Huishoudelijk reglement opvanglocatie De Roskam

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 20-06-2025 met terugwerkende kracht vanaf 17-12-2024

Intitulé

Huishoudelijk reglement opvanglocatie De Roskam

Op grond van artikel 3, eerste lid van de Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne en artikel 6, derde lid, van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne (hierna: RooO) stelt het college van burgemeester en wethouders van Rheden een huishoudelijk reglement vast (hierna: huisregels). Deze huisregels zijn aanvullend op de Nederlandse wet- en regelgeving en zijn geldig op de opvanglocatie De Roskam (GOO-locatie). De algemene regel is dat er tijdens het verblijf in de gemeentelijke opvang de wet- en regelgeving van de Nederlandse samenleving wordt nageleefd.

Maatregelen bij overtreding van de huisregels

Alle bewoners zijn verplicht om de regels en afspraken van de gemeentelijke opvang en deze huisregels na te leven. Instructies en aanwijzingen van de medewerkers moeten worden gevolgd en de huisregels moeten worden nagekomen. Wie zich niet aan deze huisregels houdt, kan een maatregel -bijvoorbeeld stopzetten van de verstrekkingen en/of (tijdelijke) uitzetting uit de opvanglocatie- opgelegd krijgen.

Artikel 1 Discriminatie, intimidatie, geweld, wapens, drugs, illegale handel en criminaliteit

Artikel 1 van de Nederlandse grondwet vormt een belangrijk uitgangspunt voor deze huisregels. Hierin staat dat discriminatie vanwege godsdienst, levensovertuiging, politieke voorkeur, ras, geslacht, seksuele geaardheid, of welke grond dan ook, niet is toegestaan. De algemene regel is dat er tijdens het verblijf in de gemeentelijke opvang de wet- en regelgeving van de Nederlandse samenleving wordt nageleefd. Elke vorm van (het aanzetten tot) agressie en geweld tegen personen, bijvoorbeeld in de vorm van discriminatie, bedreiging en huiselijk geweld, is in Nederland en dus in de opvanglocatie strikt verboden. Bij strafbare feiten of vermoedens ervan, wordt altijd de politie ingelicht. Wanneer iemand slachtoffer is van agressie en geweld, wordt geadviseerd om aangifte te doen bij de politie.

  • 1.

    Het is verboden om drugs, wapens of andere gevaarlijke voorwerpen zoals vuur- en/of steekwapens te bezitten of te hebben op of nabij de opvanglocatie.

  • 2.

    Het is verboden om op of nabij De Roskam onder invloed van drugs te zijn.

  • 3.

    Het is verboden om (onder invloed van alcohol) overlast te veroorzaken.

  • 4.

    Het is verboden om (seksuele) agressie te tonen naar andere bewoners, medewerkers of bezoekers van De Roskam.

  • 5.

    Het is verboden om andere bewoners, medewerkers of bezoekers van de Roskam te discrimineren.

  • 6.

    Het is verboden om mee te werken aan criminele activiteiten.

  • 7.

    Het is verboden om op De Roskam meubels, gebouwen, installaties en andere eigendommen te beschadigen. Diegene die schade aanbrengt aan de kamer en/of de GOO-locatie inventaris is daarbij volledig aansprakelijk. De kosten voor herstel of vervanging worden op de persoon in kwestie verhaald.

  • 8.

    De gemeente is niet aansprakelijk voor schade aan of verlies van eigendommen van de bewoners, ook niet als de schade door medebewoners of door anderen is veroorzaakt.

Artikel 2 Politieke, religieuze en commerciële activiteiten

De Roskam is een politiek/religieus neutrale opvanglocatie. Op een dergelijke locatie is een ieder vrij om zijn of haar geloof te belijden of politieke opvattingen te hebben. Anderen mogen echter op geen enkele wijze last hebben van iemands politieke of religieuze activiteiten. De religieuze en politieke overtuigingen van anderen dienen te worden gerespecteerd, maar spanningen of conflicten op basis van deze overtuigingen dienen te worden vermeden.

  • 1.

    Het uitvoeren van religieuze of politieke activiteiten moet plaatsvinden in de privésfeer (op de eigen kamer) of een daarvoor aangewezen ruimte en mag geen overlast of intimidatie veroorzaken voor andere bewoners van de opvanglocatie.

  • 2.

    Politieke activiteiten (zoals demonstraties en manifestaties) zijn niet toegestaan in De Roskam.

  • 3.

    Het verspreiden van politieke of religieuze propaganda is niet toegestaan in De Roskam.

  • 4.

    Het is verboden om De Roskam, zonder schriftelijke toestemming van de locatiemanager, te gebruiken voor commerciële doeleinden.

Artikel 3 Verbod op gezichtsbedekkende kleding

Het is wettelijk verboden om gezichtsbedekkende kleding te dragen op een opvanglocatie, omdat een medewerker iemand dan niet kan identificeren. Bij gezichtsbedekkende kleding kan gedacht worden aan een nikab of boerka, maar ook een bivakmuts of een integraalhelm. Dit verbod geldt voor medewerkers, bewoners en bezoekers van De Roskam. Het verbod geldt op de hele locatie inclusief de eigen kamer. Mondkapjes zijn wel toegestaan om besmettingsgevaar te verkleinen.

Artikel 4 Algemene omgangsnormen

  • 1.

    Na aankomst op de opvanglocatie De Roskam en de kennismaking met het supportteam wordt de kamersleutel uitgegeven. Er wordt getekend voor de ontvangst van de sleutel. Bij verlies van de sleutel wordt er € 50,-- in rekening gebracht voor de vervanging daarvan.

  • 2.

    Het kan gebeuren dat tijdens het verblijf verplaatsing naar een andere kamer noodzakelijk is, dan wel dat andere bewoners bij op de kamer geplaatst worden. Het is verboden om andere personen op De Roskam te laten wonen, dan de bewoners die hier door de bevoegde autoriteit zijn geplaatst.

  • 3.

    Het is verboden om kamers die niet zijn toegewezen in gebruik te nemen.

  • 4.

    Het is verboden om wijzigingen aan de inrichting van de kamer te maken zonder schriftelijke toestemming van medewerkers van De Roskam.

  • 5.

    Het is verboden om sleutels na te laten maken van De Roskam.

  • 6.

    Het is verboden om lawaai te maken en muziek te luisteren tussen 23:00 en 07:00 uur op De Roskam, zodat iedereen ongestoord kan slapen.

  • 7.

    Het is verboden om op De Roskam andere bewoners te hinderen in hun privacy of hun leefruimte te betreden zonder toestemming van de bewoner.

  • 8.

    De privacy op De Roskam is belangrijk. Daarom is het verboden om zonder toestemming foto-, video- of geluidsopnamen te maken van medebewoners, medewerkers, bezoekers en andere aanwezigen op De Roskam. Dit is met uitzondering van de medewerkers van De Roskam in het kader van het vastleggen van (mogelijke) overtredingen van de huisregels.

  • 9.

    Alle bewoners zijn verplicht om hun kamer minstens een keer per week op te ruimen en schoon te maken en het sanitair minstens zo vaak te reinigen.

  • 10.

    Alle bewoners zijn verantwoordelijk voor het schoonhouden van de gemeenschappelijke faciliteiten van de locatie en de directe omgeving rondom de kamer. Spullen die in de gemeenschappelijke ruimte worden gebruikt, dienen na gebruik weer schoongemaakt en op dezelfde plaats teruggelegd te worden. Hulp bij schoonmaakactiviteiten is verplicht.

  • 11.

    Op de Roskam is een afwasmachine aanwezig. Per dag worden 3 corveediensten gepland die door de bewoners bij toerbeurt worden gedraaid. Indien men niet in de gelegenheid is om een corveedienst te draaien dan dient zelf voor vervanging gezorgd te worden.

  • 12.

