Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740946
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740946/1
Nadere regels subsidie gevestigde professionele activiteiten cultuur Helmond 2026 - 2028
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 24-06-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-06-2025
Intitulé
Nadere regels subsidie gevestigde professionele activiteiten cultuur Helmond 2026 - 2028Het college van burgemeester en wethouders van Helmond;
gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1.4, tweede lid van de Algemene Subsidieverordening Helmond 2020;
B e s l u i t:
Vast te stellen de “Nadere regels subsidie gevestigde professionele activiteiten cultuur Helmond 2026 - 2028”.
Artikel 1.1 Begripsbepalingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- a.
ASV: Algemene Subsidieverordening Helmond 2020;
- b.
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- c.
College: college van burgemeester en wethouders van Helmond;
- d.
Culturele activiteit: activiteiten op het gebied van cultuur, zoals muziek, dans, theater, fotografie en film, beeldende kunsten en literatuur;
- e.
Professionele culturele instelling: een rechtspersoon die zich ten doel stelt om zonder winstoogmerk één of meer culturele activiteiten te verrichten ten behoeve van de ingezetenen van de gemeente Helmond, met personen in dienstverband;
- f.
Kunst: uitingsvormen van alle kunstdisciplines en combinaties ervan;
- g.
Gevestigde culturele activiteiten: culturele activiteiten van een in Helmond gevestigde professionele culturele instelling, die zich hebben bewezen en al minimaal vier achtereenvolgende jaren plaatsvinden;
- h.
Professionele kunsten: het professioneel vervaardigen, produceren, presenteren en/of exposeren van kunst of het presenteren en/of exposeren van professioneel vervaardigde kunst;
- i.
Fair Practice Code: gedragscode voor ondernemen en werken in kunst, cultuur en de creatieve industrie (www.fairpracticecode.nl);
- j.
Code Diversiteit & Inclusie: gedragscode om culturele diversiteit structureel in de instelling te verankeren (www.codedi.nl);
- k.
Governance Code: een richtlijn voor goed bestuur en toezicht binnen culturele instellingen in Nederland. De code helpt organisaties in de cultuursector om transparant, integer en verantwoord te opereren;
- l.
Meerjarige (exploitatie)subsidie: subsidie die voor een bepaald aantal kalenderjaren wordt verstrekt met een maximum van vier jaar.
Artikel 1.2 Doel subsidieregeling en reikwijdte
-
1. Het doel van deze regeling is zorgdragen voor een kwalitatief sterke, professionele, duurzame en diverse culturele infrastructuur die past bij de aard en omvang van de gemeente Helmond.
-
2. De visie en strategische doelen die aan deze regeling ten grondslag liggen zijn vastgelegd in de Cultuurvisie Helmond 2040 (2024).
-
3. Subsidie op basis van deze regeling kan alleen worden verleend aan professionele culturele instellingen uit Helmond voor de uitvoering van gevestigde culturele activiteiten.
Artikel 1.3 Waarvoor kan subsidie worden aangevraagd
-
1. Subsidie kan worden verstrekt voor de uitvoering van gevestigde culturele activiteiten die tot doel hebben:
- a.
Het bevorderen, coördineren, organiseren en realiseren van cultuureducatie en -participatie voor alle leeftijden door in samenwerking met diverse maatschappelijke en culturele partners om zo cultuur toegankelijk te maken voor iedereen;
- b.
Het bevorderen, coördineren, organiseren en realiseren van de (digi-)taal- en leesvaardigheid van alle inwoners en het bieden van een verbindende plek voor het vergaren en delen van kennis om mee te kunnen (blijven) doen in de maatschappij;
- c.
Het aanbieden van een eigentijdse culturele ontmoetingsplek waar film, muziek en expo samenkomen.
- a.
-
2. Het college verstrekt per onderdeel, zoals beschreven in lid 1, aan ten hoogste één instelling subsidie. Dit betekent dat er één instelling subsidie krijgt voor activiteiten genoemd bij onderdeel a, éen instelling voor activiteiten genoemd bij onderdeel b en één instelling voor activiteiten genoemd bij onderdeel c.
-
3. Subsidie wordt verleend voor een periode van drie kalenderjaren.
Artikel 1.4 Subsidievoorwaarden
-
1. Om in aanmerking te komen voor subsidie moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
- a.
de professionele culturele instelling is statutair en feitelijk gevestigd in de gemeente Helmond;
- b.
de activiteiten vinden plaats in de gemeente Helmond;
- c.
uit de aanvraag blijkt een hoge artistiek-inhoudelijke kwaliteit; hoge zakelijke kwaliteit, maatschappelijke betekenis en een visie op publieksbereik;
- d.
Uit de aanvraag blijkt een substantiële inspanning tot verwerven van inkomsten (zoals eigen inkomsten, fondsenwerving, sponsoring);
- e.
Uit de aanvraag blijkt hoe de instelling de inwoners betrekt bij de totstandkoming van activiteiten en programma's;
- f.
In de aanvraag wordt specifiek aangegeven hoe wordt omgegaan met (culturele) duurzaamheid, waarbij onder andere ingegaan wordt op verantwoord ondernemen, het milieu en het klimaat;
- g.
In de aanvraag wordt specifiek aangegeven hoe invulling wordt gegeven aan de drie culturele codes:
- i.
Governance Code Cultuur: organisatie heeft een onafhankelijk bestuur en/of raad van toezicht, met een overzichtelijke organisatiestructuur, vastlegging van taken en verantwoordelijkheden van bestuur, directie en medewerkers;
- ii.
Fair Practice Code: beloningssysteem is in lijn met landelijke richtlijnen rondom eerlijke beloning;
- iii.
Code Culturele Diversiteit en Inclusie: de organisatie heeft realistische doelstellingen voor de eigen organisatie ten aanzien van deze code.
- i.
- a.
Artikel 1.5 Subsidieplafond en wijze van verdeling
-
1. Het college stelt een subsidieplafond vast voor de subsidies die op grond van deze regeling kunnen worden verleend.
-
2. Het subsidieplafond wordt vastgesteld en subsidies worden verstrekt onder voorbehoud van het beschikbaar stellen van middelen door de gemeenteraad van Helmond.
-
3. Het subsidieplafond per kalenderjaar bedraagt voor de activiteiten zoals omschreven in:
- a.
artikel 1.3 onderdeel a: € 2.102.000;
- b.
artikel 1.3 onderdeel b: € 2.632.500;
- c.
artikel 1.3 onderdeel c: € 1.578.000.
- a.
-
4. De bedragen zoals genoemd in lid 3 zijn exclusief eventuele indexatie.
-
5. Als de tijdig ingediende volledige subsidieaanvragen de vastgestelde subsidieplafonds te boven gaan, vindt subsidieverstrekking plaats aan de subsidieaanvrager met de hoogst gerangschikte aanvraag. Bij de rangschikking van de aanvragen wordt een aantal punten toegekend aan de hand van de volgende criteria:
- a.
artistiek-inhoudelijke kwaliteit wat betreft zeggingskracht, oorspronkelijkheid, visie en vakmanschap te waarderen met maximaal 10 punten;
- b.
zakelijke kwaliteit wat betreft de bedrijfsvoering, ondernemerschap, Fair practice code en Code Cultural Governance, te waarderen met maximaal 10 punten;
- c.
maatschappelijke relevantie, bestaande uit:
- i.
meerwaarde voor het culturele ecosysteem in de stad met maximaal 10 punten;
- ii.
meerwaarde voor de inwoners van de stad en regio met maximaal 10 punten;
- iii.
meerwaarde voor het sociaal-maatschappelijke milieu van de stad met maximaal 10 punten, en;
- iv.
diversiteit & inclusie met maximaal 10 punten;
- i.
- d.
Visie op publieksbereik (maximaal 10 punten);
- a.
-
6. De criteria als genoemd in lid 5 onder a t/m d worden toegelicht in bijlage 1 van deze regeling.
Artikel 1.6 Procedure aanvraag voor subsidieverlening
-
1. Aanvragen voor subsidieverlening moeten worden ingediend vóór 1 september van het jaar voorafgaande aan het eerste jaar waarvoor subsidie wordt gevraagd.
-
2. Alleen complete aanvragen worden in behandeling genomen. Een aanvraag wordt als compleet beschouwd, wanneer het de volgende onderdelen bevat:
- a.
Meerjarig activiteitenplan, inclusief een toelichting op de culturele codes;
- b.
Een missie en visie op de rol van de instelling in de Helmondse culturele infrastructuur, waarbij de relatie wordt gelegd naar de Cultuurvisie en (indien van toepassing) de Erfgoedvisie. Daarbij wordt ook de relatie gelegd naar de schaalsprong;
- c.
Sluitende en realistische meerjarenbegroting, inclusief toelichting;
- d.
Een aanbiedingsbrief aan het college, met daarin het aangevraagde subsidiebedrag, de naam van deze regeling en ondertekend door een daartoe gevoegd persoon;
- e.
Jaarverslag en jaarrekening van het voorafgaande jaar. Indien sprake is van een negatief eigen vermogen dient de aanvrager tevens een plan van aanpak in te dienen, waaruit blijkt dat er geen gevaar is voor de continuïteit van de bedrijfsvoering.
- a.
Artikel 1.7 Weigeringsgronden
-
1. Subsidie wordt geweigerd als:
- a.
De activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd al heeft plaatsgevonden;
- b.
De aanvrager een levensbeschouwelijke of commerciële organisatie is.
- a.
-
2. Subsidie kan worden geweigerd als:
- a.
De subsidie niet past binnen het gemeentelijk cultuur- en of erfgoedbeleid;
- b.
De aanvraag niet voldoet aan de in deze regeling genoemde subsidievoorwaarden of niet in overeenstemming is met de doelstelling en reikwijdte zoals beschreven in artikel 1.2.
- a.
Artikel 1.8 Subsidievaststelling
-
1. De subsidie wordt jaarlijks vastgesteld. De aanvraag tot subsidievaststelling wordt ingediend uiterlijk 1 mei van het jaar na afloop van het kalenderjaar waarvoor de subsidie is verleend.
-
2. De financiële verantwoording die bij de aanvraag tot vaststelling wordt overlegd, moet op gelijke wijze zijn vormgegeven als de begroting die bij de aanvraag tot subsidieverlening is overlegd.
-
3. In het inhoudelijk verslag is naast de verplichte punten die blijken uit de ASV Helmond in ieder geval ook opgenomen hoe de culturele codes in het betreffende jaar zijn ingevuld.
Artikel 1.9 Subsidieverplichtingen
-
1. Jaarlijks is minimaal tweemaal bestuurlijk en viermaal ambtelijk overleg tussen subsidieontvanger en gemeente.
-
2. Indien nodig zal het overleg als bedoeld in lid 1 frequenter plaatsvinden;
-
3. De activiteiten beschreven in het activiteitenplan worden uitgevoerd in de periode 2026 tot en met 2028.
-
4. De instelling zorgt voor gerichte inzet op de in de Cultuurvisie genoemde prioritaire doelgroepen.
-
5. De instellingen zoeken doorlopend onderling afstemming, stemmen hun activiteiten en programmering op elkaar af, werken samen, gericht op synergie.
-
6. Het college kan in de beschikking aanvullende verplichtingen opleggen.
Artikel 1.10 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 juni 2025.
Artikel 1.11 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Nadere regels subsidie gevestigde professionele activiteiten cultuur Helmond 2026 – 2028.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Helmond van 27 mei 2025.
burgemeester en wethouders van Helmond,
mr. S.C.C.M. Potters
burgemeester
E.P.H. Koop, MSc
gemeentesecretaris
BIJLAGE – Toelichting op de beoordelingscriteria
Artistiek inhoudelijk
Artistiek-inhoudelijke kwaliteit verwijst naar de culturele waarde van een organisatie of project, beoordeeld op basis van vakmanschap, originaliteit en impact. Dit betekent dat er een duidelijke visie moet zijn, passend bij de rol van de organisatie binnen haar sector en discipline. Originaliteit komt tot uiting in unieke activiteiten, terwijl vakmanschap gaat over de vaardigheid waarmee deze activiteiten worden uitgevoerd. Daarnaast wordt gekeken of de activiteiten een sterke boodschap hebben en het (beoogde) publiek aanspreken. Artistiek-inhoudelijke kwaliteit betreft niet alleen het eindresultaat, maar ook het proces waarmee dat resultaat wordt bereikt.
Zakelijke kwaliteit
Zakelijke kwaliteit betekent dat de organisatie een gezonde bedrijfsvoering moet hebben. Dit zorgt voor voldoende vertrouwen dat de geplande activiteiten goed worden uitgevoerd en het beoogde publiek worden bereikt. Een belangrijk aspect hiervan is een realistische mix van inkomstenbronnen en een visie op het omgaan met risico's. Ook wordt gekeken naar hoe de organisatie de principes van de Governance Code Cultuur toepast. Aanvragers moeten in hun begroting uitleggen hoe ze omgaan met beloningsbeleid en zorgen voor eerlijke beloning volgens de Fair Practice Code.
Maatschappelijke relevantie
Maatschappelijke relevantie gaat over de rol en positie van de aanvrager met hun programma of project in de stad, inclusief de aansluiting met de regio en bredere landelijke en internationale context. Dit wordt beoordeeld op vier punten:
- a.
Meerwaarde voor het culturele ecosysteem van de stad: De aanvrager speelt een belangrijke rol in het culturele leven van Helmond en heeft een duidelijke visie en strategie voor hun plek in het bredere culturele landschap. De rol van de aanvrager is duidelijk beschreven, inclusief samenwerkingen met lokale makers en andere culturele initiatieven.
- b.
Meerwaarde voor de inwoners van de stad: Hier wordt gekeken of de aanvrager een heldere visie heeft op het bereiken van de inwoners van Helmond en de regio, nu en in de toekomst. Dit omvat niet alleen het huidige publiek, maar ook het verbreden van het bereik. De strategie en doelen moeten laten zien hoe de doelgroep wordt bereikt en of de doelen haalbaar zijn, met aandacht voor toegankelijkheid en de Code Diversiteit en Inclusie.
- c.
Meerwaarde voor het sociaal-maatschappelijke milieu van de stad: De aanvrager heeft een strategie om hun culturele activiteiten te verbinden met andere maatschappelijke sectoren, zoals onderwijs, zorg, buurtinitiatieven en bedrijfsleven. Ze integreren maatschappelijke kwesties, zoals duurzaamheid, sociale cohesie en gelijke kansen, in hun activiteiten.
- d.
Diversiteit en inclusie: De aanvrager heeft een duidelijke visie en doelen op het gebied van diversiteit en inclusie, met ten minste drie concrete en realistische doelen volgens de Code Diversiteit en Inclusie. Deze ambities zijn vertaald naar concrete acties die passen bij hun culturele activiteiten.
Publieksbereik
Het tonen van een duidelijke visie op doelgroepen betekent dat een culturele instelling helder formuleert wie zij wil bereiken en hoe, met als doel een optimaal en breed publieksbereik. Dit gaat samen met een concreet communicatieplan, waarin boodschap, toon en kanalen effectief worden afgestemd op de doelgroep. Daarnaast is een goed uitgewerkte publiekswerking essentieel, gericht op maximale betrokkenheid en een betekenisvolle beleving, bijvoorbeeld via educatie, participatie of interactieve programmering. Zo ontstaat een samenhangende strategie die zowel bereik als publieksbinding versterkt.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl