Reglement Burgerlijke Stand gemeente De Fryske Marren

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-09-2025

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand gemeente De Fryske Marren

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente De Fryske Marren,

gelet op het bepaalde in de artikelen16, 16a en 16b Burgerlijk Wetboek Boek 1, artikel 1 tot en met 4 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand,

besluit vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, vergoedingen, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand alsmede trouwlocaties.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

a.

ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS)

de ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 1:16 eerste lid en eerste volzin BW;

b.

besluit

Besluit burgerlijke stand 1994

c.

buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS)

een ambtenaar van de burgerlijke stand, die is belast met het verrichten van bepaalde taken als bedoeld in artikel 1:16a, tweede lid BW.

d.

bureau van de burgerlijke stand

de locatie(s) waar de ambtenaren van de burgerlijke stand hun werkzaamheden verrichten

e.

bruidspaar

de twee personen die het voornemen hebben een huwelijk aan te gaan, een partnerschap te registreren of hun geregistreerde partnerschap te laten omzetten in een huwelijk;

f.

college

college van burgemeester en wethouders van gemeente De Fryske Marren

g.

eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand.

beleidsmedewerker inwoners

h

gemeentehuis

alle gebouwen en daaraan verbonden en omsloten (buiten)ruimten welke als zodanig zijn aangewezen.

i.

huwelijksvoltrekking

het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap dan wel het omzetten van een partnerschap in een huwelijk;

j.

locatie

openbare plaats waar het huwelijk plaatsvindt

k.

rechtspositieregeling

de door het college vastgestelde en in werking getreden rechtspositieregeling voor buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

l.

teammanager

Teammanager Klanten Contact Centrum (KCC) of diens vervanger

m.

wet

boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 2 Werkzaamheden (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Ambtenaren van de burgerlijke stand zijn medewerkers die de werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand uitvoeren en huwelijksvoltrekkingen verrichten.

  • 2.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is vier.

  • 3.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zijn degene die alleen voor huwelijksvoltrekkingen zijn aangewezen.

  • 4.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor 1 dag zijn degene die op verzoek van een bruidspaar éénmalig een huwelijksvoltrekking verrichten.

Artikel 3 Aanwijzing (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan een ambtenaar van gemeente De Fryske Marren, werkzaam bij het team KCC, of een medewerker van een andere gemeente werkzaam in een vergelijkbare functie, aanwijzen als ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    De aanwijzing tot ambtenaar van de burgerlijke stand is voor onbepaalde duur met dien verstande dat de aanwijzing van rechtswege vervalt op de dag dat de arbeidsovereenkomst eindigt, of op de dag dat de medewerker zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand beëindigt om een andere functie uit te oefenen.

  • 3.

    Het college kan een persoon, die niet voldoet aan het bepaalde in het eerste lid aanwijzen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De aanwijzing geldt voor de in het aanwijzingsbesluit genoemde periode en is maximaal 10 jaar. Indien gewenst kan na afloop van de periode in het aanwijzingsbesluit een nieuwe aanwijzing plaatsvinden.

  • 4.

    De leden van het college kunnen op eigen verzoek door het college worden aangewezen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De aanwijzing eindigt van rechtswege op het moment dat zij geen deel meer uitmaken van het college.

  • 5.

    Een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan zijn werkzaamheden pas uitoefenen als de beëdiging door een Rechtbank in Nederland heeft plaatsgevonden.

  • 6.

    De bevoegdheid tot het aanwijzen van een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gemandateerd aan de teammanager.

Artikel 4 Verzoek aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

  • 1.

    Het college kan op verzoek van het bruidspaar een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag aanwijzen.

  • 2.

    Voor het verzoek tot aanwijzing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag wordt gebruik gemaakt van een vastgesteld formulier.

  • 3.

    Het verzoek moet uiterlijk twee maanden voor de datum huwelijksvoltrekking zijn ontvangen.

  • 4.

    De te benoemen persoon dient al in een andere gemeente benoemd en actief te zijn als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en de vereiste beëdiging heeft al plaatsgevonden.

  • 5.

    Het verzoek bevat de volgende documenten:

    • a.

      een kopie van een geldig identiteitsbewijs;

    • b.

      een kopie van een geldig aanwijzingsbesluit van de gemeente waar de persoon werkzaam is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      een kopie van een proces-verbaal van de beëdiging;

    • d.

      een verklaring van de gemeente die niet ouder is dan één maand dat deze persoon daar werkzaam is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 6.

    De bevoegdheid tot het aanwijzen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag is gemandateerd aan de teammanager en ondergemandateerd aan de beleidsmedewerker inwoners.

Artikel 5 Vergoeding (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De personen genoemd artikel 3 lid 1 en 4 ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijk stand.

  • 2.

    Met de persoon genoemd in artikel 3 lid 3 wordt een (arbeids)overeenkomst gesloten. Op de (arbeids)overeenkomst is de Rechtspositieregeling Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van gemeente De Fryske Marren van toepassing.

Artikel 6 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand

  • 1.

    De teammanager is verantwoordelijk voor de werkzaamheden van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 2.

    De beleidsmedewerker Inwoners wordt op grond van het besluit als eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand belast met de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 7 Openstelling burgerlijke stand

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor huwelijksvoltrekkingen geopend op de in artikel 11 tot en met 13 genoemde tijden.

  • 2.

    De overige werkzaamheden van de burgerlijke stand worden uitsluitend verricht op het gemeentehuis te Joure, Herema State 1. Het bureau van de burgerlijke stand werkt op afspraak.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend gedurende de reguliere openingstijden van het gemeentehuis te Joure. De openingstijden zijn vermeld op de website van de gemeente.

  • 4.

    De burgerlijke stand is gesloten op algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen.

  • 5.

    Op verzoek van een belanghebbende kan het bureau van de burgerlijke stand worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 6.

    De bevoegdheid tot het afwijken van de in dit artikel genoemde openingstijden is gemandateerd aan de teammanager en ondergemandateerd aan de beleidsmedewerker inwoners.

Artikel 8 Omzetten partnerschapsregistratie in een huwelijk

Omzetten van een partnerschapsregistratie in een huwelijk kan op twee manieren:

  • a.

    Zonder ceremonie: deze administratieve handeling is beperkt tot de wettelijke formaliteiten. De omzetting kan plaatsvinden in Joure (Herema State 1). De melding van voorgenomen huwelijk en aanwezigheid van getuigen is niet nodig.

  • b.

    Met ceremonie: het bruidspaar reserveert een huwelijksvoltrekking met datum en locatie naar keuze. De melding van voorgenomen huwelijk en aanwezigheid van getuigen is niet nodig.

Artikel 9 Vaste locaties huwelijksvoltrekkingen

  • 1.

    Gemeente De Fryske Marren kent de volgende locaties als vaste locatie voor huwelijksvoltrekkingen:

    • a.

      Balk, Dubbelstraat 2;

    • b.

      Joure, Herema State 1;

    • c.

      Joure, Herema State 8, alleen ten behoeve van de jaarlijkse Boerebrulloft;

    • d.

      Lemmer, Gedempte Gracht 2;

    • e.

      Sloten, Heerenwal 48.

  • 2.

    Een ambtenaar kan alleen als getuige fungeren als er sprake is van een kosteloze of verkorte huwelijksvoltrekking op de locatie Joure, Herema State 1.

  • 3.

    Op de in lid 1 onder a. tot en met d. genoemde gemeentelijke locaties is het niet toegestaan om rijst, bloemblaadjes, confetti of andere zaken te strooien.

Artikel 10 Eenmalige Locatie

  • 1.

    Op verzoek kan een huwelijk worden voltrokken op elke locatie binnen de gemeentegrenzen van gemeente De Fryske Marren mits:

    • a.

      de eigenaar/verhuurder van de locatie schriftelijk instemming heeft verleend;

    • b.

      de locatie in verband met de openbaarheid toegankelijk is voor eenieder die bij de huwelijksvoltrekking aanwezig wil zijn;

    • c.

      de locatie voldoet aan de eisen van openbare orde, veiligheid en goede zeden;

    • d.

      de locatie over alle noodzakelijke vergunningen en ontheffingen beschikt;

    • e.

      de locatie voldoende ondersteunende mogelijkheden heeft zoals een tafel en/of lessenaar, stoelen en voldoende verlichting.

    • f.

      de huwelijksvoltrekking voorafgaand en duidelijk en gescheiden van een religieuze plechtigheid plaatsvindt;

  • 2.

    Een locatie kan een gebouw zijn maar ook een aangemeerd schip met een ligplaats aan de wal of een buitenruimte. Indien de weersomstandigheden dit naar mening van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand toelaten kan de huwelijksvoltrekking op het terrein of aan dek van de trouwlocatie plaatsvinden. Een nabij gelegen overdekte uitwijkruimte moet aanwezig zijn.

  • 3.

    Het verzoek tot aanwijzen van een eenmalige trouwlocatie moet uiterlijk twee maanden voor de voorgenomen huwelijksvoltrekking zijn ontvangen. Het besluit op het verzoek wordt binnen vier weken na ontvangst van het verzoek genomen.

  • 4.

    Indien er onzekerheid bestaat of de voorgestelde locatie aan alle voorwaarden voldoet, kan een medewerker van gemeente De Fryske Marren de locatie toetsen aan de voorwaarden.

  • 5.

    Indien de weersomstandigheden dit naar mening van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand toelaten kan de huwelijksvoltrekking op het terrein of aan dek van de trouwlocatie plaatsvinden.

  • 6.

    Op een eenmalige locatie is geen bode van de gemeente aanwezig.

  • 7.

    De gemeente is, behoudens de feitelijke huwelijksvoltrekking, niet aansprakelijk voor schade of nadeel bij de gang van zaken tijdens de huwelijksvoltrekking.

  • 8.

    De bevoegdheid tot het besluiten op een verzoek tot aanwijzen eenmalige locatie is gemandateerd aan de teammanager en ondergemandateerd aan de beleidsmedewerker inwoners.

Artikel 11 Kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1.

    Een kosteloze huwelijksvoltrekking kan, met uitzondering van dagen waarop de burgerlijke stand gesloten is, tweemaal in de week plaatsvinden. Dagen en tijden worden bepaald door de teammanager en staan op de website van de gemeente.

  • 2.

    Een kosteloze huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk op voorwaarde dat van het bruidspaar tenminste één persoon op het moment van de melding ingeschreven dient te staan in de Basis Registratie Personen (BRP) van De Fryske Marren.

  • 3.

    Het huwelijk wordt voltrokken in een daartoe aangewezen ruimte in het gemeentehuis te Joure, Herema State 1.

  • 4.

    Bij de huwelijksvoltrekking zijn het bruidspaar, de twee wettelijk verplichte getuigen en eventueel de eigen minderjarige kinderen aanwezig. Andere gasten zijn niet toegestaan.

  • 5.

    Het bruidspaar kan geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kiezen.

  • 6.

    De ceremonie duurt maximaal 15 minuten en is beperkt tot de wettelijke formaliteiten. Er wordt geen toespraak gehouden.

Artikel 12 Verkorte huwelijksvoltrekking

  • 1.

    Een verkorte huwelijksvoltrekking kan, met uitzondering van erkende feestdagen, plaatsvinden van maandag tot en met vrijdag. De tijden worden bepaald door de teammanager en staan op de website van de gemeente.

  • 2.

    Het huwelijk kan worden voltrokken in een daartoe aangewezen ruimte in:

    • a.

      Balk, Dubbelstraat 2;

    • b.

      Joure, Herema State 1;

    • c.

      Lemmer, Gedempte Gracht 2;

  • 3.

    Er kunnen inclusief het bruidspaar en de getuigen maximaal 25 personen aanwezig zijn.

  • 4.

    Het bruidspaar kan geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kiezen.

  • 5.

    De ceremonie duurt maximaal 30 minuten. Een eventueel gesprek met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voorafgaande aan de huwelijksvoltrekking is mogelijk.

Artikel 13 Volledige huwelijksvoltrekking

  • 1.

    De huwelijksvoltrekking kan, met uitzondering van erkende feestdagen, plaatsvinden op maandag van 12:00 tot 17:00 uur en van dinsdag tot en met zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur. Een huwelijksvoltrekking start op de hele uren;

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid eerste volzin kan de huwelijksvoltrekking op een aangewezen eenmalige locatie de gehele week plaatsvinden mits een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is.

  • 3.

    Het huwelijk kan worden voltrokken in:

    • a.

      Balk, Dubbelstraat 1;

    • b.

      Joure, Herema State 1;

    • c.

      Lemmer, Vissersburen 88

    • d.

      Sloten, Heerenwal 48

    • e.

      een aangewezen eenmalige locatie

  • 4.

    Het maximaal aantal aanwezige personen, inclusief bruidspaar en getuigen, is afhankelijk van de locatie.

  • 5.

    Het bruidspaar kan een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kiezen. Op de website van de gemeente is vermeld wie als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn aangewezen.

  • 6.

    De huwelijksvoltrekking duurt maximaal 60 minuten. Er wordt een persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie Een eventueel gesprek met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voorafgaande aan de huwelijksvoltrekking is mogelijk.

Artikel 14 Kosten dienstverlening

  • 1.

    Gemeente De Fryske Marren brengt kosten in rekening voor de diensten van de burgerlijke stand conform de Legesverordening van de gemeente De Fryske Marren.

  • 2.

    Indien een voorgenomen huwelijksvoltrekking wordt geannuleerd, wordt op verzoek een teruggaaf verleend van reeds betaalde legeskosten. De gemaakte administratieve kosten, vastgelegd in de legesverordening, worden in rekening gebracht.

  • 3.

    Indien in strijd met artikel 9 lid 2 wordt gehandeld, kunnen schoonmaakkosten in rekening worden gebracht.

  • 4.

    De kosten van de vaste huwelijkslocatie in Sloten of een eenmalige locatie zijn niet in de tarieven opgenomen en dient het bruidspaar zelf met de locatie te regelen.

Artikel 15 Hardheidsclausule

Gemeente De Fryske Marren houdt zich aan het Reglement burgerlijke stand. In bijzondere omstandigheden heeft het college de mogelijkheid om af te wijken van de regels in dit reglement. Het college wijkt alleen van het reglement af als het volgen van dit reglement te grote gevolgen zou hebben voor de belanghebbenden, in verhouding tot de doelen van dit reglement.

Artikel 16 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement wordt aangehaald als: ‘Reglement burgerlijke stand De Fryske Marren.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op 1 september 2025 onder gelijktijdige intrekking van het Reglement burgerlijke stand De Fryske Marren, vastgesteld op 7 november 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van De Fryske Marren op 3 juni 2025.

secretaris burgemeester

D. Cazemier N.L. Agricola