Regeling vervalt per 31-12-2026

Subsidieregeling Vitaal Leven Altena 2025-2026

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 20-06-2025 t/m 30-12-2026

Intitulé

Subsidieregeling Vitaal Leven Altena 2025-2026

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena;

gelet op artikel 3, artikel 5 lid 1, artikel 6 lid 4, artikel 7 lid 4, artikel 8 lid 3, artikel 9 lid 3 aanhef en onder g en artikel 12 van de Algemene Subsidieverordening Altena 2019;

Overwegende dat:

  • a)

    het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling vaststelt welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie;

  • b)

    het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling tevens kan bepalen welke doelgroepen in aanmerking komen voor subsidie;

  • c)

    de ASV op het verstrekken van subsidies van toepassing is, voor zover daarvan niet middels deze subsidieregeling wordt afgeweken;

Besluit: vast te stellen de navolgende Subsidieregeling Vitaal Leven Altena 2025-2026.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Activiteit: één of meerdere activiteiten die bijdraagt of bijdragen aan één of meer van de doelstellingen van het Gezond en Actief Leven (GALA) akkoord, benoemd in artikel 2

  • b.

    ASV: Algemene subsidieverordening Altena 2019;

  • c.

    Bewonersinitiatief: één of meer activiteiten van natuurlijke personen, verenigingen of stichtingen, gericht op de verbetering van het woon- en/of leefklimaat in de gemeente Altena, op kern- straat-, buurt- of wijkniveau;

  • d.

    Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA): akkoord dat is opgesteld tussen de rijksoverheden, gemeenten (VNG) en zorgverzekeraars met als doel het bereiken van een gezonde generatie in 2040;

  • e.

    Gemeente: gemeente Altena

  • f.

    Inwoner: een persoon die is ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeenten op een adres in de gemeente en die ook feitelijk in de gemeente woont;

  • g.

    Kalenderjaar: van 1 januari tot en met 31 december van hetzelfde jaar;

  • h.

    Kern: één van de 21 (dorps)kernen van de gemeente;

  • i.

    Middelen: alcohol, rookwaren (inclusief e-sigaren, vapen, waterpijp), drugs, gokken;

  • j.

    Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO): een Nederlandse aanpak voor gemeenten om jongeren (10-18 jaar) gelukkiger en gezonder op te laten groeien en te voorkomen dat jongeren gaan drinken, roken (inclusief vapen) of drugs gaan gebruiken;

  • k.

    Peildatum: 1 januari van het jaar, voorafgaand aan het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

  • l.

    Project: een tijdelijke manier van samenwerken, gericht op het opleveren van een uniek resultaat, dat bijdraagt aan het behalen van doelen en waarbij de belangrijkste werkzaamheden te inventariseren zijn;

  • m.

    Subsidie: één of meerdere subsidies bedoeld voor één of meerdere activiteiten die bijdragen aan één of meer doelstellingen van het Gezond en Actief Leven (GALA) akkoord;

  • n.

    Subsidieontvanger: de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie krachtens deze regeling subsidie wordt verstrekt. Zoals vrijwilligers- en/of professionele organisaties, organisaties voor sport en bewegen, verenigingen, dorps- en activiteitencentra, vrijwilligersgroepen, belangenorganisaties en inwoners;

Artikel 2 Doel subsidieregeling

Een gesubsidieerde activiteit dient bij te dragen aan één of meer van de doelstellingen van het Gezond en Actief Leven (GALA) akkoord:

  • a.

    Opgroeien in een kansrijke omgeving

    Het gaat om een Nederlandse aanpak voor gemeenten om jongeren (10-18 jaar) gelukkiger en gezonder op te laten groeien en te voorkomen dat jongeren gaan drinken, roken (inclusief vapen) of drugs gaan gebruiken.

  • b.

    Sporten en bewegen (sportakkoord)

    Sporten en bewegen zijn uitstekende middelen om gezond te blijven en mee te doen. Ook dragen sport en beweging bij aan sociale verbinding, ontspanning én persoonlijke ontwikkeling.

  • c.

    Valpreventie

    Door in te zetten op valpreventie wordt het risico op vallen bij ouderen vroegtijdig gesignaleerd in zowel zorgdomein als gemeenlijk domein en ondersteund door laagdrempelige toegang tot valpreventief aanbod. Zo belanden er jaarlijks minder ouderen (65+) op de spoedeisende hulp naar aanleiding van een val.

Artikel 3 Doelgroep

De subsidieregeling is van toepassing op activiteiten voor inwoners van de gemeente Altena, georganiseerd door vrijwilligers- en/of professionele organisaties, zoals organisaties voor sport en bewegen, verenigingen, dorps- en activiteitencentra, vrijwilligersgroepen, belangenorganisaties en inwoners.

Artikel 4 Indieningsvereisten aanvraag subsidie

  • 1. Aanvragen kunnen ingediend worden door rechtspersonen en/of natuurlijke personen uit de gemeente Altena voor activiteiten die een bijdrage leveren aan een van de doelen van het GALA.

  • 2. Een aanvraag om subsidie wordt gedaan met gebruikmaking van het daarvoor bestemde aanvraagformulier. Het formulier is beschikbaar op de website van de gemeente en op het gemeentehuis.

  • 3. De aanvraag kan schriftelijk worden ingediend.

  • 4. De aanvraag moet volledig zijn ingevuld. Bij de aanvraag worden de volgende gegevens overgelegd:

    • a.

      naam en adres van de aanvrager en handtekening van de indiener;

    • b.

      een begroting van de kosten;

    • c.

      waarbij alleen werkelijke loonkosten kunnen worden opgenomen in de begroting;

    • d.

      een plan van aanpak voor uitvoering van de activiteit

    • e.

      wijze van cofinanciering

  • 5. De aanvragen kunnen, in afwijking van artikel 7 lid 1 de Algemene Subsidieverordening Altena 2019, worden ingediend tot 1 november 2025 voor het subsidiejaar 2025, en tot 1 oktober 2026 voor het subsidiejaar 2026. De activiteit dient te worden uitgevoerd in het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

  • 6. Per activiteit mag er maximaal één aanvraag per kalenderjaar worden ingediend.

Artikel 5 Criteria

  • 1. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:

    • a.

      Een activiteit die zich richt op één of meerdere doelstellingen en onderdelen uit het Gezond en Actief Leven akkoord, genoemd in artikel 2, en voldoet aan de voorwaarden in artikel 6;

    • b.

      Een activiteit van tijdelijke aard, dan wel een tijdelijke stimulering voor een structurele activiteit;

    • c.

      Een activiteit dat zich ten minste richt op inwoners (en/of wijken) van gemeente Altena, bij voorkeur inwoners met een lage sociaal economische status (SES) en bovengemiddelde gezondheidsachterstand(en), dan wel bovengemiddelde gezondheidsrisico’s;

    • d.

      Een activiteit dat geen winstoogmerk heeft;

    • e.

      Een activiteit dat gedeeltelijk wordt bekostigd via een andere wijze van cofinanciering, in de vorm van entreegelden, contributiegelden en/of een andere vorm van cofinanciering in het jaar waar subsidie voor aangevraagd wordt. Het streven is dat er sprake is van 50% cofinanciering;

    • f.

      Een activiteit dat in 2025 en 2026 wordt uitgevoerd;

    • g.

      Een activiteit waarvoor de aanvrager niet eerder subsidie heeft ontvangen volgens deze regeling;

    • h.

      Een activiteit waarvan de hoogte van het aangevraagde subsidiebedrag in verhouding staat tot de beoogde resultaten, ter beoordeling aan het college.

  • 2. Aan alle bovenstaande criteria moet worden voldaan.

Artikel 6 Subsidiecriteria per type activiteit

Een activiteit die voor subsidie in aanmerking komt is:

  • A.

    Opgroeien in een kansrijke omgeving

    Om in aanmerking te komen voor subsidie dient de activiteit te voldoen aan de volgende criteria:

    • De activiteit is gericht op het organiseren van vrijetijdsactiviteiten voor groepen jongeren en/of gezinnen, die bijdragen aan het versterken van de mentale weerbaarheid van jongeren en/of het maken van gezonde keuzes rondom middelengebruik;

    • Tijdens de activiteit mogen geen middelen beschikbaar worden gesteld dan wel worden verkocht.

  • B.

    Sport en bewegen (Sportakkoord)

    Om in aanmerking te komen voor subsidie dient de activiteit te voldoen aan één of meer van de volgende criteria:

    • Inclusie en diversiteit: opheffen van drempels, op het gebied van de leeftijd (doelgroepen jongeren, ouderen), van beperking en/of van de financiële situatie van deelnemers;

    • Sociaal veilige sport: bijdragen aan sociale veiligheid en integriteit en de bewustwording rond dit thema;

    • Vitale sportaanbieders: bijdragen aan een kwalitatief sterk, veilig, duurzaam en toegankelijk sportaanbod voor iedereen;

    • Vaardig in bewegen: bijdragen aan een uitdagende en beweegvriendelijke beweegomgeving en aan voldoende (en meer) beweegmomenten voor kinderen;

    • Ruimte voor sport en bewegen: bijdragen aan het verbeteren van onderlinge samenwerking tussen verenigingen en andere maatschappelijke partners en het versterken van de basis bij verenigingen en sportaanbieders;

    • Maatschappelijke waarde van topsport: de activiteit brengt inwoners uit de gemeente Altena in beweging, met specifieke aandacht voor kwetsbare en inactieve doelgroepen;

  • C.

    Valpreventie

    Om in aanmerking te komen voor subsidie dient de activiteit te voldoen aan minimaal één van de volgende criteria:

    • De activiteit draagt bij aan de algehele bewustwording van valrisico bij ouderen;

    • De activiteit draagt bij aan de bewustwording van het valrisico in en rondom huis;

    • De activiteit is gericht op het signaleren en opsporen van ouderen met licht, matig of hoog valrisico;

    • De activiteit betreft een (erkende) valpreventieve interventie;

    • Het betreft een andere activiteit die bijdraagt aan het versterken van de spieren en verbeteren van de balans, gericht op het voorkomen van valincidenten;

Artikel 7 Weigeringsgronden

  • 1. Aanvullend op artikel 9 Weigerings- en terugvorderingsgronden van de Algemene subsidieverordening Altena 2019 gelden de volgende weigeringsgronden:

    • a.

      De activiteit draagt niet bij aan de doelstellingen en/of past niet binnen de onderdelen, genoemd in artikel 2 van deze regeling;

    • b.

      De activiteit voldoet niet aan de criteria genoemd in artikel 5 en 6 van deze regeling;

    • c.

      De aanvraag niet voldoet aan de gestelde vereisten zoals benoemd in artikel 4 van deze regeling;

    • d.

      Het beleid krijgt al op een andere manier gestalte en/of de activiteit wordt reeds aangeboden in de gemeente Altena;

    • e.

      Het subsidieplafond opgenomen in artikel 8 van deze regeling is bereikt.

Artikel 8 Subsidiebedrag en subsidieplafond

  • 1. Voor deze subsidieregeling geldt een subsidieplafond. Subsidie wordt slechts verleend tot ten hoogste het subsidieplafond. De aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Het maximaal te verstrekken bedrag is € 5.000,- per aanvraag (inclusief BTW). Indien een aanvraag voor subsidie in 2025 of 2026 boven het subsidieplafond uitkomt dan wordt deze afgewezen, dan wel deels toegekend tot het maximumbedrag is bereikt.

    Voor subsidie op grond van deze regeling gelden per onderdeel onderstaande subsidieplafonds in 2025:

    • a.

      Opgroeien in een kansrijke omgeving: € 10.000,-

    • b.

      Sporten en bewegen (sportakkoord): € 10.000,-

    • c.

      Valpreventie: € 10.000,-

  • 2. Het subsidieplafond voor subsidiejaar 2026 wordt in 2025 door het college vastgesteld.

Artikel 9 Beoordeling en verlening

  • 1. Het college beoordeelt de subsidieaanvraag op basis van het plan van aanpak, de begroting, de voorwaarden uit deze subsidieregeling en het subsidieplafond. Beoordeeld wordt of de activiteit bijdraagt aan één of meerdere doelstellingen en onderdelen zoals genoemd in artikel 2 van deze subsidieregeling.

  • 2. De aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst tot 1 november 2025 voor het subsidiejaar 2025 en 1 oktober 2026 voor subsidiejaar 2026, voor zolang het subsidieplafond, zoals benoemd in artikel 8 nog niet is bereikt. Bij ontvangst op dezelfde dag wordt de volgorde van behandeling bepaald door loting.

  • 3. Het college beslist, in afwijking van artikel 11 van de Algemene Subsidieverordening Altena 2019, uiterlijk binnen zes weken na ontvangst van de volledige aanvraag.

  • 4. De beschikking tot subsidieverlening:

    • a.

      Bevat een omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend;

    • b.

      Vermeldt het bedrag van de maximale subsidie, dan wel het bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld;

    • c.

      Vermeldt de wijze waarop de subsidie wordt uitbetaald;

    • d.

      Kan aanvullende voorwaarden vermelden.

Artikel 10 Verantwoording en vaststelling van de subsidie

Verantwoording van de subsidies gebeurt conform het gestelde daarover in artikel 13, 14, 15, 17 en 18 van de Algemene Subsidieverordening Altena 2019. Bij het besluit tot verlenen van subsidie geeft het college aan op welke wijze de verantwoording van de te ontvangen subsidie plaatsvindt.

Artikel 11 Slot- en overgangsbepalingen

  • 1. Voor zover de Algemene Subsidieverordening Altena 2019 daarin voorziet, kan het college in bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van bepalingen in deze regeling, indien strikte toepassing ervan leidt tot een onevenredige uitkomst of de regeling niet in een specifiek geval voorziet.

  • 2. Deze regeling wordt aangehaald als: 'Subsidieregeling Vitaal Leven Altena 2025-2026´.

  • 3. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en vervalt op 31 december 2026. De regeling blijft van kracht voor besluiten die op grond van deze regeling zijn genomen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 27 mei 2025

de secretaris,

P.J.E. Breukers

de burgemeester,

drs. E.B.A. Lichtenberg MCM