    Op de Roskam zijn wasmachines/drogers beschikbaar. In de wasruimte zijn ook droogrekken en strijkplanken beschikbaar. Bewoners ontvangen bij aankomst een pas waarop eenmalig 4 wasbeurten per persoon staat. Wanneer de credits op de waspas zijn verbruikt, dient men de kaart terug te brengen naar het supportteam. De kosten voor wassen en drogen zijn daarna voor eigen rekening.

  • 13.

    Het is niet toegestaan om persoonlijke spullen te laten liggen in de gemeenschappelijke ruimten.

  • 14.

    Eigen meubels zijn alleen toegestaan na goedkeuring van de locatiemanager.

  • 15.

    Alle bewoners zijn verplicht om bij het verlaten van de opvanglocatie de eigen deur op slot te doen ten behoeve van de algemene veiligheid.

  • 16.

    Een huisdier is niet toegestaan, behalve in de kamers met directe toegang naar de tuin, niet zijnde de binnentuin, en na toestemming van de locatiemanager. De huisdieren worden bij binnenkomst in quarantaine geplaatst en op eigen kosten gevaccineerd tegen in Nederland gebruikelijk voorkomende ziektes en wettelijk verplichte vaccinaties. Huisdieren zijn niet toegestaan in de gemeenschappelijke ruimtes. Eigenaren blijven ten alle tijden verantwoordelijk voor het huisdier.

  • 17.

    Huisdieren mogen geen overlast veroorzaken voor medebewoners. Als er toch overlast wordt veroorzaakt door uw huisdier, ontvangt u hiervoor een schriftelijke waarschuwing. Als de overlast blijft bestaan dan mag het huisdier niet langer op de opvanglocatie verblijven. Eventuele plaatsing in het dierenasiel is op kosten van de eigenaar van het huisdier. 

  • 18.

    Bewoners met een eigen auto registreren de auto bij het supportteam. Parkeren mag alleen op de parkeervakken bij de hoofdingang. 

  • 19.

    Er kunnen op De Roskam fietsen worden geleend (indien beschikbaar). Er zijn aanvullende regels voor het lenen van een fiets van toepassing, waarvoor getekend moet worden bij ontvangst van de sleutel.

  • 20.

    Het is verboden om tussen 23:00 uur en 7:00 uur de achteringang van de Roskam (ter hoogte van de Oude Roskam) te gebruiken.

  • 21.

    Er wordt door het supportteam een bewonersraad georganiseerd waarin één bewoner per etage die etage vertegenwoordigd. In de bewonersraad wordt onder andere het algemene welzijn en de veiligheid besproken.

  • 22.

    Afval wordt in de groene afvalcontainers gedeponeerd. Papier wordt apart ingezameld in de blauwe papiercontainers.

  • 23.

    Het is verboden om giften te geven aan het supportteam.

  • 24.

    Ideeën of suggesties kunt u doen aan het supportteam.

Artikel 5 Respect naar medewerkers en gemaakte afspraken

  • 1.

    Alle bewoners zijn verplicht om mee te werken aan eventuele inspecties van de opvanglocatie en kamerbezoek door de gemeentelijke autoriteiten.

  • 2.

    Kamercontroles worden, indien mogelijk, vooraf aangekondigd en in aanwezigheid van de bewoner uitgevoerd. In spoedeisende dan wel uitzonderlijke gevallen kan van deze aanwezigheid worden afgeweken. De bewoner wordt achteraf van de inspectie in kennis gesteld. Van een inspectie wordt een schriftelijk verslag opgemaakt.

Artikel 6 Brandveiligheid

Vanuit het oogpunt van brandveiligheid en bij gevaar voor de volksgezondheid, kan een medewerker in samenwerking met beveiliging en/of brandweer de kamer controleren, ook zonder toestemming. Dit kan in het geval het controleren terug te voeren is op de brandveiligheid i.v.m. de plicht van de gemeente om de veiligheid voor eenieder op locatie te borgen. Er moet dus een directe aanleiding/noodzaak zijn voor het controleren in de kamer met het oog op brandveiligheid.

Wanneer het ontruimingsalarm (slow woop) afgaat, moet het gebouw direct verlaten worden. Iedereen moet buiten wachten op de in, het ontruimingsplan aangewezen, verzamelplaats. Het ontruimingsplan is op verschillende punten in de opvanglocatie aangeplakt. In het geval van brand dienen altijd de instructies van de medewerkers van De Roskam opgevolgd te worden.

Alle bewoners zijn verplicht zich te houden aan de geldende reglementen ten behoeve van brandveiligheid:

  • 1.

    Het is verboden om eigen gordijnen of wandkleden op te hangen.

  • 2.

    Roken is verboden (zowel tabak als e-sigaretten) in de gebouwen. Ook niet in de eigen kamer of op de balkons. Roken buiten het gebouw is alleen toegestaan op de daartoe aangewezen plaatsen.

  • 3.

    Het is verboden om open vuur aan te steken. Denk aan kaarsen, wierook, olielampen, etc.

  • 4.

    Het is verboden ergens anders te koken dan op de vaste kooktoestellen in de keukens. Tijdens het koken moet altijd opgelet worden en moet men in de buurt van het kooktoestel blijven. Het hebben van een kooktoestel (ook waterkokers, tosti-ijzers, etc.) in de kamers is verboden.

  • 5.

    Het is verboden om elektrische apparatuur gebruiken zonder een CE-markering. Voor het gebruik van elektrische apparatuur anders dan een oplader van mobiele telefoons of laptop of verlichting is goedkeuring nodig van de locatiemanager.

  • 6.

    Het verboden om een rookmelder of noodverlichting af te plakken, te verwijderen of op een andere manier onklaar te maken.

  • 7.

    Het is verboden (meerdere) stekkerdozen te gebruiken.

  • 8.

    Het is verboden een koelkast af te dekken.

  • 9.

    Het is verboden het ontruimingsalarm (slow woop) te activeren als er geen brand is.

  • 10.

    Als er brand ontstaat, moet men ongehinderd kunnen vluchten. Daarom moeten de vluchtwegen altijd vrij zijn. Kinderwagens of fietsen mogen niet in de weg staan.

  • 11.

    Zelfsluitende, brandwerende deuren mogen nooit openstaan. Het is verboden een deurdranger te verwijderen of onklaar te maken.

  • 12.

    Het is verboden benzine of andere licht ontvlambare stoffen in uw kamer te bewaren.

Artike7 Bezoekers en Post

  • 1.

    Bezoekers die niet op de opvanglocatie wonen, moeten zich melden bij de receptie bij aankomst en afmelden als zij vertrekken. Bij binnenkomst dient een geldig identiteitsbewijs te worden getoond. Bezoek is welkom tussen 07:00 en 23:00 uur.

  • 2.

    Bezoek dient 24 uur voor aanvang van het bezoek aangemeld te worden bij het supportteam onder vermelding van naam, aantal en verwachtte duur.

  • 3.

    Bezoek mag ontvangen worden in de gemeenschappelijke ruimtes. Bezoek op de kamer is mogelijk in uitzonderlijke gevallen met toestemming van de locatiemanager en met instemming van de kamergenoot.

  • 4.

    Het is bezoekers niet toegestaan huisdieren mee te nemen tijdens het bezoek.

  • 5.

    Overnachting op locatie door bezoek is alleen incidenteel mogelijk, bij bijzondere omstandigheden en niet langer dan twee nachten, met instemming van de kamergenoot en met schriftelijke toestemming van de locatiemanager.

  • 6.

    Post en pakketjes dienen bij een centraal punt van de locatie te worden bezorgd. De bewoner dient zijn post en/of pakketjes aldaar op te halen.

  • 7.

    Huisregels gelden ook voor bezoekers, waarbij de bewoner verantwoordelijk en aansprakelijk is voor het gedrag van de bezoekers.

  • 8.

    Journalisten, pers en media mogen uitsluitend na toestemming van de locatiemanager de opvanglocatie betreden.

Artikel 8 Kinderen

  • 1.

    Minderjarige kinderen mogen niet alleen op de opvanglocatie verblijven. De ouders of verzorgers zijn verantwoordelijk het toezicht op hun kind(eren) te houden of dit met andere bewoners onderling te organiseren. Bij afwezigheid van de ouders of verzorgers dient het Supportteam te weten wie er op het kind past, zodat bij noodgevallen duidelijk is wie er op dat moment verantwoordelijk is voor het kind.

  • 2.

    Het is niet toegestaan om personen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt tussen 23:00 uur en 7:00 uur zonder ouder/verzorger alleen te laten op de opvanglocatie, tenzij het gaat om personen die de leeftijd van 18 nog niet hebben bereikt en met toestemming van de locatiemanager zonder ouders of verzorgers hun verblijf hebben op de opvanglocatie.

  • 3.

    Ouders of verzorgers zijn verantwoordelijk voor de veiligheid en het handelen van minderjarige kinderen. Schade veroorzaakt door minderjarige kinderen wordt op de ouders/voogd verhaald.

  • 4.

    Ouders of verzorgers zijn er verantwoordelijk voor dat hun kinderen tussen de 5 en 18 jaar naar school gaan. Als kinderen niet naar school gaan, maakt de gemeente daarvan melding.

  • 5.

    Voor minderjarige kinderen kunnen aanvullende gedragsregels worden opgesteld. Deze gedragsregels worden als ‘Gedragsregels kinderen’ als aanvullende gedragsregels kenbaar gemaakt aan de kinderen en hun ouders.

Artikel 9 Afwezigheid

  • 1.

    De locatiemanager kan besluiten om bewoners te vragen zich binnen 24 uur fysiek op de locatie te melden zodat inzage mogelijk is in de daadwerkelijke aanwezigheid van bewoners op de locatie. Deze meldplicht zal incidenteel plaats vinden. Wanneer bewoners zich niet binnen 24 uur (kunnen) melden, zullen zij hun afwezigheid moeten verklaren bij de locatiemanager.

  • 2.

    Wanneer de opvanglocatie meer dan 24 uur wordt verlaten, dient dit aan het supportteam gemeld te worden. De sleutel dient ingeleverd te worden bij de beveiliging.

  • 3.

    Voor een periode van 14 dagen blijft er een plek binnen de opvanglocatie gereserveerd. Persoonlijke bezittingen worden ook ten minste 14 dagen bewaard. Bij vertrek langer dan 14 dagen kan besloten worden om de opvangplek aan iemand anders geven, bijvoorbeeld als de bezettingsgraad hoog is.

  • 4.

    Indien de betreffende opvangplek niet meer beschikbaar is, kan de gemeente de betrokkene bij terugkeer een plek toewijzen in een andere opvanglocatie en/of andere gemeente.

  • 5.

    Ongeacht de duur van het verblijf, dient elk vertrek naar het buitenland vooraf gemeld te worden bij de locatiemanagers. Indien een vertrek niet vooraf wordt gemeld, bestaat de mogelijkheid om verstrekkingen als bedoeld in artikel 6 van de RooO, in te trekken.

  • 6.

    Vertrek van meer dan 28 dagen per kalenderjaar wordt gezien als een permanent vertrek. De verstrekkingen als bedoeld in artikel 6 van de RooO worden ingetrokken.

Artikel 10 Permanent vertrek

Bij permanent vertrek dienen de volgende zaken geregeld te worden:

  • a.

    De sleutels en eventuele andere zaken dienen ingeleverd te worden.

  • b.

    Het verwijderen van eigen meegebrachte meubels en spullen.  

  • c.

    De kamer dient schoon achtergelaten te worden.

  • d.

    Uitschrijven uit de BRP of overschrijven naar het nieuwe verblijfsadres.

  • e.

    Bij permanent vertrek uit Nederland dient u uw asielaanvraag in te trekken.

  • f.

    Het is verboden om gemeentelijke eigendommen mee te nemen.

Artikel 11 Klachten

Bewoners hebben de mogelijkheid om een klacht over de bejegening van medewerkers in te dienen. De Verordening interne afhandeling klachten (dan wel haar opvolger) is hierop van toepassing.

Ondertekening

Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders d.d. 17 december 2024.

Velp, 17 december 2024

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

burgemeester.

secretaris.