Subsidieregeling praktijkondersteuner huisartsen voor geestelijke gezondheidszorg jeugd Haarlemmermeer 2025

Geldend van 17-06-2025 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling praktijkondersteuner huisartsen voor geestelijke gezondheidszorg jeugd Haarlemmermeer 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer;

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2024;

overwegende dat het gemeentebestuur geestelijke gezondheidszorg voor de jeugd bij huisartsenpraktijken wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling praktijkondersteuner huisartsen geestelijke gezondheidszorg jeugd Haarlemmermeer 2025.

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder Asv: Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2024.

Artikel 2. Doel

Het doel van de subsidie is het versterken van de mentale gezondheid van jeugdigen en de druk op de jeugdzorg te verminderen.

Artikel 3. Aanvrager

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een huisartsenpraktijk of een rechtspersoon die huisartsenpraktijken vertegenwoordigd.

Artikel 4. Subsidievorm en aanvraagtermijn

  • 1. Subsidie wordt verstrekt in de vorm van een projectsubsidie voor de duur van één kalenderjaar.

  • 2. Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend tussen 1 juni en 1 oktober van het voorgaande jaar.

Artikel 5. Subsidiabele activiteiten

Subsidie wordt verstrekt voor geestelijke gezondheidszorg aan kinderen en jongeren tussen 0 en 18 jaar in de gemeente Haarlemmermeer door een praktijkondersteuner huisartsen voor geestelijke gezondheidszorg jeugd in combinatie met het waar nodig doorverwijzen van deze kinderen en jongeren naar algemene of individuele voorzieningen voor zover deze zorg buiten de reguliere huisartsenzorg valt.

Artikel 6. Subsidiecriteria

Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    Een huisartsenpraktijk heeft minimaal 2.350 ingeschreven patiënten.

  • b.

    Een rechtspersoon die huisartsenpraktijken vertegenwoordigt, vertegenwoordigt huisartsenpraktijken die gezamenlijk minimaal 2.350 ingeschreven patiënten hebben;

  • c.

    Het functie- en competentieprofiel voor de praktijkondersteuner huisartsen voor geestelijke gezondheidszorg jeugd ontwikkeld door Landelijke Huisartsen Vereniging, Nederlands Huisartsen Genootschap, Psychische klachten Huisartsen Adviesgroep en InEen is leidend voor de inzet van de praktijkondersteuner huisartsen geestelijke gezondheidszorg jeugd.

  • d.

    De praktijkondersteuner huisartsen voor geestelijke gezondheidszorg jeugd wordt, indien aangevraagd door een rechtspersoon die huisartsenpraktijken vertegenwoordigd, ingezet in het gehele werkgebied van deze rechtspersoon.

Artikel 7. Subsidiabele en niet-subsidiabele kosten

  • 1. Voor subsidie komen uitsluitend de kosten van een praktijkondersteuner huisartsen geestelijke gezondheidszorg jeugd in aanmerking waaronder begrepen de kosten voor ICT, overhead, locatiekosten en salaris.

  • 2. Per 31.500 ingeschreven patiënten is 36 uur per week aan inzet van een praktijkondersteuner huisartsen geestelijke gezondheidszorg jeugd subsidiabel.

  • 3. Kosten waaraan de gemeente al op een andere wijze financieel bijdraagt zijn niet subsidiabel.

Artikel 8. Subsidiehoogte

  • 1. De subsidie bedraagt 50% van de subsidiabele kosten voor aanvragers waarvan de preferente zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid betreft.

  • 2. De subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten voor aanvragers waarvan de preferente zorgverzekeraar Zilveren Kruis betreft.

Artikel 9. Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond voor 2026 bedraagt € 332.600.

  • 2. Het subsidieplafond wordt jaarlijks vastgesteld.

Artikel 10. Wijze van verdeling

  • 1. Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • 2. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen die op dezelfde dag zijn ontvangen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 11. Aanvraag tot subsidievaststelling

Bij een aanvraag tot subsidievaststelling wordt in aanvulling op hoofdstuk 4 van de Asv de volgende informatie aangeleverd:

  • a.

    aantal unieke patiënten: totale populatie en populatie jonger dan 18 jaar;

  • b.

    aantal nieuwe trajecten bij praktijkondersteuner huisartsen geestelijke gezondheidszorg jeugd;

  • c.

    aantal afgesloten trajecten;

  • d.

    aantallen geregistreerde zorgtaken (consult, visite, e-mail, telefonisch, no-show, interne consulten);

  • e.

    aantal doorverwijzingen naar basis ggz (b-ggz);

  • f.

    aantal doorverwijzingen naar specialistische ggz (s-ggz);

  • g.

    totaal aantal klachten en hoeveel zijn er opgelost;

  • h.

    cliënttevredenheid;

  • i.

    inzicht in de gesignaleerde problematiek bij cliënten en ontwikkelingen;

  • j.

    directe casuïstiek, contacten omliggend veld en training/scholing;

  • k.

    verantwoording van de ingezette uren;

  • l.

    inzicht in de manier van scholing, training en intervisie gedurende de subsidieperiode.

Artikel 12. Slotbepalingen

Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na publicatie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 27 mei 2025.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

de secretaris,

Cees Vermeer

de burgemeester,

Marianne Schuurmans-Wijdeven

Toelichting

Algemeen

Het subsidiëren van de praktijkondersteuner huisartsen voor geestelijke gezondheidszorg jeugd (hierna: praktijkondersteuner) is essentieel voor het verbeteren van de mentale gezondheid van jongeren in Haarlemmermeer. Met het subsidiëren van de praktijkondersteuner ontstaat er ook een verlichting van de druk op de jeugdzorg. De praktijkondersteuner heeft een belangrijke rol in de vroege signalering en preventie van mentale gezondheidsproblemen. Dit leidt tot snellere interventies en voorkomt een onnodige plaatsing in zwaardere zorg. De praktijkondersteuner biedt zorg dichtbij huis. Dit verlaagt de drempel voor jongeren om hulp te zoeken. Met de regeling willen wij de transitie naar de voorkant (preventie) bevorderen en zwaardere hulp voorkomen. De afgelopen jaren werd er gestart met incidentele subsidies voor dit type zorg. Wij willen deze subsidies nu structureler verankeren door deze regeling.

Deze subsidieregeling is een nadere regeling van de Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2024. Dat betekent dat de regels daarvan van toepassing zijn, tenzij daarvan in deze subsidieregeling nadrukkelijk wordt afgeweken.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 3 Aanvrager

De subsidie kan aangevraagd worden door huisartsenpraktijken of door rechtspersonen die huisartsenpraktijken vertegenwoordigen.

Bij een rechtspersoon die huisartsenpraktijken vertegenwoordigd gaat het om organisaties waarbij meerdere huisartsenpraktijken zijn aangesloten. Deze organisaties kunnen de aangevraagde inzet van praktijkondersteuners verdelen onder de aangesloten huisartsenpraktijken.

Artikel 4 Subsidievorm en aanvraagtermijn

In het tweede lid wordt gebruikt gemaakt van de mogelijkheid in artikel 10 van de Asv om bij subsidieregeling een afwijkende aanvraagtermijn vast te stellen.

Artikel 6 Subsidiecriteria

Met sub c is bedoeld te regelen dat de aanvrager borgt dat de praktijkondersteuner voldoende gekwalificeerd is voor diens functie. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat de praktijkondersteuner zoveel mogelijk aansluit bij het functieprofiel.

Artikel 7 Subsidiabele en niet-subsidiabele kosten

In dit artikel wordt onder meer geregeld wat het maximale uren is dat wordt vergoed. Het gaat om maximaal 36 uur per week per 31.500 ingeschreven patiënten. Bij een organisatie die huisartsenpraktijken vertegenwoordigd wordt bij deze berekening gekeken naar het totale aantal ingeschreven patiënten van de huisartsenpraktijken gezamenlijk die door de rechtspersoon worden vertegenwoordigd.

Artikel 9 subsidiabele kosten

In Haarlemmermeer is Zorg en Zekerheid de preferente zorgverzekeraar waardoor de meeste huisartsen zijn aangesloten bij Zorg en Zekerheid. Bij een aantal huisartsen is de preferente zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Met Zorg en Zekerheid heeft de gemeente afspraken gemaakt over een aanvullende vergoeding door de zorgverzekeraar van de inzet van de praktijkondersteuner. Met Zilveren Kruis heeft de gemeente geen afspraken over een aanvullende vergoeding. Om deze reden wordt voor huisartsen waarbij Zorg en Zekerheid de preferente zorgverzekeraar is de subsidiabele kosten tot 50% gesubsidieerd en voor huisartsen waarbij de preferente zorgverzekeraar Zilveren Kruis is 100%. De gemeente is niet verantwoordelijk voor de voorwaarden die Zorg en Zekerheid stelt aan huisartsen om aanspraak te maken op de aanvullende vergoeding vanuit Zorg en Zekerheid.

Artikel 11 aanvraag tot vaststelling

De gevraagde informatie voor de verantwoording worden gebruikt om de effectiviteit van de inzet van de praktijkondersteuners te meten. Daarnaast is deze informatie benodigd voor de verantwoording van de inzet van de middelen aan de Gemeenteraad.