Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741058
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741058/1
Mandaatregeling gemeente Brummen 2025
Geldend van 03-06-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 04-04-2025
Intitulé
Mandaatregeling gemeente Brummen 2025Intitulé
Kenmerk Z107257/ D453419 d.d. 3 april 2025
DE RAAD VAN DE GEMEENTE BRUMMEN
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 18 februari 2025 met kenmerk Z107257/ D452827
En gelet op de besluiten van het College van Burgemeester en Wethouders (kenmerk Z107257/ D447244) de Burgemeester (Z107257/ D452251) de heffingsambenaar, de invorderingsambtenaar en de leerplichtambtenaar;
HEEFT BESLOTEN:
1. De mandaatregeling Gemeente Brummen 2025 en het daarbij behorende Mandaatregister 2025 vast te stellen.
MANDAATREGELING GEMEENTE BRUMMEN 2025
Artikel 1 begripsbepalingen
a. Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
b. Ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid tot het namens een bestuursorgaan ondertekenen van een door dat bestuursorgaan genomen besluit;
c. Volmacht: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
d. Machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten, niet zijnde besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht;
e. Mandaatgever: een bestuursorgaan;
f. Gemandateerde: degene die namens het bestuursorgaan de bevoegdheid uitoefent;
g. Mandaatregister Gemeente Brummen 2024: het bij deze regeling behorend overzicht waarin bevoegdheden zijn opgenomen inzake mandaat, machtiging en volmacht.
Artikel 2. Mandaat
1. De bestuursorganen verlenen mandaat volgens het bij dit besluit behorende Mandaatregister Gemeente Brummen, met inachtneming van onderstaande artikelen.
2. Voor zover van toepassing, omvat de bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen.
3. Het mandaat dat aan een medewerker is verleend, strekt niet verder dan de uitoefening van die bevoegdheden die tot het specifieke takenpakket van de medewerker behoren, blijkend uit de functiewaardering, verslag van het jaargesprek, en/of de arbeidsovereenkomst.
4. De Algemeen Directeur / Gemeentesecretaris en de procesmanagers kunnen om hen moverende redenen aan de aan hen ondergeschikte gemandateerden voorwaarden stellen, aanwijzingen geven bij de uitoefening van de aan deze functionarissen gemandateerde bevoegdheden, dan wel het gebruik van de gemandateerde bevoegdheden niet toestaan.
Artikel 3. Ondermandaat
De gemandateerden kunnen alleen ondermandaat verlenen indien dit uitdrukkelijk is bepaald in het bij dit besluit behorende Mandaatregister, met inachtneming van onderstaande artikelen.
Artikel 4. Volmacht en machtiging
1. Het bepaalde in dit besluit is van overeenkomstige toepassing op volmacht en machtiging.
2. Waar volmacht is verleend tot het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling aan een volmacht-ontvanger wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend tot bewaking van uitvoering van die rechtshandeling, waartoe worden gerekend ingebrekestelling, ontbinding, vorderen van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten, die hiermee verband houden.
Artikel 5. Afwezigheid van de gemandateerde
1. Bij afwezigheid van de gemandateerde heeft de plaatsvervanger dezelfde bevoegdheden als de gemandateerde.
2. De Algemeen Directeur/ Gemeentesecretaris kan de managers vervangen.
3. De managers kunnen elkaar onderling vervangen.
4. Coördinatoren zijn bevoegd voor zover hun taken strekken en worden vervangen door de manager.
5. De vervanger op grond van dit artikel oefent de bevoegdheid uit in de geest zoals deze door de vervangene zou zijn uitgeoefend.
Artikel 6. Instructies
De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden vindt niet plaats –tenzij de portefeuillehouder (indien het college het bevoegde bestuursorgaan is) of het bevoegde bestuursorgaan anders bepaalt in een concreet geval, met uitzondering van het bepaalde in letter f - indien:
a. advies nodig is van een ander onderdeel van de gemeentelijke organisatie of een andere instelling/commissie en dit advies en het eigen standpunt niet op elkaar aansluiten dan wel niet tot dezelfde conclusie leiden;
b. de portefeuillehouder of de gemeentesecretaris te kennen geeft het voorstel aan het college van burgemeester en wethouders te willen voorleggen;
c. het bestuursorgaan zelf wenst te beslissen;
d. het besluit leidt tot afwijking van het bestaande gemeentelijke beleid;
e. het besluit zou leiden tot overschrijding van budgetten of kredieten;
f. de gemandateerde een persoonlijk belang heeft bij het uitoefenen van de bevoegdheid;
g. het om een brief of verzoek met een persoonlijk karakter gaat.
Artikel 7. Ondertekening
In het in (onder)mandaat genomen besluit dient expliciet te worden aangegeven dat het besluit in naam van de mandaatgever is genomen.
Artikel 8. Zelf uitoefenen van de gemandateerde bevoegdheid
De mandaatgever blijft te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. Indien hij van deze bevoegdheid gebruik maakt, geeft hij hiervan tijdig kennis aan de gemandateerde.
Artikel 9. Ter inzagelegging en bekendmaking
Mandaatbesluiten, ondermandaatbesluiten en tussentijdse wijzigingen en aanvullingen worden verwerkt in het bij dit besluit behorende Mandaatregister en worden op www.overheid.nl beschikbaar gesteld.
Artikel 10. Slotbepalingen
1. De Mandaatregeling gemeente Brummen 2020 wordt ingetrokken, inclusief de bijlage.
2. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025 of bij latere besluitvorming op de dag na die van bekendmaking.
3. Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaatregeling gemeente Brummen 2025”.
Ondertekening
Dit besluit is genomen tijdens de vergadering van het College van Burgemeester en Wethouders 18 maart 2025
Het college B&W van de gemeente Brummen, (18 maart 2025)
De burgemeester G.J.M. van Rumund (wnd.),
De gemeentesecretaris H. Matser
Aldus besloten in de raadsvergadering d.d. 3 april 2025
Griffier M.E.A. Knook
Voorzitter G.J..M. van Rumund (wnd.)
Aldus besloten door de burgemeester d.d. 1 april 2025
G.J.M. van Rumund (wnd.)
Aldus besloten door heffingsambtenaar d.d. (1 april 2025)
Juridisch Beleidsadviseur (adviseur III) Tribuut belastingcentrum
Aldus besloten door de invorderingsambtenaar d.d. (1 april 2025)
Teammanager dienstverleningTribuut belastingscentrum
Aldus besloten door de leerplichtambtenaar d.d. (1 april 2025)
P. Goossens
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl