Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740560
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740560/1
Algemeen Reglement Jongerenraad Gemeente Barneveld
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 19-06-2025
Intitulé
Algemeen Reglement Jongerenraad Gemeente BarneveldIn het algemeen reglement staat beschreven wat de taken en bevoegdheden van de Jongerenraad zijn. Ook zijn er belangrijke zaken voor en over de Jongerenraad in geregeld. Het reglement is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
1. Algemeen
1.1. Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Jongerenraad Barneveld: een adviescommissie bestaande uit een groep jongeren variërend van 15 tot en met 25 jaar, wonend in de gemeente Barneveld, die actief betrokken is/wordt bij de besluitvorming over de woon- en leefomgeving van de jongeren;
Advies: niet bindende uitspraak, waarin de Jongerenraad haar mening over een bepaald onderwerp weergeeft;
Lid/leden: jongere(n) die lid is (zijn) van de Jongerenraad, van 15 tot en met 25 jaar, wonend in de gemeente Barneveld;
College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld.
Evaluatiecommissie commissie binnen de jongerenraad bestaande uit twee personen die jaarlijks, en wanneer nodig, evaluaties afneemt met de gehele raad. Deze commissie fungeert ook als vertrouwenspersoon.
Kascommissie commissie binnen de jongerenraad bestaande uit twee personen die jaarlijks de financiën bij de penningmeester controleren. Hiervan maakt deze commissie een verslag, en bespreekt dit verslag met een ambtelijk functionaris van de gemeente, en tijdens de algemene ledenvergadering van februari. De kascommissie valt samen met de evaluatiecommissie.
1.2. Doelstellingen
Algemene doelstelling
Het bevorderen van actieve jongerenparticipatie in de gemeente Barneveld. Actief betekent dat jongeren zelf medeverantwoordelijk zijn voor de realisatie van aangedragen ideeën en plannen voor de verbetering van hun woon- en leefomgeving.
Werkdoelstellingen
- 1.
De Jongerenraad behartigt de belangen van jongeren in de gemeente Barneveld.
- 2.
De Jongerenraad signaleert wensen en behoeften van jongeren in de gemeente Barneveld. Deze gesignaleerde wensen en behoeften worden geanalyseerd, er worden prioriteiten gesteld en vervolgens kenbaar gemaakt bij het college.
- 3.
De Jongerenraad geeft gevraagd en ongevraagd haar mening aan het college over voor jongeren relevante onderwerpen.
- 4.
De Jongerenraad begeleidt de jongeren (als daar behoefte aan is) die meedoen aan projecten op scholen in de gemeente Barneveld die te maken hebben met de woon- en leefomgeving van jongeren.
- 5.
De Jongerenraad ondersteunt jongeren in de gemeente Barneveld bij de uitvoering van plannen en ideeën.
- 6.
De Jongerenraad informeert en activeert jongeren in de gemeente Barneveld.
- 7.
De Jongerenraad treedt tenminste één keer per jaar naar buiten.
2. Leden
2.1. Samenstelling
-
1. Leden van de Jongerenraad zijn ingezetene van de gemeente Barneveld.
-
2. Leden van de Jongerenraad zijn jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 25 jaar.
-
3. De Jongerenraad is zoveel mogelijk qua samenstelling een representatieve afspiegeling van de jongeren in Barneveld.
-
4. De Jongerenraad bestaat uit minimaal 9 en maximaal 19 leden.
-
5. Leden van de Jongerenraad mogen een bestuurslid zijn van een belangenorganisatie en werkzaam zijn in dienst van de gemeente Barneveld. Zij mogen echter niet namens de organisatie zitting hebben.
-
6. Het college wijst ter ondersteuning van de Jongerenraad een ambtelijk functionaris aan die de jongerenraad begeleidt om zo zelfstandig mogelijk te kunnen functioneren.
2.2. Benoeming, zittingsduur en ontslag
-
1. Nieuwe leden worden door de huidige leden van de Jongerenraad geworven. Kandidaat-leden komen op gesprek bij een selectiecommissie, bestaande uit in ieder geval één algemeen lid en één bestuurslid. Op basis van dit gesprek worden de leden voor en door de Jongerenraad benoemd.
