Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740478
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740478/1
Inkoop- en aanbestedingsbeleid waterschap Noorderzijlvest 2025
Geldend van 13-06-2025 t/m heden
Intitulé
Inkoop- en aanbestedingsbeleid waterschap Noorderzijlvest 2025Inleiding
Voor u ligt het Inkoop- en aanbestedingsbeleid waterschap Noorderzijlvest 2025, vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van 10 juni 2025.
Het Inkoop- en aanbestedingsbeleid waterschap Noorderzijlvest 2025 is ten opzichte van het vorige Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2020-2024 op een aantal onderdelen geactualiseerd.
Dit betreffen de onderdelen:
- •
sociale en andere specifieke diensten
- •
tenderkostenvergoeding
- •
schema drempelbedragen van inkoopprocedures.
Begrippenlijst
Diensten Overheidsopdracht voor diensten als bedoeld in artikel 1.1
Aanbestedingswet 2012
Inkoop Rechtshandelingen van waterschap Noorderzijlvest gericht op de verwerving van Werken, Leveringen of Diensten en die één of meerdere facturen van een Opdrachtnemer met betrekking tot bedoelde Werken, Leveringen of Diensten tot gevolg hebben.
Inschrijver(s) Een Ondernemer die een inschrijving heeft ingediend
Leveringen Overheidsopdrachten voor Leveringen als bedoeld in artikel 1.1
Aanbestedingswet 2012.
Offerte Een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek
Offerte aanvraag Een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van waterschap Noorderzijlvest voor te verrichten prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet 2012 en de Europese aanbestedingsrichtlijnen 2014/24/EU.
Ondernemer(s) Een ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’, als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.
Opdrachtgever Waterschap Noorderzijlvest, ook wel aangeduid als: Aanbestedende dienst.
Opdrachtnemer De Inschrijver met wie de Aanbestedende dienst de Overeenkomst heeft gesloten.
Overheidsopdracht Een Overheidsopdracht voor Werken, een Overheidsopdracht voor Leveringen, een Overheidsopdracht voor Diensten of een Raamovereenkomst als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.
Raamovereenkomst een schriftelijke overeenkomst tussen één of meer aanbestedende diensten en een of meer ondernemers met het doel gedurende een bepaalde periode de voorwaarden inzake te plaatsen overheidsopdrachten vast te leggen, als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012
Werken Overheidsopdrachten voor Werken als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.
1. Doelstellingen
Het waterschap Noorderzijlvest wil met dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid de volgende doelstellingen realiseren:
- a.
rechtmatig en doelmatig inkopen zodat gemeenschapsgelden op controleerbare en verantwoorde wijze worden aangewend en besteed.
- b.
een integere, betrouwbare, zakelijke en dus professionele inkoper en opdrachtgever zijn.
- c.
inkopen tegen de meest optimale (integrale) prijs – kwaliteitverhouding
- d.
een administratieve lastenverlichting voor zowel zichzelf als voor Ondernemers.
- e.
een continue positieve bijdrage leveren aan het goed presteren van het waterschap.
- f.
een bijdrage leveren om duurzaamheidambities te realiseren.
2. Juridische uitgangspunten
2.1 Algemeen juridisch kader
Het waterschap leeft de relevante wet- en regelgeving na. Uitzonderingen op (Europese) wet- en regelgeving worden door het waterschap restrictief toegepast. De voor het Inkoop- en aanbestedingsbeleid meest relevante wet- en regelgeving bestaat uit:
- •
Europese wet- en regelgeving: wet- en regelgeving op het gebied van aanbesteden is afkomstig van de Europese Unie. De Europese Richtlijnen 2014/24/EU (‘Aanbestedingsrichtlijnen’) en Richtlijn 2007/66/EG (‘Rechtsbescherming richtlijn’) vormen momenteel de belangrijkste basis.
- •
Aanbestedingswet 2012 en het Aanbestedingsbesluit (AMvB): dit wettelijke kader implementeert ‘Aanbestedingsrichtlijnen’. Deze wet biedt één kader voor Overheidsopdrachten boven en onder de (Europese) drempelwaarden en rechtsbescherming bij (Europese) aanbestedingen.
- •
Gids Proportionaliteit: In de Aanbestedingswet 2012 is proportionaliteit als beginsel geïntroduceerd. Dit beginsel is uitgewerkt in de Gids Proportionaliteit en heeft een directe relatie met de voorgenomen Opdracht, de keuze voor een aanbestedingsprocedure en de contractvorm met inkoopvoorwaarden. De Gids Proportionaliteit geeft door middel van voorschriften een uitleg aan de bedoeling van de wetsartikelen, onder het motto: toepassen of gemotiveerd afwijken.
- •
Burgerlijk Wetboek: het wettelijke kader voor Overeenkomsten.
- •
Mededingingswet: Het opereren van marktpartijen wordt onder andere gereguleerd door de Mededingingswet. Bij aanbestedingen is het niet toegestaan dat Inschrijvers door concurrentievervalsing een opdracht gegund krijgen.
- •
Algemene wet bestuursrecht: het wettelijk kader voor de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
2.2 Uniforme documenten
Het waterschap hanteert uniforme documenten, tenzij een concreet geval dit niet toelaat. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat Ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien zo min mogelijk met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. Het waterschap past bij betreffende Inkopen in ieder geval toe:
- •
Het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA);
- •
Algemene Waterschapsvoorwaarden versie 2018:AWIV en AWVODI, en AWBIT-2023;
- •
Aanbestedingsreglement voor Werken (ARW 2016);
- •
Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van Werken en van technische installatiewerken 2012, versie 2025 (UAV 2012, versie 2025);
- •
Uniforme administratieve voorwaarden Geïntegreerde Contracten UAV-gc 2025;
- •
Standaard RAW-bepalingen 2015;
- •
Leidraad Social Return;
- •
Marktvisie: ‘De waterschappen als Publieke Opdrachtgever’ met daarin integraal opgenomen de Gedragscode Publiek Opdrachtgeverschap van het Opdrachtgeversforum in de bouw;
- •
Marktvisie: ‘De waterschapsmarkt van de toekomst – bouwsystemen voor vernieuwing’;
- •
Duurzaamheidsbeleid waterschap Noorderzijlvest;
- •
Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen;
- •
Duurzaam GWW- Green Deal 2.0;
- •
Afwegingskader ProContract – CROW;
- •
Geschillenregeling;
- •
Klachtenregeling waterschap Noorderzijlvest;
- •
Standaard Inkoopdocumenten.
2.3 Algemene beginselen bij Inkoop
- •
Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht
-
Het waterschap neemt bij Overheidsopdrachten boven de (Europese) drempelwaarden met een duidelijk grensoverschrijdend belang de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht:
- •
Objectiviteit: De gestelde eisen en criteria om te bepalen of een Inschrijver geschikt is, moeten relevant zijn voor de te verstrekken opdracht.
- •
Non-Discriminatie (gelijke behandeling): Gelijke omstandigheden worden niet verschillend behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is. Verkapte of indirecte discriminatie is verboden. Ook discriminatie op grond van nationaliteit mag niet.
- •
Transparantie: De gevolgde procedure moet navolgbaar (en dus controleerbaar) zijn. Dit is een logisch uitvloeisel van het beginsel van gelijke behandeling. Normaal zorgvuldige en oplettende Inschrijvers behoren te weten waar ze aan toe zijn.
- •
Proportionaliteit (evenredigheid): De gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de Inschrijvers, inschrijvingen en contracten zijn evenredig in verhouding tot het voorwerp van de opdracht.
- •
Algemene beginselen van behoorlijk bestuur
-
Het waterschap neemt bij zijn inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel en het vertrouwensbeginsel.
2.4 Grensoverschrijdend belang
Voorafgaand aan Inkoop vindt een objectieve toets plaats of er sprake is van een duidelijk grensoverschrijdend belang. Overheidsopdrachten met een duidelijk grensoverschrijdend belang zijn Overheidsopdrachten waarbij buiten Nederland gevestigde Ondernemers interesse hebben of kunnen hebben. Dit kan blijken uit de uitgevoerde marktanalyse.
Of een Overheidsopdracht een duidelijk grensoverschrijdend belang heeft, zal afhangen van verschillende omstandigheden, zoals de waarde van de opdracht, de aard van de opdracht en de plaats waar de opdracht moet worden uitgevoerd.
Alle Europese en nationaal openbare aanbestedingen worden gepubliceerd op Tenderned.
2.5 Sociale en andere specifieke diensten
Sociale en andere specifieke diensten betreffen uitsluitend de in Bijlage 14 bij Richtlijn 2014/24/EU genoemde concrete diensten en kennen een verlicht regime. De producten en specifieke diensten vallende onder deze bijlage 14 van Richtlijn 2014/24 en mogen tot de vigerende Europese drempel voor diensten enkelvoudig worden verstrekt aan Opdrachtnemers.
Sociale en specifieke diensten boven de vigerende Europese drempel voor diensten kunnen, indien gewenst, conform de meervoudig onderhandse procedure worden inkocht (zie ook paragraaf 5.1)
2.6 Waardebepaling van een opdracht
Om te kunnen bepalen welke marktbenaderingswijze (aanbestedingsvorm) moet worden gevolgd, moet de totale opdrachtwaarde (exclusief btw) worden vastgesteld conform de Aanbestedingswet 2012 en de Gids Proportionaliteit. Het waterschap wordt gezien als één Opdrachtgever.
Bij een Opdracht waarvan de Opdrachtwaarde gedurende het project wijzigt, dient opnieuw te worden afgewogen of de gehanteerde aanbestedingsprocedure nog steeds de juiste is.
Het splitsen van een opdracht is niet toegestaan, tenzij de splitsing niet als doel heeft om de opdrachten te onttrekken aan de toepassing van de aanbestedingsregels. Diensten of Leveringen die identiek zijn mogen niet worden gesplitst, onderdelen van een Opdracht die bij elkaar horen mogen ook niet worden gesplitst. Dit houdt eveneens in dat een Opdracht niet in tijd mag worden beperkt om de hoogte van de kostenraming te kunnen beïnvloeden.
Daarnaast geldt het clusterverbod. Het is hierbij niet toegestaan Opdrachten onnodig samen te voegen. Eventuele clustering dient in de aanbestedingsstukken deugdelijk te worden gemotiveerd.
2.7 Mandaat
Inkoop vindt plaats met inachtneming van de geldende mandaatregeling van het waterschap. Het waterschap wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en civielrechtelijke vertegenwoordiging.
Het afgeven van referenties en goedkeuringsverklaringen aan Ondernemers wordt bij de Coördinator Inkoop aangevraagd en wordt door de hiertoe gemandateerde van het waterschap afgegeven.
2.8 Afwijkingsbevoegdheid
Afwijken van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid is enkel toegestaan op basis van een deugdelijke motivatie en voor zover een en ander op basis van geldende wet- en regelgeving mogelijk is.
Uitzondering geldt voor spoedeisende gevallen in het geval van calamiteiten. Hiervoor kunnen onderhands enkelvoudige opdrachten worden verleend. Onder spoedeisende omstandigheden wordt verstaan: ‘omstandigheden waarbij door het niet onverwijld verstrekken van een opdracht schade ontstaat’’.
Boven de drempel van de Europese aanbesteding bestaat in principe, de uitzonderingen in de Europese richtlijnen daargelaten, de verplichting Europees aan te besteden. Met andere woorden: afwijken is niet toegestaan.
Afwijken op het Inkoop- en aanbestedingsbeleid voor wat betreft onderdrempelige opdrachten is mogelijk middels het Inkooptrajectformulier, dat wordt voorzien van advies en het benoemen van risico’s door het Inkoopteam en/of Juridische Zaken. De interne Opdrachtgever legt dit formulier voor aan de directeur Watersystemen en Waterveiligheid of de directeur Afvalwaterketen en Digitale Informatie, ter besluitvorming in het Directieteam. Het Inkooptrajectformulier dient na besluitvorming te worden ondertekend door de Directeur Watersystemen en Waterveiligheid of de Directeur Afvalwaterketen en Digitale Informatie.
Afwijken op de Inkoopvoorwaarden is alleen mogelijk met een toets van het Inkoopteam en Team Juridische Zaken.
2.9 Tenderkostenvergoeding
Het waterschap vergoedt in principe geen inschrijvingskosten. Het waterschap kan een inschrijfvergoeding toekennen, indien zij van mening is dat inschrijvende partijen onevenredig veel inspanning moeten leveren om tot een inschrijving te komen.
2.10 Juridische toets
Alle Europese en Nationale aanbestedingen dienen voor publicatie juridisch te worden getoetst. Documenten dienen ter toetsing bij het Inkoopteam te worden aangeboden. Het Inkoopteam zorgt voor toetsing van de documenten door het Team Juridische Zaken.
2.11 Aanpassen beleid
Het vaststellen van wijzigingen in dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid is een bevoegdheid van het dagelijks bestuur.
Het dagelijks bestuur mandateert het Directieteam om het onderhavige Inkoop- en aanbestedingsbeleid zelfstandig aan te kunnen passen indien veranderende wet- en regelgeving (inclusief rechtspraak) deze aanpassingen vereisen. Het Dagelijks Bestuur wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd over deze aanpassingen.
3. Ethische en ideële uitgangspunten
3.1 Integriteit
Het uitvoeren van Inkoop- en aanbestedingsprocedures is vanuit integriteitsoogpunt een kwetsbaar proces. Met dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt beoogd om dit proces transparant, objectief en niet-discriminerend te laten verlopen.
- a.
Het waterschap stelt bestuurlijke en ambtelijke integriteit voorop. De bestuurders en ambtenaren houden zich aan de vastgestelde gedragscodes. Zij handelen zakelijk en objectief, waardoor bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen.
- b.
Het waterschap contracteert alleen integere Ondernemers. Het waterschap doet alleen zaken met Ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van Ondernemers is in beginsel mogelijk, door de toepassing van uitsluitingsgronden.
3.2 Maatschappelijk Verantwoord Inkopen
Het waterschap onderschrijft het belang van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen. Het volgt de ontwikkelingen en zal adequaat reageren op wet- en regelgeving.
- •
Duurzaamheid
-
Het waterschap heeft een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. Bij duurzaam inkopen dient sprake te zijn van een realistisch ambitieniveau waarbij het streven naar duurzaamheid in balans is met bedrijfseconomische doelstellingen. Concurrentie dient mogelijk te blijven.
-
Duurzaam inkopen is het meenemen van sociale- en milieuaspecten in het inkoopproces zodanig dat dit leidt tot een daadwerkelijke levering van een Product, Dienst of Werk dat voldoet aan de gestelde milieu- én sociale aspecten.
-
Door duurzaam in te kopen kan het waterschap zijn invloed gebruiken om duurzame ontwikkelingen in ondernemingen te bevorderen.
- •
Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI)
-
Het waterschap wil maatschappelijk verantwoord inkopen om een bijdrage te leveren aan een toekomstbestendige leefomgeving. Voor MVI wordt jaarlijks een actieplan opgesteld. De focus binnen het actieplan ligt op circulair inkopen, en social return. Daarnaast zijn de thema’s internationale sociale voorwaarden, milieuvriendelijk inkopen, biobased inkopen, kansen voor MKB, Innovatiegericht inkopen onderdeel van het maatschappelijk verantwoord inkopen.
- •
Aanpak Duurzaam GWW
-
Het waterschap onderschrijft bij het aanbesteden van Werken de Aanpak Duurzaam GWW waarbij duurzaamheid onderdeel is van het aanbestedingsproces. De aanpak wordt toegepast voor alle aanbestedingen op het gebied van grond-, weg en waterbouw (GWW). Duurzaam GWW wordt als voorwaarde opgenomen bij een aanbestedingstraject, tenzij gemotiveerd wordt aangegeven op het inkooptrajectformulier waarom dit niet mogelijk is.
- •
Toepassing CO2 Prestatieladder
-
Voor alle werken, diensten en leveringen aanbestedingen zal standaard worden onderzocht of de toepassing van CO2 Prestatieladder als gunningscriterium kan worden opgenomen in de offerte aanvraag. Indien opname niet mogelijk is, zal gemotiveerd hierop worden afgeweken en vastgelegd in het Inkooptrajectformulier
- •
Circulair Inkopen
-
Circulair Inkopen is een speerpunt binnen MVI. Met circulair inkopen draagt het waterschap bij aan het verminderen van het gebruik van grondstoffen en het reduceren van afval. Ervaring en kennis wordt hiervoor opgedaan o.a. door een actieve marktbenadering. Circulair Inkopen wordt als voorwaarde opgenomen bij een aanbestedingstraject, tenzij gemotiveerd wordt aangegeven waarom dit niet mogelijk is.
- •
Social Return
-
Het waterschap heeft oog voor de sociaal zwakkeren in de samenleving. Het waterschap stimuleert, waar mogelijk en doelmatig, de sociale arbeidsparticipatie bij de uitvoering van projecten. De leidraad Social Return voorziet in informatie om Social Return toe te passen, te melden en te monitoren. Social return wordt als voorwaarde bij inkopen opgenomen, tenzij gemotiveerd wordt aangegeven waarom dit niet mogelijk of gewenst is.
