Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740934
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740934/1
Subsidieregeling AED Arnhem
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 24-06-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Subsidieregeling AED ArnhemHET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM;
Overwegende dat het gewenst is om het netwerk van AED’s te vergroten en in aansluiting op de door de gemeenteraad aangenomen motie 'Voldoende beschikbare AED’s in elke wijk Arnhem' met subsidie de aanschaf van AED’s, buitenkasten en onderhoudscontracten te stimuleren;
gelet op artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 4, eerste en tweede lid van de algemene subsidieverordening Arnhem 2016;
Besluit
vast te stellen de Subsidieregeling AED Arnhem
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- a.
AED: een Automatische Externe Defibrillator (AED) is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Dit gebeurt door het geven van een elektrische schok;
- b.
buitenkast: een kast om een AED buiten op te hangen en te beschermen tegen weersomstandigheden en vandalisme;
- c.
het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem;
- d.
dekkend AED-netwerk: een netwerk van 24 uur per dag toegankelijke AED’s waardoor binnen 6 minuten een AED ingezet kan worden in geval van een hartstilstand;
- e.
HartslagNu: het reanimatieoproepsysteem van Nederland;
- f.
Natuurlijke personen en rechtspersonen: personen of organisaties zonder winstoogmerk die een locatie binnen de gemeentegrenzen van Arnhem hebben.
Artikel 2. Doelstelling subsidieregeling
Doelstelling van de regeling is het stimuleren en in stand houden van een dekkend AED-netwerk binnen de gemeente Arnhem.
Artikel 3. Activiteiten die voor een subsidie in aanmerking komen
Activiteiten die voor deze éénmalige subsidie in aanmerking komen, moeten aantoonbaar bijdragen aan de doelstelling van deze regeling.
Activiteiten die hieraan bijdragen zijn:
- 1.
de aanschaf van een nieuwe AED aangeschaft op of na 1 januari 2025;
- 2.
de aanschaf van een buitenkast om een bestaande of nieuwe AED buiten te plaatsen;
- 3.
een onderhoudscontract voor een AED.
Artikel 4. Eisen aan de aanvrager
Subsidie kan door het college worden verstrekt aan natuurlijke personen en rechtspersonen.
Artikel 5. Eisen aan de aanvraag
De subsidieaanvraag voldoet aan de volgende eisen:
- 1.
De subsidieaanvraag gaat vergezeld van een onderbouwing waarin in ieder geval het volgende is vermeld:
- a.
een beschrijving van de locatie waar de AED en/of buitenkast hangt of komt te hangen;
- b.
een beschrijving van hoe de AED onderhouden zal worden.
- a.
- 2.
Aan de aanvraag voegt u toe:
- a.
een factuur van de AED en/of buitenkast en/of het onderhoudscontract, waarvan de datum niet eerder is dan 1 januari 2025;
- b.
een bewijs van aanmelding van de AED bij HartslagNu.
- a.
Artikel 6. Eisen aan subsidieverlening
Subsidie kan door het college verleend worden als aantoonbaar is voldaan aan de volgende eisen:
- 1.
de AED is geplaatst op een openbaar toegankelijke plek die 24/7 bereikbaar is;
- 2.
de AED dient geplaatst te zijn op een locatie die bijdraagt aan een dekkend netwerk van AED’s binnen de gemeente Arnhem. Dit betekent dat de AED in beginsel niet binnen een straal van 500 meter van een bestaande AED wordt geplaatst, tenzij bijzondere omstandigheden, zoals een sloot, spoorwegovergang of andere fysieke barrières, een extra AED binnen deze afstand noodzakelijk maken.
- 3.
de AED is aangemeld bij HartslagNu;
- 4.
De factuurdatum van de AED en/of buitenkast en/of onderhoudscontract dient te liggen op of na 1 januari 2025;
- 5.
de AED dient te zijn toegelaten voor de Nederlandse markt.
Artikel 7. Verplichtingen
-
1. de subsidieontvanger is verplicht de AED en/of buitenkast binnen 3 maanden na de toekenningsbeschikking te plaatsen;
-
2. de AED wordt conform wettelijke voorschriften tijdig en juist onderhouden;
-
3. de subsidieontvanger wordt eigenaar van de AED en is als zodanig ook verantwoordelijk voor aanschaf, plaatsing, onderhoud en beheer.
Artikel 8. Subsidiehoogte
Subsidie kan worden verleend:
- 1.
voor de aanschaf van een AED tot een maximum van € 1.500,- per AED;
- 2.
voor de aanschaf van een buitenkast tot een maximum van € 750,- per buitenkast.
- 3.
voor het onderhoud van een AED tot een maximum van € 500,- voor een onderhoudscontract van 5 jaar.
Artikel 9. Subsidieplafond
-
1. Voor deze regeling is met terugwerkende kracht van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 maximaal € 25.000 beschikbaar.
-
2. Vanaf 2026 stelt het college jaarlijks vóór 1 januari van het betreffende subsidiejaar het subsidieplafond vast voor de periode 1 januari tot 31 december van het betreffende subsidiejaar.
Artikel 10. Aanvraagtermijn subsidieaanvraag
In afwijking van artikel 8 van de Algemene subsidieverordening (ASV) 2016 kan een subsidieaanvraag gedurende het gehele kalenderjaar worden ingediend.
Artikel 11. Beoordeling subsidieaanvraag
-
1. Tijdige en volledige subsidieaanvragen worden in volgorde van binnenkomst beoordeeld tot het subsidieplafond is bereikt. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.
-
2. Het college beslist binnen 8 weken na ontvangst op de aanvraag en stelt de subsidie daarbij gelijk vast.
Artikel 12. Slotbepalingen
-
1. Deze subsidieregeling treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2025.
-
2. Deze subsidieregeling wordt geciteerd als: “Subsidieregeling AED Arnhem”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 20 mei 2025,
Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,
De secretaris,
De burgemeester,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl