GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING BUREAU OPENBARE VERLICHTING LEK-MERWEDE

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 27-06-2025

Intitulé

GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING BUREAU OPENBARE VERLICHTING LEK-MERWEDE

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Molenlanden, Papendrecht en Vijfheerenlanden, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn;

Overwegende dat:

Zij deelnemer zijn in de sinds 1 januari 2012 functionerende Gemeenschappelijke regeling Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede (GR BOVL);

De Wet gemeenschappelijke regelingen op 1 juli 2022 is gewijzigd;

Een aantal wijzigingen direct per 1 juli 2022 in werking zijn getreden en de overige wijzigingen uiterlijk 1 juli 2024 moeten zijn geïmplementeerd;

De GR BOVL aangepast moet worden op de gewijzigde wetgeving;

De GR BOVL overigens ook actualisatie behoeft;

Alle wijzigingen verwerkt zijn in de onderhavige nieuwe regeling;

De gemeenteraden van de deelnemende gemeenten toestemming hebben verleend voor het wijzigen van de GR BOVL en het vaststellen van onderhavige nieuwe regeling;

Zij gelet op artikel 1 eerste en derde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen;

BESLUITEN:

  • I.

    De GR BOVL, laatstelijk gewijzigd per 1 mei 2020, in te trekken;

  • II.

    De nieuwe GR BOVL vast te stellen, zodat de tekst komt te luiden als volgt:

Gemeenschappelijke Regeling Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede

HOOFDSTUK 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Definities

  • 1.

    In deze Gemeenschappelijke regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

    • a.

      wet: de Wet gemeenschappelijke regelingen;

    • b.

      regeling: deze Gemeenschappelijke Regeling;

    • c.

      gemeenten: de gemeenten waarvan de colleges deelnemen aan de regeling, zijnde per 1 mei 2020 de gemeenten Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Molenlanden, Papendrecht en Vijfheerenlanden;

    • d.

      Raden: de raden van de gemeenten;

    • e.

      Colleges: de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten;

    • f.

      Gedeputeerde Staten: het College van Gedeputeerde Staten van de provincie waarin de plaats van vestiging van het Openbaar lichaam is gelegen;

    • g.

      Bestuur: het Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de voorzitter van het Openbaar lichaam;

    • h.

      Algemeen manager: de Algemeen manager als bedoeld in artikel 20 van de regeling;

    • i.

      Raamovereenkomst ‘Basistaken’: de raamovereenkomst voorbereid door Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede en ondertekend door de gemeenten ter (gedeeltelijke) uitvoering van de taken als bedoeld in artikel 3, tweede lid van deze regeling;

    • j.

      Raamovereenkomst ‘Projectenbestek’: de raamovereenkomst voorbereid door Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede en ondertekend door een of meerdere gemeenten ter (gedeeltelijke) uitvoering van de taken als bedoeld in artikel 3, vijfde lid onder d van deze regeling.

  • 2.

    Daar waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt, onverminderd het bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regelingen, in die artikelen in plaats van 'de gemeente', 'de raad', 'het college', 'de burgemeester' en ‘de griffier’, onderscheidenlijk gelezen: 'het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede', 'het Algemeen Bestuur', 'het Dagelijks Bestuur', 'de voorzitter' en ‘de secretaris’.

HOOFDSTUK 2 Het openbaar lichaam

Artikel 2 Het openbaar lichaam Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede

  • 1.

    Er is een openbaar lichaam, genaamd 'Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede'.

  • 2.

    Het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede is een rechtspersoon en is gevestigd te Hardinxveld-Giessendam.

  • 3.

    De regeling geldt voor het grondgebied van de gemeenten.

HOOFDSTUK 3 Belangen en bevoegdheden

Artikel 3 Doelstelling en taken

  • 1.

    Het Bestuur van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede behartigt de gemeenschappelijke en afzonderlijke belangen van de gemeenten op het gebied van het beheren, in stand houden en voorbereiden en aanleggen van de openbare verlichting van de gemeenten. Het draagt zorg voor een zo doelmatig mogelijke uitvoering van taken en uitoefening van bevoegdheden op het voornoemde terrein.

  • 2.

    In het kader van haar doelstelling, als genoemd in het eerste lid, heeft het Bestuur van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede als autonome basistaken:

    • a.

      het administratief beheren van de bestanden van de openbare verlichting;

    • b.

      het verzorgen van het technisch onderhoud van de openbare verlichting en het daarmee samenhangend operationeel beheer;

    • c.

      het coördineren en het voeren van directie over de onderhoudswerkzaamheden van de openbare verlichting, uitgevoerd door derden;

    • d.

      het direct, of indirect via de gemeenten fungeren als meldpunt voor storingen aan de Openbare Verlichting, het registreren van schades en het begeleiden van de schadeafwikkeling dan wel het beheer daarvan, indien uitbesteed;

    • e.

      het voorbereiden van gezamenlijk beleid van de gemeenten op het gebied van beheer en onderhoud van de openbare verlichting en

    • f.

      het bieden van deskundige ondersteuning aan gemeenten op het gebied van beheer en onderhoud van de openbare verlichting.

  • 3.

    Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede draagt zorg voor de voorbereiding van het aanbesteden – in overeenstemming met de geldende aanbestedingsregels – van de raamovereenkomst ‘Basistaken’ ter uitvoering van het in lid 2, onder b bepaalde en het verzorgen van het contractbeheer daarvan.

  • 4.

    De uitvoering van de basistaken, bedoeld in het tweede lid, geschiedt tegen kostprijs, op basis van een dienstverleningsovereenkomst tussen het Bestuur van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede en de gemeenten. In deze overeenkomst wordt nader omschreven welke prestaties het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede zal leveren en onder welke voorwaarden tot dienstverlening wordt overgegaan. Mocht de inhoud van een (lopende) dienstverleningsovereenkomst afwijken van het bepaalde in deze regeling dan prevaleert de regeling.

  • 5.

    Bij afzonderlijk besluit kan een gemeente, ten behoeve van de in het eerste lid opgenomen doelstelling, tevens één of meerdere van de volgende taken (plustaken) opdragen aan het Bestuur van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede:

    • a.

      Preventief onderhoud;

    • b.

      Lichtberekeningen;

    • c.

      Beleids- , beheer- en uitvoeringsplannen;

    • d.

      Vervangings-, uitbreidings- en reconstructieprojecten, mits de gemeente partij is bij de raamovereenkomst ‘Projectenbestek’.

  • 6.

    De uitvoering van de plustaken, bedoeld in het vijfde lid, geschiedt op basis van een opdracht van de gemeente aan Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede. In de opdrachtbevestiging wordt omschreven welke prestaties het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede zal leveren en onder welke voorwaarden tot dienstverlening wordt over gegaan. Mocht de inhoud van een (lopende) opdrachtbevestiging afwijken van het bepaalde in deze regeling dan prevaleert de regeling.

  • 7.

    Aan het Bestuur van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede is het, ieder voor zover bevoegd, toegestaan te besluiten tot het oprichten van en deelnemen in privaatrechtelijke rechtspersonen, zoals stichtingen, vennootschappen en verenigingen, indien dat bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van de in de leden 1 tot en met 6 bedoelde taken en diensten.

Artikel 4 Overdracht bevoegdheden

  • 1.

    De Colleges dragen ter uitvoering van de in artikel 3, eerste en tweede lid genoemde belangen en taken en de daarmee samenhangende wetten, regelingen en praktijkrichtlijnen, hun daarmee verband houdende bevoegdheden die zij als wegbeheerder hebben op grond van de Wegenwet, en hun daarmee verband houdende bevoegdheden krachtens artikel 160 lid 1 onder a, b, e en f Gemeentewet, - mede ter voorkoming van aansprakelijkheid op grond van het Burgerlijk Wetboek - over aan het Bestuur van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede.

  • 2.

    Na besluitvorming ten aanzien van de in artikel 3, vijfde lid genoemde belangen en taken dragen de Colleges de in het eerste lid genoemde bevoegdheden eveneens over aan het Bestuur van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede.

HOOFDSTUK 4 Bestuursorganen

Artikel 5 Bestuursorganen

Het Bestuur van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede bestaat uit:

  • a.

    het Algemeen Bestuur;

  • b.

    het Dagelijks Bestuur;

  • c.

    de Voorzitter.

HOOFDSTUK 5 Het Algemeen Bestuur

Artikel 6 Samenstelling

  • 1.

    Het Algemeen Bestuur bestaat uit evenveel leden als het aantal gemeenten dat aan de regeling deelneemt. Ieder lid heeft een plaatsvervanger.

  • 2.

    De leden van het Algemeen Bestuur worden zo spoedig mogelijk door de Colleges uit hun midden benoemd.

  • 3.

    Indien de leden van het Algemeen Bestuur ophouden lid van het College te zijn, houden zij van rechtswege tevens op lid van het Algemeen Bestuur te zijn. Het College van de desbetreffende gemeente geeft daarvan binnen één week kennis aan de voorzitter van het Algemeen Bestuur en voorziet zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes weken, in de vacature.

  • 4.

    Van elke aanwijzing tot lid van het Algemeen Bestuur geeft het College van de betreffende gemeente binnen één week kennis aan de voorzitter van het Algemeen Bestuur.

  • 5.

    Een lid van het Algemeen Bestuur dat het vertrouwen van het College dat hem als lid heeft aangewezen, niet meer bezit, kan door dat College als zodanig worden ontslagen.

  • 6.

    Het bepaalde in het tweede tot en met het vijfde lid is mede van toepassing op de plaatsvervangende leden, als bedoeld in het eerste lid van dit artikel.

Artikel 7 Werkwijze

  • 1.

    Het Algemeen Bestuur vergadert in beginsel twee maal per jaar. Voorts vergadert het Algemeen Bestuur zo dikwijls als de voorzitter of het Dagelijks Bestuur dit nodig oordeelt of tenminste drie leden zulks schriftelijk, onder opgave van de te behandelen onderwerpen, verzoeken.

  • 2.

    Artikel 19 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing, met dien verstande, dat de openbare kennisgeving door Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede geschiedt.

  • 3.

    De vergadering van het Algemeen Bestuur wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is.

  • 4.

    De artikelen 16, 17, 20, 22, 26 en 28 tot en met 33 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing, met inachtneming van het bepaalde in het vijfde en zesde lid van dit artikel.

  • 5.

    Elk lid van het Algemeen Bestuur heeft in de vergadering één stem.

  • 6.

    De besluiten van het Algemeen Bestuur worden genomen bij volstrekte meerderheid van stemmen.

Artikel 8 Openbaarheid vergaderingen

  • 1.

    a. Het Algemeen Bestuur vergadert in het openbaar. De deuren worden gesloten wanneer tenminste drie van de aanwezige leden daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt.

    • b.

      Artikel 23 van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen is van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    In een besloten vergadering wordt niet beraadslaagd noch een besluit genomen over:

    • a.

      het vaststellen of wijzigen van de begroting;

    • b.

      het vaststellen van de rekening.

Artikel 9 Bevoegdheden

  • 1.

    Aan het Algemeen Bestuur behoren alle bevoegdheden met betrekking tot de verwezenlijking van het belang en de doelstelling van Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede als bedoeld in artikel 3 van deze regeling, die niet bij of krachtens deze regeling zijn opgedragen aan het Dagelijks Bestuur of de voorzitter.

  • 2.

    Het Algemeen Bestuur is bevoegd tot het in dienst nemen, schorsen en ontslaan van werknemers.

  • 3.

    Het Algemeen Bestuur kan besluiten een lid van het Dagelijks Bestuur ontslag te verlenen, indien dit lid het vertrouwen van het Algemeen Bestuur niet meer bezit.

  • 4.

    Het Algemeen Bestuur kan zijn bevoegdheden, voor zover de aard ervan zich hier niet tegen verzet, overdragen aan het Dagelijks Bestuur met in achtneming van het bepaalde in artikel 33a van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

  • 5.

    Het Algemeen Bestuur is bevoegd tot het vaststellen van de begroting of van de jaarrekening, bedoeld in artikel 34 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

  • 6.

    Het Algemeen Bestuur is bevoegd tot het heffen van rechten, bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

  • 7.

    Het Algemeen Bestuur is bevoegd tot het vaststellen van verordeningen door strafbepaling of bestuursdwang handhaven als bedoeld in artikel 33a lid 2 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

  • 8.

    Over besluiten van het Algemeen Bestuur wordt aan de raden geen zienswijze gevraagd anders dan die genoemd in artikel 24, lid 3 en artikel 26 , lid 4 van deze regeling.

Artikel 10 Inlichtingen en verantwoording algemeen

  • 1.

    Het Algemeen en het Dagelijks Bestuur geven aan de Colleges en de Raden ongevraagd alle informatie die voor een juiste beoordeling van het door het bestuur gevoerde en te voeren beleid nodig is.

  • 2.

    Het Algemeen en het Dagelijks Bestuur verstrekken aan de Colleges en de Raden alle inlichtingen die door een of meer leden van die Colleges of de Raden worden verlangd.

  • 3.

    Het Algemeen en het Dagelijks Bestuur verstrekken aan de Colleges en de Raden uit eigen beweging, tweemaal per jaar, schriftelijk de volgende documenten:

    • a.

      Periodieke voortgangsrapportages;

    • b.

      Agenda en besluitenlijst van vergaderingen van het Dagelijks Bestuur;

    • c.

      Agenda en besluitenlijst van vergaderingen van het Algemeen Bestuur.

  • 4.

    Over al hetgeen het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede betreft dient het Dagelijks Bestuur Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het provinciebestuur desgevraagd van bericht en raad te voorzien.

Artikel 11 Inlichtingen en verantwoording eigen gemeente

  • 1.

    Een lid van het Algemeen Bestuur verschaft de raad en het college van de eigen gemeente met inachtneming van artikel 16 van de Wet gemeenschappelijke regelingen alle inlichtingen, die door die raad of het college of door één of meer leden van die raad of het college worden verlangd en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van die raad of college aangegeven wijze.

  • 2.

    Een lid van het Algemeen Bestuur is de raad en het college van de eigen gemeente met inachtneming van artikel 16 van de Wet gemeenschappelijke regelingen verantwoording verschuldigd voor het door hem in dat bestuur gevoerde beleid en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van die raad of het college aangegeven wijze.

HOOFDSTUK 6 Het Dagelijks Bestuur

Artikel 12 Samenstelling

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur bestaat uit een voorzitter en twee andere leden die door en uit het Algemeen Bestuur worden gekozen.

  • 2.

    De voorzitter van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede is zowel voorzitter van het Algemeen Bestuur als het Dagelijks Bestuur.

  • 3.

    De leden van het Dagelijks Bestuur worden aangewezen in de eerste vergadering van het Algemeen Bestuur na gemeenteraadsverkiezingen en nadat alle colleges van de gemeenten zijn geïnstalleerd. De zittingsperiode van de leden van het Dagelijks Bestuur is gelijk aan de zittingsperiode van de Colleges. Deze leden kunnen opnieuw worden aangewezen.

  • 4.

    Degene die ophoudt lid van het Algemeen Bestuur te zijn, houdt tevens op lid van het Dagelijks Bestuur te zijn.

  • 5.

    Indien tussentijds een plaats in het Dagelijks Bestuur beschikbaar komt, wordt door het Algemeen Bestuur zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes weken, een nieuw lid aangewezen.

  • 6.

    Onverminderd het bepaalde in het vierde en vijfde lid blijft degene die geen lid meer is van het Dagelijks Bestuur, zijn functie waarnemen totdat zijn opvolger die heeft aanvaard.

  • 7.

    De artikelen 49 en 50 van de Gemeentewet zijn op de leden van het Dagelijks Bestuur, de voorzitter inbegrepen, van overeenkomstige toepassing.

Artikel 13 Werkwijze

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter of één der leden dit nodig oordeelt in welk geval de vergadering binnen veertien dagen plaatsvindt.

  • 2.

    De artikelen 56 tot en met 60 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 14 Bevoegdheden

  • 1.

    Tot de bevoegdheden van het Dagelijks Bestuur behoren in elk geval:

    • a.

      het gevraagd en ongevraagd verstrekken van inlichtingen aan het Algemeen Bestuur;

    • b.

      besluiten om namens het openbaar lichaam of het Algemeen Bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten;

    • c.

      het beheren van en het houden van toezicht op al wat het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede aangaat;

    • d.

      het voorbereiden van al hetgeen in de vergadering van het Algemeen Bestuur ter overweging en beslissing moet worden gebracht, en;

    • e.

      het uitvoeren van besluiten van het Algemeen Bestuur.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur kan zijn bevoegdheden, voor zover de aard ervan zich hier niet tegen verzet, mandateren aan de Algemeen Manager.

  • 3.

    Over besluiten van het Dagelijks Bestuur wordt aan de raden geen zienswijze gevraagd.

Artikel 15 Inlichtingen en verantwoording

  • 1.

    De leden van het Dagelijks Bestuur zijn, tezamen en ieder afzonderlijk, aan het Algemeen Bestuur verantwoording verschuldigd voor het door hen gevoerde bestuur.

  • 2.

    Zij geven ongevraagd aan het Algemeen Bestuur alle informatie die voor een juiste beoordeling van het door het Dagelijks Bestuur te voeren en gevoerde bestuur nodig is.

  • 3.

    Zij geven tezamen dan wel afzonderlijk aan het Algemeen Bestuur, wanneer dit bestuur of een of meer leden daarvan hierom verzoekt, alle gevraagde inlichtingen.

  • 4.

    Het bepaalde in het eerste tot en met het derde lid is van overeenkomstige toepassing op de voorzitter voor het door hem gevoerde bestuur.

HOOFDSTUK 7 De voorzitter

Artikel 16 Aanwijzing

Het Algemeen Bestuur wijst uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 17 Bevoegdheden

  • 1.

    Aan de voorzitter is de leiding van de vergaderingen van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur opgedragen. Bij verhindering of ontstentenis vervangt de plaatsvervangend voorzitter de voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter en de Algemeen Manager tekenen alle stukken die van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur uitgaan. Het Dagelijks Bestuur kan, onder eigen verantwoordelijkheid, het tekenen van bepaalde stukken, welke van het Dagelijks Bestuur uitgaan, opdragen aan de Algemeen Manager van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede.

  • 3.

    De voorzitter vertegenwoordigt het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede in en buiten rechte. Hij kan deze vertegenwoordiging opdragen aan een door hem aangewezen gemachtigde. Indien de door de voorzitter vertegenwoordigde gemeente partij is in het geding waarbij het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede betrokken is, wordt het openbaar lichaam door een ander, door het Dagelijks Bestuur aan te wijzen lid van het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd.

HOOFDSTUK 8 Overige Bepalingen bestuursorganen

Artikel 18 Adviseurs

Tot de vergaderingen van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur kunnen adviseurs worden toegelaten.

Artikel 19 Commissies

Het Algemeen Bestuur kan met in achtneming van het bepaalde in artikel 24 en 25 van de Wet gemeenschappelijke regelingen commissies van advies en commissies ter behartiging van bepaalde belangen instellen. De secretaris heeft in de commissies een adviserende stem.

HOOFDSTUK 9 De Algemeen manager

Artikel 20 Bevoegdheden

  • 1.

    De Algemeen manager heeft de dagelijkse leiding over het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede.

  • 2.

    De Algemeen manager is secretaris van het Algemeen en Dagelijks Bestuur. Hij woont de vergaderingen van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur bij en heeft daarin een adviserende stem.

  • 3.

    De Algemeen manager kan in zijn werkzaamheden worden bijgestaan door één of meer functionarissen.

HOOFDSTUK 10 De rechtspositieregeling

Artikel 21 CAO

  • 1.

    Op de arbeidsovereenkomsten is de CAO SGO (Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties) van toepassing.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur beslist over de toepassing van overige arbeidsvoorwaarden van de Algemeen Manager en het overig personeel dat in dienst is bij het openbaar lichaam.

HOOFDSTUK 11 Financiële bepalingen

Artikel 22 Financieel beheer

  • 1.

    De geldmiddelen van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede worden zelfstandig beheerd.

  • 2.

    Met betrekking tot het financiële beleid, het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede alsmede de controle met betrekking tot de laatstgenoemde twee onderwerpen, zijn de artikelen 212 en 213 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 23 Het boekjaar

Het boekjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 24 De begroting

  • 1.

    Het Algemeen Bestuur stelt de begroting op een zodanig tijdstip vast dat toezending aan gedeputeerde staten voor 15 september gewaarborgd kan worden.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur zendt de ontwerpbegroting uiterlijk 30 april - of zoveel eerder als nodig is voor behandeling in de raden van de gemeenten (rekening houdend met een zienswijzeperiode van 12 weken) - aan het Algemeen Bestuur en de raden van de gemeenten

  • 3.

    De Raden kunnen omtrent de ontwerpbegroting gedurende 12 weken aan het Dagelijks Bestuur hun zienswijzen over de begroting kenbaar maken.

  • 4.

    Het Dagelijks Bestuur deelt schriftelijk en gemotiveerd aan de raden van de gemeenten mee wat het van de zienswijzen vindt en tot welke conclusie dat heeft geleid.

  • 5.

    Na vaststelling van de begroting zendt het Dagelijks Bestuur de begroting aan de raden van de gemeenten.

  • 6.

    Het bepaalde in het tweede, derde en vierde lid is mede van toepassing op besluiten tot wijziging van de begroting.

  • 7.

    De begroting, alsmede de besluiten tot wijziging daarvan, worden binnen twee weken na de vaststelling door het Algemeen Bestuur, doch in ieder geval vóór 15 september van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, door het Dagelijks Bestuur aan Gedeputeerde Staten gezonden.

Artikel 25 Gemeentelijke bijdragen

  • 1.

    Iedere gemeente verbindt zich ter uitvoering van de in artikel 3 tweede lid genoemde taken jaarlijks een bijdrage te verlenen, zulks met in achtneming van het bepaalde in artikel 3 derde lid. Deze gemeentelijke bijdrage bestaat uit een bedrag dat wordt berekend op basis van het aantal lichtobjecten dat zich op het grondgebied van de gemeente bevindt per 1 december van het jaar dat vooraf gaat aan het begrotingsjaar.

  • 2.

    In de begroting wordt aangegeven welke gemeentelijke bijdrage elke afzonderlijke gemeente verschuldigd is voor het jaar waarop de begroting betrekking heeft.

  • 3.

    De gemeenten betalen op factuurbasis aan het begin van ieder kwartaal een kwart van de in het eerste lid genoemde bijdragen.

Artikel 26 De rekening

  • 1.

    Het Algemeen Bestuur stelt de jaarstukken op een zodanig tijdstip vast dat toezending aan gedeputeerde staten voor 15 juli gewaarborgd kan worden.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur zendt de jaarstukken uiterlijk 30 april – of zoveel eerder als nodig is voor behandeling in de raden van de gemeenten (rekening houdend met een zienswijzeperiode van 8 weken) - aan het Algemeen Bestuur en de raden van de gemeenten.

  • 3.

    Het Dagelijks Bestuur voegt daarbij een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de op grond van artikel 30 aangewezen registeraccountant.

  • 4.

    De raden kunnen omtrent de jaarstukken gedurende acht weken aan het Dagelijks Bestuur hun zienswijzen kenbaar maken met inbegrip van het voorstel tot bestemming van de winst of dekking van een verlies.

  • 5.

    Het Dagelijks Bestuur deelt schriftelijk en gemotiveerd aan de raden van de gemeenten mee wat het van de zienswijzen vindt en tot welke conclusie dat heeft geleid.

  • 6.

    Na vaststelling van de jaarstukken door het Algemeen Bestuur zendt het Dagelijks Bestuur de jaarstukken aan de raden van de gemeenten.

  • 7.

    De jaarstukken worden binnen twee weken na vaststelling door het Algemeen Bestuur, doch in ieder geval voor 15 juli van het jaar volgende op het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft, door het Dagelijks Bestuur aan Gedeputeerde Staten gezonden.

  • 8.

    Het besluit van het Algemeen Bestuur houdende vaststelling van de rekening strekt, voor zover het de daarin opgenomen baten en lasten betreft, het Dagelijks Bestuur tot decharge, behoudens later in rechten gebleken valsheid in bewijsstukken of andere onregelmatigheden.

Artikel 27 Bestemming resultaat

  • 1.

    Winsten en verliezen van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede worden in beginsel jaarlijks verrekend met de algemene reserve van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede.

  • 2.

    Het Algemeen Bestuur is bevoegd terzake een maximum te stellen aan de hoogte van de algemene reserve.

  • 3.

    Bij het vaststellen van de jaarrekening kan het Algemeen Bestuur besluiten tot een andere bestemming van de winst of dekking van een verlies dan is bepaald in het eerste lid.

Artikel 28 Controle

  • 1.

    Het verzorgen van de administratie en het beheer van de vermogenswaarde van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede wordt opgedragen aan een door het Algemeen Bestuur aan te wijzen administratiekantoor welke bekend is met het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.

  • 2.

    Het administratiekantoor kan, in opdracht van het Dagelijks Bestuur, het opstellen van de financiële stukken zoals begroting, jaarrekening en kwartaalrapportages verzorgen.

  • 3.

    Het Algemeen Bestuur benoemd de accountant die belast wordt met de controle van de jaarrekening omtrent getrouwheid en van het rechtmatigheidsverslag van het Dagelijks Bestuur.

Artikel 29 Geldmiddelen

De gemeenten waarborgen de voldoening van rente, aflossing en kosten van door het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede af te sluiten vaste geldleningen alsmede van gelden die zij in rekening-courant of bij wijze van geldlening zal opnemen.

HOOFDSTUK 12 Toetreding, uittreding, wijziging, opheffing

Artikel 30

  • 1.

    Toetreding tot de regeling door een college van een niet aan de regeling deelnemende gemeente kan plaatsvinden door een daartoe strekkend verzoek van het college aan het Algemeen Bestuur.

  • 2.

    Het Algemeen Bestuur doet de Colleges een voorstel voor de toetreding waarin zij aangeeft welke voorwaarden aan de toetreding zijn verbonden.

  • 3.

    Het Algemeen Bestuur stemt niet in met de toetreding dan na een daartoe strekkend besluit van tenminste tweederde van de Colleges.

  • 4.

    Van elk bericht van toetreding door een college van een niet aan de regeling deelnemende gemeente, wordt kennis gegeven aan de Colleges en Gedeputeerde Staten.

Artikel 31

  • 1.

    Elke gemeente kan bij besluit van het college de deelneming aan deze regeling opzeggen. De opzegging wordt, vergezeld van een inhoudelijke motivatie, per aangetekend schrijven ter kennis gebracht van het Algemeen Bestuur;

  • 2.

    Beëindigen van de deelneming aan de regeling kan alleen op 1 januari. De opzegtermijn bedraagt 13 maanden.

  • 3.

    De Algemeen Manager verstrekt de uittredende gemeente een bestand van haar lichtobjecten en de materialisatie daarvan. De daarmee gemoeide kosten zijn voor rekening van de uittreder;

  • 4.

    De regeling wordt door uittreder gevrijwaard van aansprakelijkheid voor de eventuele onvolledigheid en/of onjuistheid van de inhoud van het overgedragen bestand als bedoeld in lid 3;

  • 5.

    Uittreder is een vergoeding verschuldigd aan de regeling ter overbrugging van de tijd waarin de regeling zich kan aanpassen aan de ten gevolge van de uittreding gewijzigde omstandigheden;

  • 6.

    De in lid 5 bedoelde vergoeding wordt berekend op basis van de vaste kosten van de regeling in het laatste kalenderjaar voorafgaande aan het jaar van uittreden;

  • 7.

    Het uittredebedrag wordt als volgt bepaald;

    • a.

      Het aandeel van uittreder per lichtobject is gelijk aan de in lid 6 bedoelde kosten gedeeld door het totaal aantal lichtobjecten in beheer bij de regeling per 31 december voorafgaande aan het jaar van uittreden;

    • b.

      Vervolgens wordt het verschil bepaald tussen het in lid 7 onder a. bepaalde bedrag per lichtobject en de bijdrage per lichtobject voor het basispakket over het kalenderjaar voorafgaande aan het jaar van uittreden;

    • c.

      Daarna wordt het procentuele aandeel in de omzet plustaken bepaald over het kalenderjaar voorafgaande aan het jaar van uittreden van de niet uittredende deelnemers;

    • d.

      Dit percentage wordt vermenigvuldigt met de uitkomst van de berekening in lid 7 onder b.;

    • e.

      De uitkomst van lid 7 onder d. wordt afgetrokken van het bedrag per lichtobject zoals berekend in lid 7 onder a.;

    • f.

      Het overblijvende bedrag wordt vermenigvuldigt met het aantal lichtobjecten van uittreder per 31 december voorafgaande aan het jaar van uittreden;

    • g.

      Van het aldus bepaalde bedrag is uittreder over het jaar van uittreden (het jaar t) 100% verschuldigd. Over het jaar t+1 80%, over het jaar t+2 60%, over het jaar t+3 40% en over het jaar t+4 20%;

  • 8.

    Het uittredebedrag zal ineens na datum van uittreden volledig in rekening worden gebracht;

  • 9.

    De regeling zal het uittredebedrag toevoegen aan een te vormen voorziening ter dekking van de af te bouwen vaste kosten in de jaren zoals genoemd in lid 7 onder g.;

  • 10.

    Uittreder heeft recht op haar aandeel in het vrije eigen vermogen (dus het eigen vermogen verminderd met de bestemmingsreserves) van de regeling per 31 december van het jaar voorafgaande aan het jaar van uittreden. Haar aandeel is gelijk aan bedoeld vermogen gedeeld door het totaal aantal lichtobjecten in beheer van de regeling en vermenigvuldigd met het aantal lichtobjecten daarin van de uittredende gemeente per genoemde datum;

  • 11.

    Het in lid 10 bedoelde bedrag zal op de uittredefactuur worden vermeld;

  • 12.

    Het Algemeen Bestuur zal in haar besluitvorming rekening houden met het effect dat het uittreden heeft op levensvatbaarheid van de achterblijvende organisatie. Indien naar het oordeel van het Algemeen Bestuur het uittreden leidt tot het ontbinden van de regeling kan de uittredende gemeente geen beroep doen op toepassing zondermeer van de onderhavige uittreedregeling. In dat geval zullen de liquidatiekosten worden bepaald alsmede de verdeling daarvan over de gemeenten, zie artikel 32, lid 4 van deze regeling;

  • 13.

    Van elk besluit tot uittreding van een gemeente wordt terstond kennis gegeven aan de Colleges en Gedeputeerde Staten.

Artikel 32 Duur en Opheffing

  • 1.

    De regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.

  • 2.

    Wijziging of opheffing van de regeling vindt plaats indien de Colleges van ten minste tweederde van de gemeenten daartoe besluiten. Een voorstel daartoe kan worden gedaan door het Algemeen Bestuur of door de Colleges van ten minste tweederde van de gemeenten.

  • 3.

    Indien een voorstel als bedoeld in het voorgaande lid uitgaat van de Colleges van de betreffende gemeenten wordt het bij het Algemeen Bestuur ingediend. Het Algemeen Bestuur legt het voorstel ter beslissing voor aan de Colleges van de gemeenten.

  • 4.

    In geval van opheffing van de regeling stelt het Algemeen Bestuur een regeling vast met betrekking tot de gevolgen van de opheffing, daarbij rekening houdend met de datum waarop het aanbestedingscontract inzake van het onderhoud van de openbare verlichting eindigt. Deze regeling voorziet in elk geval in de verplichting van de gemeenten om alle rechten en verplichtingen van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede over de deelnemers te verdelen op een in de regeling te bepalen wijze.

  • 5.

    Zo nodig blijven de bestuursorganen functioneren tot de liquidatie voltooid is.

  • 6.

    Van elk besluit tot opheffing of wijziging van de regeling wordt terstond bericht gezonden aan de Raden en Gedeputeerde Staten.

HOOFDSTUK 13 Overige bepalingen

Artikel 33 Informatie, Archiefzorg en -beheer

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur is zorgdrager voor de archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur oefent haar zorgplicht uit overeenkomstig een door haar vast te stellen regeling.

  • 3.

    Het Dagelijks bestuur kan aan de Algemeen Manager mandaat verlenen voor de uitoefening van haar zorgplicht.

  • 4.

    De archiefbescheiden die voor permanente bewaring in aanmerking komen worden, conform de wettelijke termijn, overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

  • 5.

    De archiefbescheiden die voor vernietiging in aanmerking komen dienen jaarlijks te worden voorgedragen aan de archivaris welke voor de vernietiging een machtiging verleent

  • 6.

    De gemeentearchivaris van Hardinxveld-Giessendam oefent naar de voor hem gestelde regelingen inspectie uit op het beheer van de archiefbescheiden, als bedoeld in de Archiefwet.

Artikel 34 Geschillen

  • 1.

    Voordat over een geschil als bedoeld in artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen de beslissing van Gedeputeerde Staten wordt ingeroepen, legt het Algemeen Bestuur het geschil voor aan een daartoe door partijen in te stellen geschillencommissie.

  • 2.

    De geschillencommissie bestaat uit vertegenwoordigers, één aangewezen door elk der bij het geschil betrokken partijen, alsmede een door deze vertegenwoordigers aangewezen onafhankelijke voorzitter.

  • 3.

    De geschillencommissie hoort de bij het geschil betrokken besturen.

  • 4.

    De geschillencommissie brengt aan het Algemeen Bestuur advies uit over de mogelijkheden partijen tot overeenstemming te brengen.

Artikel 35 Evaluatie

Er vindt geen evaluatie plaats van deze regeling

Artikel 36 Participatie

Er is geen mogelijkheid tot participatie inzake de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid op grond van deze regeling

HOOFDSTUK 15 Slotbepalingen

Artikel 37 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze Gemeenschappelijke Regeling treedt in werking op 1 juli 2024.

  • 2.

    De regeling wordt aangehaald onder de titel 'Gemeenschappelijke Regeling Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede’.

Artikel 38 Toezending en bekendmaking

  • 1.

    De gemeenten dragen zorg voor de bekendmaking van de regeling op een in de desbetreffende gemeente gebruikelijke wijze.

  • 2.

    Het gemeentebestuur van de gemeente Hardinxveld-Giessendam is aangewezen als het gemeentebestuur bedoeld in artikel 26 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

  • 3.

    In alle gevallen waarin de regeling niet voorziet wordt door de Colleges een voorziening getroffen.

Ondertekening

Gemeente Gorinchem, 26 september 2024

namens burgemeester en wethouders

de secretaris, H. Krompkamp - de burgemeenster, R.W.J. Melisant-Briene

Gemeente Hardinxveld-Giessendam, 27 juni 2024,

namens burgemeester en wethouders

de secretaris, S.M. van der Stel - de burgemeester, D.A. Heijkoop

Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, 2 december 2024 

namens burgemeester en wethouders

de secretaris, P.J.J. Kalkman - de burgemeester, P. van der Giessen

Gemeente Molenlanden, 10 juli 2024,

namens burgemeester en wethouders

de secretaris, M. Does - de burgemeester, T.C. Segers

Gemeente Papendrecht, 10 juni 2024,

namens burgemeester en wethouders

de secretaris, J. Ansems - de burgemeester, M.J.M. van Driel

Gemeente Vijfheerenlanden, 5 juni 2024

namens burgemeester en wethouders,

de secretaris, W.J. de Jonge - de burgemeester, S. Fröhlich