Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740777
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740777/1
REGELING GEGEVENSVERSTREKKING BASISREGISTRATIE PERSONEN 2025, GEMEENTE BRUMMEN
Geldend van 20-06-2025 t/m heden
Intitulé
REGELING GEGEVENSVERSTREKKING BASISREGISTRATIE PERSONEN 2025, GEMEENTE BRUMMENKenmerk Z113760/ D458529
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brummen,
Overwegende dat:
Het college van burgemeester en wethouders op grond van de Verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Brummen 2014 een nadere regeling kan vaststellen over het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen (BRP);
gelet op:
- •
De artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP);
- •
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG, Verordening EU 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot betrekking van Richtlijn 95/46/EG) en de Uitvoeringswet AVG;
- •
Wet Politiegegevens;
- •
De Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Brummen 2014. gegevensbescherming.
Hebben besloten:
- 1.
De Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen 2025 gemeente Brummen vast te stellen.
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
- 1.
Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van Gemeente Brummen worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;
- 2.
De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;
- 3.
De taken van de gemeente waarvoor gegevens worden verstrekt, zijn vermeld in bijlage 1;
- 4.
Voor de binnengemeentelijke verdeling van gegevens wordt aangesloten bij de autorisatiematrix van het Ministerie van BZK. Welke gegevens per taak worden verstrekt (de gegevensset) en de wijze van verstrekken zijn uitgewerkt in de matrix in bijlage 3.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
- 1.
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van Gemeente Brummen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van Gemeente Brummen was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
- 2.
Over een ingezetene van Gemeente Brummen kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.
- 3.
De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
- 4.
De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
- 1.
Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.
- 2.
Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.
Artikel 4: Inwerkingtreding en citeertitel
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking. De vorige regeling genaamd nadere regelingen verstrekkingen uit de basisregistratie personen van 29-7-2014 met kenmerk BWZ14.0281 wordt hiermee ingetrokken.
2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2025 gemeente Brummen.
Ondertekening
Dit besluit is genomen tijdens de vergadering van het College van Burgemeester en Wethouders van 27 mei 2025.
Het college B&W van de gemeente Brummen,
Burgemeester G.J.M. van Rumund
Bijlage 1
Opgave van wettelijke taken die organisatieonderdelen uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.
Deze bijlage behoort bij artikel 1 van het regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Brummen 2025 en bevat een opgave van de taken en de wettelijke grondslag om die taken uit te voeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt. Gegevensverstrekking kan plaatsvinden door middel van systematische verstrekking, ad hoc, spontaan en/of selectie.
De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) heeft een matrix voor gegevensverstrekking gemaakt. In deze matrix worden per taak plus doelgroep de benodigde gegevens geautoriseerd.
De inrichting van de binnengemeentelijk informatieverstrekking sluit bij deze matrix aan.
Het taken van de gemeente Brummen belast met het uitvoeren van de wettelijke taak |
Wettelijke grondslag |
Burgerlijke stand |
Burgerlijk wetboek |
Bijhouden BRP |
Wet BRP |
Gemeentelijke uitvaart |
Wet op de lijkbezorging |
Naturalisatie en optie |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Verklaring omtrent gedrag |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Reisdocumenten |
Paspoortwet |
Rijbewijzen |
Reglement rijbewijzen |
Legaliseren handtekening en andere documenten |
Wet justitiële Documentatie |
Verkiezingen - volmacht verlening - benoeming leden stembureaus, instructie, indeling en uitbetaling vergoeding |
Kieswet, kiesbesluit |
Briefadres en adresonderzoek |
Wet BRP |
Rampenbestrijding of crisisbeheersing |
Besluit veiligheidsregio’s |
Verstrekken van inlichtingen en doorverwijzen naar andere afdelingen |
Diverse gemeentelijke en wettelijke taken |
Verloren en gevonden voorwerpen |
Burgerlijk Wetboek en Regeling gevonden voorwerpen |
Begraafplaatsadministratie en grafrechten |
Wet op de lijkbezorging |
Gemeentelijke belastingen |
Gemeentewet |
Waardering onroerende zaken |
Wet waardering onroerende zaken |
Erfpacht |
Gemeentelijke verordening Gemeentewet |
Aanvragen voor subsidies behandelen, verstrekken van subsidies |
Awb |
Vergunningen - aanwezigheidsvergunningen - Alcoholvergunningen - Huisverstigingsvergunningen - Opkoopbescherming - Omgevingsvergunningen, - meldingen en ontheffingen - Vergunningen, vrijstellingen, ontheffingen en mededelingen op grond van de gemeentelijke verordening - Vrijstelling en ontheffing winkeltijden |
Wet op de kansspelen Alcoholwet Huisvestigingswet Omgevingswet Gemeentewet Winkeltijdenwet |
Handhaving, toezicht en opsporing |
Algemene Wet Bestuursrecht Wetboek van strafvordering Wet Politiegegevens |
Leerplicht |
Leerplichtwet |
Integriteitsbeoordelingen (Bibob) |
Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur |
Bezwaar, klachten en verzoeken |
Wet hergebruik van informatievoorziening Wet open overheid AVG Awb |
Controle ter voorkoming en nemen maatregelen bij misbruik, plegen strafbare feiten en fraude |
Omgevingswet, participatiewet, WWB, WMO, Wajong en Wet BRP |
Controle geldigheid gehandicapten parkeerkaarten |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer Regeling gehandicaptenparkeerkaart |
Verzoek om archiefstukken |
Archiefwet |
Jeugdzorg |
Jeugdwet |
Waardering onroerende zaken |
Wet waardering onroerende zaken |
Crisismaatregel en inbewaringstelling |
Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten |
Maatschappelijke ondersteuning |
Wet maatschappelijke ondersteuning |
Pensioen en uitkering politieke ambtsdragers |
Algemene pensioen- en uitkeringswet politieke ambtsdragers |
Werkfit Brummen ondersteunt inwoners met re-integratie en begeleiding op weg naar (gedeeltelijk) betaald werk. |
Participatiewet Wet sociale werkvoorziening |
Werk en inkomen |
Participatiewet |
Sociale werkvoorziening |
Wet sociale werkvoorziening |
Opvang Oekraïners |
Regeling opvang Oekraïne |
Bijlage 2
Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derden, op grond van artikel 3 Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Brummen 2025.
Verstrekking blijft achterwege als de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om verstrekkingsbeperking.
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Categorie derde BRP |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme. |
Bibliotheken voor inwoners van de gemeente in het kader van project Boekstart |
Terugvinden van nabestaande i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet-gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven |
Fondsenwervende organisaties met erkenning van het CBF |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het genoemd terrein |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het genoemd terrein |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het genoemd terrein |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het genoemd terrein |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het genoemd terrein |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen zie werkzaamheden verrichten op het genoemd terrein |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het genoemd terrein |
Sociaal – Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het genoemd terrein |
Geestelijke en maatschappelijke zorg |
Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Ouderenondersteuning |
Ouderenorganisaties |
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van sportgezondheid |
Sportverenigingen en organisaties |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Maatschappelijke of filantropische doelen |
Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziekenhuizen |
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet. |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land buiten de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van en Nederlands publiek belang |
Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid |
Daarboven worden NAW-gegevens verstrekt zonder dat er een wettelijke taak bij hoort in de volgende situaties
Kabinet van de Burgermeester: controle BAW-gegevens van veteranen ten behoeve van uitnodigingen voor bijzondere gelegenheden |
Op verzoek van college NAW-gegevens voor de volgende projecten: - gast van de raad: kennismaking met werkzaamheden van de gemeente en gemeenteraad - uitnodigingen ten behoeve van inwonersparticipatie - huwelijks- en leeftijdsjubilea - versturen brieven met leeftijdsgebonden informatie |
Bijlage 3
De matrix gegevensverstrekking is ingericht door de rijksdienst van Identiteitsgegevens (RvIG). Binnengemeentelijk wordt deze matrix gevolgd voor het verdelen van data over de taakvelden. De vindplaats van de meest recente versie van deze GABA matrix is de website van RvIG (www.rvig.nl) . Type dan in de zoekbalk “GABA-matrix” om de meest recente versie te vinden. Bij deze regeling hoort de meeste recente versie van GABA matrix.xlsx dd. 07-2024.
Algemene toelichting
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wbrp) vervangen. Op grond van de Wet BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden. De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen.
Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang is het noodzakelijk dat het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt.
De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling van de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van gemeente Brummen.
Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor gemeente Brummen en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet gemeente Brummen aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.
De gemeenteraad heeft besloten de nadere regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van gemeente Brummen over te laten aan het college van burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze verordening, zijn integraal overgenomen uit artikel 1 van de Wet BRP. Dit betreft de begrippen: basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie Personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door de gemeente beheerde voorzieningen.
Ingeschrevene en ingezetene
Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kan ook een persoon betreffen die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. Een ingezetene is de ingeschrevene die in de gemeente Brummen woont.
Derde
Een derde is elke natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente.
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in gemeente Brummen woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor gemeente Brummen op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Zolang de Wet BRP door gemeente Brummen wordt uitgevoerd met behulp van systemen die gebruikt werden tijdens de Wet GBA, is er geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK, met betrekking tot de eigen inwoners. Gemeente Brummen heeft in dat geval zelf beschikking over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in gemeente Brummen woonachtig zijn, dient gemeente Brummen het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Ook voor de verstrekking van gegevens van inwoners van de gemeente Brummen aan de gemeentelijke gegevensmakelaar wordt aangesloten bij dit autorisatiebesluit. Organen van gemeente Brummen mogen alleen gebruik maken van de gegevensmakelaar zoals voor taken vermeld in de matrix van het autorisatiebesluit.
Artikel 2. Verstrekkingen aan derden en artikel 3. Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
Voor de leesbaarheid is de tekst uit artikel 2 van de verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Brummen 2014 overgenomen en aangevuld. Hiermee is inzichtelijk wat de samenhang is met de andere artikelen voor de uitvoeringstaken die samenhangen met deze regeling.
De wetgever heeft de verstrekking van toegang tot gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al deels voorzien in de Wet BRP. Desondanks kan er sprake zijn van een lokale situatie die het gemeenschappelijk belang dient, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In gevallen waarbij sprake is van gemeentelijke werkzaamheden die gelijktijdig het gemeentebelang en het maatschappelijk belang dienen, is de gemeenteraad bevoegd autorisaties aan nader te bepalen categorieën van derden te verlenen, voor het raadplegen van gegevens van inwoners van gemeente Brummen.
De verantwoordelijkheid voor de bepaling hiervan is door de gemeenteraad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van artikel 156 Gemeentewet.
Voor de aanwijzing van de werkzaamheden dienen burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt te nemen. Het moet hierbij gaan om werkzaamheden:
• die samenhangen met een overheidstaak;
• gericht zijn op het in stand houden van voorzieningen voor burgers waarbij sprake is van overheidsverantwoordelijkheid;
• waarbij, gelet op overheidsverantwoordelijkheid, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de Basisregistratie Personen gerechtvaardigd is.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de toegestane verstrekking van gegevens aan derden die werkzaamheden met een gemeentelijk en maatschappelijk belang uitvoeren mogen gegevens ook verstrekt worden aan derden, die voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verkregen van de persoon waar gegevens over worden opgevraagd.
Beperkte gegevensverstrekking
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking van gegevens uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Dit betreft de volgende gegevens: de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of geregistreerd partner, het al dan niet gebruiken van de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner of de eerdere echtgenoot/geregistreerd partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
Het regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Gemeente Brummen 2025, die uit dit regeling kan worden geciteerd, treedt in werking op de dag na haar bekendmaking.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl