Algemeen mandaatbesluit gemeente Etten-Leur 2025

Geldend van 01-07-2025 t/m heden

Intitulé

Algemeen mandaatbesluit gemeente Etten-Leur 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Etten-Leur en de burgemeester van de gemeente Etten-Leur;

Ieder voor zover het zijn/haar bevoegdheden betreft,

Gelet op de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de Budgethoudersregeling gemeente Etten-Leur

B E S L U I T E N

Vast te stellen het

Algemeen mandaatbesluit gemeente Etten-Leur 2025;

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen, als bedoeld in Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • b.

    Volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, als bedoeld in artikel 160 van de Gemeentewet.

  • c.

    Machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten, geen besluiten of privaatrechtelijke rechtshandelingen zijnde.

  • d.

    Mandaatgever: het bestuursorgaan dat het mandaat, volmacht en machtiging verleent;

  • e.

    Gemandateerde: degene die het mandaat, volmacht en machtiging ontvangt.

  • f.

    Medewerker: lid van een afdeling en/of team in dienst dan wel gedetacheerd bij of ingehuurd door de gemeente Etten-Leur, die vanuit zijn functie of rol belast is met werkzaamheden, taken of activiteiten.

Artikel 2 Algemeen

  • 1. Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

    • a.

      Volmacht

    • b.

      Machtiging

  • 2. Een mandaat wordt verleend aan de medewerkers ten aanzien van alle besluiten en bevoegdheden met uitzondering van het gestelde in bijlage 1.

  • 3. Een in mandaat verkregen bevoegdheid kan slechts worden uitgeoefend binnen de reikwijdte (taken) van de afdeling en het team waarvan de gemandateerde deel uitmaakt dan wel tot de opgave, programma of het project waaraan hij deelneemt.

  • 4. Door het verstrekken van een mandaat wijzigt er niets in de hiërarchische verhoudingen. Dit houdt in dat daar waar de bevoegdheid door het bestuursorgaan rechtstreeks is gemandateerd aan de medewerker ook de teamleider en afdelingshoofd bevoegd zijn tot het nemen van het besluit in mandaat.

  • 5. Degene die bevoegd is in mandaat een besluit te nemen is ook bevoegd dit besluit te ondertekenen;

  • 6. De regels van een bijzondere mandaatregeling gaan voor op dit algemeen mandaatbesluit.

Artikel 3 Ondertekening

Bij de uitoefening van het mandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

  • a.

    Bij bestuursorgaan “college van burgemeester en wethouders” het volgende onderschrift:

    Met vriendelijke groet,

    Namens burgemeester en wethouders,

    [handtekening]

    [naam],

    [functie]

  • b.

    Bij bestuursorgaan “burgemeester” het volgende onderschrift:

    Met vriendelijke groet,

    Namens de burgemeester,

    [handtekening]

    [naam],

    [functie]

Artikel 4 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Dit besluit wordt aangehaald als de “Algemeen mandaatbesluit Etten-Leur 2025”.

  • 2. Het besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking ervan.

  • 3. De Mandaatregeling gemeente Etten-Leur 2014, vastgesteld op 16 december 2014, alsmede de bijbehorende Mandaat-en volmachtenlijst, vastgesteld op 17 december 2019 en gewijzigd bij besluiten van 16 februari 2021, 11 en 13 oktober 2022 worden op de in het tweede lid genoemde tijdstip ingetrokken.

  • 4. Het Mandaatbesluit Jeugdprofessionals gemeente Etten-Leur 2015, vastgesteld op 28 april 2015 wordt op het in het tweede lid genoemde tijdstip ingetrokken.

Ondertekening

Etten-Leur, 20 mei 2025

Burgemeester en wethouders,

drs. C. (Cor) Smits

gemeentesecretaris

drs. M.C. (Marina) Starmans-Gelijns

burgemeester

de burgemeester

drs. M.C. (Marina) Starmans-Gelijns

Bijlage

  • A.

    Algemeen

Mandaat is niet mogelijk als:

  • 1.

    Dit bij wettelijk voorschrift is bepaald.

  • 2.

    De aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet.

  • 3.

    Er sprake is van persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde bij het te nemen besluit.

  • 4.

    De besluiten voorzienbaar politieke en publicitaire consequenties hebben.

  • B.

    Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het doen van voorstellen aan de gemeenteraad.

  • 2.

    Het informeren van de gemeenteraad.

  • 3.

    Het beantwoorden van raadsvragen (behalve als het technische vragen betreft).

  • 4.

    Het vaststellen, wijzigen of intrekken van algemeen verbindende voorschriften.

  • 5.

    Het vernietigen van of het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan;

  • 6.

    Het vaststellen, wijzigen of intrekken van beleidsregels en beleidskaders.

  • 7.

    Het vaststellen, wijzigen of intrekken van regels omtrent de ambtelijke organisatie.

  • 8.

    Het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet.

  • 9.

    Het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.

  • 10.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet.

  • 11.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet.

  • 12.

    Het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift, behalve in de gevallen waar het bestreden besluit in mandaat is genomen door een medewerker of teamleider. In die gevallen kan het afdelingshoofd beslissen op het bezwaar.

  • 13.

    Het besluit tot opleggen van een last onder bestuursdwang of dwangsom, behalve:

    • -

      in die gevallen waarbij hoofdstuk 18 van de Omgevingswet, hoofdstuk 5 van de Algemene Plaatselijke Verordening of de wegsleepregeling van toepassing zijn;

    • -

      bij spoedeisende gevallen als bedoeld in artikel 5:31 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 14.

    Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet open overheid, die betrekking hebben op een ramp als bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s.

  • 15.

    Het nemen van besluiten om bezwaar of (administratief) (hoger) beroep aan te tekenen of een verzoek om (wijziging of opheffing van) een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen namens de gemeente of het gemeentebestuur in administratiefrechtelijke procedures.

  • 16.

    Het nemen van besluiten op schriftelijk ingediende klachten als bedoeld in Titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 17.

    Het opleggen van geheimhouding als bedoeld in artikel 87 van de Gemeentewet en het opheffen daarvan.

  • 18.

    Het vaststellen van een subsidieplafond en de wijze van verdeling ervan.

  • 19.

    Het nemen van besluiten op subsidieverzoeken voor zover deze niet zijn gebaseerd op een wettelijk voorschrift, met uitzondering van het bepaalde in artikel 4:23, derde lid onder c, Awb.

  • 20.

    Besluiten tot het aangaan van een exploitatieovereenkomst of anterieure overeenkomst ten behoeve van gebiedsontwikkeling.

  • 21.

    Het nemen van een besluit op grond van de Wet tijdelijk huisverbod en de Opiumwet.

  • 22.

    Het nemen van een besluit inzake inbewaringstelling op grond van de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten.

  • 23.

    De aan de burgemeester in de artikelen 172 t/m 176 van de Gemeentewet toegekende openbare orde bevoegdheden.

  • 24.

    De aan de burgemeester in de artikelen 2:75 tot en met 2:79 van de Algemene plaatselijke verordening (APV) toegekende bevoegdheden.

  • 25.

    Het aanwijzen van beveiligingsfunctionarissen die belast zijn met het beheer van en het toezicht op de naleving van de beveiligingsprocedure als bedoeld in art. 93 Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001.

  • 26.

    Het per uitgiftelocatie aanwijzen van ten hoogste drie personen die aanvragen in behandeling mogen nemen met behulp van vingerafdrukopnameapparaat overeenkomstig de gebruikershandleiding bij het mobiel vingerafdrukapparaat, bedoeld in artikel 87 Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001.

  • 27.

    Het per uitgiftelocatie aanwijzen van ten hoogste drie personen die zendingen van reisdocumenten en foto- en handtekeningsformulieren in ontvangst nemen.

  • 28.

    Het aanwijzen van een informatiebeheerder BRP.

  • 29.

    Gevallen waarin dat – voordat een beslissing wordt genomen – het advies gevraagd dient te worden aan de chef politieteam Etten-Leur, brandweer Etten-Leur en/of andere instanties of dienstafdelingen c.q. onderdelen en de beslissing een andere zou zijn dan overeenkomstig het verkregen advies of de verkregen adviezen of de beslissing een weigering zou inhouden.

  • 30.

    Het nemen van besluiten tot het verlenen van vergunningen voor evenementen vanaf 600 bezoekers.

  • 31.

    Besluiten waarin toepassing wordt gegeven aan de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.

Privaatrecht

Aanbestedingen

  • 1.

    Het nemen van besluiten om af te wijken van het vastgestelde aanbestedingsbeleid.

  • 2.

    Het nemen van gunningsbesluiten en het afsluiten van de daaruit voortvloeiende overeenkomsten boven het bedrag van de budgetten waarover de budgethouder een bevoegdheid is verstrekt middels het vaststellen van de programmabegroting.

Contracten

  • 1.

    Het besluit tot het aangaan van convenanten, intentieverklaringen, en bestuursovereenkomsten.

  • 2.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten met een financiële waarde buiten de toegekende budgetten en/of vastgestelde kaders.

  • 3.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten indien op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat

    • a.

      de raad daarom heeft verzocht;

    • b.

      op grond van de Gemeentewet de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;

    • c.

      de raad ter zake om informatie heeft gevraagd.

  • 4.

    Het afgeven van garanties, borgstellingen en dergelijke, hoe ook genaamd.

Civiele (en strafrechtelijke) procedures

  • 1.

    Het besluit hoger beroep of cassatie aan te tekenen namens de gemeente of het gemeentebestuur in civiele procedures.

  • 2.

    Het nemen van conservatoire maatregelen als bedoeld in artikel 160, lid 4 Gemeentewet, behalve zolang deze maatregelen kunnen worden genomen zonder rechterlijke toestemming/besluitvorming.

  • 3.

    Het nemen van besluiten ten aanzien van alternatieve geschillenbeslechting, niet zijnde: - arbitrage of - het voorleggen van geschillen aan scheidslieden voor zover afspraken daarover vooraf schriftelijk zijn vastgelegd, of geschilbeslechting als bedoeld in artikel 11.5 CAO Gemeenten.

  • 4.

    Het treffen van een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure, indien hiervoor geen financiële middelen op de vigerende begroting beschikbaar zijn.

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.

  • 2.

    Het kwijtschelden en buiten invordering stellen van vorderingen, niet zijnde vorderingen in het kader van belastingheffing of een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure.

  • 3.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen/legaten/schenkingen.

  • 4.

    Het besluit tot het doen van een schenking.

  • 5.

    Het aanvaarden van een aanbod tot sponsoring.

  • 6.

    Het aanvragen van surseance van betaling en faillissement.

  • 7.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om schadevergoeding boven een bedrag ad € 5.000,- voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar moeten worden overgedragen.

  • 8.

    Bevoegdheden zoals opgenomen in het Treasurystatuut.

  • 9.

    Het nemen van besluiten over het opnemen van geldleningen op de kapitaalmarkt met een looptijd van een jaar of langer.

  • 10.

    Het nemen van besluiten over het verstrekken van geldleningen via de kapitaalmarkt.

  • 11.

    Het nemen van besluiten over het doen van beleggingen op de kapitaalmarkt.

  • 12.

    Het ondertekenen van overeenkomsten met een ander bestuursorgaan, waarbij de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder, met dien verstande dat in dat geval de burgemeester een machtiging kan verlenen aan een wethouder.

  • C.

    Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Aanwijzingsbesluit gemeentesecretaris als bedoeld in artikel 102 Gemeentewet.

  • 2.

    De vervanging van de gemeentesecretaris als bedoeld in artikel 106 Gemeentewet.

  • 3.

    Aanwijzing van ambtenaren en/of financiële belangen als bedoeld in artikel 5, lid 1, aanhef en onder d, Ambtenarenwet.

  • 4.

    Verzoek om vrijstelling aan het LOGA, als bedoeld in artikel 1.3, lid 1 CAO Gemeenten.

  • 5.

    Beslissingen ten aanzien van de gemandateerde zelf.

  • 6.

    Beslissingen waarbij wordt afgeweken van de toepasselijke CAO, het vastgestelde personeelshandboek en/of het vastgestelde personeelsbeleid.

  • 7.

    De volgende privaatrechtelijke rechtshandelingen of handelingen zijn voorbehouden aan de gemeentesecretaris:

    • -

      Het vaststellen van functieprofielen en het vaststellen van de waardering van functies;

    • -

      Het aangaan van een beëindigingsovereenkomst met maatwerkafspraken.

  • 8.

    De volgende privaatrechtelijke rechtshandelingen of handelingen zijn voorbehouden aan het afdelingshoofd waaronder de betreffende medewerker ressorteert:

    • -

      Het aangaan en beëindigen van een arbeidsovereenkomst, al dan niet met wederzijdse instemming;

    • -

      Het vermeerderen van de arbeidsduur boven de bestaande formatie.

  • 9.

    De volgende privaatrechtelijke rechtshandelingen of handelingen zijn voorbehouden aan de gemeentesecretaris en afdelingshoofd waaronder de betreffende medewerker ressorteert:

    • -

      Het toestaan van nevenfuncties en/of werkzaamheden;

    • -

      Het verlenen van toestemming om niet genoten verlof mee te nemen naar een volgend jaar, voor zover dit het toegestane maximum overschrijdt;

    • -

      Het eenzijdig wijzigen van een arbeidsovereenkomst.

  • D.

    Overige aangelegenheden

  • 1.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente Etten-Leur in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 2.

    Het benoemen van personen in adviesorganen van het college.

  • 3.

    Besluiten die leiden tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid.