Directiestatuut Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2025

Geldend van 18-06-2025 t/m heden

Intitulé

Directiestatuut Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2025

Het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant,

Gelet op artikel 57b, eerste lid, onder c van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

Overwegende dat:

  • -

    het Directiestatuut van het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant d.d. 5 april 2013 is vastgesteld;

  • -

    bij besluit van 10 december 2015 dit statuut is gewijzigd in “Directiestatuut Zuidoost-Brabant versie 1 januari 2016”;

  • -

    bij besluit van 5 april 2018 door organisatorische wijzigingen het aangehaalde statuut is geactualiseerd en gewijzigd in “Directiestatuut Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant”;

  • -

    door organisatorische wijzigingen en aanpassingen in wetgeving, het wenselijk is om het aangehaalde statuut opnieuw vast te stellen;

  • -

    bij besluit van 24 april 2025 het dagelijks bestuur heeft ingestemd met de aanpassing van de topstructuur per 15 juni 2025, waardoor het noodzakelijk is om het aangehaalde statuut opnieuw vast te stellen;

BESLUIT

Vast te stellen:

Artikel 1: Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuur: het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst;

  • b.

    dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst;

  • c.

    deelnemers: de rechtspersonen achter de deelnemende colleges, zoals bedoeld in artikel 1:1, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht, die het besluit hebben genomen om deel te nemen aan de regeling;

  • d.

    directeur: de directeur van de Omgevingsdienst, bedoeld in artikel 5.2 van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2024;

  • e.

    functionaris: een medewerker, behorende tot de ambtelijke organisatie van de Omgevingsdienst, aangesteld krachtens een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht;

  • f.

    Omgevingsdienst: de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant, bedoeld in artikel 1.2 van de regeling;

  • g.

    regeling: de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2024 ;

  • h.

    Cao SGO: de Collectieve arbeidsovereenkomst Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties.

Artikel 2: taken en verantwoordelijkheden ter ondersteuning van het bestuur

  • 1. De directeur draagt zorg voor een goede voorbereiding van de vergaderingen van het bestuur;

  • 2. De directeur draagt er gevraagd en ongevraagd zorg voor dat de leden van het bestuur over de informatie kunnen beschikken die zij nodig hebben om hun functie naar behoren uit te kunnen oefenen;

  • 3. De directeur draagt zorg voor een gedegen en tijdige advisering aan het bestuur. De directeur adviseert het bestuur ten behoeve van de door het bestuur te nemen besluiten;

  • 4. De directeur is verantwoordelijk voor een snel een adequaat verloop van voor het proces van besluitvorming noodzakelijke procedures en bevordert een voortvarende uitvoering van de besluiten van het bestuur;

  • 5. De directeur draagt er zorg voor dat de door het bestuur genomen besluiten worden vastgelegd in een besluitenlijst en dat een presentielijst wordt bijgehouden;

  • 6. De directeur is verantwoordelijk voor het onderhouden van een goede relatie met de deelnemers in hun rol van eigenaar van de Omgevingsdienst.

Artikel 3: Overige taken en verantwoordelijkheden van de directeur

  • 1. De directeur draagt, binnen de door het bestuur gestelde kaders, zorg voor een adequate organisatorische inrichting en een goede kwaliteit van de functionarissen;

  • 2. De directeur schept de voorwaarden die het optimaal functioneren van de Omgevingsdienst en de functionarissen bevorderen en houdt deze voorwaarden in stand;

  • 3. De directeur draagt, binnen het door het bestuur gestelde financiële kader, zorg voor de sturing op middelen binnen de Omgevingsdienst;

  • 4. De directeur draagt, binnen de door het bestuur gestelde kaders, zorg voor de uitvoering van het personeelsbeleid, de Cao SGO en andere op wet- en regelgeving berustende rechtspositionele bepalingen;

  • 5. De directeur draagt zorg voor de exploitatie van de huisvestingslocatie en de inventaris van de dienst;

  • 6. De directeur draagt er zorg voor dat vanuit de Omgevingsdienst afgeronde adviezen en voorstellen worden voorbereid ten behoeve van het bestuur;

  • 7. De directeur draagt zorg voor de goede uitvoering van de activiteiten die aan de Omgevingsdienst zijn opgedragen, gebaseerd op een voldoende planning van activiteiten en met inachtneming van het ter zake vastgestelde beleid;

  • 8. De directeur draagt zorg voor de samenhang en een voldoende gecoördineerd en geïntegreerd handelen van de onderdelen van de ambtelijke organisatie van de Omgevingsdienst;

  • 9. De directeur treedt op als bestuurder als bedoeld in de Wet op de ondernemingsraden bij het Lokaal Overleg en overlegt met de ondernemingsraad;

  • 10. De directeur vertegenwoordigt de Omgevingsdienst naar buiten toe en draagt zorg voor een actieve voorlichting over de werkzaamheden van de Omgevingsdienst.

Artikel 4: Bijzondere omstandigheden

  • 1. Wanneer de directeur vermoedt dat er zodanig tegenstellingen ontstaan of dreigen te ontstaan in het beleid van de deelnemers en dat het functioneren van de Omgevingsdienst daardoor kan worden bemoeilijkt, meldt hij dit aan het dagelijks bestuur en aan het bestuur van de betreffende deelnemers;

  • 2. De directeur informeert, in overleg met het dagelijks bestuur of zo nodig terstond, de besturen van de deelnemers over een gebeurtenis die voor de deelnemers en van direct belang is en, indien van toepassing, adviseert de directeur de besturen van de deelnemers over de naar aanleiding van de gebeurtenis te nemen maatregelen.

Artikel 5: Afwezigheid en bereikbaarheid

  • 1. De directeur stelt, bij afwezigheid van ten minste een kalenderweek, de voorzitter van het bestuur hiervan in kennis;

  • 2. Bij afwezigheid van de directeur treedt de adjunct-directeur in de bevoegdheden, rechten en plichten als beschreven in het directiestatuut.

Artikel 6: Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Directiestatuut Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2025.

Artikel 7: Bekendmaking, inwerkingtreding en intrekking

  • 1. Dit besluit treedt in werking een dag na de bekendmaking als bedoeld in artikel 3.42 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • 2. Het Directiestatuut Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2021 wordt gelijktijdig ingetrokken.

Ondertekening

Eindhoven, 5 juni 2025

dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant,

J.C.J. van Bree

voorzitter

F.A.H. Piepers

secretaris