Portefeuilleverdeling en Reglement van Orde gemeente Waalwijk 2022-2026

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 27-06-2025

Intitulé

Portefeuilleverdeling en Reglement van Orde gemeente Waalwijk 2022-2026

1. Orde van de collegevergaderingen

  • -

    Elk collegelid wordt geacht maandag vóór 9.00 uur de stukken voor de vergadering van de eerstkomende dinsdag te paraferen. Twee mogelijkheden:

    Akkoord=niet bespreken/graag als hamerstuk afdoen; of

    Niet akkoord: bespreken.

    Eventuele technische vragen kunnen via iBABS gesteld worden en worden maandag na 10.00u uitgezet in de organisatie ter beantwoording. Na de parafering zal door bestuursondersteuning op maandag de agenda aan de hand van de parafering opnieuw worden opgemaakt in niet bespreken en bespreken. De technische beantwoording wordt dinsdagochtend uiterlijk 9.00u bijgevoegd.

  • -

    Elke maandag start de week om 9.30 en is er aansluitend een themaochtend van 10.00 uur tot 12.00 uur;

  • -

    Collegevergadering start elke dinsdag om 9.30 uur tot 12.30 uur, locatie vergaderkamer college. Uitgangspunt m.b.t. besluitvorming: unanimiteit, anders bij meerderheid van stemmen;

  • -

    Uitnodigingen: worden in college behandeld en toegedeeld zoveel als mogelijk overeenkomstig de portefeuilleverdeling.

2. Portefeuilleverdeling 

Burgemeester: Sacha Ausems

- Openbare orde en veiligheid

- Algemeen bestuur: Strategie, Representatie van gemeente, Communicatie, Personeel en organisatie en Publiekszaken

- Regionale samenwerking

- Internationale samenwerking en relaties

- Vertegenwoordiging in netwerken zoals VNG (bestuur), VBG, M50 en MidStad

- Verbrede driehoek

Wethouder Timon Klerx (Lokaal Belang)

- 1e Locoburgemeester

- Wijkwethouder Centrum

- Financiën

- Vrije tijd: sport, cultuur, evenementen, cultureel erfgoed inclusief monumenten en archeologie, recreatie, toerisme en citymarketing

- Openbare werken

- Verstedelijking

- Grondzaken

Wethouder Frank Spierings (VVD)

- 2e Locoburgemeester

- Wijkwethouder Meerdijk, Bloemenoord, Zanddonk, Antoniusparochie

- Economische Zaken

- Projecten (Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL), Haven Oost afronding, Havens)

- Werk & inkomen

- Arbeidsmigranten - huisvesting

- Digitale, sociale en fysieke veiligheid

- Informatiesamenleving

Wethouder Sjors Slaats (GroenLinksaf)

- 3e locoburgemeester

- Wijkwethouder Waspik

- Sociaal domein (coördinerend wethouder)

Wethouder Sheila Schuijffel (D66)

  • -

    4e locoburgemeester

  • -

    Wijkwethouder; Baardwijk, Laageinde, De Hoef, Besoijen

  • -

    Programma Duurzaamheid

  • -

    Milieu, natuur, dieren & landschap

  • -

    Inclusieve samenleving

  • -

    Democratische vernieuwing

  • -

    Gemeentelijke vastgoed

Wethouder Ad de Jong (Lokaal Belang)

- 5e locoburgemeester

- Wijkwethouder Sprang-Capelle en Landgoed Driessen

- Bouwen en wonen (coördinerend portefeuillehouder Ruimtelijke Ordening)

- Mobiliteit, verkeer, vervoer en parkeren

- Omgevingswet (vergunningverlening)

3. Onderlinge vervanging

  • 1.

    Wethouder Frank Spierings vervangt wethouder Ad de Jong;

  • 2.

    Wethouder Ad de Jong vervangt wethouder Timon Klerx;

  • 3.

    Wethouder Timon Klerx vervangt wethouder Sheila Schuijffel;

  • 4.

    Wethouder Sheila Schuijffel vervangt wethouder Sjors Slaats;

  • 5.

    Wethouder Sjors Slaats vervangt wethouder Frank Spierings;

De Burgemeester wordt (in volgorde) vervangen door de loco-burgemeesters.

Het college kan in voorkomende gevallen altijd andere vervangingsafspraken maken.

4. Overzicht gemeenschappelijke regelingen

Het college stelt de onderstaande verdeling vast ten aanzien van de gemeenschappelijke regelingen.

Gemeenschappelijke regeling

Lid AB

Plv lid AB

Lid DB

GGD Hart voor Brabant

Wethouder

Slaats

Wethouder

Schuijffel

Geen lid

Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Wethouder

Slaats

Wethouder

Schuijffel

Geen lid

Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

Wethouder

Schuijffel

Wethouder

Spierings

Geen lid

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Burgemeester

Ausems

Wethouder

Spierings

Geen lid

Uitvoeringsorganisatie Baanbrekers

Wethouder Spierings

Wethouder Klerx

Wethouder Schuijffel

Wethouder Slaats

Wethouder Spierings

Plv: Wethouder Klerkx

Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Wethouder Spierings

Wethouder De Jong

Wethouder Klerx

Wethouder Schuijffel

Wethouder Spierings

Regio Hart van Brabant

Burgemeester Ausems

Wethouder Klerx

Burgemeester Ausems

5. Overige samenwerkingsverbanden

Samenwerkingsverband

Lid RvT / AB/bestuurslid

Plv lid RvT / AB/RvA

Bergsche Maasveren

Wethouder De Jong (RvT)

 

Midpoint Brabant

Wethouder Spierings (bestuurslid)

Wethouder De Jong (RvA)

Bravoo

Wethouder Slaats (RvT)

 

Bestuurscommissie Jeugd

Wethouder Slaats (lid)

 

6. Piket

  • -

    Piket wordt ingevuld door de burgemeester, 1e locoburgemeester of 2e locoburgemeester en loopt van vrijdag 12.00 uur tot maandag 9.00 uur (bereikbaar, beschikbaar en géén alcohol);

  • -

    Bij piket dient men binnen één uur aanwezig te kunnen zijn in de gemeente Waalwijk;

  • -

    Wijzigingen in piket kunnen via de app door portefeuillehouders zelf worden geregeld en worden vastgelegd in de agenda’s door het bestuurssecretariaat.

7. Reglement van de orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college (geldend per 1 februari 2005)

Het college van Waalwijk;

gelet op artikel 52 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

Vast te stellen het

"Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college"

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1.

    Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2.

    Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der wethouders.

  • 3.

    Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis.

  • 4.

    Een lid van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergadering

  • 1.

    Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of wethouder het nodig acht.

  • 2.

    Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering – onder vermelding van de te bespreken onderwerpen – die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 3.

    De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 3 Verhindering

  • 1.

    Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.

  • 2.

    Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degen die de secretaris vervangt.

Artikel 4 Agenda

  • 1.

    Voor elke vergadering wordt, als regel twee maal 24 uur van tevoren, door de secretaris aan de leden van het college een agenda met bespreekstukken toegezonden. De volledige verzameling vergaderstukken ligt voor de leden bij het bestuurssecretariaat ter inzage.

  • 2.

    Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerste lid niet mogelijk is, doch waarvan ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie worden aangemeld bij de secretaris.

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor het al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.

  • 2.

    Het college kan bepalen dat bij haar vergaderingen een ambtelijke medewerker aanwezig is, die met in achtneming van de aanwijzingen van het college zorgdraagt voor de ondersteuning van de secretaris bij (de voorbereiding van) de collegevergaderingen.

Artikel 6 Deelneming van derden

Het college kan besluiten een ambtelijke medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen om zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 7 Stemmingen

  • 1.

    Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2.

    Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 3.

    a. Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

    b. Indien daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

    c. Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

Artikel 8 Besluitenlijst

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst en een besluitenlijst van de vergadering.

  • 2.

    Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 3.

    De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 4.

    Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt en toegezonden aan de raad.

Artikel 9 Openbaarheid van vergaderingen

  • 1.

    Het college vergadert in de regel met gesloten deuren.

  • 2.

    Het college kan, in afwijking van het eerste lid, een openbare vergadering houden. De openbaarheid kan zowel een gedeelte van de vergadering als een gehele vergadering betreffen. Een besluit tot een openbare vergadering wordt bij unanimiteit genomen.

  • 3.

    De voorzitter maakt dag en plaats van de openbare vergadering en het tijdstip van de opening, alsmede de agenda en de bij behorende voorstellen bekend.

  • 4.

    De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op openbare vergaderingen.

Artikel 10 Uitleg reglement

In de gevallen waar dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van dit reglement, beslist het college op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2005.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 18 januari 2005.

HET COLLEGE VAN WAALWIJK

Namens deze,

de secretaris, de burgemeester,

drs. A. de Wit, drs. J. de Geus

HET COLLEGE VAN WAALWIJK

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 29 oktober 2024.

de secretaris, de burgemeester,

Michel Tromp, Sacha Ausems