Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740692
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740692/1
Aanwijzingsbesluit DAEB voor het beschikbaar stellen van dragende constructies en energieopslagcapaciteit ten behoeve van de zonne-installaties in lokaal eigendom op provinciale carpoolplaatsen
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 19-06-2025
Intitulé
Aanwijzingsbesluit DAEB voor het beschikbaar stellen van dragende constructies en energieopslagcapaciteit ten behoeve van de zonne-installaties in lokaal eigendom op provinciale carpoolplaatsenGedeputeerde Staten van Utrecht
Gelet op:
- -
de artikelen 14 en 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU);
- -
het besluit van de Europese Commissie van 20 december 2011 (2012/21/EU), betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het VWEU op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen (Publicatieblad van de Europese Unie, L 7/3, 11 januari 2012) “DAEB-Vrijstellingsbesluit”;
- -
artikel 158 van de Provinciewet;
- -
artikel 1.4, eerste lid van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022
- -
de Algemene wet bestuursrecht,
Overwegende dat:
- -
het in het algemeen belang is dat alle inwoners mee kunnen doen aan de energietransitie;
- -
het in het algemeen belang is dat energie-opwekinstallaties energie op kunnen slaan om netcongestie te verminderen;
- -
de provincie Utrecht de Europese en landelijke doelstelling onderschrijft om (uiterlijk) in 2050 CO2-neutraal te zijn;
- -
in de Omgevingsvisie de ambitie is vastgelegd om in 2030 minimaal 55% van het elektriciteitsgebruik in de provincie Utrecht op te wekken uit hernieuwbare bronnen op het eigen grondgebied;
- -
multifunctioneel ruimtegebruik voor het opwekken van hernieuwbare elektriciteit daarin een belangrijke rol kan spelen;
- -
provinciale carpoolplaatsen daarbij geschikte locaties zijn om te benutten voor de opwekking van hernieuwbare elektriciteit;
- -
de provincie Utrecht streeft naar minimaal 50% lokaal eigendom bij projecten waarbij duurzame energie wordt opgewekt, om zoveel mogelijk inwoners mee te laten doen in de energietransitie.
- -
de provincie Utrecht een aanbesteding heeft gedaan waarin een concessie wordt verleend voor het ontwikkelen en exploiteren van solar carports en gekoppelde laadinfrastructuur op de provinciale carpoolplaatsen;
- -
We Drive Solar Energy Solutions B.V. deze concessie heeft verkregen;
- -
We Drive Solar Energy Solutions B.V. voor de uitvoering van dit project samenwerkt met Utrechtse lokale energiecoöperaties en op die manier invulling geeft aan het doel van lokaal eigendom door inwoners;
- -
na het verlenen van de concessie, belangrijke condities zijn veranderd die een grote impact hebben op de businesscase van de concessienemer en de energiecoöperaties. De belangrijkste zijn het aflopen van de salderingsregeling, netcongestieproblemen, veranderingen in de SCE-subsidieregeling en het wegvallen van 2 van de 10 geplande locaties;
- -
door deze veranderende marktomstandigheden het niet mogelijk is om de opwekinstallaties rendabel te exploiteren en sprake is van marktfalen;
- -
de provincie Utrecht de geplande installaties wil realiseren, waarvoor 2 maatregelen nodig zijn. De eerste betreft het beschikbaar stellen van een constructie voor zonnepanelen om installatiekosten te verlagen en investeringen rendabel te maken voor de energiecoöperaties. De tweede betreft het leveren en exploiteren van een batterijopslagsysteem om de installaties netbewust te maken en zo het netcongestieprobleem te verminderen;
- -
de provincie Utrecht op voorgaande gronden van mening is dat de activiteiten van We Drive Solar Energy Solutions B.V. het algemeen belang dienen en dat sprake is van activiteiten die onder normale marktomstandigheden niet kostendekkend te exploiteren zijn (marktfalen);
- -
voor zover de betreffende activiteiten van We Drive Solar Energy Solutions B.V. kwalificeren als economische activiteiten in de zin van het Unierecht, wijst de provincie Utrecht deze aan als diensten van algemeen economisch belang (DAEB);
- -
in nader te nemen subsidiebesluiten compensatie zal worden verleend voor de uitvoering van een DAEB door We Drive Solar Energy Solutions B.V. op grond van het DAEB Vrijstellingsbesluit;
- -
toepassing wordt gegeven aan het DAEB Vrijstellingsbesluit, waardoor de compensatie voor het verrichten van de DAEB met de interne markt verenigbaar is en van de verplichting tot voorafgaande aanmelding als bedoeld in artikel 108 lid 3 VWEU is vrijgesteld.
Besluiten:
Artikel I
vast te stellen het volgende aanwijzingsbesluit DAEB:
A. DAEB-activiteiten
- i.
Als diensten van algemeen economisch belang worden aangewezen:
- -
het beschikbaar stellen van dragende constructies ten behoeve van de zonne-installaties die door inwoners, georganiseerd in energiecoöperaties, worden geëxploiteerd (voortaan: Carportdienst);
- -
het installeren en exploiteren van energieopslag systemen bij de zonne-installaties om netcongestie te voorkomen (voortaan: Netcongestiedienst).
- -
- ii.
De bovenstaande activiteiten worden nader uitgewerkt in subsidieaanvragen van We Drive Solar Energy Solutions B.V.
B. Betrokken onderneming
We Drive Solar Energy Solutions B.V., ingeschreven in het handelsregister met KvK-nummer 88244385 wordt aangewezen als onderneming belast met de uitvoering van de onder A. genoemde DAEB op het grondgebied van de provincie Utrecht.
C. Hoogte compensatie
- i.
Het compensatiebedrag is niet hoger dan nodig om de netto kosten van de uitvoering van de DAEB te dekken inclusief een redelijke winst.
- ii.
Het compensatiebedrag wordt toegekend op basis van één of meerdere subsidieaanvragen.
- iii.
In de subsidieaanvraag van We Drive Solar Energy Solutions B.V. is op duidelijke wijze uiteengezet welke kosten noodzakelijkerwijs moeten worden gemaakt voor de realisatie van de hierboven genoemde DAEB-activiteiten. Hierover zal zij zich na afloop van de activiteiten moeten verantwoorden.
D. Parameters voor berekening, controle en herziening van de compensatie
De hoogte van de compensatie wordt berekend op basis van de onrendabele top door middel van de volgende formule:
Compensatie DAEB = verdisconteerde investeringen - verdisconteerde netto-inkomsten
Kosten DAEB
De in aanmerking te nemen kosten omvatten alle kosten, zowel investeringen als exploitatiekosten die voor het beheer van de DAEB worden gemaakt, als bedoeld in artikel 5, derde lid, van het Vrijstellingsbesluit DAEB.
Hierbij wordt bij de berekening uitgegaan van:
- i.
8 locaties waar de Carportdienst en Netcongestiedienst plaatsvinden;
- ii.
een looptijd van 24 jaar voor de exploitatie van de Carportdienst;
- iii.
een looptijd van 12 jaar voor de exploitatie van de Netcongestiedienst.
Inkomsten DAEB
De in aanmerking te nemen inkomsten omvatten alle met de DAEB behaalde inkomsten, als bedoeld in artikel 5, vierde lid, van het Vrijstellingsbesluit DAEB. Hierbij dient We Drive Solar Energy Solutions B.V. de winst die uit activiteiten die buiten de DAEB vallen zo veel mogelijk in te zetten voor de financiering van de DAEB.
Redelijke winst
Voor de berekening van de compensatie kan rekening worden gehouden met een redelijke winst waarbij uitgegaan wordt van een rendement op kapitaal voor de betreffende investeringen waarbij onderscheid gemaakt wordt voor de investeringen in de Carportdiensten en de Netcongestiediensten. Hierbij wordt uitgegaan van discontovoeten die andere ondernemingen vragen voor het verrichten van soortgelijke publieke diensten of in ieder geval een discontovoet op basis van het swaprentepercentage met een opslag van 100 basispunten.
Controle en herziening van de compensatie
Gedurende de looptijd wordt periodiek gecontroleerd of de daadwerkelijke onrendabele top overeenkomt met de vooraf opgestelde prognose. Indien de daadwerkelijk onrendabele top lager ligt, dan wordt zo nodig overgegaan tot herziening van de toegekende compensatie om overcompensatie te voorkomen.
D. Looptijd
Deze DAEB-aanwijzing heeft een looptijd van 1 juli 2025 tot en met 1 juli 2030. De aanwijzing als DAEB eindigt om die reden op 1 juli 2030.
E. Regeling om overcompensatie te vermijden
Om eventuele overcompensatie te vermijden en terug te vorderen gelden de volgende bepalingen:
- i.
de maximale beschikbare compensatie bedraagt: € 850.000 bestaande uit € 649.000 voor de Carportdienst en € 201.000 voor de Netcongestiedienst. Dit geldt als plafond voor de vaststelling van de subsidieaanvraag of aanvragen.
- ii.
aan het einde van de looptijd van de openbare dienstverplichting controleren Gedeputeerde Staten of er geen overcompensatie heeft plaatsgevonden.
- iii.
We Drive Solar Energy Solutions BV is gehouden na afloop van de activiteiten een vaststellingsaanvraag in te dienen bij Gedeputeerde Staten. Onderdeel van deze verantwoording is een inhoudelijk verslag, waaruit blijkt dat de gesubsidieerde activiteiten overeenkomstig de opgelegde verplichtingen hebben plaatsgevonden. Verder bevat de verantwoording een financieel verslag. Dit bestaat uit een overzicht van de activiteiten en de hieraan verbonden kosten en inkomsten en een berekening van de onrendabele top op basis van de in artikel 1, onderdeel D. bedoelde parameters.
- iv.
We Drive Solar Energy Solutions BV voert een boekhoudkundige scheiding tussen kosten en inkomsten verbonden aan de DAEB-activiteit en kosten en inkomsten van haar overige activiteiten.
- v.
bij de vaststelling van de subsidie(s) door Gedeputeerde Staten wordt bepaald of de subsidie(s) conform de afspraken in de subsidieverlening(en) en dit aanwijzingsbesluit zijn besteed. Als blijkt dat er minder kosten zijn gemaakt, de onrendabele top lager blijkt te zijn of bepaalde (subsidie)voorwaarden niet zijn nagekomen, worden de subsidie(s) lager vastgesteld.
- vi.
Gedeputeerde Staten vorderen betaalde overcompensatie terug en passen de parameters ter berekening van de compensatie voor het vervolg van de openbare dienstverplichting zo nodig aan.
Artikel II
A. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het wordt geplaatst.
B. Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: DAEB-aanwijzingsbesluit ‘We Drive Solar Energy Solutions B.V.’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 10 juni 2025.
Gedeputeerde Staten van Utrecht,
Voorzitter,
mr. J.H. Oosters
Secretaris,
mr. drs. A.G. Knol-van Leeuwen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl