien voor de activiteiten, als bedoeld in artikel 3, op grond van andere nadere regels subsidie is of wordt verstrekt.
Artikel 12 Verplichtingen
-
1. De subsidieontvanger is verplicht:
- a.
de activiteiten uit te voeren overeenkomstig de bij de subsidieaanvraag verstrekte gegevens;
- b.
zorg te dragen voor de lokale zichtbaarheid, bekendheid en bereikbaarheid van de organisatie of het samenwerkingsverband en het activiteitenaanbod;
- c.
flexibel in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen binnen de gemeente Roosendaal;
- d.
de activiteiten kosteloos aan te bieden aan de doelgroep, met uitzondering van kosten voor consumpties;
- e.
In bezit te zijn van VOG-verklaringen van het personeel en/of vrijwilligers voor de uitvoering van de activiteiten;
- f.
het aanbod te plaatsen op het digitale platform www.roosendaalvoorjou.nl;
- g.
om te zorgen dat gespecialiseerde GGZ-ervaringsdeskundigen die ingezet worden, opgeleid zijn door een daarvoor erkend en geaccrediteerd opleidingsinstituut zoals het Trimbos- en/of Phrenos instituut;
- h.
te zorgen dat interne opleidingsplekken tot ervaringsdeskundige profiel C (HBO- niveau 4) beschikbaar worden gesteld via bijvoorbeeld de opleiding Associate Degrees” ervaringsdeskundigheid Zorg en Welzijn’ van de Fontys Hogeschool.
- a.
-
2. Indien sprake is van een samenwerkingsverband is de penvoerder verantwoordelijk voor het afleggen van rekening en verantwoording.
Artikel 13 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de derde dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.
Ondertekening
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 23 juni 2025,
de secretaris, de burgemeester,
Bijlage: Individueel beoordelingsformulier tender
Subsidieregeling Bevordering welzijn en mentale gezondheid met inzet van ervaringsdeskundigheid, ontmoeting en informatie 2026 tot en met 2029
Beoordeling en afweging van subsidieaanvragen door de adviescommissie vindt per commissielid plaats via onderstaand toetsingsformulier.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl