Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741069
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741069/1
Subsidieregeling Flexibele inzet ondersteuning woningbouw tweede tranche
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 26-06-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2023
Intitulé
Subsidieregeling Flexibele inzet ondersteuning woningbouw tweede trancheGedeputeerde Staten van Fryslân,
Gelet op het bepaalde in art. 1.3, derde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2022;
Besluiten de Subsidieregeling Flexibele inzet ondersteuning woningbouw tweede tranche als volgt vast te stellen:
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Aandachtsgroepen: statushouders, arbeidsmigranten, dak- en thuisloze mensen, mensen met sociale of medische urgentie, mensen die uitstromen uit een intramurale zorginstelling, uitwonende studenten, woonwagenbewoners en ouderen.
- b.
Asv: Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2022.
- c.
Betaalbare woning: zoals gedefinieerd in de Regeling specifieke uitkering flexibele inzet ondersteuning woningbouw tweede tranche.
- d.
College: het college van gedeputeerde staten van Fryslân.
- e.
Penvoerder: een gemeente die namens meerdere gemeenten optreedt als vertegenwoordiger en subsidieaanvrager.
- f.
Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor het verstrekken van subsidies op grond van deze regeling.
- g.
UAsv: Uitvoeringsregeling Asv Fryslân 2022.
Artikel 2 Doel
Het doel van deze regeling is het versnellen van de uitvoering van nieuwbouw en herstructurering door middelen beschikbaar te stellen waarmee gemeentelijke organisaties experts kunnen inhuren om zo de snelheid in de voorfase van woningbouw te bevorderen.
Artikel 3 Doelgroep
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt aan gemeenten in de provincie Fryslân.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor de inhuur van professionals bij gemeenten in de provincie Fryslân die worden ingezet voor het uitwerken van nieuwbouw- en herstructureringsprojecten, het opstellen van bestemmingsplannen en het opstellen van woonzorgvisies.
Artikel 5 Subsidiabele kosten
-
1. Voor subsidie komen in aanmerking kosten voor de inhuur van professionals ten behoeve van:
- a.
de vergunningverlening voor woningbouwprojecten;
- b.
de totstandkoming van lokale of regionale integrale woonzorgvisies en het realiseren van betaalbare woningen met passende zorg en ondersteuning voor aandachtsgroepen;
- c.
het voorbereiden van een woningbouwproject of herstructureringsproject;
- d.
het sluiten van anterieure overeenkomsten met marktpartijen; of
- e.
het opstellen van een bestemmingsplan en het doorlopen van de bijbehorende procedure.
- a.
-
2. Artikel 2.7, lid 2 van de Uasv is niet van toepassing op de inhuur van professionals binnen deze regeling.
Artikel 6 Niet subsidiabele kosten
In aanvulling op het bepaalde in artikel 2.4 van de UAsv wordt geen subsidie verstrekt voor:
- a.
de kosten voor de realisatie van herstructurerings- en/of nieuwbouwplannen;
- b.
de kosten voor aankoop en/of sloop van panden;
- c.
exploitatie- en kapitaalslasten;
- d.
reguliere ambtelijke personeelskosten;
- e.
kosten die al uit andere hoofde worden gefinancierd;
- f.
kosten die marktconforme tarieven te boven gaan;
- g.
gebruiks- en beheerkosten na oplevering van het project;
Artikel 7 Hoogte van de subsidie
De hoogte van de subsidie bedraagt 75% van de subsidiabele kosten en is maximaal € 71.350,- per gemeente.
Artikel 8 Voorschot
Bij het verlenen van de subsidie wordt 100% van het subsidiebedrag als voorschot verleend.
Artikel 9 Toetsingscriteria
Om voor subsidie in aanmerking te komen, moet voldaan worden aan de volgende criteria:
- a.
De inzet moet aantoonbaar effect hebben op de versnelling van de woningbouw of het realiseren van afspraken uit de regionale woondeals of de gemeenten ontlasten bij specifieke opgaven zoals het maken van woonzorgvisies of urgentieverordeningen.
- b.
De inzet moet bijdragen aan de afspraken in de regionale woondeals, zoals bijvoorbeeld versnelling, betaalbaarheid, voldoende wonen voor ouderen of voldoende corporatiewoningen.
- c.
De externe inhuur werkt volgens marktconforme tarieven.
- d.
Gemeenten dragen minimaal 25% van de subsidiabele kosten bij als eigen bijdrage in de dekking van de kosten voor de inhuur van professionals.
Artikel 10 Aanvraag en aanvraagperiode
-
1. Subsidie kan worden aangevraagd tot en met 31 augustus 2025.
-
2. Een aanvraag voor subsidie kan door een gemeente die als penvoerder optreedt namens andere gemeenten worden ingediend.
-
3. Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend met behulp van een door het college ter beschikking gesteld formulier en gaat vergezeld van de daarin genoemde bijlagen.
-
4. Bij de aanvraag worden in ieder geval de volgende gegevens en bescheiden verstrekt:
- a.
Een activiteitenplan, met een overzicht en omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, inclusief een motivering waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd voldoen aan de in artikel 8 genoemde criteria;
- b.
Een begroting met een overzicht van de kosten en opbrengsten van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, voorzien van een toelichting;
- c.
Indien subsidie wordt aangevraagd door de penvoerder van een samenwerkingsverband:
- i.
Een door alle partijen ondertekende samenwerkingsovereenkomst, waaruit blijkt dat de aanvrager door de deelnemers is aangewezen als penvoerder en waarin ten minste is opgenomen de verdeling van de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en financiële verplichtingen bevattende de baten en de lasten van de deelnemende partijen;
- ii.
Van alle partijen een ondertekende machtiging, waarin de penvoerder wordt gemachtigd om mede namens die partij subsidie aan te vragen;
- i.
- a.
Artikel 11 Subsidieplafond
Het subsidieplafond bedraagt € 1.284.300,-.
Artikel 12 Verdeelsystematiek
-
1. Aanvragen worden behandeld op volgorde van ontvangst, waarbij de datum en het tijdstip waarop een aanvraag volledig is, geldt als moment van ontvangst.
-
2. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen die op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 13 Weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in artikel 2.4 van de Asv wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien en voor zover:
- a.
Subsidieverstrekking niet in overeenstemming is met het in artikel 2 genoemde doel van deze regeling;
- b.
De subsidieaanvrager niet behoort tot de in artikel 3 genoemde doelgroep van deze regeling;
- c.
Geen sprake is van een subsidiabele activiteit als bedoeld in artikel 4;
- d.
De aanvraag is ontvangen buiten de in artikel 9, eerste lid, bedoelde aanvraagperiode;
- e.
Niet is voldaan aan de in artikel 8 genoemde toetsingscriteria;
- f.
Voor dezelfde activiteiten reeds een andere provinciale subsidie is verstrekt;
Artikel 14 Verplichtingen
Onverminderde de verplichtingen in paragraaf 2.4 van de Asv en de UAsv, is de subsidieontvanger verplicht om:
- a.
De gesubsidieerde activiteiten te starten na 1 januari 2023.
- b.
De gesubsidieerde activiteiten uiterlijk 31 december 2025 te hebben uitgevoerd.
- c.
De subsidie via de Sisa-bijlage bij de jaarrekening te verantwoorden.
Artikel 15 Verantwoording en vaststelling
In afwijking op hoofdstuk 3 van de ASV geldt voor de verantwoording en vaststelling van subsidies op grond van deze regeling het volgende:
- a.
De subsidie wordt verantwoord via de Sisa-bijlage bij de jaarrekening van de subsidieontvanger.
- b.
Het college geeft in de beschikking tot subsidieverlening aan op welke wijze dit moet worden gedaan.
Artikel 16 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking in het Provinciaal Blad en werkt terug tot en met 1 januari 2023.
Artikel 17 Intrekking en overgangsrecht
-
1. De Subsidieregeling Flexpool versnelling voorfase woningbouw provincie Fryslân wordt ingetrokken.
-
2. De Subsidieregeling Flexpool versnelling voorfase woningbouw provincie Fryslân blijft van toepassing op subsidies die op grond van die regeling zijn aangevraagd en verstrekt.
Artikel 18 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Flexibele inzet ondersteuning woningbouw tweede tranche.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 17 juni 2025.
Voorzitter drs. A.A.M. Brok
Secretaris drs. ing. J.J. Algra
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl