Reglement basisregistratie personen (BRP) 2025 van de gemeente Alkmaar

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 19-06-2025

Intitulé

Reglement basisregistratie personen (BRP) 2025 van de gemeente Alkmaar

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Alkmaar worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;

  • 3. De organen van de gemeente Alkmaar aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlagen.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 2, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Alkmaar en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Alkmaar was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;

  • 2. Over een ingezetene van de gemeente Alkmaar kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;

  • 3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;

  • 4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden

  • 1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van dit Reglement;

  • 2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking.

  • 2. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement Basisregistratie Personen (BRP) 2025.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Alkmaar,

De secretaris,

Robert Reus

De burgemeester,

Anja Schouten

Bijlage 1, tabel 1

Organisatieonderdeel

Taak

Doelomschrijving

Categorie(ën) van betrokkenen

Rechtmatige grondslag

RAP = Ad hoc raadpleging persoon

RAA = Ad hoc raadpleging adres

MB = mutatieberichten

S = Selectieverstrekking

AA = Ad hoc verstrekking via mail/telefoon

Gegevensset

Unit HR

Pensioenen raadsleden en wethouders,

Wachtgelden gemeentepersoneel

Uitvoeren personeelsadministratie

Raadsleden, wethouders

Gemeente personeel

Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de gemeentelijke Uitkerings- en pensioenverordening. Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

Ambtenarenwet

X

 

X

 
 

Profiel 1A

Unit Bestuursondersteuning

Jubilea overzichten: 50, 60, 65 en jarige huwelijken 90, 100, 100+ jarigen

Koninklijke onderscheidingen Nieuwkomers in Alkmaar

Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek

Uitnodiging voor welkomstbijeenkomst

Personen die aan (jubilea) criteria voldoen

Lokale taak

X

 
 

X

 

Profiel 1B

Unit Financiën

Financiële afhandeling ontheffingen, vergunningen, handhaving

Uitvoeren financiële administratie

Aanvragers

Diverse wetgeving (o.a. Omgevingswet)

X

 
 
 
 

Profiel 1C

Unit Maatschappelijke Ondersteuning

Maatschappelijke Ondersteuning

Op grond van artikel 4 van de Wet maatschappelijke ondersteuning draagt de gemeente zorg voor de verlening van woon- en vervoersvoorzieningen en/of rolstoelen voor mensen met een beperking. De werkzaamheden voor de gemeente bestaan uit het behandelen van het verzoek van een persoon met een beperking die een voorziening bij de gemeente heeft aangevraagd

Personen die een voorziening WMO hebben aangevraagd

Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.3.2. 1e lid

X

X

X

 
 

Profiel 2A

Unit Leefgebied

Omgevingsvergunning

Het verlenen van vergunningen, ontheffingen en het in ontvangst nemen van meldingen op het terrein van bouwen, ruimte, natuur, monumenten en milieu.

Personen die een aanvraag om een omgevingsvergunning hebben ingediend. En personen aan wie zo'n vergunning is verleend of die een gebruiksmelding hebben gedaan.

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

X

 

X

 
 

Profiel 2B

Unit Leefgebied

Begraafplaatsadministratie

Bijhouden va de administratie begraafplaatsen en registratie rechthebbenden

Overledene

Rechthebbende

Wet op de Lijkbezorging

X

 

X

 
 

Profiel 3A

Unit Leefgebied

Winkeltijden

Door middel van het verstrekken van een vergunning kan de gemeente vrijstelling verlenen van het verbod om een winkel op bepaalde dagen voor het publiek geopend te hebben. Voor deze ontheffing verleent de gemeente een vergunning voor langere tijd.

Personen aan wie een vergunning op grond van de Winkeltijdenwet is verleend of door wie deze is aangevraagd.

Personen die de voorwaarden waaronder de vrijstelling is verleend niet naleven en die door de gemeente moeten worden aangeschreven.

Winkeltijdenwet

X

 

X

 
 

Profiel 3B

 

Drank- en Horecabedrijf

Het verlenen van een vergunning aan degene die een horecabedrijf of een slijtersbedrijf uitoefent. De vergunning wordt voor langere tijd verleend. De gemeente int hiervoor leges en trekt zo nodig de vergunning weer in.

Exploitanten en leidinggevenden van een horecabedrijf of slijtersbedrijf als bedoeld in de Drank- en Horecawet waaraan de gemeente een drank- en horecavergunning heeft verleend.

Minderjarige kinderen van exploitanten of leidinggevenden van een horecabedrijf of slijtersbedrijf als bedoeld in de Drank- en Horecawet.

Drank- en Horecawet

X

 

X

 
 
 

Kansspelen

Het verlenen van een vergunning voor het aanwezig hebben van een of meer speelautomaten. De vergunning wordt voor langere tijd verleend. De gemeente int hiervoor leges en trekt zo nodig de vergunning weer in. Voor deze taken moet de gemeente over actuele adresgegevens van de vergunninghouder beschikken.

Personen die een vergunning op grond van de Wet op de kansspelen aanvragen of aan wie een vergunning is verleend.

Bedrijfsleiders en beheerders van een inrichting waarin een of meer speelautomaten aanwezig zijn.

Wet op de Kansspelen

X

 

X

 
 
 

APV

Het verlenen van vergunningen/ontheffingen/kennisgevingen op grond van de APV

Personen die een vergunning/ontheffing/kennisgeving aanvragen op grond van de APV of aan wie vergunning/ontheffing/kennisgeving is verleend

APV

X

 

X

 
 

Unit Veiligheid

Bestuurlijke aanpak & bijzondere wetten

OOV Stadstoezicht

Uitvoeren stadstoezicht

Personen wiens gegevens nodig zijn voor de opsporing van strafbare feiten gepleegd in openbare ruimten.

Personen die een bestuurlijke strafbeschikking krijgen opgelegd.

Verdachten die door de gemeentelijke opsporingsambtenaren

worden geverbaliseerd.

APV

X

X

 
 
 

Profiel 3C

Unit Leefgebied

Uitvoeren algemene subsidieverordening

Uitvoeren subsidieverordening

Personen aan wie subsidie wordt verleend

Subsidieverordening

X

 
 
 
 

Profiel 3D

Unit Onderwijs

Leerplicht

Gemeenten hebben de taak om te controleren op absoluut en relatief schoolverzuim van leerplichtige jongeren. Deze taak wordt uitgevoerd door de leerplichtambtenaar. Bij schoolverzuim door een minderjarige leerling wordt contact opgenomen met een ouder, voogd of verzorger van die leerling.

Een persoon die ouder, voogd of verzorger is van een leerplichtige

jongere die in de gemeente is ingeschreven en waarmee contact

moet worden opgenomen door de leerplichtambtenaar.

Leerplichtwet

X

 
 
 
 

Profiel 4B

Regionale Meld- en Coördinatiefunctie

In het kader van de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet op de expertisecentra voert de gemeente als contactgemeente de regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaters uit. De gemeente organiseert en coördineert de melding, registratie en doorverwijzing naar onderwijs of arbeidsmarkt van voortijdig schoolverlaters. De gemeente registreert de voortijdig schoolverlater. Daarnaast dient de gemeente jaarlijks een effectrapportage op te stellen waarin zowel streefcijfers als de bereikte resultaten met betrekking tot de aanpak van voortijdig schoolverlaten zijn opgenomen. Deze effectrapportage wordt toegezonden aan de minister voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Een ingeschrevene die tussen de 17 en 23 jaar is die zonder startkwalificatie, dat wil zeggen zonder een diploma van een bepaald niveau, is gestopt met zijn opleiding.

Een ingeschrevene die ouder of verzorger is van een persoon van 17 jaar die zonder startkwalificatie, dat wil zeggen zonder een

diploma van een bepaald niveau, is gestopt met zijn opleiding.

Wet op het voortgezet onderwijs, Wet educatie en beroepsonderwijs, Wet op de expertisecentra

X

 

X

 
 

Leerlingenvervoer

Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer

Ouders, voogden, verzorgers van leerlingen

Wet op het primair onderwijs

X

 
 
 
 
 

Unit Publieke Dienstverlening

Burgerlijke Stand

Bijhouden burgerlijke stand in verband met het doen van onderzoek ten behoeve van huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap, geboorteakten, erkenningsakten en het doorvoeren van akteverbeteringen.

Bij huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap betreft het onder meer onderzoek naar huwelijksbevoegdheid c.q. bevoegdheid tot het aangaan van een geregistreerd partnerschap en verifiëren

gegevens getuigen. Bij erkenningsakten gaat het onder meer om onderzoek naar afstamming. Het doorvoeren van akteverbeteringen betreft onder meer het doorvoeren van verbeteringen in geboorte

akten, huwelijksakten/akten voor geregistreerd partnerschap en overlijdensakten.

Personen waarvan gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van de burgerlijke stand.

Burgerlijk Wetboek

X

 
 
 
 

Profiel burgerzaken

(5A)

Naturalisatie

Behandelen van aanvragen ter verkrijging van de Nederlandse nationaliteit (naturalisatie).

Aanvragers naturalisatie

Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

X

 
 
 
 

BRP

Onderzoek in verband met bijhouden van de BRP. In het bijzonder de onderzoeken over huwelijk/geregistreerd partnerschap, ouderkind relaties en nationaliteit.

Personen van wie gegevens worden onderzocht/bijgehouden

Wet BRP

X

X

 
 
 

Unit Publieke Dienstverlening

KCC

Gevonden voorwerpen

Opsporen vermoedelijke eigenaar van gevonden voorwerp

Burgerlijk Wetboek artikel 5:5

X

X

 
 

X

Profel 5B

Unit Publieke Dienstverlening

KCC

Afhandelen en doorgeleiden binnenkomende klantencontacten gemeentebreed, ondersteuning afdelingen

Vullen van klantkaart met klantgegevens voor effectieve dienstverlening en klanttevredenheidsonderzoeken

Vervulling van een taak van algemeen belang (Artikel 6 sub e).

X

X

 
 
 
 

Unit Publieke Dienstverlening

Volmachtverlening Kieswet

Een persoon kan volmacht geven aan iemand buiten de eigen gemeente van inschrijving om namens hem een stem uit te brengen bij de verkiezingen. De gemeente van inschrijving van de volmachtverlener dient de persoonsgegevens van de gemachtigde te verifiëren en te controleren of degene aan wie volmacht wordt gegeven niet al twee volmachten van anderen heeft.

Een persoon die gemachtigd is namens een andere persoon een stem uit te brengen bij de verkiezingen.

Kieswet

X

 
 
 
 

Profiel 5C

Stembureauledenadministratie

Benoeming leden stembureaus, instructie, indeling en uitbetaling vergoeding

Kandidaat stembureauleden

Kieswet

X

 
 
 
 

Unit Publieke Dienstverlening

Adresonderzoek BRP

Wet op de Lijkbezorging

Adresonderzoek in verband met correcte registratie van het verblijfsadres in de BRP.

Uitvoering artikel 20 t/m 22 Wet op de lijkbezorging

Personen van wie het verblijfsadres wordt onderzocht

Persoon ten aanzien van wie de gemeente een verplichting heeft op grond van artikel 21 Wet op de lijkbezorging

Persoon die kan voorzien in de lijkbezorging of op wie de gemeente de kosten van lijkbezorging kan verhalen als bedoeld in artikel 22 Wet op de lijkbezorging

Wet BRP

Wet op de Lijkbezorging

X

X

 
 
 

Profiel Burgerzaken (5D)

Unit Openbare Orde en Veiligheid

Algemene Taak

Rampenbestrijding

In kaart brengen slachtoffers ramp

Besluit Veiligheidsregio's bij rampenbestrijding of crisisbeheersing, artikel 1 van de Wet Veiligheidsregio's

 
 
 

x

 

Profiel 6

Unit Vastgoed, Gronden en Duurzaamheid

Huur- en erfpachtadministratie

Woonwagenbewoners

Uitvoeren huur- en erfpachtadministratie

Beoordelen toekennen van plaatsen

Personen ten aanzien van wie een gemeentelijke heffing of belasting wordt geheven of wordt ingevorderd

Personen die in aanmerking willen komen voor een woonwagenplek

Gemeentewet

Plaatselijke verordening

X

X

X

X

 

Profiel 7

Profiel 7a

Raadsgriffie

Project Gast van de Raad

Inwoners van Alkmaar uitnodigen om gast van de raad te zijn

Inwoners van Alkmaar

Lokaal beleid

 
 
 

X

 

Profiel 8

Unit Veiligheid

Handhaving

Handhaven openbare orde en veiligheid

Personen die op grond van de APV van de gemeente een aanvraag voor een vergunning of een ontheffing doen, of een personen aan wie zo’n vergunning of ontheffing is verleend.

Personen die op grond van de APV een melding aan de gemeente moeten doen.

APV

X

X

 
 
 

Profiel 9A

Unit Maatschappelijke Ondersteuning

Jeugdzorg

Uitvoering Jeugdwet

Inwoners van Alkmaar die een voorziening op grond van de Jeugdwet ontvangen.

Jeugdwet

X

 

X

 
 

Profiel 13

Unit Vitaliteit

Voorschools aanbod peuters

Resultaten gemeentelijk beleid vroegschoolse educatie Selecties

Peuters tussen de 2 en 4 jaar

Wet Primair Onderwijs

 
 
 

X

 

Profiel 15

Unit Projecten, Programma’s en Interimmanagement

Maatschappelijke ondersteuning

Programma ASON

 

Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne en de Asielwet.

X

 
 

X

X

Profiel 16

Bijlage 2 Derden met een gewichtig maatschappelijk belang

Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.

Gewichtig maatschappelijk belang

Categorie derde BRP

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente

Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen

Maatschappelijke dienstverlening

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van

Algemene en geestelijke gezondheidszorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Kinderopvangwerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Jeugdwelzijnswerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Ouderenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Gehandicaptenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociale werkvoorziening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociaal - Juridische zorgverlening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Schuldhulpverlening

Schuldhulpverleningsinstanties

Ouderenondersteuning

Ouderenorganisaties

Maatschappelijke of filantropische doelen

Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen

Uitvoering Pensioenwet

Pensioenfondsen

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude

Woningcorporaties

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg

Ziekenhuizen

Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet.

Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land buiten de Europese Unie

Het dienen van een Nederlands publiek belang

Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie

Het dienen van een Nederlands publiek belang

Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid

Toelichting op Reglement BRP

Algemeen

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid.

De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Alkmaar.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente Alkmaar in de rol van bestuursorgaan is gebaseerd op een autorisatiebesluit op grond van artikel 3.2 Wbrp van de minister van BZK. Een autorisatiebesluit is het besluit van de minister van BZK voor de gemeente Alkmaar over de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan de gemeente Alkmaar in zijn rol als overheidsorgaan dat gebruik maakt van persoonsgegevens voor de uitvoering van haar taken.

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Alkmaar woonachtig zijn, dient de gemeente Alkmaar het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

Artikel 2 en 3. Gegevensverstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Alkmaar. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

Beperkte set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 4. Inwerkingtreding en citeertitel

Reglement Basisregistratie Personen (BRP) 2025, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag na bekendmaking ervan.