-
2. De jongerenraad kan in overleg treden met het college als zij zaken wil bespreken waarin men onderling van mening verschilt en waar men onderling niet uitkomt.
-
Het college, kan in het geval er (ernstige) misstanden ontstaan in de Jongerenraad, al hetgeen doen wat zij noodzakelijk acht om deze misstanden te herstellen en te voorkomen. Indien nodig kan het college consequenties verbinden aan deze misstanden, door onder andere individuele leden dan wel de gehele Jongerenraad op non-actief te stellen of verplicht te laten aftreden. Ook staat het haar vrij andere maatregelen te nemen die deze misstanden rechtvaardigen.
-
3. De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijds aftreden, drie jaar. Zij kunnen tweemaal voor dezelfde duur worden herbenoemd, tot een maximum van negen jaar.
-
4. Bij het bereiken van de leeftijd van 26 jaar eindigt in principe het lidmaatschap van de Jongerenraad automatisch.
-
In overleg kan de raad het lidmaatschap van een lid dat de leeftijd van 26 jaar heeft bereikt, bij een gewone meerderheid van stemmen verlengen met een half jaar.
-
Het lidmaatschap eindigt in ieder geval vanaf het moment dat het lid niet langer een voltijd studie volgt.
-
5. Zodra een lid heeft opgehouden ingezetene te zijn van de gemeente Barneveld, eindigt in principe diens lidmaatschap van de Jongerenraad. In overleg kan de raad anders beslissen.
-
6. Bij het disfunctioneren van een lid van de Jongerenraad kan het bestuur een voorstel aan de raad doen tot ontslag van het betreffende lid. In dit voorstel moet het bestuur aantonen voldoende en serieuze stappen te hebben ondernomen om het betreffende lid weer te laten functioneren, maar dat dit niet tot resultaat heeft geleid. Bij twee derde meerderheid van stemmen wordt het voorstel aangenomen.
2.3. Bestuur
-
1. De Jongerenraad kiest uit haar midden een bestuur. Het bestuur bestaat uit een voorzitter, vicevoorzitter, secretaris, communicatieadviseur en penningmeester.
-
2. Het bestuur kan namens de Jongerenraad naar buiten treden.
-
3. Het bestuur van de Jongerenraad bestaat op ieder moment uit 5 leden. Bij het vervallen van een bestuurslid wordt deze vacature zo snel mogelijk ingevuld. Het bestuur stelt een termijn waarin leden zichzelf of een ander lid kandidaat kunnen stellen door middel van een schriftelijke motivatie. Wanneer de termijn is verstreken, wordt er in de eerstvolgende raadsvergadering gestemd op een nieuw bestuurslid. Bij een gewone meerderheid van stemmen wordt het nieuwe bestuurslid aangenomen.
-
4. Indien er geen kandidaten zijn die zich beschikbaar stellen of een ander lid voorstellen en de vervallen bestuursfunctie hierdoor niet vervuld kan worden, worden vicevoorzitter en penningmeester bij hoge uitzondering tijdelijk door één persoon uitgevoerd.
-
5. De zittingsduur van bestuursleden is, behoudens tussentijds aftreden, twee jaar. Zij kunnen tweemaal voor dezelfde duur worden herbenoemd, tot een maximum van zes jaar. Bij de tweejaarlijkse herbenoeming hebben algemene leden het recht zichzelf of een ander lid kandidaat te stellen voor de desbetreffende bestuursfunctie.
-
Het bestuur kan ten allen tijde worden geëvalueerd door de evaluatiecommissie als daar noodzaak toe is, maar wordt minimaal jaarlijks geëvalueerd. Bij twijfels over het functioneren van een bestuurslid kan worden besloten om de herbenoeming via een stemming te laten verlopen. Een gewone meerderheid van stemmen is doorslaggevend. Het bestuur streeft naar een goede balans tussen continuïteit en doorstroming.
-
6. Het bestuur heeft als belangrijkste taak om steeds alle leden zoveel mogelijk bij haar bezigheden te betrekken.
3. Taken en bevoegdheden
3.1. De Jongerenraad heeft de volgende taken
-
1. Gevraagd en ongevraagd advies geven aan het college over zaken die betrekking hebben op de woon- en leefomgeving van jongeren.
- a.
Voorstellen waarover aan de Jongerenraad advies wordt gevraagd, moeten duidelijk en kort worden weergegeven.
- b.
Een advies van de Jongerenraad wordt als elk ander advies behandeld.
- a.
-
2. Wensen en meningen van jongeren in de gemeente Barneveld doorgeven aan het college.
-
3. Jongeren stimuleren mee te doen aan overleg over onderwerpen die voor jongeren belangrijk zijn.
-
4. Ervoor zorgen dat er overleg is tussen jongeren en anderen, die met dezelfde onderwerpen te maken hebben. Denk aan de Adviesraad Sociaal Domein, bedrijven en instellingen, het jongerenwerk, et cetera.
-
5. Contact onderhouden met de jongeren in de gemeente Barneveld van 15 tot en met 25 jaar via scholen, bibliotheken, jeugdcentra, jeugdorganisatie, kerken en instellingen die met jeugd te maken hebben.
-
6. Jongeren bij hun activiteiten in de gemeente Barneveld ondersteunen.
-
7. Activiteiten organiseren om jongeren in de gemeente Barneveld te betrekken bij hun eigen woon- en leefomgeving.
-
8. Informeren van de jongeren in de gemeente Barneveld over de activiteiten van de Jongerenraad.
-
9. Begeleiden van jongeren ( mits hier behoefte aan is) die meedoen aan projecten op scholen in de gemeente Barneveld die te maken hebben met de woon-en leefomgeving van jongeren en meehelpen met de uitvoering van de plannen.
3.2. Bevoegdheden
-
1. De Jongerenraad mag het college gevraagd en ongevraagd advies geven.
- a.
Als een advies wordt behandeld, moet daarvan (schriftelijk) verslag worden uitgebracht aan de Jongerenraad.
- b.
Wordt een advies niet behandeld, dan moet dit besluit schriftelijk, met motivatie, door het betreffende orgaan aan de Jongerenraad worden meegedeeld.
- a.
-
2. De Jongerenraad heeft, indien zij hieraan behoefte heeft, recht op informatie van alle openbare zaken.
-
3. De Jongerenraad kan zelf activiteiten voor jongeren in de gemeente Barneveld organiseren. Deze activiteiten passen binnen de doelstellingen van de Jongerenraad.
4. Vergaderingen
4.1. Verslag
-
1. Van de vergaderingen van de Jongerenraad wordt een verslag gemaakt. Dit is een beknopte zakelijke weergave van de besproken onderwerpen.
-
2. Verslagen van de Jongerenraad zijn voor elk lid openbaar, en zijn op te vragen door belangstellenden, behoudens privacy gerelateerde onderwerpen.
-
3. Verslagen van de algemene ledenvergaderingen worden aan alle leden van de Jongerenraad toegezonden.
-
4. Verslagen van werkgroepen van de Jongerenraad worden in de Drivemap van de Jongerenraad geüpload.
-
5. Verslagen van de bestuursvergaderingen zijn door elk lid op te vragen bij de secretaris.
4.2. Vergaderen
-
1. De Jongerenraad streeft ernaar om één keer per maand te vergaderen. De Jongerenraad komt in ieder geval acht keer per jaar bij elkaar.
-
2. De werkwijze zal zo moeten zijn dat iedereen echt mee kan praten. Dat vraagt om een aantal regels. Bij de behandeling van een onderwerp zullen tenminste de volgende 4 fasen worden doorlopen:
- a.
Voorbereiding en informatie: alle leden moeten vooraf voldoende informatie krijgen;
- b.
Meningsvorming/discussie: tijdens de vergadering is er ruimte voor discussie en informatieuitwisseling;
- c.
Besluit: indien nodig een besluit of vervolgafspraken maken;
- d.
Nazorg: wat is er gedaan met het besluit of vervolgafspraken.
- a.
-
3. De agenda wordt uiterlijk drie dagen voor de vergadering aan alle leden toegezonden.
-
4. Ieder lid heeft het recht om schriftelijke voorstellen aan de Jongerenraad te doen. Deze voorstellen dienen bij de secretaris en/of voorzitter te worden ingediend.
-
5. Ieder lid heeft het recht om agendapunten in te leveren bij de secretaris en/of voorzitter.
-
6. Ieder lid heeft spreek- en stemrecht.
-
7. De bezoekers van een openbare vergadering, die volgens de Jongerenraad belanghebbende zijn, worden in de gelegenheid gesteld om het woord te voeren over aan de orde zijnde zaken. Om van dit spreekrecht gebruik te kunnen maken, moet de spreker zich, voor de vergadering van de Jongerenraad, als zodanig hebben gemeld bij de voorzitter of secretaris van de Jongerenraad.
4.3. Stemmen/besluiten
-
1. Er kan alleen worden gestemd als meer dan de helft van de leden aanwezig is.
-
2. Een voorstel is aangenomen als de helft plus één van de aanwezige leden van de Jongerenraad achter het voorstel staat.
-
Als de stemmen staken wordt het voorstel geacht te zijn afgewezen.
-
3. De stemming verloopt mondeling. In gevallen van persoonlijke aangelegenheden verloopt de stemming schriftelijk.
5. Budget
5.1. Budget
-
1. Aan de Jongerenraad wordt jaarlijks door het college een budget ter beschikking gesteld. Deze wordt op de bankrekening van Stichting Connect uitbetaald. De afspraken hierover worden separaat vastgelegd.
-
2. De Jongerenraad is verantwoordelijk voor de uitgaven van het bovengenoemde budget. Bij uitgaven boven €1000,- licht de penningmeester de ambtelijk functionaris over de uitgave in.
-
3. Het budget is bestemd voor het financieren van activiteiten die betrekking hebben op de doelstelling en de werkdoelstellingen (1.2). Als het budget niet volledig wordt gebruikt, wordt het resterende bedrag naar het budget van het volgende jaar overgeheveld.
-
4. Jaarlijks (in februari) wordt er door de Jongerenraad over inkomsten en uitgaven verantwoording afgelegd aan het college.
-
5. De leden van de jongerenraad ontvangen ieder kwartaal een onkostenvergoeding. Dit bedrag bedraagt per lid €20 per maand. Bij meer dan 10 leden neemt dit bedrag af naar €10 per lid per maand.
-
6. De onkostenvergoeding wordt gedragen uit het jaarlijks beschikbare werkbudget van de jongerenraad.
6. Ondersteuning
6.1. Praktische en technische ondersteuning
-
1. De Jongerenraad krijgt van de gemeente Barneveld ondersteuning via een ambtelijk functionaris voor jongeren.
-
Taken ambtelijk functionaris zijn:
- a.
Het op verzoek bijwonen van de vergaderingen;
- b.
Zorgdragen voor een goede ondersteuning van de Jongerenraad, zodat deze haar taak op een goede wijze kan uitvoeren.
- a.
-
2. Daarnaast kan de Jongerenraad voor technische ondersteuning (vergaderruimte met faciliteiten) terecht bij de gemeentebode.
-
3. De ambtelijke functionaris is op afroep aanwezig bij de vergaderingen. Zij hebben geen stemrecht, wel spreekrecht.
6.2. Publiciteit
-
1. De Jongerenraad is verantwoordelijk voor de uitingen die ze op haar website en social media doet.
-
2. De Jongerenraad en de communicatie-adviseur vanuit de gemeente hebben zo nodig overleg over de informatie die de Jongerenraad op haar website deelt. De Jongerenraad heeft de mogelijkheid om aan de voorkant met communicatie in gesprek te gaan over uitingen die ze op haar website wil doen en de communicatieadviseur denkt en adviseert hier vervolgens over. De gemeente heeft de mogelijkheid om in gesprek te gaan met de Jongerenraad over uitingen die de Jongerenraad op haar website heeft gedaan.
-
3. De Jongerenraad kan met goedkeuring van de gemeente gebruikmaken van de drukkerij.
7. Inwerkingtreding
7.1. Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 mei 2025. Op deze datum wordt het Algemeen reglement Jongerenraad gemeente Barneveld, vastgesteld 14 maart 2016, ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 22 april 2025
Burgemeester en wethouders voornoemd,
W. Wieringa
Secretaris
J. van der Tak
Burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl