Reglement burgerlijke stand gemeente Barneveld

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-07-2025

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Barneveld

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;

gelet op artikel 1:16 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluit:

vast te stellen het Reglement burgerlijke stand gemeente Barneveld

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Barneveld of van een andere gemeente die als zodanig aangewezen is door burgemeester en wethouders;

  • b.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Barneveld of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, die als zodanig aangewezen is door burgemeester en wethouders;

  • c.

    bureau: bureau burgerlijke stand;

Artikel 2. Aanwijzing

  • 1. In het besluit tot aanwijzing als een ambtenaar of een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt onder meer vermeld voor welke periode deze aanwijzing geldt.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde periode laat onverlet dat de aanwijzing als een ambtenaar van de burgerlijke stand komt te vervallen op het moment dat deze niet meer in dienst is van de gemeente Barneveld.

  • 3. Een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente kan op verzoek eenmalig aangewezen worden voor de voltrekking van een bepaald huwelijk of geregistreerd partnerschap. Een verzoek tot aanwijzing als eenmalig buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet uiterlijk 2 maanden voor die datum worden aangevraagd, onder overlegging van een geldig identiteitsbewijs van de ambtenaar, het beëdigingsbesluit van de rechtbank, het aanwijzingsbesluit van de betreffende gemeente en een verklaring van de gemeente dat de ambtenaar nog steeds werkzaam is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4. Benoemingen die hebben plaatsgevonden voor de vaststelling van dit reglement worden aangemerkt als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1:16 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 3. Leiding bureau

De teamleider van Publiekszaken is belast met de leiding van het bureau.

Artikel 4. Openstelling

  • 1. Voor zover de hierna te noemen dagen niet algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of dagen die door het college zijn aangewezen als roostervrije dagen, verricht het bureau zijn werkzaamheden:

    • a.

      voor het doen van melding voorgenomen huwelijk en melding voorgenomen partnerschap uitsluitend op afspraak, van maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 16.30 uur en op vrijdag van 09.00 uur tot 13.00 uur;

    • b.

      voor de overige publieke werkzaamheden op maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 16.30 uur, op dinsdagavond van 16.30 tot 20.00 uur en op vrijdag van 09.00 uur tot 13.00 uur.

  • 2. Huwelijksvoltrekkingen en het registreren van partnerschappen vindt plaats op:

    • a.

      maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 uur en 20.00 uur;

    • b.

      zaterdag en op de dagen die krachtens een besluit van het college als roostervrije dagen zijn aangewezen tussen 10.00 uur en 20.00 uur;

    • c.

      maandag om 09.00 uur en om 09.30 uur in het gemeentehuis als het een kosteloze huwelijksvoltrekking of een kosteloze partnerschapsregistratie betreft.

  • 3. Het bureau kan op schriftelijk en gemotiveerd verzoek van een belanghebbende door het college worden geopend op zaterdag, zondag en een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag als bedoeld artikel 3 van de Algemene Termijnenwet, als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 4. Op de dagen die krachtens een besluit van het college als roostervrije dagen zijn aangewezen of op zaterdag, als de voorafgaande vrijdag of de volgende maandag een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is, kan het bureau worden geopend op door het college, na voorafgaande kennisgeving, te bepalen uren.

  • 5. In bijzondere gevallen kan het college besluiten om af te wijken van de in het eerste en tweede lid aangegeven uren.

Artikel 5. Slotbepaling

  • 1. Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Reglement burgerlijke stand gemeente Barneveld’.

  • 2. Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2025.

  • 3. Op die datum wordt het huidige Reglement burgerlijke stand van de gemeente Barneveld, zoals vastgesteld op 8 oktober 2018, ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 13 mei 2025,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

W. Wieringa

Secretaris

J. van der Tak,

Burgemeester