Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740736
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740736/1
Subsidieregeling Sociaal Kapitaal Rijswijk 2026
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-09-2025
Intitulé
Subsidieregeling Sociaal Kapitaal Rijswijk 2026Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk;
Gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 onder b, van de Algemene subsidieverordening Rijswijk 2020;
Overwegende dat
- •
De gemeente Rijswijk streeft naar een inclusieve samenleving waarin iedereen kan meedoen en bestaanszekerheid heeft;
- •
De gemeente laagdrempelige initiatieven wil ondersteunen die bijdragen aan sociale cohesie, bestaanszekerheid en het welzijn van doelgroepen die bijzondere aandacht nodig hebben;
- •
Deze subsidieregeling los staat van de structurele subsidies die de gemeente verstrekt aan meerjarige partners.
Besluit:
De volgende regeling vast te stellen:
Subsidieregeling Sociaal Kapitaal Rijswijk 2026
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
-
1. In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- a.
Sociale basis: de manier waarop inwoners met elkaar omgaan en elkaar ondersteunen, aangevuld met de basisvoorzieningen die voor iedereen beschikbaar zijn;
- b.
Bestaanszekerheid: bestaanszekerheid is de mate waarin mensen verzekerd zijn van de noodzakelijke middelen om in hun basisbehoeften te voorzien, zoals inkomen, huisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en veiligheid, zowel nu als in de toekomst;
- c.
Inwoners met een laag inkomen: inwoners met een inkomen tot 130% van het minimumloon;
- d.
College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk;
- e.
Asv: Algemene subsidieverordening Rijswijk 2020 dan wel de opvolger hiervan;
- f.
Awb: Algemene wet bestuursrecht.
- a.
-
2. De overige begrippen in deze subsidieregeling worden in dezelfde betekenis gehanteerd als in de Algemene wet bestuursrecht, Algemene subsidieverordening Rijswijk 2020, de Brede Welzijnsnota, Armoedevrij Rijswijk, Uitvoeringsagenda Samen werken aan een zeker bestaan, de Inclusie en Anti-Discriminatie Agenda en de Kadernota Sociaal Domein 2.0.
Artikel 2 Doelstelling en reikwijdte
Met deze regeling wordt beoogd vernieuwende initiatieven te faciliteren en te stimuleren die de sociale basis en de bestaanszekerheid van de inwoners van Rijswijk versterken.
Artikel 3 Doelgroep
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan natuurlijke personen, verenigingen en stichtingen zonder winstoogmerk die de Nederlandse democratische rechtsstaat en de daaruit voortvloeiende kernnormen en -waarden onderschrijven.
Artikel 4 Toepasselijkheid ASV
Gelet op het bepaalde in artikel 3, onder d, van de ASV is de ASV van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
- 1.
Activiteiten gericht op het versterken van de sociale basis;
- 2.
Activiteiten die gericht zijn op het bestrijden van armoede en het bevorderen van schuldenpreventie;
- 3.
Activiteiten die gericht zijn op het vergroten van de bestaanszekerheid;
- 4.
Activiteiten gericht op het bevorderen van de mentale gezondheid;
- 5.
Activiteiten die inclusie in de samenleving bevorderen en/of discriminatie bestrijden;
- 6.
Activiteiten gericht op het vergroten van bewustwording en kennisdeling omtrent culturele en maatschappelijke diversiteit.
Artikel 6 Subsidievoorwaarden
-
1. Om voor een subsidie in het kader van deze regeling in aanmerking te komen, dient aan de navolgende vereisten te worden voldaan:
- a.
De activiteiten moeten verbindend, versterkend en vernieuwend zijn. De activiteit moet passen bij een hulpvraag vanuit de doelgroep;
- b.
Er moet sprake zijn van samenwerking met minimaal een partner;
- c.
Er moet sprake zijn van samenwerking met en betrokkenheid van inwoners;
- d.
Met activiteiten wordt ingezet op twee of meer vormen die in artikel 5 zijn genoemd;
- e.
Inclusie en diversiteit zijn verankerd in het aanbod;
- f.
Activiteiten zijn gericht op ontmoeting, dialoog en activering; verbinding tussen groepen;
- g.
De resultaten dienen duurzaam te zijn;
- h.
De activiteiten dienen in 2026 plaats te vinden, maar pas nadat de aanvraag is ingediend.
- a.
Artikel 7 Subsidiabele kosten
-
1. Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verband houden met het realiseren van de activiteiten zoals bedoeld in artikel 5 van deze regeling.
-
2. Voorbeelden van redelijk gemaakte kosten die direct verbonden zijn aan de realisatie van activiteiten zoals genoemd in artikel 5, onder andere:
- •
Huur;
- •
Catering (maximaal 15 procent van de totale subsidieaanvraag);
- •
Kosten voor ureninzet, niet zijnde reguliere personeelslasten;
- •
Kosten voor passende entertainment.
- •
-
3. Niet voor subsidie in aanmerking komen:
- •
Beheer- of onderhoudskosten;
- •
Structurele financiële verplichtingen;
- •
Reguliere personeelslasten;
- •
Besloten feestjes of uitjes.
- •
Artikel 8 Subsidieplafond
Het subsidieplafond voor de activiteiten onder artikel 5 bedraagt:
- a.
Voor aanvragen in de eerste ronde zoals bedoeld in artikel 11 lid 2: € 37.500,-.
- b.
Voor aanvragen in de tweede ronde zoals bedoeld in artikel 11 lid 2: € 37.500,-, aangevuld met het eventuele resterende bedrag van de eerste ronde.
Artikel 9 De hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt maximaal 80% van de totale subsidiabele kosten zoals vooraf begroot met een maximum van;
- a.
€ 5.000,- voor terugkomende activiteiten;
- b.
€ 1.000,- voor eenmalige activiteiten;
- c.
In totaal kan een aanvraag maximaal € 6.000 bedragen.
Artikel 10 Wijze van verdeling
-
1. Honorering van volledige aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van binnenkomst bij het college, totdat het in artikel 8 vastgestelde subsidieplafond van deze regeling voor de desbetreffende ronde is bereikt.
-
2. De datum en het tijdstip van ontvangst van een aanvraag worden vastgesteld aan de hand van de digitale of schriftelijke registratie bij het college. Indien meerdere aanvragen op dezelfde dag worden ontvangen en het subsidieplafond daardoor wordt overschreden, wordt de onderlinge rangorde vastgesteld door middel van loting.
-
3. Als de aanvrager krachtens het bepaalde in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid is geboden om de aanvraag aan te vullen, geldt ten aanzien van de verdeling als datum van indiening de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
Hoofdstuk 2. Subsidieverlening
Artikel 11 Aanvraag om subsidieverlening
-
1. Het college kan op aanvraag subsidie verlenen ten behoeve van de subsidiabele activiteiten als bedoeld in artikel 5 van deze regeling.
-
2. Er zijn twee subsidierondes. Aanvragen voor de eerste ronde kunnen worden ingediend tussen 1 september en 1 oktober 2025. Aanvragen voor de tweede ronde kunnen worden ingediend tussen 1 maart en 1 april 2026.
-
3. Bij het aanvragen van de subsidie dient de aanvrager gebruik te worden gemaakt van een door het college beschikbaar gesteld aanvraagformulier.
Artikel 12 Besluit tot subsidieverlening
-
1. Het college beslist, behoudens eventuele opschortingen conform artikel 4:15 van de Awb, binnen 12 weken na ontvangst van een aanvraag om subsidieverlening.
-
2. Indien de aanvraag om subsidieverlening niet compleet is, gunt het college de aanvrager gelet op het bepaalde in artikel 4:5 van de Awb een termijn voor het aanvullen van de aanvraag.
-
3. Wanneer de aanvraag niet binnen de termijn genoemd in lid 2 is aangevuld, kan de aanvraag buiten behandeling worden gesteld op grond van artikel 4:5 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 13 Weigeringsgronden
Het college kan een subsidie naast de in artikel 4:35 van de Awb en artikel 9 van de ASV genoemde weigeringsgronden, in ieder geval weigeren indien:
- a.
de aanvraag niet in overeenstemming is met de doelstelling en reikwijdte van deze regeling als bedoeld in artikel 2 van deze regeling;
- b.
niet wordt voldaan aan de subsidievoorwaarden zoals genoemd in artikel 6 en artikel 7 van deze regeling;
- c.
Een aanvrager een eerdere aanvraag toegekend heeft gekregen op basis van deze subsidieregeling binnen dezelfde ronde.
Artikel 14 Bevoorschotting
Het volledige subsidiebedrag wordt na de verleningsbeschikking beschikbaar gesteld in de vorm van een voorschot, maar niet eerder dan 1 januari 2026.
Hoofdstuk 3. Subsidievaststelling
Artikel 15 Vaststelling subsidie
-
1. Het college stelt op aanvraag de subsidie vast.
-
2. De verantwoording van de subsidie dient voor 30 juni 2027 te worden ingediend.
-
3. Bij verantwoording dient door de aanvrager gebruik te worden gemaakt van een door het college beschikbaar gesteld aanvraagformulier.
-
4. Indien voor de beoordeling van de aanvraag andere of aanvullende gegevens of bescheiden nodig zijn, kunnen deze door het college worden opgevraagd.
-
5. Het college kan in bijzondere gevallen uitstel verlenen van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen.
Artikel 16 Besluit tot subsidievaststelling
-
1. Het college beslist, behoudens eventuele opschortingen conform artikel 4:15 van de Awb, binnen 12 weken op een aanvraag om subsidievaststelling.
-
2. Indien de aanvraag om subsidievaststelling niet compleet is, gunt het college de aanvrager gelet op het bepaalde in artikel 4:5 van de Awb een termijn voor het aanvullen van de aanvraag.
Hoofdstuk 4. Overige bepalingen
Artikel 17 Hardheidsclausule
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken, als toepassing daarvan gelet op het doel van deze regeling naar het oordeel van het college leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.
Artikel 18 Inwerkingtreding
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 september 2025.
-
2. Deze subsidieregeling vervalt van rechtswege zodra deze is uitgewerkt.
Artikel 19 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Sociaal Kapitaal Rijswijk 2026.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van gemeente Rijswijk van 10 juni 2025.
Burgemeester en wethouders,
de secretaris,
P.M. Schuit
de burgemeester,
H. Sahin
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl