Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2025

Geldend van 27-06-2025 t/m heden

Intitulé

Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2025

Op grond van de Algemene Subsidie Verordening gemeente Vijfheerenlanden 2020 stelt het college de volgende Nadere regels vast,

Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2025,

ARTIKEL 1 DEFINITIES

  • 1. budgetsubsidie: een subsidie aan een organisatie die een of meerdere beroepskrachten in dienst heeft ter uitvoering van activiteiten gericht op het realiseren van vooraf bepaalde resultaten, die zodanig van belang worden geacht dat die activiteiten naar aard en omvang kunnen worden beïnvloed, waarbij een resultaatgericht gericht afspraken kader (RAK) met de instelling wordt afgesloten.

  • 2. resultaat: de aanwijsbare verandering dan wel de gerealiseerde baat die een (of meerdere) activiteit bij inwoners teweeg brengt, of een maatschappelijke baat oplevert. Het resultaat betreft de effectiviteit van een interventie of activiteit: wat levert het concreet op voor zowel de inwoners (individueel) als de samenleving in Vijfheerenlanden in zijn geheel (collectief).

  • 3. sociaal domein (uit sociaal maatschappelijke agenda, SMA 2020): inspanningen die worden verricht rond werk, participatie en zelfredzaamheid, zorg en jeugd.

  • 4. sociaal maatschappelijke agenda 2020 (SMA): integrale beleidsagenda/ visie voor het (hele) sociaal domein die ontschotting en samenwerking bevordert;

  • 5. subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies voor bepaalde activiteiten (artikel 4:22 Awb).

ARTIKEL 2 REIKWIJDTE

  • 1. Deze Nadere regels zijn van toepassing op aanvragen voor een budgetsubsidie waarvan de activiteiten en daarmee de resultaten effect hebben op het sociaal domein en de in artikel 3 genoemde activiteiten in Vijfheerenlanden.

ARTIKEL 3 SUBSIDIABELE ACTIVITEITEN

  • 1. Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie behoren tot de volgende werksoorten sociaal domein:

    • a.

      algemeen welzijnswerk;

    • b.

      specifiek (namelijk zorg) vrijwilligerswerk;

    • c.

      inloopvoorzieningen GGZ.

ARTIKEL 4 SUBSIDIECRITERIA

  • 1. De activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd komt in aanmerking voor verlening als deze waar mogelijk evidenced based is en/of gebaseerd op goede voorbeelden uit het land en;

    • a.

      aantoonbaar bijdraagt aan de realisatie van één of meer van de volgende maatschappelijke opgaven uit de sociaal maatschappelijke agenda (SMA) 2020:

      • a.

        Meedoen

      • b.

        Vitaliteit

      • c.

        Voor jezelf zorgen

      • d.

        Leven lang ontwikkelen.

  • 2. De activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd draagt aantoonbaar bij aan de realisatie van één of meer van de volgende doelen, die bovengenoemde opgaven concretiseren:

    • meedoen

      • a.

        inwoners zetten hun talenten in voor zichzelf en de samenleving op een manier die bij hen past;

      • b.

        inwoners doen mee naar vermogen in de samenleving;

    • vitaliteit

      • a.

        inwoners beschikken over voldoende veerkracht om tegenslagen (zoals life events) op te vangen;

      • b.

        inwoners bewegen meer en hebben een gezonde leefstijl, waardoor zij gezond blijven/ gezonder worden;

      • c.

        inwoners ervaren een positieve gezondheid.

    • voor je zelf zorgen

      • a.

        ieder kind groeit op in een veilige omgeving, zoveel als mogelijk in gezinsverband;

      • b.

        inwoners die dat nodig hebben krijgen passende ondersteuning en zorg. Zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk;

      • c.

        door inzet van preventie en vroeg-signalering wordt zwaardere zorg voorkomen.

    • leven lang ontwikkelen

      • a.

        er is een doorgaande leerlijn voor iedereen, waardoor inwoners blijven deelnemen aan de samenleving;

      • b.

        ouders dragen de verantwoordelijkheid voor en hebben de opvoedvaardigheden die nodig zijn om hun kinderen een gezonde en stabiele basis te bieden en ze op te laten groeien tot zelfredzame volwassenen;

      • c.

        het is de norm om leven lang te blijven ontwikkelen waardoor inwoners sterker staan in het leven.

  • 3. De activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd komt in aanmerking voor verlening als deze concreet invulling geeft aan de volgende 11 uitgangspunten uit de SMA en deze bevordert:

    • a.

      inwoners staan centraal;

    • b.

      keuzevrijheid van inwoners wordt gerespecteerd;

    • c.

      ondersteuning is dicht bij de leefwereld van de inwoners georganiseerd;

    • d.

      activiteiten dragen bij aan een veilige buurt en thuis;

    • e.

      er is sprake van een inclusieve samenleving;

    • f.

      preventie staat voorop;

    • g.

      er wordt zonder schotten samengewerkt;

    • h.

      samenwerking is op basis van strategisch partnerschap;

    • i.

      er wordt gewerkt volgens de bedoeling;

    • j.

      normaliseren is de norm;

    • k.

      goede voorbeelden uit het land worden optimaal gebruikt.

ARTIKEL 5 AANVULLENDE SUBSIDIECRITERIA

  • 1. In samenspraak tussen gemeente en maatschappelijk partners wordt bepaald welke meetlat (indicator) ingezet wordt om resultaten zichtbaar te maken.

  • 2. Voor subsidie ten behoeve van algemeen welzijnswerk geldt dat deze subsidie bedoeld is voor algemene welzijnsactiviteiten gericht op:

    • a.

      welzijnscoaching (met name eenzaamheidsbestrijding, dagbesteding, lichamelijk en mentaal welbevinden, mobiliteitsvraagstukken);

    • b.

      financiën en administratie (hulp bij formulieren invullen en thuisadministratie, budgetadvies over inkomen en uitgaven (geen schulden), preventie en vroegsignalering dreigende schulden, betalingsregelingen treffen tot max. 12 maanden);

    • c.

      mantelzorgondersteuning (lichtere problematiek, preventie en vroegsignalering overbelasting, collectief);

    • d.

      vrijwilligerswerk (algemene koppelingen van vraag en aanbod, deskundigheidsbevordering van vrijwilligers).

    • e.

      opbouwwerk in de Hagen (verrichten van opbouwwerk in de wijk, gericht op het bevorderen van actieve participatie van inwoners)

  • Daarnaast geldt dat:

    • f.

      de welzijnsorganisatie statutair is gevestigd in de gemeente Vijfheerenlanden;

    • g.

      de welzijnsorganisatie kennis van de historie van het welzijnswerk in de gemeente Vijfheerenlanden heeft;

    • h.

      de welzijnsorganisatie opgebouwde netwerken heeft in de lokale omgeving die bijdragen aan collectieve preventie en samenwerking in alle dorpen, kernen en wijken in de gemeente Vijfheerenlanden;

    • i.

      de welzijnsorganisatie onderdeel uitmaakt van de ketenaanpak op de in 2a en 2b genoemde onderdelen.

  • 3. Voor subsidie ten behoeve van zorg-vrijwilligerswerk geldt dat deze subsidie bedoeld is voor activiteiten, specifiek gericht op

    • a.

      het koppelen van stagiaires van scholen met zorgopleidingen aan zorgvragers en mantelzorgers (van alle leeftijden) in Vijfheerenlanden;

    • b.

      het koppelen van zorgvrijwilligers aan zorgvragers en mantelzorgers (van alle leeftijden) in Vijfheerenlanden.

  • Daarnaast geldt dat:

    • c.

      de subsidie aanvragende organisatie onderdeel uitmaakt van de ketenaanpak (zorg)vrijwilligersondersteuning.

  • 4. Voor subsidie ten behoeve van inloopvoorzieningen ggz geldt dat deze subsidie bedoeld is voor activiteiten ten behoeve van het bevorderen van maatschappelijke participatie van psychisch- en sociaal kwetsbare inwoners die beperkt zelfredzaam zijn (door met name verslavings- en psychiatrische problematiek). De activiteiten zijn specifiek gericht op :

    • a.

      het (maatschappelijk) meedoen naar kunnen en vermogen;

    • b.

      het bieden en verbeteren van dagstructuur;

    • c.

      het vergroten van het eigen netwerk;

    • d.

      het concreet aansluiten op (bestaande) lokale voorzieningen

  • Daarnaast geldt dat:

    • e.

      de subsidie aanvragende organisatie gebruikt maakt van professionals, peer-medewerkers en vrijwilligers.

ARTIKEL 6 SUBSIDIEPLAFOND EN VERDEELREGELS

  • 1. Bij het verdelen van subsidies wordt per werksoort een plafond vastgesteld. Deze werksoorten en plafonds staan in bijgaande overzichtsstaat (bijlage 1).

  • 2. Alle aanvragen voor jaarlijks terugkerende reguliere activiteiten worden door de gemeente getoetst aan criteria uit artikel 4 en 5, waarbij de subsidieplafonds uit bijlage 1 de bovengrens zijn.

  • 3. De volgende plafonds zijn van toepassing

    • Algemeen Welzijnswerk

    € 2.030.206,-

    • Specifiek Vrijwilligerswerk

    € 41.675,-

    • Inloopvoorzieningen GGZ

    € 70.000,-

  • 4. Indien het totaal aan tijdig ingediende en ontvankelijke subsidieverzoeken het subsidieplafond voor budgetsubsidies overschrijdt, dan vindt de verdeling van de subsidiemiddelen over deze aanvragen plaats op grond van een kwalitatieve selectie. Daarbij wordt per aanvraag het maatschappelijk effect en de bijdrage aan de gemeentelijke beleidsdoelen beoordeeld zoals bedoeld in artikel 4 en 5.

ARTIKEL 7 BEVOORSCHOTTING EN INDEXERING

  • 1. Bevoorschotting vindt plaats conform onderstaande verdeling:

    • a.

      bedragen onder de 50.000,-

    in 1 termijn

    • b.

      bedragen tot 100.000,-

    in 2 termijnen

    • c.

      bedragen boven de 100.000,-

    in 4 termijnen.

  • 2. Indexering van de subsidiebedragen vindt maximaal plaats op basis van de Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) systematiek:

    • a.

      het prognose OVA-percentage zoals het Centraal Economisch Plan (CEP) dat meldt wordt gebruikt voor de verlening. Specifiek: het percentage genoemd medio maart van het jaar van aanvragen;

    • b.

      het definitieve OVA-percentage zoals CEP dat meldt wordt gebruikt voor een eventuele bijstelling neerwaarts of opwaarts. Specifiek: het percentage genoemd medio maart van het jaar van uitvoeren;

    • c.

      de OVA-correctie wordt toegepast in het jaar volgend op het jaar van uitvoeren, in combinatie met het prognose OVA-percentage voor het nieuwe subsidiejaar.

ARTIKEL 8 VOORTGANG EN VERANTWOORDING

In het resultaatgericht afsprakenkader (RAK), dat onderdeel uitmaakt van de verleningsbeschikking, worden op basis van de aanvraag in overleg afspraken geconcretiseerd, ten behoeve van de voortgang, verantwoording en vaststelling.

  • 1.

    De voortgang wordt ambtelijk minimaal 2 x per kalenderjaar besproken en het verslag daarvan wordt gearchiveerd.

  • 2.

    De voortgang wordt bestuurlijk minimaal 1 x per kalenderjaar besproken en het verslag daarvan wordt gearchiveerd.

  • 3.

    In het verzoek tot vaststelling wordt concreet ingegaan op de in artikel 4 en 5 genoemde activiteiten en criteria (vergelijking aanvraag en bijdrage aan resultaat).

ARTIKEL 9 INTREKKING OUDE NADERE REGELS

  • 1. De Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2024 worden bij inwerkingtreding van deze Nadere regels ingetrokken.

ARTIKEL 10 OVERGANGSBEPALINGEN

  • 1. De bepalingen van deze Nadere regels gelden voor subsidieaanvragen die worden ingediend voor kalenderjaar 2026 en latere subsidiejaren.

  • 2. Op subsidies die voor de inwerkingtreding van deze Nadere regels zijn verleend, blijven de bepalingen van toepassing zoals opgenomen in de Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2024 respectievelijk 2023 en 2022.

ARTIKEL 11 SLOTBEPALINGEN

  • 1. Deze Nadere regels treden in werking één dag na de bekendmaking.

  • 2. Deze Nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2025.

Ondertekening

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van gemeente Vijfheerenlanden in de vergadering van 16 juni 2025