3.3 Innovatie
Het waterschap zal waar mogelijk innovatiegericht inkopen en aanbesteden. Bij innovatiegericht inkopen wordt gezocht naar een innovatieve oplossing of laat het waterschap ruimte aan de Ondernemer om een innovatieve oplossing aan te bieden. Het kan bijvoorbeeld gaan om een volledig nieuwe innovatieve oplossing, maar ook om de verdere ontwikkeling van de eigenschappen van een bestaand ‘product’. Innovatieve aanbestedingsvormen, zoals BVP of geïntegreerde contracten, behoren hier ook toe.
Het waterschap koopt innovatiegericht in, indien een of meerdere hieronder benoemde instrumenten worden ingezet in een inkoopprocedure:
- •
door een markt- en/of product analyse uit te voeren
- •
door een dialoog met de markt aan te gaan d.m.v. het starten van een aanbestedingsprocedure met een marktconsultatie, een concurrentiegerichte dialoog of een procedure voor een innovatiepartnerschap te starten.
- •
door te gunnen op beste prijs-kwaliteit verhouding, waarbij innovatie als kwaliteitsonderdeel is gedefinieerd.
- •
door (deels) functioneel te specificeren (bv. in de vorm van hybride contracten).
4. Economische uitgangspunten
4.1 Product- en/of Marktanalyse
Inkoop vindt plaats op basis van een voorafgaande product- en marktanalyse, tenzij dit gelet op de waarde of de aard van de opdracht niet wordt gerechtvaardigd. Een productanalyse leidt tot inzicht in de relevante markt(vorm), hoe de Ondernemers in deze markt opereren en hoe de markt- en mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopersmarkt). Een marktconsultatie met Ondernemers kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse.
4.2 Onafhankelijkheid en keuze voor de Ondernemersrelatie
- a.
Het waterschap acht een te grote afhankelijkheid van Ondernemers niet wenselijk.
-
Het waterschap streeft naar onafhankelijkheid ten opzichte van Ondernemers (Opdrachtnemers) zowel tijdens als na de contractperiode. Het waterschap behoort in beginsel vrij te zijn in het maken van keuzes bij zijn Inkoop, waaronder de keuze van Ondernemer(s) en Opdrachtnemer (s) maar met inachtneming van de (Europese) wet- en regelgeving.
- b.
Het waterschap kiest voor de meest aangewezen Ondernemersrelatie
-
Gedurende de contractperiode kan bij de Opdrachtnemer afhankelijkheid ontstaan van het waterschap door bijvoorbeeld de te behalen doelstelling, resultaten, productontwikkelingen (innovatie) of het creëren van prikkels. Het waterschap kiest in dat geval voor de meest aangewezen Ondernemersrelatie. De mate van (on)afhankelijkheid in een Ondernemersrelatie wordt onder andere bepaald door de financiële waarde van de opdracht, te maken transactiekosten (switchkosten), mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve Ondernemers.
4.3 Lokale economie en MKB
- a.
Het waterschap heeft oog voor de lokale economie zijnde de Ondernemers binnen het beheersgebied van het waterschap, zonder dat dit tot enigerlei vorm van discriminatie van Ondernemers leidt.
-
In gevallen waar een enkelvoudig onderhandse procedure en/of een meervoudig onderhandse procedure volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan, kan rekening worden gehouden met de lokale economie en lokale Ondernemers. Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en het waterschap moet niet onnodig regionale, nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen. ‘ Local sourcing ’ kan bijdragen aan de doelmatigheid van de inkoop.
- b.
Het waterschap heeft oog voor het midden- en kleinbedrijf (MKB).
-
Uitgangspunt is dat alle Ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. Het waterschap houdt echter bij zijn inkopen de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Dit kan het waterschap doen door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria.
4.4 Samenwerken bij aanbesteden
Het waterschap hanteert als uitgangspunt dat het oog heeft voor samenwerking bij inkopen. Dit geldt zowel voor samenwerken binnen de eigen organisatie als voor samenwerken met andere waterschappen of aanbestedende diensten. Deze samenwerkingsverbanden met betrekking tot de inkoopsamenwerking kunnen structureel of incidenteel zijn, maar hebben alle ten doel om door middel van samenwerking inkoopvoordelen voor alle waterschappen te realiseren. De samenwerking leidt niet tot het onnodig clusteren van opdrachten.
5. Inkoopprocedure
Bij het bepalen van de inkoopprocedure hanteert het waterschap, met inachtneming van de Gids Proportionaliteit, de volgende procedures, tenzij blijkt dat dit niet aansluit bij:
- •
complexiteit van de opdracht;
- •
gewenste eindresultaat;
- •
aantal potentiële Inschrijvers;
- •
transactiekosten voor de aanbestedende Dienst en de Inschrijvers;
- •
omvang van de opdracht;
- •
het type Inkoop en het karakter van de markt waarin de Ondernemers opereren.
Het waterschap kan gemotiveerd kiezen voor een lichtere procedure, en zal dit met een voorstel tot afwijking op het Inkoop-en aanbestedingsbeleid binnen het waterschap vastleggen (zie ook paragraaf 2.8). Indien wordt gekozen voor een zwaardere procedure dient dit te worden gemotiveerd in de aanbestedingsstukken.
5.1 Schema drempelbedragen van inkoopprocedures
De Gids Proportionaliteit heeft bij Voorschrift 3.4a een schema opgenomen. Het waterschap hanteert het volgende (kleuren)schema, voor het bepalen van inkoopprocedures:
- •
Groen: de procedure die wordt gevolgd.
- •
Oranje: procedure kan alleen in overleg met het Inkoopteam worden gevolgd. Voorafgaande daaraan dient een duidelijke motivatie met advies van het inkoopteam in het aanbestedingsdossier te zijn opgenomen. Hiervoor wordt het Inkooptrajectformulier gehanteerd.
- •
Rood: indien deze procedure wordt gevolgd, dan is dit een afwijking op het Inkoop- en aanbestedingsbeleid en dient goedkeuring te worden gevraagd aan het Directieteam (zie ook paragraaf 2.8). Hierbij geldt echter wel dat voor opdrachten die de Europese drempel overstijgen de aanbestedingsplicht geldt, waarvan niet mag worden afgeweken.
Enkelvoudig onderhandse procedure
Het waterschap vraagt aan één Ondernemer een Offerte.
Meervoudig onderhandse procedure
Het waterschap vraagt gelijktijdig aan ten minste drie en ten hoogste vijf Ondernemers een Offerte en motiveert de keuze van de Ondernemers. Genoemde aantallen komen uit de Gids Proportionaliteit, maar ook (indien van toepassing) uit de ARW 2016.
Nationaal aanbesteden
Onder het (Europese) drempelbedrag zal het waterschap Werken conform de drempelbedragen van inkoopprocedures nationaal aanbesteden. Het waterschap zal de aanbesteding op Tenderned aankondigen.
Voor Leveringen/Diensten is het ook mogelijk onder het Europese drempelbedrag te kiezen voor de meervoudig onderhandse procedure.
Europees aanbesteden
Boven de (Europese) drempelbedragen zal het waterschap in beginsel Europees aanbesteden, tenzij dit in een bepaald geval niet nodig is op grond van de geldende wet- en regelgeving. Het waterschap zal de aanbesteding aankondigen op Tenderned.
6. Organisatorische uitgangspunten
6.1 Organisatie Inkoop
Binnen het waterschap werkt het Inkoopteam vanuit een gecoördineerd inkoopmodel. De interne Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het op juiste wijze inkopen en aanbesteden, waarbij het Inkoopteam een adviserende en ondersteunende rol heeft. Europese en Nationale aanbestedingen worden altijd door het Inkoopteam begeleid.
6.2 Inkooptrajectformulier
Vanaf € 25.000, = exclusief btw worden voorafgaand aan alle Inkopen, in samenspraak met de Inkoopadviseur en de interne Opdrachtgever, de keuzes voor de te hanteren procedure onderbouwd en gemotiveerd vastgelegd op het Inkooptrajectformulier.
6.3 Raming en financieel budget
Inkoop vindt plaats op basis van een deugdelijke en objectieve voorafgaande raming van een overheidsopdracht of overeenkomst. Het waterschap wil niet het risico lopen dat verplichtingen niet kunnen worden nagekomen.
6.4 Contractbeheer
In het kader van risicobeheersing en beheer van uitstaande verplichtingen is het van belang dat er registratie, beheer en evaluatie van contracten plaatsvindt. Binnen het waterschap is het Inkoopteam verantwoordelijk voor de tijdige signalering van contracten en start leveranciersbeoordelingen en evaluaties op voor de contracten voor Leveringen en Diensten.
6.5 Contractmanagement
Het doel van contractmanagement is om contracten te benutten op basis van duidelijke en transparante afspraken. Door de contracten te monitoren, risico’s te vermijden, kosten te bewaken en/of te reduceren en aanpassingen te registreren, kunnen voor toekomstige aanbestedingen effectief en efficiënt verbeteringen worden doorgevoerd.
Juni 2025
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl