Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740981
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740981/1
Verordening van de raad van de gemeente Edam-Volendam tot instelling van een werkgeverscommissie regelende de organisatie van de griffie (Verordening werkgeverscommissie Edam-Volendam 2025)
Geldend van 24-06-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening van de raad van de gemeente Edam-Volendam tot instelling van een werkgeverscommissie regelende de organisatie van de griffie (Verordening werkgeverscommissie Edam-Volendam 2025)De raad van de gemeente Edam-Volendam;
gelezen het voorstel van het presidium d.d. 13 mei 2025;
gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
B E S L U I T :
- I.
een werkgeverscommissie in te stellen;
- II.
aan de onder I. genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e, eerste lid van de Gemeentewet
- III.
de raadsleden de heer S. Tol en de heer J.E.B. Posthumus te benoemen tot lid en de heer E.A.M. Karregat tot voorzitter van de werkgeverscommissie voor de duur van de zittingsperiode van de raad;
- IV.
vast te stellen de volgende Verordening werkgeverscommissie Edam-Volendam 2025.
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
-
1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.
-
2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.
-
3. De werkgeverscommissie mandateert de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel aan de griffier, waaronder de vaststelling van wijzigingen in de uitvoering van de rechtspositie van de CAO gemeenten en het personeelshandboek van de gemeente Edam-Volendam, alsmede de dagelijkse uitvoering van de arbeidsvoorwaardenregelingen, waaronder het vaststellen van instructies en dienstopdrachten, alsmede het treffen van regelingen inzake het verlenen van vakantie en verlof en besluiten met betrekking tot declaraties, ontwikkeling, beoordeling en beloning.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
-
1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee andere leden uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie.
-
2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.
-
3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:
- a.
op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;
- b.
indien het lid aftreedt als lid van de raad;
- c.
indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.
- a.
-
4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.
Artikel 3 Taken voorzitter
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;
- b.
het leiden van de vergaderingen;
- c.
het doen naleven van deze verordening;
- d.
het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,
- e.
het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
Artikel 5 Besluitvorming
-
1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;
-
2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
Artikel 6 Verslaglegging
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 5.1 Wet open overheid in beslotenheid gehouden.
Artikel 8 Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van de leden of de griffier nodig wordt geacht.
Artikel 9 Verantwoording
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, eenmaal per twee jaar verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Artikel 11 Intrekking oude verordening
De Verordening werkgeverscommissie 2016 wordt ingetrokken.
Artikel 12 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.
Artikel 13 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening werkgeverscommissie Edam-Volendam 2025.
Ondertekening
Aldus besloten door de gemeenteraad van
Edam-Volendam in zijn vergadering
van 22 mei 2025,
de griffier,
J. Hage.
de voorzitter,
R.J. Beukers.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl