Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740968
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740968/1
Reglement Verkeerscommissie Heiloo 2025
Geldend van 26-06-2025 t/m heden
Intitulé
Reglement Verkeerscommissie Heiloo 2025Hoofdstuk 1: Samenstelling van de Verkeerscommissie Heiloo
Artikel 1 – Naam en doel van de Verkeerscommissie Heiloo
De commissie draagt de naam “Verkeerscommissie Heiloo” en is een adviescommissie voor verkeer-gerelateerde zaken. De Verkeerscommissie Heiloo adviseert burgemeester en wethouders over het gemeentelijk beleid op gebied van mobiliteit, wegreconstructies en overige verkeer gerelateerde aangelegenheden.
Artikel 2 – Samenstelling van de Verkeerscommissie Heiloo
De Verkeerscommissie Heiloo bestaat uit maximaal acht leden, die door burgemeester en wethouders worden benoemd, waarbij de volgende organisaties/functies zijn vertegenwoordigd:
- •
Voorzitter: Beleidsmedewerker Verkeer (gemeente Heiloo)
- •
Secretaris: Medewerker Verkeer (gemeente Heiloo)
- •
Politie: Verkeersadviseur van de politie Noord-Kennemerland
- •
Fietsersbond: Lokaal lid van de Fietsersbond
- •
Veilig Verkeer Nederland: Lokaal lid van Veilig Verkeer Nederland
- •
Verkeerspanel: Lid van het Verkeerspanel
- •
Bewoners: Inwoner van Heiloo met relevante deskundigheid
- •
Verkeersouders: Persoon aangedragen door basisscholen
Naast bovenstaande vaste leden kunnen afhankelijk van de agendapunten de volgende agendaleden worden betrokken:
- •
Mensen met een beperking: Vertegenwoordiger van een instantie die de belangen van mensen met een beperking behartigt.
- •
Agrarische sector: Vertegenwoordiger van LTO.
Artikel 3 – Zittingsduur, benoeming van leden en eventuele vergoeding
- •
Leden van de Verkeerscommissie Heiloo worden door de benoemde organisaties zelf aangewezen. De vertegenwoordiging van bewoners wordt ingevuld door een inwoner van Heiloo.
- •
Kandidaten dienen een termijn van maximaal vier jaar. Na deze termijn eindigt het lidmaatschap automatisch. Leden kunnen maximaal één keer voor een tweede termijn van vier jaar worden benoemd. Na twee termijnen van vier jaar moeten leden de Verkeerscommissie Heiloo verlaten en kunnen zij niet opnieuw worden benoemd.
- •
Een lid verliest automatisch zijn zetel als het geen onderdeel meer is van de organisatie die hij/zij vertegenwoordigd, of in geval de bewonersvertegenwoordiging niet langer in de gemeente Heiloo woont.
- •
Een opengevallen plaats wordt zo snel mogelijk opgevuld door een door de betreffende organisatie aan te wijzen persoon. Daarnaast kan iedere inwoner van Heiloo zich bij de voorzitter van de Verkeerscommissie Heiloo aanmelden als kandidaat. Bij meerdere aanmeldingen van (bewoners)kandidaten kiezen de overige leden van de Verkeerscommissie Heiloo gezamenlijk de uiteindelijke kandidaat.
- •
Functies worden niet ingevuld als de betreffende organisatie geen kandidaat aanlevert of als zich geen bewoners hebben aangemeld als kandidaat.
- •
Leden die vanuit een niet professionele rol zitting hebben in de Verkeerscommissie Heiloo hebben recht op een vergoeding van €100,- per overleg (prijspeil 2025, jaarlijks geïndexeerd). Vergoedingen worden aan het einde van het jaar uitgekeerd.
Hoofdstuk 2: Verantwoordelijkheid van Verkeerscommissie Heiloo
Artikel 4 – Adviesfunctie
De Verkeerscommissie Heiloo adviseert burgemeester en wethouders over het gemeentelijk beleid op gebied van mobiliteit, wegreconstructies en overige verkeer gerelateerde aangelegenheden. Dit gebeurt zowel op verzoek als uit eigen beweging.
Hoofdstuk 3: Vergaderingen en werkwijze
Artikel 5 – Vergaderingen
De voorzitter en de secretaris zijn verantwoordelijk voor de voorbereiding van de vergaderingen van de Verkeerscommissie Heiloo.
Artikel 6 – Vergaderfrequentie
- •
De Verkeerscommissie Heiloo vergadert minimaal vier keer per jaar, volgens een schema dat aan het begin van het kalenderjaar wordt vastgesteld. Extra vergaderingen kunnen worden gehouden indien de Verkeerscommissie Heiloo dit zelf nodig acht.
- •
Elk lid heeft het recht om de voorzitter te verzoeken een vergadering bijeen te roepen.
- •
Vergaderingen kunnen worden geannuleerd als de helft van de ingevulde vaste functies (niet zijnde agendaleden) niet aanwezig is.
- •
De vergaderstukken worden ten minste één week voor de vergadering verstrekt, zodat de leden zich goed kunnen voorbereiden.
Artikel 7 – Plaatsvervanger voorzitter
Als de voorzitter verhinderd is, wijst hijzelf een geschikte vervanger aan.
Artikel 8 – Openbaarheid van vergaderingen
De vergaderingen van de Verkeerscommissie Heiloo zijn niet openbaar.
Artikel 9 – Verslaglegging
De secretaris maakt verslag van de vergaderingen op hoofdlijnen. In geval van advisering aan het college van burgemeester en wethouders wordt een vooraf vastgesteld format gebruikt. De zienswijzen van voor- en tegenstanders worden in dit format opgenomen alvorens het aan burgemeester en wethouders wordt voorgelegd.
Artikel 10 – Overleg buiten vergaderingen
- •
De Verkeerscommissie Heiloo kan advies uitbrengen zonder een vergadering te houden. Dit kan via schriftelijk, telefonisch of ander overleg met de leden.
- •
Als ten minste één lid bezwaar maakt tegen deze manier van overleg, wordt het advies niet uitgebracht zonder een vergadering.
- •
Het advies wordt pas als gegeven beschouwd als meer dan de helft van ingevulde functies (niet zijnde agenda-leden) zich heeft uitgesproken.
Hoofdstuk 4: Inbreng van belanghebbenden
Artikel 11 – Belanghebbenden
Personen of groepen met persoonlijk belang bij de onderwerpen die op de agenda van de Verkeerscommissie Heiloo staan, kunnen worden uitgenodigd om hun verkeersproblemen in de vergadering te bespreken.
Hoofdstuk 5: Slotbepaling
Artikel 12 – Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking direct na vaststelling door het college van burgemeester en wethouders.
Ondertekening
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heiloo in zijn vergadering van 6 mei 2025.
De secretaris,
Mevr. J. (Jorien) van den Beij-Veenstra
de burgemeester,
Mevr. M. (Mascha) ten Bruggencate
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl