Regeling vervalt per 30-11-2025

Subsidieregeling Tytsjerksteradiel Bloeit 2025

Geldend van 17-06-2025 t/m 29-11-2025

Intitulé

Subsidieregeling Tytsjerksteradiel Bloeit 2025

Het college heeft besloten om:

De Subsidieregeling Tytsjerksteradiel Bloeit 2025 vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de Subsidieregeling Bloeiweken Tytsjerksteradiel 2025;

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder college:

  • a.

    het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel;

  • b.

    aanvrager: dorps-/wijkbelangen, stichtingen, verenigingen, coöperaties en/of informele verenigingen;

  • c.

    activiteit: een activiteit die blijvend bijdraagt aan één of meerdere bloeizone thema’s, te noemen: Burgerschap, bereikbaar groen, actief ontspannen, gezonde mobiliteit, gezond wonen, gezonde voeding en/of gezonde financiën.

  • d.

    bloeiweek: een week vol activiteiten waarin enthousiaste dorpsbewoners samenwerken om thema’s als cultuur, klimaat, gemeenschap, gezondheid, voedsel of natuur in hun eigen omgeving aan te pakken in een feestelijke etalage;

  • e.

    bloeizone: een inwonersinitiatief met actieve inwoners die samen hun omgeving aanpassen om langer in goede gezondheid te leven, waarbij zij dit doen vanuit eigen perspectief en met activiteiten die aansluiten bij hun omgeving.

Artikel 2. Doel van de subsidie

Het college kan ter bevordering van bloeizones in de gemeente Tytsjerksteradiel eenmalig subsidie verstrekken aan een aanvrager voor de organisatie van een Bloeiweek of één of meerdere dagen met bloeiactiviteiten in 2025. De activiteiten die worden georganiseerd tijdens de Bloeiweek dragen bij aan een omgeving die uitnodigt tot gezond leven, doordat de inwoners samen activiteiten organiseren op het gebied van gezondheid, beweging, ontmoeting, duurzaamheid en groen.

Artikel 3. Subsidie

  • 1. Het college kan een aanvrager eenmalig subsidie verlenen voor maximaal € 5.000,- per aanvraag.

  • 2. Subsidie wordt niet verleend voor kosten die reeds door de gemeente Tytsjerksteradiel worden gesubsidieerd.

Artikel 4. Subsidieaanvraag

Een subsidieaanvraag bevat tenminste:

  • a.

    het te subsidiëren bedrag;

  • b.

    een plan van aanpak waarin staat beschreven voor welke activiteiten de subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 5. Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1. Het subsidieplafond bedraagt € 85.000,- in het jaar 2025.

  • 2. Per dorp is er een maximale subsidie van € 5.000,- beschikbaar in het jaar 2025.

  • 3. Verstrekking van subsidie vindt plaats tot het budget, zoals bedoeld in lid 1, op is.

Artikel 6. Beslistermijn

Het college beslist binnen 6 weken na ontvangst van de volledige subsidieaanvraag.

Artikel 7. Weigeringsgronden

  • a.

    Het college verleent per dorp aan maximaal één aanvrager subsidie;

Het college weigert de subsidieaanvraag als:

  • b.

    de aanvrager en/of het dorp alreeds subsidie heeft ontvangen op grond van deze subsidieregeling en/of op grond van de Subsidieregeling Bloeiweken Tytsjerksteradiel 2025;

  • c.

    de activiteit is gericht op particuliere of ondernemingswinst;

  • d.

    het aannemelijk is dat de activiteit toekomstige lasten voor de gemeenten als gevolg heeft;

  • e.

    de vereiste privaatrechtelijke en publiekrechtelijke toestemming niet kan worden verkregen;

  • f.

    de activiteit geen maatschappelijk en/of sociaal en/of leefbaarheidsrendement heeft;

  • g.

    Het college kan de subsidieaanvraag weigeren als de activiteit geheel of grotendeels bestaat uit regulier beheer en onderhoud van gemeente-eigendommen dan wel publiek domein.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Tytsjerksteradiel Bloeit 2025.

  • 2. Deze regeling treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 3. Deze regeling vervalt op 30 november 2025, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op subsidies die voor die datum zijn aangevraagd of verleend.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 27 mei 2025

Burgemeester en wethouders van Tytsjerksteradiel,

de secretaris,

de burgemeester,