Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740849
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740849/1
Regeling vervalt per 01-08-2027
Subsidieregeling schoolbestuurlijke armoedefunctionaris primair onderwijs Rotterdam 2025-2027
Geldend van 25-06-2025 t/m 31-07-2027
Intitulé
Subsidieregeling schoolbestuurlijke armoedefunctionaris primair onderwijs Rotterdam 2025-2027Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de directeur Maatschappelijke Ondersteuning van 1 juni 2025, kenmerk M2504-1378,
gelet op de artikelen 3, derde lid, 4, 6, 8 en 12a van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
overwegende, dat het college het wenselijk vindt een subsidieregeling vast te stellen voor schoolbesturen in het primair onderwijs ter ondersteuning bij het versterken van de aanpak van armoede onder leerlingen en de gezinnen waartoe zij behoren, door de inzet van een schoolbestuurlijke armoedefunctionaris;
besluit:
Artikel 1 Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- -
armoede: situatie waarin de financiële, materiële, culturele en sociale middelen onvoldoende zijn om op een manier te leven die als minimaal aanvaardbaar wordt gezien in de samenleving waarin men leeft;
- -
brugfunctionaris: een specifieke medewerker op school die laagdrempelig bereikbaar is voor een gezin;
- -
primair onderwijs: basisonderwijs en speciaal basisonderwijs;
- -
rijkssubsidie brugfunctionaris: subsidie verstrekt op grond van de Subsidieregeling brugfunctionaris;
- -
schoolbestuur: bevoegd gezag van een of meerdere scholen in het primair onderwijs in Rotterdam;
- -
schoolbestuurlijke armoedefunctionaris: een functionaris binnen het schoolbestuur die een strategische, tactische en coördinerende rol vervult in het ontwikkelen van de aanpak van armoede binnen de scholen van het eigen bestuur.
Artikel 2 Toepassingsbereik
Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van een eenmalige subsidie voor de duur van maximaal twee schooljaren voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten, verstrekt door het college.
Artikel 3 Activiteiten
-
1. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de aanstelling van een schoolbestuurlijke armoedefunctionaris die de volgende taken verricht:
- a.
het bevorderen van bewustwording binnen het schoolbestuur en de scholen die onder het bestuur vallen over armoedeproblematiek door dit bespreekbaar te maken, beleid te formuleren en interne processen te verbeteren;
- b.
de betrokken scholen te ondersteunen of adviseren bij ingewikkelde casuïstiek;
- c.
het mede-organiseren van kennisdeling waar scholen en brugfunctionarissen kennis en ervaringen uitwisselen over de armoedeaanpak op school-, bestuurs-, wijk- en stedelijk niveau;
- d.
het stimuleren van deelname aan deze Rotterdamse kennisdeling bij de betrokken scholen;
- e.
het informeren van de betrokken scholen over beschikbare armoederegelingen;
- f.
indien nodig en in overleg met de schooldirectie(s): het begeleiden van brugfunctionarissen door (brede) ondersteuning te bieden om hun werkzaamheden op de school te versterken;
- g.
het signaleren en bespreekbaar maken van belemmeringen in de uitvoering en de samenwerking van de betrokken scholen binnen een schoolbestuur; en
- h.
het monitoren en borgen van de voortgang van de armoedeaanpak binnen scholen en het schoolbestuur.
- a.
-
2. De hierboven genoemde activiteiten tezamen vormen de inzet van de schoolbestuurlijke armoedefunctionaris en worden in samenhang uitgevoerd.
Artikel 4 Doelgroep
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan schoolbesturen die ten behoeve van minimaal één school de rijkssubsidie brugfunctionaris ontvangen.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
-
1. Voor subsidie komen uitsluitend in aanmerking de redelijkerwijs gemaakte kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van alle activiteiten als bedoeld in artikel 3.
-
2. Bij het hanteren van uurtarieven in de subsidieaanvraag wordt de volgende standaardberekeningswijze toegepast: een berekening die vooraf door het college is goedgekeurd.
-
3. Onverminderd het eerste lid, komt maximaal 15% van het toe te kennen bedrag aan subsidie in aanmerking voor de vergoeding van overheadskosten.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
-
1. De subsidie bedraagt voor de periode van twee schooljaren maximaal € 10.500 per school die de rijkssubsidie brugfunctionaris ontvangt.
-
2. Schoolbesturen die ten behoeve van één school de rijkssubsidie brugfunctionaris ontvangen, ontvangen een maximale subsidie van € 21.000 voor de periode van twee schooljaren.
Artikel 7 Subsidieplafond
Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt een subsidieplafond van € 976.500 voor de periode van twee schooljaren.
Artikel 8 Wijze van verdeling
-
1. Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het subsidieplafond is bereikt.
-
2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
Artikel 9 Aanvraag en aanvraagtermijn
-
1. Een aanvraag om subsidie wordt digitaal ingediend via het subsidieloket van de gemeente onder gebruikmaking van het daar beschikbaar gestelde aanvraagformulier.
-
2. De aanvraag bevat daarnaast een financiële onderbouwing.
-
3. Een subsidieaanvraag wordt minimaal 4 weken vóór aanvang van de activiteiten ingediend.
Artikel 10 Subsidieverplichtingen
Voor de subsidieontvanger gelden de volgende verplichtingen:
- a.
de activiteiten worden volledig in het schooljaar of schooljaren uitgevoerd waarvoor de subsidie is verleend;
- b.
De subsidieontvanger brengt gedurende de subsidieperiode in kaart welke factoren binnen de ontwikkelde aanpak in het eigen schoolbestuur helpend of belemmerend zijn en welke bijdragen aan succes of juist stagnatie;
- c.
de subsidieontvanger verleent kosteloos medewerking aan een eventueel afrondend of eindonderzoek door het college naar de effectiviteit van de gesubsidieerde activiteiten;
- d.
minimaal eenmaal per jaar vindt er een voortgangsgesprek met de subsidieontvanger plaats over de voortgang van de activiteiten.
Artikel 11 Inwerkingtreding
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 1 augustus 2027.
-
2. Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die op grond van deze regeling zijn verstrekt.
Artikel 12 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling schoolbestuurlijke armoedefunctionaris primair onderwijs Rotterdam 2025-2027.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 17 juni 2025.
Burgemeester en wethouders van Rotterdam,
De secretaris,
G.J.D. Wigmans
De burgemeester,
C.J. Schouten
Toelichting op Subsidieregeling schoolbestuurlijke armoedefunctionaris primair onderwijs Rotterdam 2025-2027
Algemeen
Binnen het beleidskader armoede en schulden Rotterdam voor iedereen 2023-2026 staat het thema kinderen die opgroeien in armoede centraal als een van de belangrijkste pijlers. Een van de acties in het beleidskader (onder doel 3) richt zich dan ook op de vindplaats school.
Met deze subsidieregeling wil het college via de schoolbesturen de scholen in het primair onderwijs faciliteren met aanvullende, ondersteunende personele inzet.
Deze lokale subsidieregeling is een aanvulling op de Rijkssubsidie Brugfunctionaris voor de periode van 1 augustus 2025 tot en met 31 juli 2027, waarvan 89 Rotterdamse scholen voor primair onderwijs, verdeeld over 8 schoolbesturen, gebruikmaken. De Rijkssubsidie Brugfunctionaris biedt scholen de mogelijkheid om zelfstandig brugfunctionarissen in te zetten, maar voorziet niet in aanvullende coördinatie of ondersteuning. Om te voorkomen dat de 89 betrokken scholen in de stad, van 8 schoolbesturen, ieder op eigen wijze hetzelfde wiel uitvinden, faciliteert het college met deze subsidieregeling deze specifieke rol en taken. Door centrale inzet van een schoolbestuurlijke armoedefunctionaris blijft gewaarborgd dat de scholen en schooldirecties zich volledig kunnen richten op hun belangrijkste taak: het bieden van goed onderwijs.
Artikelsgewijs
Artikel 2 Toepassingsbereik
Deze subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan schoolbesturen waarvan één of meer scholen primair onderwijs de Rijkssubsidie Brugfunctionaris ontvangen.
Artikel 3 Activiteiten
De Rijkssubsidie Brugfunctionaris biedt scholen de gelegenheid om op schoolniveau een brugfunctionaris aan te stellen, aansluitend op de merk- en meetbare vraagstukken van ouders. Binnen de rijksregeling kan worden ingezet op één of meerdere van de volgende domeinen:
- •
Armoede
- •
Zorg
- •
Opvoeding
- •
Participatie in de buurt
- •
Sport en gezondheid
Deze lokale subsidieregeling heeft als speerpunt armoede: zowel als oorzaak en/of als gevolg van vraagstukken op andere levensdomeinen. De schoolbestuurlijke armoedefunctionaris ondersteunt, adviseert en faciliteert de betrokken scholen om armoedevraagstukken vanuit ‘de school als vindplaats’ te signaleren.
Door aanstelling op schoolbestuursniveau kunnen ook andere scholen dan alleen de scholen uit de Rijksregeling indirect worden ondersteund. Voorwaarde in deze subsidie is in ieder geval de scholen met de rijkssubsidie brugfunctionaris te bereiken.
De activiteiten die verricht worden door de schoolbestuurlijke armoedefunctionaris zijn gericht op de activiteiten zoals benoemd onder artikel 3.
b. de betrokken scholen te ondersteunen of adviseren bij ingewikkelde casuïstiek;
Onder ingewikkelde casuïstiek wordt verstaan meervoudige, complexe problematiek.
c. het mede-organiseren van kennisdeling waar scholen en brugfunctionarissen kennis en ervaringen uitwisselen over de armoedeaanpak op school-, bestuurs-, wijk- en stedelijk niveau;
Bij kennisdeling gaat het om de uitwisseling van kennis en ervaringen over de armoedeaanpak op school-, bestuurs-, wijk- en stedelijk niveau. Dit kan geschieden in de vorm van activiteiten, zoals bijeenkomsten, werkbezoeken en webinars.
Er wordt op diverse niveaus ingezet op kennisdeling voor de brugfunctionarissen.
In opdracht van de gemeente Rotterdam zal het Jeugdeducatiefonds een specifieke Rotterdamse leerkring opzetten (naast de landelijke structuur).
Alle schoolbestuurlijke armoedefunctionarissen werken mee aan deze opzet, organisatie en uitvoering conform afspraken per bijeenkomst.
Om zorg te dragen voor een goede aansluiting op het locale wijknetwerk en voorliggende voorzieningen werken alle schoolbestuurlijke armoedefunctionarissen samen in het bereiken van alle wijken. Hier maken zij samen met het Jeugdeducatiefonds onderling afspraken over, zodat één schoolbestuurlijke armoedefunctionaris specifiek belast is met en inzicht heeft in één of meerdere specifieke wijken of gebieden. Deze kennisdeling op wijkniveau wordt bovenbestuurlijk aangepakt en naar rato van het aantal wijken of deelgebieden én omvang van de subsidie nader verdeeld.
g. Het signaleren en agenderen van belemmeringen in uitvoering en samenwerking.
Dit betreft bijvoorbeeld stagnerende of belemmerende voorwaarden in regelingen, de toegang tot voorzieningen, de integrale aanpak van gezinnen en/of de afstemming met partnerorganisaties.
h. Het monitoren en borgen van de voortgang van de armoedeaanpak binnen scholen en het schoolbestuur. Inclusief het verlenen van medewerking aan een totaaloverzicht (monitor) van de subsidieregeling.
De functionaris neemt aantoonbare stappen om de opgebouwde expertise te borgen binnen de betrokken scholen en het schoolbestuur.
Tweede lid
De genoemde activiteiten in artikel 3, eerste lid onder a t/m h vormen gezamenlijk de inzet van de schoolbestuurlijke armoedefunctionaris en worden in samenhang uitgevoerd. Elk schoolbestuur heeft binnen de eigen vertaalslag van de inzet van de schoolbestuurlijke Armoedefunctionaris aandacht voor elk van de onderdelen a t/m h.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3. Hieronder vallen bijvoorbeeld kosten die overeenkomen met de actuele loonkosten volgens de CAO PO voor een functionaris binnen het schoolbestuur die een strategische, tactische en coördinerende rol vervult op het gebied van beleidsontwikkeling, beleidsadvisering en borging op school- en organisatieniveau.
Kosten zijn redelijk als ze noodzakelijk zijn voor de subsidiabele activiteit, ze gebaseerd zijn op marktconforme prijzen en tarieven en de specificaties van aangeschafte goederen of diensten (en daarmee de kosten) niet hoger zijn dan nodig is voor de subsidiabele activiteit.
Deze activiteiten kunnen worden belegd bij een speciaal aangestelde medewerker, verdeeld worden over meerdere functionarissen, toegevoegd worden aan een bestaande functie en/of gezamenlijk worden uitgevoerd door samenwerkende schoolbesturen.
Maximaal 15% van het totale subsidiebedrag is subsidiabel voor specifieke overheadkosten ten behoeve van de activiteiten in artikel 3. Denk hierbij aan o.a. kosten voor inspiratiesessies, werkbezoeken, handreikingen en gastsprekers.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
Eerste lid
De subsidie aan het schoolbestuur wordt berekend naar rato van het aantal deelnemende basisscholen binnen het schoolbestuur waaraan subsidie op grond van de Rijksregeling Brugfunctionaris toegekend. Per school is voor de gehele subsidieperiode een maximale subsidie van € 10.500 beschikbaar. Het aantal basisscholen binnen het bestuur die gebruik maken van de Rijksregeling Brugfunctionaris is bepalend.
Tweede lid
Om de schoolbesturen met slechts één betrokken school extra te faciliteren, ontvangen zij het dubbele bedrag voor de gehele periode.
Artikel 9 aanvraag en aanvraagtermijn
Naast een ingevuld aanvraagformulier bevat de aanvraag een financiële onderbouwing. Uit de begroting moet eenvoudig blijken:
- 1.
Wat de kosten zijn om de activiteit uit te kunnen voeren
- 2.
Vanuit welke bronnen u geld ontvangt om de activiteit te financieren
Wees duidelijk over:
- •
personele kosten: vermeld het uurtarief (bij voorkeur inclusief overhead), soort dienstverband, organisatiekosten; welke posten worden hier onder weggeschreven?;
- •
materiële kosten (zoals huur van een ruimte, materialen die u nodig heeft om de activiteit uit te voeren enzovoorts);
- •
het exacte bedrag dat u aanvraagt bij de gemeente Rotterdam.
Artikel 10 Subsidieverplichtingen
Aan het einde van deze subsidieregeling vindt een evaluatie plaats waarin successen, bereikte resultaten en knelpunten in de borging in kaart worden gebracht. De schoolbestuurlijke armoedefunctionarissen verlenen hun medewerking hieraan en dragen eventueel een of enkele scholen aan voor deelname in de vorm van bijvoorbeeld een interview, een focusgroep of een eenvoudige casestudy.
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl