Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740952
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740952/1
Regeling vervalt per 31-12-2028
Subsidieregeling natuurvriendelijk isoleren provincie Groningen 2025
Geldend van 26-06-2025 t/m 30-12-2028
Intitulé
Subsidieregeling natuurvriendelijk isoleren provincie Groningen 2025GEDEPUTEERDE STATEN VAN DE PROVINCIE GRONINGEN
Overwegende dat:
- -
de provincie Groningen isolatie van gebouwen wil stimuleren met inachtneming van de wettelijke bescherming van diersoorten;
- -
de provincie Groningen daarvoor gebruik maakt van een landelijk regeling bekend als SPUK C117 / C117B;
- -
het wenselijk is om subsidies te kunnen verstrekken om het instrument soortenmanagementplan te stimuleren, ten behoeve van de bescherming, behoud en versterking van populaties inheemse diersoorten in het stedelijk gebied, evenals de voortzetting van de verduurzamingsopgave;
- -
ten behoeve van (na-)isolatie voor de ingebruikname van vergunningen actueel ecologisch onderzoek nodig is;
Gelet op:
- -
titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
artikel 3 van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;
- -
de Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018;
Besluiten:
- 1.
Vast te stellen de Subsidieregeling natuurvriendelijk isoleren provincie Groningen 2025
- 2.
Vaststellen aanvraagformulier subsidieregeling NVI
Subsidieregeling natuurvriendelijk isoleren provincie Groningen 2025
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze subsidieregeling worden de navolgende begrippen met een beginhoofdletter gebruikt. Met begrippen genoemd in enkelvoud wordt tevens aangeduid de meervoudige betekenis. Onder de begrippen in deze regeling wordt verstaan:
a. |
Alternatieve verblijfplaats |
een door de mens gecreëerde of aangewezen locatie die de natuurlijke verblijfplaats van een Beschermde soort vervangt of compenseert en voldoet aan ecologische eisen, zoals geschiktheid voor voortplanting, rust en voedselvoorziening, en is minimaal gelijkwaardig aan de oorspronkelijke verblijfplaats. |
b. |
AWB |
Algemene wet bestuursrecht |
c. |
Beschermde soort(en) |
|
d. |
Gemeenten |
Gemeenten uitsluitend gelegen binnen de provincie Groningen |
e. |
GS |
gedeputeerde staten van de provincie Groningen |
f. |
Procedureregeling |
Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018 |
g. |
Regeling |
Subsidieregeling natuurvriendelijk isoleren provincie Groningen 2025 |
h. |
SMP |
Soortenmanagementplan waarin in kaart wordt hoe de staat van instandhouding van beschermde soorten gewaarborgd kan blijven binnen een afgebakend gebied |
i. |
Stedelijk gebied |
Een door menselijke activiteiten gedomineerd landschap met een hoge mate van verstedelijking, waar natuurlijke ecosystemen zijn aangepast of verdrongen door bebouwing, infrastructuur en menselijk gebruik. Tegenovergestelde van agrarisch gebied. Met Stedelijk gebied wordt bebouwing bedoeld, waarbij de nadruk ligt op woonhuizen in straten. In tegenstelling tot een enkele geïsoleerd gelegen boerderij in het buitengebied. Het SMP is van toepassing op gebouwbewonende soorten in stad en dorpskernen. |
Artikel 2 Doel
Met de Regeling wil de provincie Groningen Gemeenten bevorderen dat zij tenminste voor het Stedelijk gebied een SMP opstellen, ecologisch onderzoek (laten) verrichten en Alternatieve verblijfsplaatsen voor Beschermde soorten realiseren. Hiermee kan de gewenste samenhangende aanpak voor de verduurzamingsopgave in dit geval het isoleren van woningen in relatie tot het behoud van de Beschermde soorten worden gerealiseerd.
Artikel 3 Doelgroep
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door Gemeenten in de provincie Groningen.
Artikel 4 Subsidievorm
GS verstrekken op grond van de Regeling subsidies in de vorm van een geldbedrag.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt:
- a.
ten behoeve van activiteiten die gericht zijn op het voorbereiden, opstellen, implementeren, uitvoeren of monitoren van SMP's die ten minste het volledige Stedelijk gebied van de Gemeente beslaan, op een manier die naar het oordeel van GS bijdraagt aan een doelmatige versnelling van de isolatie van gebouwen.
- b.
voor het realiseren van Alternatieve verblijfplaatsen.
Artikel 6 Aanvraagperiode
-
1. Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 5, onder a kan worden ingediend vanaf de datum van bekendmaking van de Regeling tot en met 1 juli 2028.
-
2. Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 5, onder b kan worden ingediend vanaf de datum van bekendmaking van de Regeling tot en met 1 juli 2028.
Artikel 7 Aanvraag
-
1. Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend met behulp van een door GS ter beschikking gesteld aanvraagformulier en gaat in ieder geval vergezeld van de in het derde lid genoemde verplichte bijlagen.
-
2. Een aanvraag voor subsidie kan ingediend worden voor zowel afzonderlijke als gezamenlijke activiteiten genoemd in artikel 5 onder a en b.
-
3. De verplichte bijlagen bij de subsidieaanvraag zijn in ieder geval:
- a.
een indicatie van de kosten van de activiteit (en), zoals bedoeld in artikel 5, onder a waarin gespecificeerd wordt:
- -
de kosten die gemaakt worden ten behoeve van het ecologisch onderzoek; en
- -
kosten voor opstellen en uitvoeren van een SMP.
- -
- b.
Een projectplan voor Alternatieve verblijfplaatsen met een indicatie van de kosten van de activiteit (en), zoals bedoeld in artikel 5, onder b
- a.
Artikel 8 Weigeringsgronden
Onverminderd de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en de artikelen 2.5 en 2.6 van de Procedureregeling wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
- a.
de activiteit naar het oordeel van GS niet of onvoldoende voldoet aan de in artikel 2 genoemde doelstelling van de Regeling;
- b.
de activiteit geen subsidiabele activiteit is zoals bedoeld in artikel 5;
- c.
de activiteit niet voldoet aan de toetsingscriteria van artikel 9;
- d.
aan de aanvrager op het moment van ontvangst van de aanvraag reeds subsidie is verstrekt op grond van de Regeling voor dezelfde activiteiten als waarvoor subsidie wordt aangevraagd;
- e.
de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd vóór 1 januari 2021 zijn gestart.
Artikel 9 Toetsingscriteria
Om voor subsidie in aanmerking te komen wordt voldaan aan de volgende toetsingscriteria:
- a.
in het projectplan zoals bedoeld in artikel 7 lid 3 onder b, wordt gespecificeerd: het geraamde aantal Alternatieve verblijfplaatsen en de geraamde totale kosten ervan;
Artikel 10 Subsidiabele kosten
-
1. Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de Regeling, komen voor subsidie in aanmerking onderstaande kosten:
- a.
de kosten voor de activiteiten die gericht zijn op het voorbereiden, opstellen, implementeren of monitoren van SMP's die ten minste het volledige Stedelijk gebied van een Gemeente beslaan, waaronder de kosten voor:
- 1°
het benodigde ecologisch onderzoek voor het opstellen van het SMP;
- 2°
het opstellen van een SMP;
- 3°
de implementatie en monitoring van het SMP.
- 1°
- b.
De kosten die gemoeid zijn met het realiseren van Alternatieve verblijfplaatsen, voor zover het kosten betreft voor:
- 1°
het bepalen van de locaties voor de Alternatieve verblijfplaatsen;
- 2°
de aanschaf en het plaatsen of realiseren van de Alternatieve verblijfplaatsen.
- 1°
- a.
-
2. In afwijking van artikel 1.5 lid 1 onder a. van de Procedureregeling komen de in lid 1 onder a. en b. genoemde kosten voor subsidie in aanmerking voor zover deze kosten niet gemaakt zijn voór 1 januari 2021.
Artikel 11 Niet subsidiabele kosten
Onverminderd artikel 1.5 van de Procedureregeling komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
- a.
loonkosten van de aanvrager; en
- b.
legeskosten
Artikel 12 Subsidieplafond
-
1. Het subsidieplafond voor subsidiabele activiteiten als bedoeld in artikel 5, onder a van deze regeling bedraagt in totaal € 1.567.974,67
-
2. Het subsidieplafond voor subsidiabele activiteiten als bedoeld in artikel 5, onder b van deze regeling bedraagt in totaal € 768.413,00
-
3. Per Gemeente geldt voor de subsidiabele activiteiten als bedoeld onder het eerste lid een subsidieplafond zoals vermeld in Bijlage I van deze regeling.
-
4. Per Gemeente geldt voor de subsidiabele activiteiten als bedoeld onder het tweede lid een subsidieplafond zoals vermeld in Bijlage I van deze regeling.
Artikel 13 Subsidiehoogte en subsidiepercentage
-
1. De hoogte van de subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten.
-
2. Voor wat betreft de activiteiten als bedoeld in artikel 5 onder a en b geldt een subsidiehoogte tot een maximum per gemeente zoals genoemd in bijlage I van deze regeling.
Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger
-
1. Onverminderd de verplichtingen van artikel 2.10 van de Procedureregeling, is de subsidieontvanger verplicht om de besteding van de subsidie voor:
- a.
de activiteit als bedoeld in artikel 5 onder a vóór 31 december 2030 uit te besteden;
- b.
de activiteit als bedoeld in artikel 5 onder b vóór 31 december 2030 te besteden;
- a.
-
2. Wij stellen de subsidieontvanger verplicht om voor het SMP verzamelde ecologische data in de Nationale Databank Flora en Fauna in te voeren, danwel eventuele opvolgers daarvan.
Artikel 15 Prestatieverantwoording
-
1. De subsidieontvanger dient gedurende de looptijd van de subsidie jaarlijks financiële verantwoordingsinformatie over de voortgang van de gesubsidieerde kosten te verstrekken middels de SISA-bijlage in de jaarrekening van de subsidieontvanger met de SISA-codering C 117B.
-
2. De subsidieontvanger verstrekt desgevraagd aanvullende informatie aan GS over de activiteit of de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, waaronder een uiteenzetting van de gerealiseerde kosten per activiteit.
-
3. De subsidie wordt ambtshalve vastgesteld nadat de subsidieontvanger het gesubsidieerde project heeft afgerond en de verantwoording als bedoeld in het eerste lid heeft plaatsgevonden.
Artikel 16 Bevoorschotting en betaling
GS verstrekken in afwijking van artikel 2.9, tweede lid, van de Procedureregeling een voorschot van 100% op het verleende subsidiebedrag.
Artikel 17 Inwerkingtreding
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het. Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.
-
2. Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2028 met dien verstande dat zij van toepassing blijft op aanvragen die voor die datum zijn ontvangen.
Artikel 18 Citeertitel
De Regeling wordt aangehaald als: "Subsidieregeling natuurvriendelijk isoleren provincie Groningen 2025"
Ondertekening
Groningen, 17 juni 2025
Gedeputeerde Staten van Groningen:
René Paas, voorzitter
Hans Schrikkema, secretaris
BIJLAGE I: Maximaal subsidiebedrag per gemeente voor activiteiten als bedoeld in artikel 5.a en 5.b
Artikel 5a, SMP/ ecologisch onderzoek |
Artikel 5b, alternatieveverblijfsplaatsen |
||
Gemeente Groningen |
€ 361.122 |
€ 195.156 |
|
Gemeente Stadskanaal |
€ 116.278 |
€ 53.378 |
|
Gemeente Veendam |
€ 110.207 |
€ 49.863 |
|
Gemeente Pekela |
€ 76.931 |
€ 30.594 |
|
Gemeente Oldambt |
€ 133.258 |
€ 63.211 |
|
Gemeente Westerwolde |
€ 109.477 |
€ 49.440 |
|
Gemeente Midden-Groningen |
€ 172.833 |
€ 86.127 |
|
Gemeente Het Hogeland |
€ 161.056 |
€ 79.307 |
|
Gemeente Westerkwartier |
€ 175.480 |
€ 87.660 |
|
Gemeente Eemsdelta |
€ 151.334 |
€ 73.677 |
|
Totaal |
€ 1.567.975 |
€ 768.413 |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl