Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740544
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740544/1
Verordening op de vertrouwenscommissie Lansingerland 2025
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 19-06-2025
Intitulé
Verordening op de vertrouwenscommissie Lansingerland 2025De raad van de gemeente Lansingerland;
Gelet op:
- -
de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet,
- -
de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995
- -
artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;
- -
de Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeesters van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties van 19 september 2017;
Besluit vast te stellen de
Verordening op de vertrouwenscommissie Lansingerland 2025
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Taak
De commissie heeft tot taak:
- a.
de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden, en
- b.
klankbordgesprekken te voeren met de burgemeester.
Artikel 2 Samenstelling commissie
-
1. De commissie bestaat uit alle, op het moment van benoeming van de commissie zitting hebbende, fractievoorzitters uit de gemeenteraad, middels separaat besluit te benoemen door en uit de gemeenteraad.
-
2. Het staat de fractievoorzitters vrij om aan te geven niet benoemd te willen worden. Voor de taak uit artikel 1 onder a kan de fractie in dat geval bepalen een ander raadslid voor te dragen als lid van de commissie. Voor de taak uit artikel 1 onder b kan in dat geval geen ander raadslid voorgedragen worden als lid van de commissie.
-
3. De gemeenteraad wijst een van de leden van de commissie als voorzitter aan. De commissie kiest een plaatsvervangend voorzitter uit haar midden.
-
4. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.
-
5. Het lidmaatschap van de commissie eindigt zodra het lid eindigt lid te zijn van de gemeenteraad.
Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning
-
1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.
-
2. Een door de griffier aan te wijzen medewerker van de griffie is plaatsvervangend secretaris van de commissie.
-
3. De gemeenteraad kan bepalen dat de gemeentesecretaris ter aanvullende ambtelijke ondersteuning wordt toegevoegd aan de commissie in verband met de vervulling van de in artikel 1 onder a genoemde taak. Deze kan worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie. Artikel 5, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing.
-
4. De secretaris, plaatsvervangend secretaris en gemeentesecretaris zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.
Artikel 4 Adviseur
-
1. De gemeenteraad kan één of meer wethouders aan de commissie toevoegen als adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 1 onder a genoemde taak.
-
2. De adviseur kan worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie. Artikel 5, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing.
-
3. Een adviseur is geen lid van de commissie, heeft geen stemrecht en kent geen plaatsvervanger.
Artikel 5 Vergaderingen
-
1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste drie leden dit noodzakelijk acht(en). De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.
-
2. De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk tot de vergadering op:
- a.
de leden van de commissie;
- b.
de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft;
- c.
de burgemeester, voor zover met hem een gesprek plaats heeft;
- d.
de ambtelijke ondersteuning en adviseur(s), voor zover de commissie dat nodig acht.
- a.
-
3. De in het tweede lid bedoelde oproeping geschiedt ten minste vierentwintig uur voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen, kan van de in de eerste volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken doch geschiedt de oproeping ten minste twee uren voorafgaand aan de vergadering.
Artikel 6 Stemming
-
1. De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft.
-
2. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 7 bedoelde verslag opgenomen.
Artikel 7 Verslag
-
1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.
-
2. Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:
- a.
een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;
- b.
een conceptaanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.
- a.
Artikel 8 Geheimhouding
-
1. Op alle informatie van de commissie rust de verplichting tot geheimhouding, die van toepassing is op een ieder die kennis heeft van de informatie.
-
2. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.
-
3. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.
-
4. Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet erop toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.
-
5. Aan degenen die geen lid, (plaatsvervangend) secretaris, gemeentesecretaris of adviseur zijn van de commissie wordt volgens de wet geen informatie verstrekt over de inhoud van de stukken of wat in de vergadering of in het gesprek is besproken.
-
6. De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.
-
7. De geheimhoudingsplicht blijft ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.
Artikel 9 Archivering
-
1. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming, de herbenoeming en de klankbordgesprekken alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim", en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.
-
2. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid, onderdeel sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.
Hoofdstuk 2 Bepalingen inzake de benoeming
Artikel 10 Informatie over en gesprek met sollicitant
De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.
Artikel 11 Bijzondere bepalingen inzake verslaglegging
-
1. De commissie brengt van haar bevindingen verslag uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.
-
2. Het in artikel 7 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van de conceptaanbeveling van twee personen
Artikel 12 Ontbinding
De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk Besluit is benoemd.
Hoofdstuk 3 Bepalingen inzake de herbenoeming
Artikel 13 Informatie over en gesprek met de burgemeester
-
1. De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.
-
2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd
Artikel 14 Verslaglegging
-
1. Het in artikel 7 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van een conceptaanbeveling inzake de herbenoeming.
-
2. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester afspraken zijn gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze expliciet in het verslag van bevindingen vermeld.
Artikel 15 Ontbinding
De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk Besluit is herbenoemd.
Hoofdstuk 4 Bepalingen inzake de klankbordgesprekken
Artikel 16 Aantal
-
1. De commissie houdt jaarlijks met de burgemeester een klankbordgesprek.
-
2. Indien de commissie dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maakt, houdt de commissie tussentijds een klankbordgesprek.
-
3. In het eerste jaar na benoeming van een nieuwe burgemeester vindt tevens een 100-dagengesprek plaats.
Artikel 17 Voorbereiding en inhoud
-
1. De commissie maakt voorafgaand aan de klankbordgesprekken aan de burgemeester kenbaar bij wie zij informatie zal inwinnen.
-
2. De commissie beschouwt het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de hand van de profielschets en aan de wettelijke taken van de burgemeester. Tevens betrekt de commissie hierbij het verslag van en de afspraken uit het vorige klankbordgesprek.
-
3. Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek.
-
4. In het laatste klankbordgesprek voor de start van de herbenoemingprocedure geeft de commissie de burgemeester een indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.
Artikel 18 Verslag
-
1. Alvorens het verslag vast te stellen, krijgt de burgemeester de gelegenheid te reageren op het concept.
-
2. Het verslag wordt getekend door de voorzitter van de commissie, de burgemeester en de griffier.
-
3. Het verslag wordt voor raadsleden onder geheimhouding ter inzage gelegd bij de raadsgriffier.
-
4. Het verslag wordt niet openbaar gemaakt.
-
5. Een afschrift van het verslag wordt gezonden aan de commissaris van de Koning.
Hoofdstuk 5 SLOTBEPALINGEN
Artikel 19 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.
Artikel 20 Intrekking oude verordening
Verordening op de vertrouwenscommissie Lansingerland 2020 wordt ingetrokken.
Artikel 21 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.
Artikel 22 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de vertrouwenscommissie Lansingerland 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10 juni 2025,
de griffier,
Eveline Hamelink-van Rens
de voorzitter,
Jules Bijl
Toelichting
Artikel 2 Samenstelling commissie
De vertrouwenscommissie bestaat uit de voorzitters van de fracties. Een fractievoorzitter kan aangeven niet benoemd te willen worden als lid van de vertrouwenscommissie. Doet deze situatie zich voor dan kan alleen een ander raadslid uit de fractie benoemd worden tot lid van de vertrouwenscommissie als de commissie wordt ingesteld ter voorbereiding op de aanbeveling tot benoeming en herbenoeming van de burgemeester (taak a uit artikel 1). De klankbordgesprekken, taak b uit artikel 1, worden alleen met de fractievoorzitters gevoerd.
Verlies van het raadslidmaatschap betekent automatisch het einde van het lidmaatschap van de commissie. Tijdelijke of definitieve vervanging, danwel wijziging van de samenstelling van de commissie tijdens de procedure tot benoeming/herbenoeming is vanwege het bijzondere karakter van de procedure ongewenst.
Artikel 6 Stemming
Met betrekking tot de stemming streeft de commissie naar unanimiteit. Kan een minderheid zich niet vinden in de uitkomst, dan wordt die in het verslag op passende wijze tot uitdrukking gebracht.
Artikel 8 Geheimhouding
De geheimhoudingsplicht voor de vertrouwenscommissie vloeit rechtstreeks voort uit artikel 61c van de Gemeentewet. De geheimhoudingsplicht omvat alle informatie, niets uitgezonderd: hetgeen tijdens de vergadering is gewisseld, de stukken (de in artikel 7 bedoelde verslagen inbegrepen) en alle andere informatie die langs welke weg ook de commissie bereikt. De geheimhoudingsplicht strekt zich uit tot de leden van de commissie, alsmede tot degenen die ambtelijke ondersteuning verlenen en, indien van toepassing, de adviseur. Vanwege de gevoeligheid van de informatie, alsmede vanwege de mogelijke strafrechtelijke consequenties van de schending van deze plicht, wordt aan het begin van de vergadering door voorzitter van de vergadering op de geheimhoudingsplicht gewezen. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer met zich dat aan raadsleden die geen zitting (meer) hebben in de commissie en aan anderen geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl