Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente Súdwest-Fryslân 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-07-2025

Intitulé

Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente Súdwest-Fryslân 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân;

gelet op artikel 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13 en 21 van de Afvalstoffenverordening gemeente Súdwest-Fryslân 2025;

overwegende dat:

  • het college op 16 september 2014 het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente Súdwest-Fryslân heeft vastgesteld;

  • de gemeenteraad op 3 april 2025 de nieuwe afvalstoffenverordening heeft vastgesteld waardoor het noodzakelijk is om een nieuw uitvoeringsbesluit vast te stellen;

  • het om technische en redactionele wijzigingen gaat;

b e s l u i t :

vast te stellen het

Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente Súdwest-Fryslân 2025.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    De begrippen genoemd in artikel 1 van de Afvalstoffenverordening gemeente Súdwest-Fryslân 2025 zijn ook voor dit uitvoeringsbesluit van toepassing.

  • 2.

    In dit uitvoeringsbesluit wordt verder verstaan onder:

    • a.

      inzameldag: de dag waarop huishoudelijk afval door de inzameldienst wordt ingezameld;

    • b.

      inzameldienst: de reinigingsdienst van de gemeente Súdwest-Fryslân;

    • c.

      ledigingsdag: de dag waarop een inzamelmiddel voor bedrijfsafval door de betreffende inzamelaar van bedrijfsafval wordt geledigd;

    • d.

      verordening: Afvalstoffenverordening gemeente Súdwest-Fryslân 2025.

Artikel 2 Aanwijzing andere inzamelaars

Als andere inzamelaars worden aangewezen:

  • a.

    de ondernemers belast met de afzonderlijke inzameling van categorieën huishoudelijke afvalstoffen die deze gegund hebben gekregen via een aanbesteding;

  • b.

    N.V. Fryslân Miljeu, statutair gevestigd te Leeuwarden, voor taken die in de ‘Dienstverleningsovereenkomst inzamel- en reinigingstaken’ nader worden benoemd en gespecificeerd;

  • c.

    de in de gemeente gevestigde maatschappelijke organisaties zonder winstoogmerk die nader door het college worden aangewezen voor de inzameling van oud papier en karton en waarmee een contract is afgesloten.

Artikel 3 Aanwijzing van inzamelplaats en verzamelplaats

  • 1.

    Als inzamelplaats voor huishoudelijke afvalstoffen worden aangewezen:

    • a.

      milieustraat Heeg, De Draei 17 in Heeg (tot 1 januari 2027);

    • b.

      milieustraat Koudum, Spoarleane 2 in Koudum;

    • c.

      milieustraat Sneek, Wetterskipsdyk 4 in Sneek.

  • 2.

    Als verzamelplaats voor kadavers van gezelschapsdieren worden aangewezen:

    • a.

      milieustraat Koudum, Spoarleane 2 in Koudum;

    • b.

      milieustraat Sneek, Wetterskipsdyk 4 in Sneek.

Artikel 4 Gescheiden afvalinzameling

Naast de in artikel 7 van de verordening aangewezen categorieën huishoudelijke afvalstoffen worden de volgende categorieën huishoudelijke afvalstoffen afzonderlijk ingezameld:

  • a.

    klein chemisch afval;

  • b.

    bouw- en sloopafval;

  • c.

    hout (A-, B-, C-kwaliteit);

  • d.

    grof tuinafval;

  • e.

    asbest en asbesthoudend afval;

  • f.

    grof huishoudelijk afval;

  • g.

    kerstbomen;

  • h.

    oliën en vetten;

  • i.

    matrassen;

  • j.

    geëxpandeerd polystyreenschuim (EPS)

  • k.

    gips;

  • l.

    banden van voertuigen;

  • m.

    gasflessen, brandblussers en overige drukhouders;

  • n.

    puin;

  • o.

    tapijt;

  • p.

    dakafval;

  • q.

    vlakglas;

  • r.

    grond.

Artikel 5 Aanwijzing inzamelmiddelen- en voorzieningen

De volgende inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen worden aangewezen voor de volgende categorieën:

  • a.

    huishoudelijk restafval: verstrekt inzamelmiddel of beschikbaar gestelde inzamelvoorziening;

  • b.

    bioafval: verstrekt inzamelmiddel of beschikbaar gestelde inzamelvoorziening;

  • c.

    klein chemisch afval: voor aanbieden bij de chemokar moeten huishoudens een eigen milieubox, kratje, doos of emmer gebruiken. Injectienaalden moeten in een naaldenbox of een afgesloten potje aangeboden worden;

  • d.

    oud papier en karton: verstrekt inzamelmiddel of beschikbaar gestelde inzamelvoorziening. Indien geen inzamelmiddel is verstrekt of inzamelvoorziening beschikbaar is gesteld moet oud papier en karton in dozen of bundels aangeboden worden. De geplaatste inzamelvoorzieningen in de openbare ruimte mogen ook gebruikt worden;

  • e.

    glas: de geplaatste inzamelvoorzieningen in de openbare ruimte;

  • f.

    textiel: de geplaatste inzamelvoorzieningen in de openbare ruimte. In geval van huis-aan-huis acties moet gebruik gemaakt worden van een hulp- of bewaarmiddel zoals een huisvuilzak;

  • g.

    oude medicijnen en injectienaalden: de geplaatste inzamelvoorzieningen bij apothekers en apotheekhoudende huisartsen. Injectienaalden moeten in een naaldenbox of een afgesloten potje aangeboden worden.

Artikel 6 Gebruik van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen

  • 1.

    Het beheer van de inzamelmiddelen die in bruikleen zijn verstrekt door of namens de gemeente, berust bij de inzameldienst.

  • 2.

    De inzameldienst is bevoegd om het inzamelmiddel te voorzien van een chip en/of sticker waarop kan worden vermeld: een barcode, de afvalstroom waarvoor het inzamelmiddel is bestemd, het volume van het inzamelmiddel, een postcode, een plaatsnaam, een straatnaam en een huisnummer.

  • 3.

    De door of namens de gemeente verstrekte inzamelmiddelen behoren bij de woning.

  • 4.

    De gebruiker van een perceel moet zich tot de inzameldienst wenden indien bij een verhuizing naar een perceel geen of een kapot door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel wordt aangetroffen, bij verdwijning, vermissing of beschadiging van een door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel.

  • 5.

    De gebruiker van een perceel moet zich tot de inzameldienst wenden voor een tweede inzamelmiddel voor restafval, voor een tweede of derde inzamelmiddel voor bioafval, voor het omwisselen van een inzamelmiddel voor bioafval met een groter volume en voor het innemen van een extra inzamelmiddel voor rest- en/of bioafval. Voor het verstrekken van een extra inzamelmiddel voor rest- en/of bioafval en het omwisselen van een inzamelmiddel voor bioafval met een groter volume worden tarieven in rekening gebracht op grond van de Verordening Reinigingsheffingen van gemeente Súdwest-Fryslân.

Artikel 7 Frequentie waarop huishoudelijke afvalstoffen mogen worden aangeboden

  • 1.

    Door een huishouden mag iedere twee weken één inzamelmiddel voor restafval ter lediging worden aangeboden en maximaal drie inzamelmiddelen voor bioafval.

  • 2.

    Na schriftelijke melding bij de inzameldienst mag een huishouden iedere twee weken een tweede inzamelmiddel voor restafval ter lediging aanbieden. Voor de lediging van het tweede inzamelmiddel worden tarieven opgelegd op grond van de Verordening Reinigingsheffingen van gemeente Súdwest-Fryslân.

Artikel 8 Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

  • 1.

    Het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen in inzamelmiddelen dient ordelijk te geschieden door plaatsing van het inzamelmiddel op het voetpad, zo dicht mogelijk bij de rijweg, of, bij het ontbreken van een voetpad, aan de kant van de openbare weg, dan wel op een inzamel- of clusterplaats, zodanig dat het voetgangers- en overige verkeer niet wordt gehinderd of in de doorgang wordt belemmerd en gevaar of schade wordt voorkomen en waarbij aanwijzingen van de inzameldienst dienen te worden opgevolgd.

  • 2.

    Inzamelmiddelen en inzamelingvoorzieningen moeten goed gesloten worden, er mag niets uitsteken.

  • 3.

    Indien voor restafval geen inzamelmiddel verstrekt is en geen inzamelvoorziening beschikbaar is gesteld, dan mogen iedere twee weken maximaal 6 huisvuilzakken van 40 liter bij de inzameling van het restafval aangeboden worden.

  • 4.

    Het gewicht van de hoeveelheid afvalstoffen en het eigen gewicht van het ter lediging aangeboden inzamelmiddel mag in zijn totaliteit niet zwaarder zijn dan 75 kilogram.

  • 5.

    Het gewicht van de aangeboden hoeveelheid huishoudelijk klein chemisch afval mag per keer niet zwaarder zijn dan 25 kilogram.

  • 6.

    Klein chemisch afval wordt aangeboden in de originele verpakking, zodat duidelijk is welke inhoud de verpakking bevat. In geval van een niet-originele verpakking moet de inhoud op een etiket worden vermeld. Klein chemisch afval mag om veiligheidsredenen niet aan de openbare weg worden aangeboden, maar moet persoonlijk worden overhandigd bij de chemokar of bij een inzamelplaats.

  • 7.

    Bij de afgifte van afvalstoffen op een inzamelplaats zijn de acceptatievoorwaarden van de inzameldienst van toepassing.

  • 8.

    Voor de inzameling van grof huishoudelijk afval, grof tuinafval en grote afgedankte elektrische en elektronische apparatuur en klein chemisch afval, dient de aanbieder een afspraak te maken met de inzameldienst en dient deze de aanwijzingen van de inzameldienst op te volgen.

Artikel 9 Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden

  • 1.

    De inzameldagen voor restafval, bioafval en oud papier worden aangegeven op de digitale afvalkalender die te raadplegen is op de website van de gemeente Súdwest-Fryslân.

  • 2.

    Inwoners kunnen op verzoek een papieren uitdraai van de afvalkalender verkrijgen.

  • 3.

    Inzamelmiddelen mogen de avond voorafgaande aan de inzameldag vanaf 18.00 uur op de juiste wijze worden aangeboden met uitzondering van:

  • a. de binnenstad van Sneek (binnen de stadsgrachten). Hier mogen inzamelmiddelen de avond voorafgaande aan de inzameldag vanaf 22.00 uur op de juiste wijze worden aangeboden.

  • 4.

    De inzamelmiddelen moeten zo spoedig mogelijk na lediging door de inzameldienst, maar uiterlijk 8.00 uur op de dag na de inzameldag, van de weg zijn verwijderd met uitzondering van:

    • a.

      de binnenstad van Bolsward (binnen de stadsgrachten). Hier dienen inzamelmiddelen in ieder geval vóór 22.00 uur op de inzameldag, te worden teruggeplaatst in of op het perceel van de gebruiker;

    • b.

      de binnenstad van Sneek (binnen de stadsgrachten). Hier dienen inzamelmiddelen in ieder geval vóór 22.00 uur op de inzameldag, te worden teruggeplaatst in of op het perceel van de gebruiker.

  • 5.

    Grof huishoudelijk afval, grof tuinafval en grote afgedankte elektrische, elektronische apparatuur en klein chemisch afval mogen slechts worden aangeboden op de datum en het tijdstip dat met de inzameldienst is afgesproken.

Artikel 10 Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

Als het voor de inzameldienst door werkzaamheden niet mogelijk is om de normale inzamellocaties te bereiken, kunnen voor de duur van de werkzaamheden tijdelijke inzamelplaatsen worden aangewezen.

Artikel 11 Inzameling bedrijfsafvalstoffen door de inzameldienst

De inzameldienst zamelt ook restafval en bioafval in bij bedrijven, onderwijsinstellingen, sportverenigingen, zorginstellingen en andere non-profitorganisaties in gevallen waarin de voor deze inzameling krachtens de Verordening Reinigingsheffingen verschuldigde heffing is voldaan.

Artikel 12 Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen

  • 1.

    Bedrijfsafvalstoffen mogen uitsluitend op de ledigingsdag ter inzameling worden aangeboden, met uitzondering van:

    • a.

      de binnenstad van Bolsward (binnen de stadsgrachten). Hier mogen bedrijfsafvalstoffen uitsluitend tussen 18.00 uur op de dag voorafgaande aan de ledigingsdag en 19.00 uur op de ledigingsdag worden aangeboden.

    • b.

      de binnenstad van Sneek (binnen de stadsgrachten). Hier mogen bedrijfsafvalstoffen uitsluitend tussen 22.00 uur op de dag voorafgaande aan de ledigingsdag en 14.00 uur op de ledigingsdag worden aangeboden. Indien de ledigingsdag op een zaterdag of zondag valt, dan mogen bedrijfsafvalstoffen uitsluitend vanaf 6.00 uur op de ledigingsdag worden aangeboden.

  • 2.

    De inzamelmiddelen moeten zo spoedig mogelijk na lediging en uiterlijk aan het einde van de ledigingsdag van de weg zijn verwijderd, met uitzondering van:

    • a.

      de binnenstad van Bolsward. Hier dienen inzamelmiddelen in ieder geval vóór 19.00 uur op de ledigingsdag, te worden teruggeplaatst in of op het perceel van de gebruiker;

    • b.

      de binnenstad van Sneek (binnen de stadsgrachten). Hier dienen inzamelmiddelen in ieder geval vóór 14.00 uur op de ledigingsdag, te worden teruggeplaatst in of op het perceel van de gebruiker.

  • 3.

    De inzamelmiddelen voor bedrijfsafvalstoffen mogen niet op of aan de openbare weg geplaatst worden anders dan voor de overdracht aan de inzamelaar van bedrijfsafval en de inzameldienst.

  • 4.

    Het ter inzameling aanbieden van bedrijfsafval in een inzamelmiddel dient ordelijk te geschieden door plaatsing van het inzamelmiddel op het voetpad, zo dicht mogelijk bij de rijweg, of, bij het ontbreken van een voetpad, aan de kant van de openbare weg, dan wel op een inzamel- of clusterplaats, zodanig dat het voetgangers- en overige verkeer niet wordt gehinderd of in de doorgang wordt belemmerd en gevaar of schade wordt voorkomen en waarbij aanwijzingen van de inzameldienst dienen te worden opgevolgd.

  • 5.

    Het inzamelmiddel dient met gesloten deksel, zonder uitsteeksels te worden aangeboden.

  • 6.

    De inzamelmiddelen die door de inzameldienst worden verstrekt blijven eigendom van de inzameldienst en worden in bruikleen verstrekt.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    Het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente Súdwest-Fryslân, vastgesteld op 16 september 2014, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Dit uitvoeringsbesluit treedt in werking op de dag dat de Afvalstoffenverordening gemeente Súdwest-Fryslân 2025 in werking treedt.

  • 3.

    Dit uitvoeringsbesluit wordt aangehaald als: Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente Súdwest-Fryslân 2025.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Súdwest-Fryslân op 3 juni 2025,

mr. drs. J.A. de Vries, burgemeester

drs. C. Smits, gemeentesecretaris

Ondertekening