Uitvoeringsprogramma 2025 Omgevingsrecht, Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

Geldend van 20-06-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025

Intitulé

Uitvoeringsprogramma 2025 Omgevingsrecht, Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten;

gelet op de artikelen 7.3 van het Besluit omgevingsrecht;

Besluit:

vast te stellen het Uitvoeringsprogramma 2025 Omgevingsrecht, Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving.

1Inleiding

1.1Achtergrond

In het document ‘Beleidsplan Omgevingsrecht – Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving’ (VTH) hebben we onze omgevingsanalyse, prioriteiten en uitgangspunten vastgelegd. In het beleidsplan geven we weer ‘wat’ we willen bereiken vanuit een analyse van ons werkgebied. In dit uitvoeringsprogramma nemen we op ‘hoe’ we dat gaan realiseren. We hebben onze VTH-instrumenten opgenomen met daarbij de intensiteit en capaciteit die we hiervoor nodig hebben.

1.2Doel

In dit uitvoeringsprogramma ramen we de capaciteit voor de instrumenten die we in 2025 inzetten. Voor het overgrote deel gaat het om inzet die we ook in de jaren hierna nodig hebben. Het doel is om de middelen zo optimaal mogelijk in te zetten om onze ambities uit het beleidsplan en de dienstverlening aan onze burgers en bedrijven te realiseren. Het gaat om instrumenten die we inzetten voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. Met dit uitvoeringsprogramma voldoen we aan artikel 13.8 van het Omgevingsbesluit.

1.3Inbedding

De taken voor de fysieke omgeving worden uitgevoerd door diverse teams binnen onze gemeente, de Omgevingsdienst Achterhoek, de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland en diverse partners zoals bijvoorbeeld provincie, waterschap en politie. Dit uitvoeringsprogramma vormt de leidraad voor de uitvoering van de gemeentelijke VTH-taken. De uitvoering kan door omstandigheden wijzigen. Dit wordt meegenomen in onze verantwoording over de uitvoering in ons evaluatieverslag (artikel 13.11 van het Omgevingsbesluit).

1.4Leeswijzer

In hoofdstuk 2 benoemen we de ontwikkelingen die impact hebben op onze taakuitvoering. We beschrijven in hoofdstuk 3 de systematiek van programmeren. In hoofdstuk 4 maken we een doorvertaling van de inzetraming. Deze relateren we in hoofdstuk 5 aan de beschikbare capaciteit. In bijlage 1 is een overzichtstabel opgenomen met de raming van de inzet. Dit is het uitvoeringsprogramma in detail.

2Ontwikkelingen

Omgevingswet

Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. De Omgevingswet is één van de grootste wijzigingen in de wetgeving over het fysieke domein van de afgelopen decennia. De uitgangspunten van deze wet zijn participatie en integrale aanpak op basis van vertrouwen, met als doel minder en overzichtelijker regels, meer ruimte voor initiatieven van burgers en bedrijven en lokaal maatwerk. De Omgevingswet heeft gevolgen voor onze dienstverlening en voor de inzet van VTH-instrumenten. In ons beleidsplan en in dit uitvoeringsprogramma hebben we deze gevolgen zoveel mogelijk verwerkt. Alle VTH-instrumenten hebben we aangepast op de situatie onder de Omgevingswet en ook de capaciteitsraming is gebaseerd op de nieuwe situatie.

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

Gelijktijdig met de Omgevingswet is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking getreden. De private kwaliteitstoetsing is vanaf 1 januari 2024 van toepassing bij eenvoudige nieuwbouw en seriematige bouw en vanaf 1 juli 2024 voor verbouw. Dit betekent dat wij bij een vergunning bij eenvoudige nieuwbouw en seriematige verbouw de bouwtechnische aspecten niet meer hoeven te beoordelen of te controleren. Marktpartijen dragen er zelf zorg voor dat aantoonbaar aan wettelijke eisen wordt voldaan. Dit aan de hand van door die partijen te ontwikkelen methodes voor kwaliteitsborging.

Bij het afgeven van een omgevingsvergunning voor het bouwen toetsen we aan welstandseisen, bestemmingsplan en veiligheid voor de omgeving. Daarnaast moeten we controleren of de aannemer werkt met een goedgekeurde methode voor kwaliteitsborging, ontvangen we meldingen voorafgaand en na realisatie en geven we een verklaring voor ingebruikname af. Ook zijn we het bevoegd gezag voor handhaving tijdens de bouwfase. In ons beleidsplan en in dit uitvoeringsprogramma hebben we de gevolgen van Wkb verwerkt in de VTH-instrumenten en in de capaciteitsraming. Bij de capaciteitsraming voor 2024 hadden we rekening gehouden met de gefaseerde invoering van de Wkb. Wij hadden ingeschat dat voor een (groot) deel van 2024 de capaciteit benodigd zou zijn voor de bouwtechnische toetsing en het toezicht voor de gevolgklasse van bouwwerken onder de Wkb. De praktijk leert ons dat we (externe partners en gemeente) elkaar nog wat beter moeten weten te vinden in de werkprocessen. In 2025 zal de benodigde capaciteit afnemen ten opzichte van de in 2024 geraamde capaciteit, omdat de Wkb dan volledig in werking is voor gevolgklasse 1.

Kwaliteit openbare ruimte

Burgers en bedrijven melden in toenemende mate over situaties in de openbare ruimte. In dit uitvoeringsprogramma zetten we onze capaciteit in op het zoveel als mogelijk opvolgen van meldingen, en op gebiedstoezicht om situaties te voorkomen of te signaleren en daarbij op te treden.

Complexiteit

De complexiteit neemt toe bij het beoordelen van ruimtelijke initiatieven. Denk hierbij aan functieverandering van vrijkomende agrarische gebouwen, nieuwe initiatieven rondom energieopwekking en de situatie rondom stikstof. Dit werkt door in het tijdsbeslag op het beoordelen van dergelijke initiatieven.

3Systematiek uitvoeringsprogramma

3.1Inzet van instrumenten

In bijlage 1 hebben we benoemd welke instrumenten we inzetten, welke aantallen we voor 2024 verwachtte en hoeveel uur (en aantallen) we in 2024 daadwerkelijk per instrument hebben besteed. Dit is gebaseerd op een analyse van onze registratiesystemen met het aantal vergunningaanvragen, meldingen, handhavingsverzoeken, een evaluatie van ingezette instrumenten in 2024 (hoofdstuk 4). Hierop borduren we verder in onze programmering voor 2025 (hoofdstuk 5). We hebben de veranderingen die de inwerkingtreding van de Omgevingswet en Wkb hebben bewerkstelligd zoveel als mogelijk verwerkt in de capaciteitsinzet.

3.2Inzet van uren

De instrumenten hebben we voor zover mogelijk voorzien van een kengetal: een gemiddelde aan uren dat nodig is om één instrument in te zetten (bijvoorbeeld een vergunning of melding afhandelen, toezicht uitoefenen). Door de instrumenten te vermenigvuldigen met kengetallen ontstaat een totaalbeeld van de verwachte benodigde uren. Voor een aantal instrumenten kunnen we geen aantallen en kentallen inschatten, in dat geval is volstaan met een urenraming.

3.3Bepaling formatie

Dit uitvoeringsprogramma geeft inzicht in en een onderbouwing van de formatie die we nodig hebben om de gevraagde dienstverlening te bieden en om de prioriteiten en doelen uit het beleidsplan te realiseren. Dit is vergeleken met de formatie die beschikbaar is, inclusief de structurele middelen die beschikbaar zijn voor inhuur.

4Evaluatie van het uitvoeringsprogramma 2024

In dit hoofdstuk evalueren we het Uitvoeringsprogramma Omgevingsrecht 2024, Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (verder: uitvoeringsprogramma 2024). In deze evaluatie rapporteren we over de mate waarin we uitvoering hebben gegeven aan het uitvoeringsprogramma in de periode tot en met december 2024, en de mate waarin dit heeft bijgedragen aan het bereiken van de doelen die we in onze uitvoerings- en handhavingsstrategie hebben gesteld. Hiermee voldoen we aan onze verplichting op grond van artikel 13.11, onder a, van het Omgevingsbesluit.

4.1Programmering van de uitvoering 2024

In het uitvoeringsprogramma 2024 zijn de in te zetten instrumenten onder negen hoofdtaken ondergebracht. Dit geeft voor 2024 het volgende (geschatte) beeld:

Taak

Geraamde inzet

1

Algemene werkzaamheden

0,3 fte

2

Algemene dienstverlening

0,4 fte

3

Omgevingsvergunningen en meldingen

5 fte

4

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)

0,9 fte

5

Toezicht op omgevingsvergunningen en meldingen

1,7 fte

6

Handhaving

1,7 fte

7

Algemene plaatselijke verordening en bijzondere wetten

1,6 fte

8

Openbare ruimte

4,2 fte

9

Aanvullende aanpak vanuit beleidsplan

0,2 fte

Indien we de in 2024 benodigde capaciteit afzetten tegen de beschikbare capaciteit dan zag dat er als volgt uit:

Team

Benodigde capaciteit

Beschikbare capaciteit

Verschil

Vergunningen en toezicht

6,3

5,0

- 1,3

Juridisch

2,1

2,0

- 0,1

Vergunningen, melding en toezicht APV en bijzondere wetten

2,0

1,7

- 0,3

Boa inclusief boa-coördinator

4,3

4,3

Bibob en ondermijning

0,5

0,5

Ruimtelijke ordening

1,0

1,0

Totaal

16,2

14,5

- 1,7

4.2Uitvoeringsprogramma 2024. Daadwerkelijke inzet

De daadwerkelijke inzet op de verschillende taakvelden ziet er schematisch weergegeven in fte als volgt uit:

Taak

Daadwerkelijke inzet

1

Algemene werkzaamheden

0,7 fte

2

Algemene dienstverlening

0,4 fte

3

Omgevingsvergunningen en meldingen

7,1 fte

4

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)

0 fte

5

Toezicht op omgevingsvergunningen en meldingen

0,75 fte

6

Handhaving

1,2 fte

7

Algemene plaatselijke verordening en bijzondere wetten

1 fte

8

Openbare ruimte

4,4 fte

9

Aanvullende aanpak vanuit beleidsplan

0,1 fte

Dit is gebaseerd op de detailberekening (bijlage 1) waarbij ervan is uitgegaan dat 1 fte (36 uur per week) bestaat uit 1350 in te zetten uren op jaarbasis. Met name het verschil tussen geraamde fte en daadwerkelijk ingezette fte bij 1) algemene werkzaamheden en 6) handhaving valt op.

Algemene werkzaamheden. Verschil

Er zit een verschil tussen de geraamde uren en de daadwerkelijke inzet onder het onderdeel algemene werkzaamheden. Dit komt met name doordat er 12 Wet open overheid (Woo) verzoeken zijn ingediend die betrekking hebben om ruimtelijke ordening of handhaving, waar er ‘slechts’ vijf werden verwacht in 2024.

Daarnaast valt het aantal uur dat besteed is aan inhoudelijk overleg/werkoverleg over initiatieven, aanvragen en zaken 160 hoger uit dan geraamd, en zijn er uren toegekend aan de activiteit ‘functioneel beheer en procesinrichting applicaties.

Omgevingsvergunningen en meldingen. Verschil

We zijn begonnen met de intaketafel waardoor in eerste aanleg veel meer uren zijn gemoeid dan werd gedacht. Ook schuiven meerdere collega’s aan om ervaring op te doen. Daarnaast zijn er meer aanvragen en verzoeken ingediend dan in eerste instantie werd aangenomen.

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Verschil

We merken dat de Wkb nog in ontwikkeling is en dat we nog moeten wennen aan de nieuwe werkwijze. Dit vraagt van zowel de externe partijen als de gemeente de nodige aanpassingen. Dit houdt ook in dat we elkaar beter moeten gaan vinden in de werkprocessen. Ook zijn er nog maar weinig aanvragen binnengekomen waarbij de Wkb van toepassing was.

Toezicht op omgevingsvergunningen en meldingen. Verschil

De inzet van de toezichthouder bouwen beperkt zich niet alleen tot toezicht maar er zitten ook mediation taken in en klachtenafhandeling. Daarnaast vindt er ondersteunende werkzaamheden plaats bij het taakveld handhaving. Hierdoor heeft met name de toezichthouder bouwen minder uren besteed op het onderdeel toezicht op omgevingsvergunningen en meldingen dan geraamd.

Voor het toezicht op evenementen geldt dat het aantal uur iets hoger is uitgevallen dan geraamd voor dit onderdeel.

Handhaving. Verschil

Het verschil tussen de geraamde uren en de daadwerkelijke inzet onder het onderdeel handhaving zit in meerdere facetten. Er is minder capaciteit beschikbaar geweest voor handhaving wegens zwangerschapsverlof welke slechts gedeeltelijk met inhuur is opgevangen. Ook hebben omvangrijke bezwaar- en beroepszaken in handhavingsprocedures beslag gelegd op een deel van de handhavingscapaciteit. Dit vertaalt zich in een oplopend aantal openstaande handhavingszaken.

Algemene plaatselijke verordening en bijzondere wetten. Verschil

Het verschil tussen de geraamde uren en de daadwerkelijke inzet onder het onderdeel Algemene plaatselijke verordening (APV) en bijzondere wetten zit met name in het onderdeel evenementen. Voor de afhandeling van meldingen is gemiddeld een uur nodig waar 3 uur geraamd was. Daarnaast is het aantal aanvragen voor B-evenementen lager uitgevallen dan geraamd.

5Programmering van de uitvoering

Algemene werkzaamheden

De algemene werkzaamheden bestaan uit:

Overleg over initiatieven, aanvragen en zaken;

Bijdrage aan uitvoeringsprogramma, jaarverslag en bedrijfsvoering;

Bestuurlijke advisering;

Coördinatie van uitvoeringsdiensten en partners (zoals ODA, VNOG); en

Afhandelen van verzoeken Wet open overheid (Woo).

De benodigde inzet voor de betrokken teams is 0,4 fte.

Algemene dienstverlening

De algemene dienstverlening bestaat uit:

Informatieverstrekking via klantvragen aan KCC, website en publicaties;

Afhandelen klantvragen en informatieverstrekking aan burgers en bedrijven; en

Opstellen en wijzigen beleid en verordeningen.

De benodigde inzet voor de betrokken teams is 0,4 fte.

Omgevingsvergunningen en meldingen

De werkzaamheden bestaan uit het voeren van (voor)overleg met initiatiefnemers, het behandelen van vergunningaanvragen en meldingen en zienswijzen, bezwaren en beroep op besluiten. De werkzaamheden betreffen alle activiteiten gericht op bouwen, slopen en brandveilig gebruik. Het gaat onder meer om:

Voeren van omgevingsoverleg, vooroverleg en benutten omgevingstafel voor initiatieven;

Behandelen van vergunningaanvragen voor activiteiten bouwen, kappen, aanleg, veranderen monument; en

Behandelen van meldingen voor slopen en brandveilig gebruik.

De benodigde inzet voor de betrokken teams is 4 fte.

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)

Onder het nieuwe stelsel van de Wkb ontvangen we meldingen van de kwaliteitsborger op basis waarvan we een verklaring voor ingebruikname afgegeven, en signalen van strijdigheid waar we een handhavende rol hebben. De werkzaamheden betreffen:

Behandelen melding bouwen van de kwaliteitsborger;

Behandelen gereedmelding bouwen van de kwaliteitsborger en afgeven verklaring ingebruikname; en

Behandelen signalen strijdigheid tijdens de bouw van de kwaliteitsborger.

De benodigde inzet voor de betrokken teams is 0,5 fte.

Toezicht op omgevingsvergunningen en meldingen

Dit betreft het toezicht op afgegeven omgevingsvergunningen, meldingen en bestaande bouw. De werkzaamheden betreffen:

Intrekken van een vergunning;

En het houden van toezicht op:

Bouwen, vergunningsvrije bouwwerken, kappen, aanleg, inrit, monumenten, sloop, brandveilig gebruik;

Omgevingsveiligheid en bouwveiligheid;

Illegaal gebruik en illegale bewoning;

Evenementen; en

De markt, kermis, horeca en kansspelen.

De benodigde inzet voor de betrokken teams is 0,8 fte.

Handhaving

Dit betreft het afhandelen van handhavingsverzoeken en het opvolgen van geconstateerde overtredingen vanuit toezicht. De werkzaamheden betreffen:

Behandelen handhavingsverzoek;

Handhavings-, thema- en gebiedscontrole;

Legalisatieonderzoek;

Sluiten woningen of pand;

Vooraanschrijving en bestuursrechtelijke sancties; en

Gedoogbesluit.

De benodigde inzet voor de betrokken teams is 1,7 fte.

Algemene plaatselijke verordening en bijzondere wetten

Dit betreft het afhandelen van vergunningen, meldingen en verzoeken tot ontheffing en het houden van toezicht. De werkzaamheden betreffen:

Meldingen en vergunningen evenementen;

Vergunningen APV (collecte, standplaats, stook, parkeren, kansspel, etc); en

Vergunningen en toezicht Alcoholwet.

De benodigde inzet voor de betrokken teams is 1,6 fte.

Openbare ruimte

Dit betreft het afhandelen van meldingen ten aanzien van de openbare ruimte en het houden van gebiedstoezicht op diverse activiteiten door de boa’s.

De benodigde inzet voor de betrokken teams is 4,2 fte.

Aanvullende aanpak vanuit beleidsplan

Dit betreft enkele aanvullende werkzaamheden op hiervoor beschreven inzet op de volgende onderwerpen:

Onderzoek naar dumper van afval;

Toezicht op gelegenheidspanden ondermijnende activiteiten;

Toezicht op het afsteken van illegaal vuurwerk; en

Analyse strijdige situaties.

De benodigde inzet voor de betrokken teams is 0,2 fte.

6Inzicht in inzet

Dit uitvoeringsprogramma geeft de inzet aan die benodigd is om alle taken uit te voeren op het niveau dat is vastgelegd in ons beleidsplan omgevingsrecht en andere relevante beleidsdocumenten. Indien we de benodigde capaciteit afzetten tegen de beschikbare capaciteit dan ontstaat het beeld in onderstaande tabel:

Team

Benodigde capaciteit

Beschikbare capaciteit

Verschil

Vergunningen en toezicht

6,3

5,0

- 1,3

Juridisch

2,2

2,0

- 0,2

Vergunningen, melding en toezicht APV en bijzondere wetten

2,0

1,7

- 0,3

Boa inclusief boa-coördinator

4,3

4,3

Bibob en ondermijning

0,5

0,5

Ruimtelijke ordening

1,0

1,0

Totaal

16,3

14,5

- 1,8

Het overzicht laat zien dat meer capaciteit benodigd is dan dat er beschikbaar is voor juridisch, vergunningen en toezicht. Bij de beschikbare capaciteit is de structurele inhuur (gedeeltelijk) meegenomen. Op dit moment huren we 1,8 fte in. Bij de raming van de capaciteit ligt een bepaalde mate van onzekerheid als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wkb. De berekening gaat ervan uit dat onze dienstverlening geheel volgens onze ambities en werkprocessen onder de Omgevingswet verloopt. Ook gaat de berekening ervan uit dat de kwaliteitsborgers onder de Wkb de meldingen doen die we beoordelen en dat er signalen binnenkomen van door de kwaliteitsborders geconstateerde afwijkingen tijden de bouw. Er wordt onderkend dat er sprake is van een structurele onderbezetting. In 2025 zal er dan ook een vacature worden opengesteld waardoor capaciteitsuitbreiding kan plaatsvinden. Ook zullen de effecten van beide wetten worden gemonitord en zal er een onderzoek plaatsvinden naar werkprocessen en bezetting. Mocht het nodig zijn dan zal bij worden geschakeld door tijdelijke capaciteitsinzet.

Bij de benodigde capaciteit hebben we geen rekening gehouden met eventuele landelijke prioriteiten of projecten die capaciteitsinzet vragen. De ervaring is dat landelijke prioriteiten of projecten doorgaans in samenwerking met de regio worden opgepakt en dat ODA of VNOG waar mogelijk een actieve rol vervullen.

Aldus besloten in vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten, gehouden op 6 mei 2025

De secretaris,

drs. A.J.M. Gildhuis,

De burgemeester,

mr. A.B. Stapelkamp

Ondertekening

Bijlage 1

NR

Activiteit

Urenraming 2024

Product-aantal

Kental

(uren per product)

Ureninzet 2024

A

Algemene werkzaamheden

 
 
 
 

A1

Inhoudelijk overleg/werkoverleg over initiatieven, aanvragen en zaken

240

 

2

400

A2

Bedrijfsvoering/planning & control, uitvoeringsprogramma en jaarverslag

40

 
 

40

A3

Algemene bestuurlijke advisering (niet gerelateerd aan specifiek dossier)

100

 
 

100

A4

Coördinatie van uitvoeringsdiensten en samenwerkingspartners

60

 
 

60

A5

Functioneel beheer en procesinrichting applicaties

0

 
 

200

A6

Afhandeling Woo verzoeken

60

12

12

144

 
 

500

 
 

944

B

Algemene dienstverlening

 
 
 
 

B1

Informatieverstrekking klantcontacten (via KCC), website en algemene gemeentepublicaties

100

200

0,5

100

B2

Afhandelen klantvragen (via KCC), informatieverstrekking (makelaars, etc) en besluiten (huisnummer)

500

2000

0,25

500

B3

Opstellen en wijzigen beleid en verordeningen fysieke leefomgeving

40

2

20

40

 
 

640

 
 

640

C

Omgevingsvergunningen en meldingen

 
 
 
 

C1

Omgevingsoverleg/vooroverleg/omgevingstafel

1104

120

14

1680

C2

Omgevingsplanactiviteit bouwen eenvoudig

3210

360

15

5400

C3

Omgevingsplanactiviteit bouwen complex

1050

4

50

200

C4

Bouwactiviteit technisch

 

147

4

588

C5

Omgevingsplanactiviteit uitvoeren van een werk

54

26

6

156

C6

Sloopmelding

556

195

1

195

C7

Omgevingsplanactiviteit monument/erfgoed

400

7

25

175

C8

Omgevingsplanactiviteit overig (reclame etc)

0

0

4

0

C9

Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (uitgebreid)

258

4

75

300

C10

Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (regulier)

 

100

2

200

C11

Aanvraag wijzigen omgevingsplan

0

0

 

0

C12

Aanvraag activiteit rijksmonument

60

9

30

270

C13

Aanvraag wijzigen vergunning

0

0

 

0

C14

Omgevingsplanactiviteit kappen

200

50

4

200

C15

Melding brandveilig gebruik

18

5

3

15

C16

Behandeling zienswijzen

50

0

10

0

C17

Behandeling bezwaar/beroep

216

5

30

150

 
 

7176

 
 

9529

D

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

 
 
 
 

D1

Bouwmelding Wkb

300

4

3

12

D2

Gereedmelding Wkb

500

0

5

0

D3

Melding strijdigheid Bbl (handhaving)

480

0

12

0

 
 

1280

 
 

12

E

Toezicht op omgevingsvergunningen en meldingen

 
 
 
 

E1

Toezicht omgevingsplanactiviteit bouwen eenvoudig

690

274

2

548

E2

Toezicht omgevingsplanactiviteit bouwen complex

756

4

15

60

E3

Toezicht vergunningvrije bouwwerken

120

0

6

0

E4

Toezicht bouwveiligheidsplan

0

0

10

0

E5

Toezicht omgevingsplanactiviteit kappen van een boom

200

0

4

0

E6

Toezicht omgevingsplanactiviteit voor het aanleggen

36

26

4

10

E7

Toezicht omgevingsplanactiviteit maken uitweg/inrit

0

0

4

0

E8

Toezicht omgevingsplanactiviteit (rijks)monument/erfgoed

160

16

10

160

E9

Toezicht op illegaal gebruik, illegale bewoning, bouw, sloop, werken

200

 
 

0

E10

Intrekken van een vergunning

50

5

10

50

E11

Toezicht op (melding) brandveilig gebruik

0

3

 

0

E12

Toezicht evenementen (bouw en constructie)

0

0

6

0

E13

Toezicht evenementen (openbare orde, milieu, etc)

144

21

8

168

E14

Toezicht op vergunningen en ontheffingen overig (markt, kermis, geluid, kansspel, speelautomaat etc)

20

6

2

12

 
 

2376

 
 

1008

F

Handhaving

 
 
 
 

F1

Behandelen handhavingsverzoek

1680

11

24

264

F2

Handhavingscontrole

100

100

2

200

F3

Themacontrole of gebiedscontrole

100

7

20

140

F4

Legalisatieonderzoek

120

20

6

120

F5

Vooraanschrijving

80

12

4

48

F6

Sluiting woning of pand

12

2

6

12

F7

Bestuursrechtelijke sanctie (+ 528)

336

18

48

864

F8

Gedoogbesluit

0

0

24

0

 
 

2428

 
 

1648

G

APV en Bijzondere wetten

 
 
 
 

G1

Melding evenement

861

210

1

210

G2

Vergunning evenement B

670

41

12

492

G3

Vergunning evenement C

0

0

40

0

G4

Vergunningen APV overig (collecte, standplaats, stook, inzameling)

543

200

2

400

G5

Parkeervergunning

3

5

0,5

3

G6

Vergunning Alcoholwet horeca

50

6

10

60

G7

Vergunning Alcoholwet paracommercie

5

2

5

10

G8

Wijziging leidinggevende Alcoholwet

10

3

2

6

G9

Ontheffing Alcoholwet

100

41

2

82

G10

Vergunning kansspelautomaten, loterij, kansspel

12

2

2

4

G11

Weekmarkten en kermissen

4

2

2

4

G12

Toezicht Alcoholwet (horeca, paracommercie, leeftijdsgrens)

10

0

2

0

 
 

2268

 
 

1271

H

Openbare Ruimte

 
 
 
 

H1

Meldingen openbare ruimte

300

402

2

802

H2

Gebiedstoezicht (o.a. overlast, afval, stook, reclame, veilige omgeving)

5680

647

8

5176

 
 

5980

 
 

5978

I

Prioriteiten beleidsplan

 
 
 
 

I1

Onderzoek naar dumper van afval en verhalen opruimkomsten

40

 
 

46

I2

Toezicht op gelegenheidspanden voor ondermijnende activiteiten

60

17

4

68

I3

Toezicht op illegaal afsteken vuurwerk

40

 
 

3

I4

Inventarisatie strijdige situaties d.m.v. analyse luchtfoto’s (o.a. bomenkap, gebruik gronden/percelen)

20

 
 

20

 
 

160

 
 

137