Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740791
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740791/1
Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Leusden 2025
Geldend van 01-07-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Leusden 2025De raad van de gemeente Leusden;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 april 2025
gelet op artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 84 van de Gemeentewet;
besluit: vast te stellen de
verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Leusden 2025
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening bedoelen we met:
- a.
De gemeente: de gemeente Leusden
- b.
De raad: de gemeenteraad van Leusden
- c.
Het College : Het college van Burgemeester en Wethouders van Leusden
- d.
Het Sociaal Domein: alles wat te maken heeft met ondersteuning en zorg voor inwoners, in het kader van Welzijn en Zorg, Jeugd en Onderwijs , Werk en Inkomen en Inburgering.
- e.
De Adviesraad: Adviesraad Sociaal Domein. Inwoners die de gemeente adviseren over beleid op het gebied van het Sociaal Domein. Zij geven advies op basis van hun eigen ervaring en de belangen van verschillende inwoners.
- f.
De contactambtenaar: een medewerker van de gemeente met kennis van het Sociaal Domein die het aanspreekpunt is voor de Adviesraad.
Artikel 2 Doel en Taken van de Adviesraad
-
2.1 De Adviesraad is er om inwoners, en in ieder geval mensen met (ervarings)kennis van het Sociaal Domein, een stem te geven door aan het college advies uit te brengen.
-
2.2 Met zijn adviezen helpt de Adviesraad het college bij het bedenken, uitvoeren en beoordelen van beleid in het Sociaal Domein. Dit gebeurt vanuit een onafhankelijke positie.
-
2.3 De Adviesraad volgt actief wat de gemeente doet op het gebied van zorg, welzijn en werk. De Adviesraad geeft advies aan het college, zowel op verzoek als uit eigen initiatief. Ook helpen ze bij de voorbereiding van nieuw beleid. Dit doen ze door knelpunten te signaleren, informatie te verzamelen en samenwerking te stimuleren. Daarnaast denken ze mee over specifieke onderwerpen binnen het Sociaal Domein.
-
2.4 De leden van de Adviesraad werken onafhankelijk.
Artikel 3 Samenstelling
-
3.1 De Adviesraad bestaat uit minimaal 9 en maximaal 13 leden die wonen in de gemeente Leusden.
-
3.2 De Adviesraad bestaat uit een goede mix van:
- a)
mensen met ervaringskennis of cliëntervaring;
- b)
mensen met een breed en relevant lokaal netwerk;
- c)
mensen met ervaring op het gebied van maatschappelijke ontwikkeling.
- a)
-
3.3 De volgende personen kunnen géén lid worden van de Adviesraad:
- a)
Gemeenteraadsleden of leden van een gemeentelijke commissie (zoals bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet) in Leusden.
- b)
Mensen die een functie hebben als fractievertegenwoordiger of fractieondersteuner in Leusden.
- c)
Mensen die werken bij de gemeente Leusden.
- d)
Mensen die beroepsmatig werken bij organisaties die zich bezighouden met de uitvoering van taken in het sociaal domein in de gemeente Leusden.
- a)
Artikel 4 Lidmaatschap en ontslag van leden
-
4.1 Leden van de Adviesraad worden benoemd door het college.
-
4.2 Het college volgt meestal het advies van de Adviesraad bij het benoemen of ontslaan van een lid. Alleen als dit volgens hen in strijd is met de regels van deze verordening, kunnen ze hiervan afwijken. In dat geval laten ze de adviesraad schriftelijk en met een duidelijke uitleg weten waarom ze dit doen.
-
4.3 Leden worden benoemd voor een periode van twee, drie of vier jaar en ontvangen daarover een schriftelijke bevestiging. Ze kunnen één keer opnieuw benoemd worden.
-
4.4 Een lid kan op elk moment besluiten om te stoppen. Dit moet schriftelijk worden gemeld aan het college. Na de aankondiging blijft het lid nog maximaal drie maanden in functie om de overdracht goed te regelen.
Artikel 5 Ondersteuning door de Gemeente
-
5.1 Het college zorgt ervoor dat de Adviesraad ondersteuning krijgt bij zijn werk.
-
5.2 De contactambtenaar vanuit de gemeente is aanwezig bij (een deel van) de vergaderingen van de Adviesraad als voor de gemeente belangrijke onderwerpen worden besproken.
-
5.3 De contactambtenaar geeft informatie, uitleg of advies aan de Adviesraad als dat nodig of gewenst is.
-
5.4 Als dat nodig is, kan de contactambtenaar hulp krijgen van andere medewerkers van de gemeente, bijvoorbeeld (beleids)medewerkers met kennis over bepaalde onderwerpen.
Artikel 6 Transparante werkwijze
-
6.1 De Adviesraad bepaalt zelf hoe hij werkt volgens de regels van deze verordening en legt dit vast in een huishoudelijk reglement.
-
6.2 Inwoners van Leusden mogen op hun verzoek de vergaderingen van de Adviesraad bijwonen. Alleen als er een goede reden is om iemand niet toe te laten zal dat schriftelijk worden meegedeeld.
-
6.3 De Adviesraad kan in een vergadering inwoners of andere betrokkenen het recht geven om hun mening te geven.
-
6.4 De Adviesraad kan (ervarings)deskundigen uitnodigen om deel te nemen aan de vergaderingen van de Adviesraad.
Artikel 7 Recht op informatie
Burgemeester en wethouders zorgen ervoor dat de Adviesraad op tijd en volledig wordt geïnformeerd over:
- a.
de vragen waarop de Adviesraad advies moet geven;
- b.
belangrijke ontwikkelingen over de onderwerpen waar de Adviesraad Sociaal Domein zich mee bezighoudt, zoals beschreven in artikel 1, onderdeel d.
Artikel 8 Advies
-
8.1 Als de Adviesraad advies uitbrengt aan het college gebeurt dat met een goede uitleg.
-
8.2 Als het college een besluit neemt of de gemeenteraad voorstelt dat te doen, beschrijven zij wat zij doen of hebben gedaan met het advies van de Adviesraad. Als het advies van de Adviesraad niet wordt overgenomen dan beschrijft het college in het besluit waarom ze dat niet doen.
Artikel 9 Geheimhouding
De leden van de Adviesraad en adviseurs hebben op grond van artikel 2.5 van de Algemene wet bestuursrecht een geheimhoudingplicht over de informatie waarvan zij weten dat het vertrouwelijke is of dat redelijkerwijs kunnen vermoeden.
Artikel 10 Budget en vergoedingen
-
10.1 Het college stelt elk jaar een bedrag beschikbaar voor de Adviesraad Sociaal Domein. Hoeveel geld er nodig is, wordt jaarlijks afgesproken tussen de contactambtenaar van de gemeente en de Adviesraad. De Adviesraad krijgt dit geld alleen als de gemeenteraad het budget daarvoor goedkeurt. Dit betekent dat als de gemeenteraad niet genoeg geld beschikbaar stelt, er minder of geen budget kan worden toegekend.
-
10.2 De adviesraad kan een bedrag krijgen voor verschillende zaken, zoals:
- a)
Een vrijwilligersvergoeding voor de leden van de adviesraad.
- b)
Een vergoeding voor gemaakte kosten, als dat nodig is.
- c)
Trainingen en cursussen om beter advies te kunnen geven.
- d)
Hulp van externe deskundigen.
- e)
Lidmaatschap van de landelijke koepel voor adviesraden.
- f)
Middelen om in contact te blijven met de mensen die zij vertegenwoordigen.
- g)
Vergaderingen en eventuele ondersteuning, zoals een notulist.
- h)
Voorlichting en publiciteit, zoals het beheren van een website.
- a)
-
10.3 Vrijwilligersvergoedingen en onkostenvergoedingen worden alleen uitbetaald als er een vrijwilligersovereenkomst is ondertekend door een lid van de adviesraad en de gemeente. Als een lid geen vergoeding wil ontvangen, hoeft hij of zij deze overeenkomst niet te ondertekenen.
Artikel 11 Aanvullende regels
De burgemeester en wethouders kunnen nadere regels opstellen om deze verordening goed uit te voeren.
Artikel 12 - Evaluatie
-
12.1 De Adviesraad maakt elk jaar een verslag over zijn werkzaamheden en stuurt dit naar het college.
-
12.2 De adviesraad bekijkt ieder jaar hoe ze functioneert. Als er verbeteringen nodig zijn in de regels, maakt ze een voorstel om de verordening aan te passen. Dit voorstel wordt eerst besproken met de wethouder en de contactpersoon van de gemeente, voordat het officieel wordt ingediend.
Artikel 13 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking. Gelijktijdig hiermee wordt de verordening Participatieraad gemeente Leusden 2018 ingetrokken.
Artikel 14 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Leusden 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad van Leusden, in de openbare vergadering van 26 juni 2025
de raad van de gemeente Leusden,
G.J. Bouwmeester
voorzitter
I. Schutte-van der Schans
griffier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl