Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740570
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740570/1
Reglement basisregistratie personen (BRP) 2025 van de gemeente Alkmaar
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 19-06-2025
Intitulé
Reglement basisregistratie personen (BRP) 2025 van de gemeente AlkmaarArtikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Alkmaar worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;
-
3. De organen van de gemeente Alkmaar aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlagen.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 2, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Alkmaar en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Alkmaar was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Alkmaar kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van dit Reglement;
-
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking.
-
2. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement Basisregistratie Personen (BRP) 2025.
Ondertekening
Burgemeester en wethouders van de gemeente Alkmaar,
De secretaris,
Robert Reus
De burgemeester,
Anja Schouten
Bijlage 1, tabel 1
Organisatieonderdeel |
Taak |
Doelomschrijving |
Categorie(ën) van betrokkenen |
Rechtmatige grondslag |
RAP = Ad hoc raadpleging persoon |
RAA = Ad hoc raadpleging adres |
MB = mutatieberichten |
S = Selectieverstrekking |
AA = Ad hoc verstrekking via mail/telefoon |
Gegevensset |
Unit HR |
Pensioenen raadsleden en wethouders, Wachtgelden gemeentepersoneel |
Uitvoeren personeelsadministratie |
Raadsleden, wethouders Gemeente personeel |
Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de gemeentelijke Uitkerings- en pensioenverordening. Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. Ambtenarenwet |
X |
|
X |
|
|
Profiel 1A |
Unit Bestuursondersteuning |
Jubilea overzichten: 50, 60, 65 en jarige huwelijken 90, 100, 100+ jarigen Koninklijke onderscheidingen Nieuwkomers in Alkmaar |
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek Uitnodiging voor welkomstbijeenkomst |
Personen die aan (jubilea) criteria voldoen |
Lokale taak |
X |
|
|
X |
|
Profiel 1B |
Unit Financiën |
Financiële afhandeling ontheffingen, vergunningen, handhaving |
Uitvoeren financiële administratie |
Aanvragers |
Diverse wetgeving (o.a. Omgevingswet) |
X |
|
|
|
|
Profiel 1C |
Unit Maatschappelijke Ondersteuning |
Maatschappelijke Ondersteuning |
Op grond van artikel 4 van de Wet maatschappelijke ondersteuning draagt de gemeente zorg voor de verlening van woon- en vervoersvoorzieningen en/of rolstoelen voor mensen met een beperking. De werkzaamheden voor de gemeente bestaan uit het behandelen van het verzoek van een persoon met een beperking die een voorziening bij de gemeente heeft aangevraagd |
Personen die een voorziening WMO hebben aangevraagd |
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.3.2. 1e lid |
X |
X |
X |
|
|
Profiel 2A |
Unit Leefgebied |
Omgevingsvergunning |
Het verlenen van vergunningen, ontheffingen en het in ontvangst nemen van meldingen op het terrein van bouwen, ruimte, natuur, monumenten en milieu. |
Personen die een aanvraag om een omgevingsvergunning hebben ingediend. En personen aan wie zo'n vergunning is verleend of die een gebruiksmelding hebben gedaan. |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
X |
|
X |
|
|
Profiel 2B |
Unit Leefgebied |
Begraafplaatsadministratie |
Bijhouden va de administratie begraafplaatsen en registratie rechthebbenden |
Overledene Rechthebbende |
Wet op de Lijkbezorging |
X |
|
X |
|
|
Profiel 3A |
Unit Leefgebied |
Winkeltijden |
Door middel van het verstrekken van een vergunning kan de gemeente vrijstelling verlenen van het verbod om een winkel op bepaalde dagen voor het publiek geopend te hebben. Voor deze ontheffing verleent de gemeente een vergunning voor langere tijd. |
Personen aan wie een vergunning op grond van de Winkeltijdenwet is verleend of door wie deze is aangevraagd. Personen die de voorwaarden waaronder de vrijstelling is verleend niet naleven en die door de gemeente moeten worden aangeschreven. |
Winkeltijdenwet |
X |
|
X |
|
|
Profiel 3B |
|
Drank- en Horecabedrijf |
Het verlenen van een vergunning aan degene die een horecabedrijf of een slijtersbedrijf uitoefent. De vergunning wordt voor langere tijd verleend. De gemeente int hiervoor leges en trekt zo nodig de vergunning weer in. |
Exploitanten en leidinggevenden van een horecabedrijf of slijtersbedrijf als bedoeld in de Drank- en Horecawet waaraan de gemeente een drank- en horecavergunning heeft verleend. Minderjarige kinderen van exploitanten of leidinggevenden van een horecabedrijf of slijtersbedrijf als bedoeld in de Drank- en Horecawet. |
Drank- en Horecawet |
X |
|
X |
|
|
|
|
Kansspelen |
Het verlenen van een vergunning voor het aanwezig hebben van een of meer speelautomaten. De vergunning wordt voor langere tijd verleend. De gemeente int hiervoor leges en trekt zo nodig de vergunning weer in. Voor deze taken moet de gemeente over actuele adresgegevens van de vergunninghouder beschikken. |
Personen die een vergunning op grond van de Wet op de kansspelen aanvragen of aan wie een vergunning is verleend. Bedrijfsleiders en beheerders van een inrichting waarin een of meer speelautomaten aanwezig zijn. |
Wet op de Kansspelen |
X |
|
X |
|
|
|
|
APV |
Het verlenen van vergunningen/ontheffingen/kennisgevingen op grond van de APV |
Personen die een vergunning/ontheffing/kennisgeving aanvragen op grond van de APV of aan wie vergunning/ontheffing/kennisgeving is verleend |
APV |
X |
|
X |
|
|
|
Unit Veiligheid |
Bestuurlijke aanpak & bijzondere wetten OOV Stadstoezicht |
Uitvoeren stadstoezicht |
Personen wiens gegevens nodig zijn voor de opsporing van strafbare feiten gepleegd in openbare ruimten. Personen die een bestuurlijke strafbeschikking krijgen opgelegd. Verdachten die door de gemeentelijke opsporingsambtenaren worden geverbaliseerd. |
APV |
X |
X |
|
|
|
Profiel 3C |
Unit Leefgebied |
Uitvoeren algemene subsidieverordening |
Uitvoeren subsidieverordening |
Personen aan wie subsidie wordt verleend |
Subsidieverordening |
X |
|
|
|
|
Profiel 3D |
Unit Onderwijs |
Leerplicht |
Gemeenten hebben de taak om te controleren op absoluut en relatief schoolverzuim van leerplichtige jongeren. Deze taak wordt uitgevoerd door de leerplichtambtenaar. Bij schoolverzuim door een minderjarige leerling wordt contact opgenomen met een ouder, voogd of verzorger van die leerling. |
Een persoon die ouder, voogd of verzorger is van een leerplichtige jongere die in de gemeente is ingeschreven en waarmee contact moet worden opgenomen door de leerplichtambtenaar. |
Leerplichtwet |
X |
|
|
|
|
Profiel 4B |
Regionale Meld- en Coördinatiefunctie |
In het kader van de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet op de expertisecentra voert de gemeente als contactgemeente de regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaters uit. De gemeente organiseert en coördineert de melding, registratie en doorverwijzing naar onderwijs of arbeidsmarkt van voortijdig schoolverlaters. De gemeente registreert de voortijdig schoolverlater. Daarnaast dient de gemeente jaarlijks een effectrapportage op te stellen waarin zowel streefcijfers als de bereikte resultaten met betrekking tot de aanpak van voortijdig schoolverlaten zijn opgenomen. Deze effectrapportage wordt toegezonden aan de minister voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. |
Een ingeschrevene die tussen de 17 en 23 jaar is die zonder startkwalificatie, dat wil zeggen zonder een diploma van een bepaald niveau, is gestopt met zijn opleiding. Een ingeschrevene die ouder of verzorger is van een persoon van 17 jaar die zonder startkwalificatie, dat wil zeggen zonder een diploma van een bepaald niveau, is gestopt met zijn opleiding. |
Wet op het voortgezet onderwijs, Wet educatie en beroepsonderwijs, Wet op de expertisecentra |
X |
|
X |
|
|
||
Leerlingenvervoer |
Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer |
Ouders, voogden, verzorgers van leerlingen |
Wet op het primair onderwijs |
X |
|
|
|
|
|
|
Unit Publieke Dienstverlening |
Burgerlijke Stand |
Bijhouden burgerlijke stand in verband met het doen van onderzoek ten behoeve van huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap, geboorteakten, erkenningsakten en het doorvoeren van akteverbeteringen. Bij huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap betreft het onder meer onderzoek naar huwelijksbevoegdheid c.q. bevoegdheid tot het aangaan van een geregistreerd partnerschap en verifiëren gegevens getuigen. Bij erkenningsakten gaat het onder meer om onderzoek naar afstamming. Het doorvoeren van akteverbeteringen betreft onder meer het doorvoeren van verbeteringen in geboorte akten, huwelijksakten/akten voor geregistreerd partnerschap en overlijdensakten. |
Personen waarvan gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van de burgerlijke stand. |
Burgerlijk Wetboek |
X |
|
|
|
|
Profiel burgerzaken (5A) |
Naturalisatie |
Behandelen van aanvragen ter verkrijging van de Nederlandse nationaliteit (naturalisatie). |
Aanvragers naturalisatie |
Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
X |
|
|
|
|
||
BRP |
Onderzoek in verband met bijhouden van de BRP. In het bijzonder de onderzoeken over huwelijk/geregistreerd partnerschap, ouderkind relaties en nationaliteit. |
Personen van wie gegevens worden onderzocht/bijgehouden |
Wet BRP |
X |
X |
|
|
|
||
Unit Publieke Dienstverlening |
KCC |
Gevonden voorwerpen |
Opsporen vermoedelijke eigenaar van gevonden voorwerp |
Burgerlijk Wetboek artikel 5:5 |
X |
X |
|
|
X |
Profel 5B |
Unit Publieke Dienstverlening |
KCC |
Afhandelen en doorgeleiden binnenkomende klantencontacten gemeentebreed, ondersteuning afdelingen |
Vullen van klantkaart met klantgegevens voor effectieve dienstverlening en klanttevredenheidsonderzoeken |
Vervulling van een taak van algemeen belang (Artikel 6 sub e). |
X |
X |
|
|
|
|
Unit Publieke Dienstverlening |
Volmachtverlening Kieswet |
Een persoon kan volmacht geven aan iemand buiten de eigen gemeente van inschrijving om namens hem een stem uit te brengen bij de verkiezingen. De gemeente van inschrijving van de volmachtverlener dient de persoonsgegevens van de gemachtigde te verifiëren en te controleren of degene aan wie volmacht wordt gegeven niet al twee volmachten van anderen heeft. |
Een persoon die gemachtigd is namens een andere persoon een stem uit te brengen bij de verkiezingen. |
Kieswet |
X |
|
|
|
|
Profiel 5C |
Stembureauledenadministratie |
Benoeming leden stembureaus, instructie, indeling en uitbetaling vergoeding |
Kandidaat stembureauleden |
Kieswet |
X |
|
|
|
|
||
Unit Publieke Dienstverlening |
Adresonderzoek BRP Wet op de Lijkbezorging |
Adresonderzoek in verband met correcte registratie van het verblijfsadres in de BRP. Uitvoering artikel 20 t/m 22 Wet op de lijkbezorging |
Personen van wie het verblijfsadres wordt onderzocht Persoon ten aanzien van wie de gemeente een verplichting heeft op grond van artikel 21 Wet op de lijkbezorging Persoon die kan voorzien in de lijkbezorging of op wie de gemeente de kosten van lijkbezorging kan verhalen als bedoeld in artikel 22 Wet op de lijkbezorging |
Wet BRP Wet op de Lijkbezorging |
X |
X |
|
|
|
Profiel Burgerzaken (5D) |
Unit Openbare Orde en Veiligheid |
Algemene Taak |
Rampenbestrijding |
In kaart brengen slachtoffers ramp |
Besluit Veiligheidsregio's bij rampenbestrijding of crisisbeheersing, artikel 1 van de Wet Veiligheidsregio's |
|
|
|
x |
|
Profiel 6 |
Unit Vastgoed, Gronden en Duurzaamheid |
Huur- en erfpachtadministratie Woonwagenbewoners |
Uitvoeren huur- en erfpachtadministratie Beoordelen toekennen van plaatsen |
Personen ten aanzien van wie een gemeentelijke heffing of belasting wordt geheven of wordt ingevorderd Personen die in aanmerking willen komen voor een woonwagenplek |
Gemeentewet Plaatselijke verordening |
X |
X |
X |
X |
|
Profiel 7 Profiel 7a |
Raadsgriffie |
Project Gast van de Raad |
Inwoners van Alkmaar uitnodigen om gast van de raad te zijn |
Inwoners van Alkmaar |
Lokaal beleid |
|
|
|
X |
|
Profiel 8 |
Unit Veiligheid |
Handhaving |
Handhaven openbare orde en veiligheid |
Personen die op grond van de APV van de gemeente een aanvraag voor een vergunning of een ontheffing doen, of een personen aan wie zo’n vergunning of ontheffing is verleend. Personen die op grond van de APV een melding aan de gemeente moeten doen. |
APV |
X |
X |
|
|
|
Profiel 9A |
Unit Maatschappelijke Ondersteuning |
Jeugdzorg |
Uitvoering Jeugdwet |
Inwoners van Alkmaar die een voorziening op grond van de Jeugdwet ontvangen. |
Jeugdwet |
X |
|
X |
|
|
Profiel 13 |
Unit Vitaliteit |
Voorschools aanbod peuters |
Resultaten gemeentelijk beleid vroegschoolse educatie Selecties |
Peuters tussen de 2 en 4 jaar |
Wet Primair Onderwijs |
|
|
|
X |
|
Profiel 15 |
Unit Projecten, Programma’s en Interimmanagement |
Maatschappelijke ondersteuning |
Programma ASON |
|
Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne en de Asielwet. |
X |
|
|
X |
X |
Profiel 16 |
Bijlage 2 Derden met een gewichtig maatschappelijk belang
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
Gewichtig maatschappelijk belang |
Categorie derde BRP |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Ouderenondersteuning |
Ouderenorganisaties |
Maatschappelijke of filantropische doelen |
Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen |
Uitvoering Pensioenwet |
Pensioenfondsen |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziekenhuizen |
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet. |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land buiten de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid |
Toelichting op Reglement BRP
Algemeen
Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid.
De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Alkmaar.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente Alkmaar in de rol van bestuursorgaan is gebaseerd op een autorisatiebesluit op grond van artikel 3.2 Wbrp van de minister van BZK. Een autorisatiebesluit is het besluit van de minister van BZK voor de gemeente Alkmaar over de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan de gemeente Alkmaar in zijn rol als overheidsorgaan dat gebruik maakt van persoonsgegevens voor de uitvoering van haar taken.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Alkmaar woonachtig zijn, dient de gemeente Alkmaar het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2 en 3. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Alkmaar. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Beperkte set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4. Inwerkingtreding en citeertitel
Reglement Basisregistratie Personen (BRP) 2025, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag na bekendmaking ervan.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl