Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740646
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740646/1
Beleidsregels leefgeld en inning eigen bijdrage ontheemden Oekraïne gemeente Texel 2025
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 20-06-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Beleidsregels leefgeld en inning eigen bijdrage ontheemden Oekraïne gemeente Texel 2025Het college van burgemeester en wethouders
Gelet op:
- •
Titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
- •
Artikel 3, lid 2 van de tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne en artikel 8 van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne;
Overwegende dat
Het college van burgemeester en wethouder het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden aan ontheemden uit Oekraïne een eigen bijdrage wordt opgelegd;
Het daarom wenselijk is om beleidsregels vast te stellen over de uitvoering van de voornoemde wettelijke voorschriften.
Besluit:
Vast te stellen de beleidsregels inning eigen bijdrage ontheemden Oekraïne voor de gemeente Texel
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- a.
Awb: Algemene wet bestuursrecht.
- b.
BRP: Basisregistratie Personen.
- c.
Eigen bijdrage: de eigen bijdrage zoals genoemd in artikel 7 lid 4 en artikel 8 in de Regeling, bedoeld voor de kosten van gas, water en elektra bij verblijf in een gemeentelijke opvanglocatie.
- d.
Inning eigen bijdrage: de wijze van inning van de eigen bijdrage.
- e.
Echtgenoten of aan gehuwden gelijkgestelden: gehuwden of partners met een geregistreerd partnerschap die als zodanig staan ingeschreven in de BRP.
- f.
Gemeentelijke opvanglocatie (GOO): een opvangvoorziening zoals bedeld in artikel 1 sub g van de Regeling.
- g.
Gezinsleden: een gezin zoals bedoeld in artikel 1 sub f van de Regeling.
- h.
Inkomen: inkomen uit arbeid, in binnen – en buitenland, waaronder pensioeninkomen uit het buitenland, inkomen uit loondervingsuitkering of op grond van de toeslagenwet, inkomen uit zelfstandig ondernemerschap.
- i.
Inkomensgrens: Norm in inrichting inclusief verhoging inclusief vakantiegeld (conform artikel 23 lid 1 en 2 van de Participatiewet) + de eigen bijdrage voor een alleenstaande (ouder) of echtpaar.
- j.
Leefgeld: een maandelijkse financiële toelage ten behoeve van voedsel, kleding en andere persoonlijke uitgaven, tenzij de ontheemde inkomsten uit arbeid of een loondervingsuitkering heeft.
- k.
Ontheemde: de vreemdeling die tijdelijke bescherming geniet als bedoeld in artikel 1 van de vreemdelingenwet 2000, omdat hij onder de reikwijdte valt van het Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 van de Raad van 4 maart 2022 tot vaststelling van het bestaan van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van de Richtlijn 2001/55/EG, en tot invoering van tijdelijke bescherming naar aanleiding daarvan, of een verlenging daarvan.
- l.
Regeling: de Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO).
- m.
Wet: Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne (TooO).
Artikel 2 werkingssfeer beleidsregels
De werkingssfeer van deze beleidsregels is beperkt tot de ontheemden binnen de gemeente Texel.
Artikel 3 Doelgroep
Deze beleidsregels gelden voor meerderjarige ontheemden uit Oekraïne die onder toepassingsbereik van de wet vallen en die in een gemeentelijke opvanglocatie binnen de gemeente Texel verblijven.
Artikel 4 Aanvraag leefgeld
-
1. Een digitale melding waarin wordt aangegeven dat er leefgeld of een aanvulling leefgeld nodig is, is een aanvraag om leefgeld.
-
2. Het college verstrekt op melding van de Ontheemde leefgeld of een aanvulling leefgeld aan de ontheemde en diens gezin.
-
3. In afwijking van het tweede lid, kan de melding namens de ontheemde worden gedaan door een daartoe aangewezen persoon of hulpverlenende instantie.
-
4. Bij een eerste melding om leefgeld dient een kopie bankpas meegeleverd te worden.
Artikel 5 Recht op leefgeld
-
1. Een recht op leefgeld bestaat jegens de ontheemde, die:
- a.
In de gemeente is ingeschreven in het BRP, en;
- b.
Verblijft in een gemeentelijke opvang voorziening en;
- c.
Geen inkomsten uit arbeid of uitkering of toeslag ontvangt; of;
- d.
Een inkomen heeft wat lager is dan het totale recht aan leefgeld.
- a.
-
2. Geen recht op leefgeld bestaat jegens de ontheemde:
- a.
Die verblijft in een door hemzelf gehuurde of gekochte woning;
- b.
Die tevens de Nederlandse nationaliteit bezit;
- c.
Van wie rechtens zijn vrijheid is ontnomen;
- d.
Van wie tijdelijke bescherming wordt geweigerd vanwege het bepaalde in artikel 28 van de Richtlijn Tijdelijke bescherming Oekraïners.
- a.
Artikel 6 Ingangsdatum leefgeld
-
1. Leefgeld wordt toegekend per de datum van melding
-
2. In afwijking van het eerste lid, kan leefgeld eerder of later worden toegekend per:
- a.
De datum van inschrijving in de BRP van de gemeente Texel;
- b.
De eerste van de maand volgend op de maand van melding in het geval belanghebbende afkomstig is uit een andere gemeente binnen Nederland en aldaar leefgeld ontving;
- c.
De dag volgend op de laatste dag waarop door de belanghebbende inkomsten uit arbeid of uitkering of toeslag is ontvangen.
- a.
Artikel 7 Betaling leefgeld
-
1. Leefgeld wordt tot 1 juni 2025 wekelijks uitbetaald.
-
2. Leefgeld wordt met ingang van 1 juni 2025 maandelijks vooraf uitbetaald.
-
3. Uitbetaling van leefgeld vindt plaats op een reguliere bankrekening.
Artikel 8 Beëindiging leefgeld
-
1. De verstrekking van het leefgeld wordt beëindigd indien de belanghebbende:
- a.
Inkomsten uit arbeid in loondienst of als zelfstandige in Nederland of een ander land heeft;
- b.
Een loondervingsuitkering of een toeslag op grond van de Toeslagenwet ontvangt;
- c.
Gedurende twee weken niet heeft voldaan aan verzoeken van of namens het college om informatie te verstrekken over zijn inkomsten of gezinssamenstelling;
- d.
Inkomsten verborgen heeft gehouden en daardoor ten onrechte van de verstrekkingen gebruik heeft gemaakt;
- e.
Geen gebruik maakt van de gemeentelijke opvang omdat opvang (of onderdak) elders is voorzien;
- f.
De opvang definitief verlaat of langer dan 28 dagen per kalenderjaar niet in de opvang is verschenen zonder het college hiervan op de hoogte te stellen;
- g.
Ernstig inbreuk maakt op de verplichtingen, genoemd in artikel 6, derde lid van de Regeling;
- h.
Een ernstige vorm van geweld pleegt jegens medebewoners die in dezelfde opvangvoorzienig verblijven, aan personen die werkzaam zijn in de voorziening ,of aan anderen.
- a.
-
2. Indien de in het eerste lid bedoelde belanghebbende meerderjarig is en deel uitmaakt van een gezin, dan eindigt de verstrekking van het leefgeld van het gehele gezin.
-
3. Indien één persoon vertrekt of enkele personen van het gezin vertrekken of langer dan 28 dagen niet in de opvangvoorziening is/zijn verschenen, wordt de hoogte van het leefgeld aangepast naar de situatie van het gezin dat nog wel in de opvangvoorziening verblijft.
-
4. De beëindiging gaat in vanaf de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin van één of meer van de bovengenoemde omstandigheden is gebleken.
Artikel 9 terugvordering leefgeld
-
1. Het college vordert te veel of ten onrechte verstrekte leefgeld van de ontheemde terug.
-
2. Als leefgeld is verstrekt aan een gezin, dan vordert het college het aan het gezin teveel of ten onrechte verstrekte leefgeld terug van de meerderjarige ontheemde en/of diens meerderjarig gezinslid.
-
3. In afwijking van het eerste lid ziet het college af van het nemen van een terugvorderingsbesluit als:
- a.
Het terug te vorderen bedrag maximaal € 50 is; of;
- b.
Het betalingen betreft die gedaan zijn, meer dan 6 maanden na de ontvangst van een signaal waaruit het college had moeten afleiden dat ten onrechte of te veel leefgeld werd betaald;
- c.
Het teveel verstrekte leefgeld ten gevolge van overlijden niet meer verrekend kan worden met een resterend recht op leefgeld;
- d.
Daarvoor in individuele situaties bezien dringende redenen aanwezig zijn. In deze gevallen kan er voor gekozen worden om gedeeltelijk af te zien van het nemen van een terugvorderingsbesluit;
- e.
De ontheemde met onbekende bestemming is vertrokken;
- f.
De ontheemde definitief naar het buitenland is vertrokken.
- a.
Artikel 10 invordering leefgeld
-
1. Het college start de invordering gelijktijdig met de afgifte van het besluit tot terugvordering en hanteert daarbij een betalingstermijn van 30 dagen.
-
2. Het gelijktijdig met het terugvorderingsbesluit afgegeven invorderingsbesluit omvat daarbij het volgende:
- a.
De hoogte van (het saldo) van de vordering;
- b.
De betalingsverplichting om de vordering in zijn geheel te voldoen;
- c.
De datum waarop de betalingsverplichting ingaat;
- d.
De mogelijkheid voor de Ontheemde om binnen 30 dagen na verzenddatum van de beschikking een betalingsregeling te treffen.
- a.
-
3. Als de ontheemde uitsluitend een inkomen uit leefgeld ontvangt, wordt de maandelijkse aflossingsverplichting bij een betalingsregeling of beslaglegging bepaald op de volledige beslagruimte zoals aangegeven in artikel 475d van het wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, waarbij de ontheemde tenminste blijft beschikken over een bedrag van 95% van het van toepassing zijnde leefgeld.
-
4. Als de ontheemde een ander inkomen dan leefgeld ontvangt, wordt de maandelijkse aflossingsverplichting bij een betalingsregeling of beslaglegging bepaald op maximaal de volledige beslagruimte zoals aangegeven in artikel 475d van het wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.
Artikel 11 afzien van (verdere) invordering
Er wordt afgezien van (verdere) invordering van de terugvorderingsschuld in de gevallen dat ontheemde:
- a.
Met onbekende bestemming is vertrokken;
- b.
Definitief naar het buitenland is vertrokken.
Artikel 12 uitgesloten van de eigen bijdrage
-
1. Het college sluit de volgende personen uit voor het voldoen van de eigen bijdrage:
- a.
De minderjarige gezinsleden met of zonder inkomen;
- b.
Ontheemden die verblijven in de particuliere opvang of buiten de opvang.
- a.
Artikel 13 Eigen bijdrage
-
1. Met ingang van 1 juli 2024 bestaat er een wettelijke verplichting tot het betalen van een bijdrage voor gas, water en elektra voor de opvang in een gemeentelijke opvanglocatie (GOO).
-
2. Met ingang van 1 juli 2024 bestaat er een wettelijke verplichting tot het betalen van een bijdrage voor de kosten van catering als daar sprake van is in een gemeentelijke opvang.
-
3. Met ingang van 1 januari 2025 tot 1 juni 2025 is de ontheemde, alsmede diens meerderjarig gezinslid, verblijvend in de gemeentelijke opvanglocatie binnen de gemeente Texel bijdrage plichtig voor de kosten van gas, water, elektra en catering.
-
4. Met ingang van 1 juni 2025 is de ontheemde, alsmede diens meerderjarig gezinslid, verblijvend in de gemeentelijke opvanglocatie binnen de gemeente Texel bijdrage plichtig voor hetgeen genoemd onder lid 1.
-
5. De eigen bijdrage geldt voor:
- a.
Ontheemden met inkomsten uit arbeid, in binnen – of buitenland. Meerderjarige kinderen worden gezien als aparte meerderjarige ontheemde;
- b.
Ontheemden die een loondervingsuitkering of toeslag op grond van de Toeslagenwet ontvangen;
- c.
Ontheemden die gedurende twee weken niet hebben voldaan aan verzoeken van het college om informatie te verstrekken over inkomsten en gezinssamenstelling;
- d.
Ontheemden die inkomsten verborgen hebben gehouden en daardoor ten onrechte van de verstrekkingen gebruik hebben gemaakt.
- a.
-
6. Voor het inkomen zoals bedoeld onder lid 5, sub a en b geldt er tot 1 juni 2025 een inkomensgrens van:
- a.
Een alleenstaande € 828,21;
- b.
Een echtpaar € 1478,05;
- c.
De onder sub a en b genoemde bedragen worden bij een wijziging van rechtswege geïndexeerd.
- a.
-
7. Voor het inkomen zoals bedoeld onder lid 5, sub a en b geldt er vanaf 1 juni 2025 een inkomensgrens van:
- a.
Een alleenstaande € 576,03;
- b.
Een echtpaar € 973,69;
- c.
De onder sub a en b genoemde bedragen worden bij een wijziging van rechtswege geïndexeerd.
- a.
-
8. Na het innen van de eigen bijdrage houdt een ontheemde tenminste een inkomen over wat gelijk is aan de inkomensgrens. Als het inkomen minder bedraagt dan de inkomensgrens, wordt er geen eigen bijdrage gevraagd.
Artikel 14 inning van de eigen bijdrage
-
1. Iedere meerderjarige ontheemde levert, met toepassing van de inlichtingenplicht, uit eigen beweging binnen twee weken na een wijziging in de gezins- en/of huisvestigingssamenstelling, het inkomen en overige wijzigingen het daarvoor bedoelde wijzigingsformulier/inkomensverklaring in, bij voorkeur via de website www.gemeentetexel.nl.
-
2. De eigen bijdrage wordt maandelijks opgelegd met ingang van de eerstvolgende maand volgend op de maand waarin de wijziging zich heeft voorgedaan over de voorafgaande kalendermaand.
-
3. De eigen bijdrage is over een volledige kalendermaand verschuldigd.
-
4. De eigen bijdrage kan met terugwerkende kracht, uiterlijk tot de datum van inwerkingtreding van deze beleidsregels worden opgelegd wanneer niet wordt voldaan aan de inlichtingenplicht zoals bedoeld onder artikel 4 lid 3 sub c en d.
-
5. Indien de ontheemde de opgelegde eigen bijdrage niet (meer) betaalt, wordt een betalingsherinnering verstuurd en zo nodig een aanmaning. Als de ontheemde de eigen bijdrage niet betaalt, kan de vordering overgedragen worden aan een (gerechts)deurwaarder. De kosten die hieraan verbonden zijn komen voor rekening van de ontheemde.
Artikel 15 beëindiging opvang
-
1. Het recht op verblijf in de gemeentelijke opvang eindigt als een Ontheemde de opvang definitief verlaat of langer dan 28 dagen per kalenderjaar niet in de opvang is verschenen zonder dat het college hiervan op de hoogte te stellen.
-
2. In afwijking van het eerste lid wordt niet tot beëindiging van de opvang overgegaan als:
- a.
Er vooraf op basis van individuele omstandigheden toestemming is gegeven voor langer verblijf elders;
- b.
Er een aantoonbare medische noodzaak is voor langer verblijf elders;
- c.
Er aantoonbaar dringende redenen zijn op basis waarvan het langer verblijf elders noodzakelijk blijkt.
- a.
-
3. De datum van beëindiging van het recht op verblijf in de gemeentelijke opvang als aangegeven in het eerste lid is:
- a.
Bij definitief vertrek, de eerste dag volgend op de dag van vertrek;
- b.
Bij geen melding vooraf, de 29e dag na constatering van het vertrek of op de 29e dag waarop duidelijk is dat de ontheemde al 28 dagen elders verblijft;
- c.
Als de Ontheemde, in situatie a en b, zich niet heeft uitgeschreven uit de BRP dan gebeurt dit ambtshalve;
- d.
Bij terugkeer na 28 dagen heeft de ontheemde ongewijzigd recht op opvang, maar dit kan op een andere opvanglocatie of in een andere gemeente zijn, mits hij/zij op het moment van terugkeer voldoet aan de dan geldende regels.
- a.
Artikel 16 Inlichtingenplicht
De ontheemde is verplicht om onverwijld uit eigen beweging dan wel binnen twee weken nadat het college heeft verzocht om inlichtingen te verstrekken over het inkomen of de gezinssamenstelling mededeling te doen.
Artikel 17 Onevenredig nadeel
-
1. Indien na aftrek van de eigen bijdrage blijkt dat de ontheemde een besteedbaar inkomen heeft dat lager is dan het leefgeld dat zou zijn verstrekt als er geen sprake was van inkomsten, kan er sprake zijn van onevenredig nadeel.
-
2. Het college onderzoekt of er sprake is van een onevenredig nadeel na ontvangst van een door de ontheemde ingediende zienswijze.
-
3. De gemeente hanteert daarbij de volgende afwegingscriteria:
- 1.
De hoogte van de eigen bijdrage ten opzichte van het inkomen van de belanghebbende (en zijn gezin);
- 2.
Het beschikbare budget van de belanghebbende (en zijn gezin) na betaling van de eigen bijdrage en andere noodzakelijke uitgaven (huur, voeding zorgkosten etc.);
- 3.
Schulden of andere aantoonbare financiële verplichtingen, zoals alimentatie, studiekosten en medische uitgaven;
- 4.
Uitgaven als gevolg van aantoonbare of aannemelijke bijzondere persoonlijke omstandigheden.
- 1.
Artikel 18 Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 januari 2025
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 3 juni 2025
De burgemeester,
M. Pol msc
De secretaris,
E. Wolfkamp
Algemene toelichting
Per 1 juli 2024 is de Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO) gewijzigd. Een belangrijke wijziging is de verplichting om maandelijks een eigen bijdrage voor de kosten , van gas, water en elektra (GWE) en catering te innen. Per gezin wordt maximaal twee keer de eigen bijdrage GWE geïnd. Daarnaast worden kosten in rekening gebracht wanneer de opvanglocatie ook in maaltijden voorziet.
De bedragen voor GWE staat genoemd in artikel 8 van de RooO.
De bedragen voor catering staan genoemd in artikel 10 van de RooO.
Op dit moment is de gemeentelijke opvanglocatie nog een boot. Binnen deze opvanglocatie wordt in catering voorzien.
Zodra de boot niet meer als gemeentelijke opvang fungeert en de ontheemden zijn geplaatst in een andere gemeentelijke opvang wordt er niet meer voorzien in catering.
Als bewoners van de gemeentelijke opvang meer overhouden met werken ten opzichte van leefgeld worden deze mensen gemotiveerd te blijven participeren in de samenleving.
Bij de beoordeling van de eigen bijdrage wordt dan ook uitgegaan van een inkomensgrens.
De inkomensgrens is het totaalbedrag van de norm inrichting inclusief verhoging, inclusief vakantiegeld (artikel 23 lid 1 en lid 2 van de Participatiewet) en de eigen bijdrage welke van toepassing is voor een alleenstaande dan wel voor een echtpaar.
De hoogte van de eigen bijdrage volgt uit artikel 3 lid 2 van de Tijdelijke wet in samenhang met de artikelen 7 lid 4 en artikel 8 van de Regeling. Eventuele periodieke wijzigingen in de hoogte van de eigen bijdrage en de norm inrichting van artikel 23 lid 1 en lid 2 Participatiewet zijn van toepassing.
Voorbeeld met bedragen die gelden vanaf 01-01-2025 tot 01-06-2025
Alleenstaand |
Echtpaar |
|
GWE |
€ 105 |
€ 210 |
catering |
€ 252,18 |
€ 504,36 |
Eigen bijdrage |
€ 357,18 |
€ 714,36 |
Norm inrichting |
€ 471,03 |
€ 763,69 |
inkomensgrens |
€ 828,21 |
€ 1478,05 |
Voorbeelden met bedragen die gelden vanaf 01-06-2025
Alleenstaand |
Echtpaar |
|
GWE |
€ 105 |
€ 210 |
Eigen bijdrage |
€ 105 |
€ 210 |
Norm inrichting |
€ 471,03 |
€ 763,69 |
inkomensgrens |
€ 576,03 |
€ 973,69 |
De wijziging in de hoogte van de inkomensgrenzen heeft te maken dat begin juni 2025 de ontheemden die verblijven op “de boot” verhuizen naar Marsdiep Noord of Starkenburgh en er geen catering aanwezig is.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO), de Tijdelijke Wet opvang ontheemden Oekraïne dan wel de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Artikel 3
Deze beleidsregels gelden voor meerderjarige ontheemden uit Oekraïne verblijvend in de gemeentelijke opvang. Deze beleidsregels zijn niet van toepassing op de ontheemden die in de particuliere opvang verblijven dan wel zelfstandige woonruimte hebben. De minderjarige ontheemde behoort tot het gezin en is in het kader van deze beleidsregels dan ook geen zelfstandig subject. Dit verandert wanneer en zodra de minderjarige de 18 jarige leeftijd bereikt en inkomsten zoals bedoeld in deze beleidsregels heeft.
Artikel 4
De digitale melding waarin de ontheemde kan aangeven of hij in aanmerking wil komen voor leefgeld of op een aanvulling op leefgeld wordt gezien als een aanvraag. Deze aanmelding zal dan via een beslisboom op de website van Texel ingevoerd worden zodat de ontheemde direct wordt doorgeleid naar of een aanmelding leefgeld, of een wijziging in persoonsgegevens of een inkomensverklaring.
Belanghebbenden dienen een kopie van een bankpas in te leveren waarop zij willen dat het leefgeld wordt overgemaakt.
Artikel 5
Tot 1 juni 2025 bestaat het leefgeld uit het component kleding en andere persoonlijke uitgaven. Begin juni 2025 wordt er verhuist en is men zelf verantwoordelijk voor het eten.
Met ingang van 1 juni 2025 bestaat het leefgeld dan ook uit het component eetgeld en het component kleding en andere persoonlijke uitgaven.
De hoogte van het leefgeld is afhankelijk van de gezinsgrootte. Zie hiervoor artikel 10 lid 2 onder a, b en c van de Regeling.
De ontheemden zijn vanaf 1 juni 2025 te verdelen in drie groepen:
- 1.
De groep die leefgeld ontvangt. Zij hebben geen inkomen uit arbeid of uitkering.
- 2.
De groep die geen leefgeld ontvangt, maar een inkomen heeft wat minder is dan de inkomensgrens welke genoemd staan in artikel 13 lid 7 onder a en b.
- 3.
De groep die geen leefgeld ontvangt en een inkomen heeft wat meer bedraagt dan de hiervoor genoemde inkomensgrenzen.
Om er voor te zorgen dat iedereen beschikt op het maximale bedrag aan leefgeld, kan een ontheemde een melding doen voor aanvulling op zijn inkomen naar het maximale bedrag voor leefgeld wat in zijn of haar situatie van toepassing is.
Artikel 6
Om in aanmerking te komen voor leefgeld dient er digitaal een melding voor leefgeld te worden ingevuld en doorgestuurd.
In beginsel is de datum van melding de ingangsdatum van de uitkering.
Bij een 1e verzoek om leefgeld van een net gevluchte ontheemde is de ingangsdatum van het leefgeld de datum van inschrijving in de BRP.
Als de ontheemde bijvoorbeeld op 15 juni een melding doet voor een verzoek om leefgeld omdat zijn werk met ingang van 1 juli is gestopt, dan wordt de ingangsdatum van het leefgeld 1 juli.
Artikel 8
Een Ontheemde heeft over de maand juni leefgeld ontvangen. Op de inkomensverklaring van juni geeft de ontheemde aan dat hij per 1 juni aan het werk is.
Op grond van artikel 7 lid 2 van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne geldt de wijziging met ingang van de eerstvolgende maand. Dit betekent dat het leefgeld met ingang van 1 juli stopt.
De eigen bijdrage wordt dan opgelegd per 1 juli 2025 over de maand juni.
Tevens dient het leefgeld over de maand juni teruggevorderd te worden.
Artikel 9
Voor de regels met betrekking tot terugvordering is met betrekking tot het zogenoemde kruimelbedrag aansluiting gezocht bij de beleidsregels terugvordering, invorderingen verhaal 2016 van de gemeente Texel.
Het genoemde onder artikel 9 lid 3 onder b betreft de zesmaanden-jurisprudentie. Dit betekent dat de 1e zes maanden teruggevorderd worden. Er vindt geen terugvordering plaats vanaf de 7e maand.
Artikel 13
De eigen bijdrage wordt opgelegd met ingang van de eerstvolgende maand volgend op de wijziging. Dit houdt in dat we terugkijken naar de voorgaande maand om te bepalen of de ontheemde een bijdrage moet betalen. Wanneer de ontheemde bijvoorbeeld in januari start met werken en voldoende inkomen heeft, dan wordt de eigen bijdrage met ingang van 1 februari opgelegd over de maand januari.
Onder inkomen uit loondervingsuitkering wordt bedoeld; een uitkering op grond van de Werkloosheidswet, de Ziektewet, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, de wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering en de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen, alsook een uitkering of inkomensvoorziening op grond van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten, op grond van hoofdstuk 3, afdeling 2, paragraf 1 van de wet arbeid en zorg aan de werknemer of de gelijkgestelde, bedoeld in artikel 3:6, eerste lid van die wet. De wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening militairen en de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen.
Artikel 14
In het kader van de inlichtingenplicht dient de ontheemde wijzigingen die van invloed kunnen zijn uit eigen beweging te melden. Het college kan zelfstandig gegevens opvragen die van belang zijn in de context van deze beleidsregels. Aan het niet of niet tijdig overleggen van gevraagde gegevens, kunnen gevolgen worden verbonden. De eigen bijdrage wordt in beginsel opgelegd met ingang van de eerstvolgende maand volgend op de wijziging. Hiervan kan worden afgeweken wanneer de ontheemde niet uit eigen beweging gegevens overlegd dan wel niet of niet tijdig reageert op informatieverzoeken.
Artikel 15
Een ontheemde mag de opvang 14 dagen verlaten met behoud van de opvangplek en 28 dagen met behoud van leefgeld. Bijvoorbeeld voor vakantie, familiebezoek of een begrafenis.
De ontheemde moet zijn of haar vertrek altijd melden. Als de ontheemde het vertrek niet meld, kan de vluchteling zijn opvangplek kwijtraken.
Artikel 17
Onevenredige benadeling hangt samen met het juridische evenredigheidsbeginsel. Artikel 3:4 Awb bepaalt dat het bestuursorgaan bij het nemen van een besluit de belangen van de betrokkene en de met het oog op het te nemen besluit in aanmerking te nemen belangen van derden afweegt. De eigen bijdrage is bedoeld om de verstrekkingen aan ontheemden in evenwicht te brengen zodat deze in hun elementaire levensbehoeften kunnen voorzien, met inkomsten die zij genieten uit arbeid.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl