Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740444
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740444/1
Regeling rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Weert 2025
Geldend van 17-06-2025 t/m heden
Intitulé
Regeling rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Weert 2025Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert;
gelet op:
- -
de artikelen 44 en 66 Gemeentewet;
- -
afdeling 3.2 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers;
- -
hoofdstuk 3 Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers;
- -
artikel 5.5. Gedragscode integriteit burgemeester en wethouders gemeente Weert 2023;
besluit vast te stellen de “Regeling rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Weert 2025”.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
burgemeester: voorzitter van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert;
- b.
college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert;
- c.
wethouder: lid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert;
- d.
bestuurder: de burgemeester of één van de wethouders;
- e.
secretaris: de secretaris, bedoeld in artikel 102 Gemeentewet;
- f.
gemeente: de gemeente Weert.
Artikel 2. Toepassingsbereik
Deze regeling is van toepassing op het college.
Artikel 3. Doel
Het college stelt met dit besluit aanvullende rechtspositionele afspraken vast voor het college.
Artikel 4. Informatie- en communicatievoorzieningen
-
1. De burgemeester of wethouder sluit een overeenkomst met de gemeente betreffende de bruikleen van informatie- en communicatievoorzieningen voor de duur van de uitoefening van zijn functie, zoals bedoeld in artikel 3.3.2. Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
-
2. De secretaris draagt zorg voor een model van de bruikleenovereenkomst.
-
3. De burgemeester en de wethouders leveren na beëindiging van hun functie de ter beschikking gestelde informatie- en communicatievoorzieningen in bij de gemeente.
Artikel 5. Buitenlandse dienstreis
-
1. De burgemeester of een wethouder kan in het gemeentelijk belang een reis buiten Nederland maken.
-
2. Voor een reis in het gemeentelijk belang buiten Nederland, niet zijnde een reis naar een Europese instelling, is vooraf toestemming van het college vereist. De burgemeester of wethouder vraagt deze toestemming door een voornemen voor een buitenlandse dienstreis voor te leggen aan het college, waarbij in ieder geval wordt aangegeven de noodzaak tot een dienstreis, aard en doel van de reis, de duur en de (geraamde) kosten.
-
3. Als een burgemeester of wethouder in het gemeentelijk belang een reis buiten Nederland maakt worden de in redelijkheid gemaakte noodzakelijke reis- en verblijfkosten door de gemeente vergoed.
-
4. Na afloop van een dienstreis wordt binnen één maand een verslag aan het college voorgelegd en daarna ter kennisname aan de raad gezonden.
Artikel 6. Vergoeding zakelijk autogebruik
Naar analogie van de ter zake geldende regeling voor gemeentepersoneel worden aan de burgemeester of wethouder de kosten vergoed van een aan hem toebehorend motorrijtuig in de zin van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen die hij maakt ten gevolge van de uitoefening van zijn ambt.
Artikel 7. Betaling en declaratie van (on)kosten
-
1. De in Bijlage I genoemde (on)kosten komen ten laste van de gemeente. Overige (on)kosten voldoet de betrokken bestuurder uit eigen middelen zonder dat hij daartoe een aanvraag zoals bedoeld in lid 2 en 3 kan indienen. Bij twijfel beslist het college gemotiveerd of een post declarabel is.
-
2. Tenzij anders bepaald, vindt de betaling van kosten die op grond van deze regeling voor vergoeding of tegemoetkoming in aanmerking komen plaats door:
- a.
betaling uit gemeentelijke middelen, op basis van een rechtstreeks door de crediteur aan de gemeente toegezonden factuur;
- b.
betaling vooruit uit eigen middelen van burgemeester of wethouder en terugbetaling aan de desbetreffende bestuurder nadat hij daartoe een aanvraag heeft ingediend.
- a.
-
3. Een aanvraag om vergoeding van de onkosten als bedoeld in dit artikel gaat vergezeld van een declaratieformulier en voldoende verificatoire bewijsstukken.
-
4. De secretaris draagt zorg voor een model van het declaratieformulier.
-
5. Het declaratieformulier en de bewijsstukken worden binnen één maand na betaling door de bestuurder ingediend bij de secretaris.
-
6. De gemeentesecretaris beoordeelt de aanvraag, keurt deze goed en draagt er zorg voor dat de betaling aan de bestuurder binnen één maand na het indienen van de aanvraag voldaan.
-
7. Het college publiceert periodiek een register met een overzicht van de posten die in de voorafgaande periode aan of ten gunste van het college zijn vergoed. Publicatie vindt in beginsel halfjaarlijks plaats.
Artikel 8. Aanwijzing als eindheffingsbestanddeel
-
1. Als eindheffingsbestanddeel als bedoeld in artikel 31 lid 1 sub f Wet op de Loonbelasting 1964 worden aangewezen de vergoedingen, tegemoetkomingen en verstrekkingen, genoemd in artikel 3.3.8. Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
-
2. Als eindheffingsbestanddeel als bedoeld in artikel 31 lid 1 sub f Wet op de Loonbelasting 1964 worden verder aangewezen de vergoedingen, tegemoetkomingen en verstrekkingen, genoemd in deze regeling, voor zover deze worden gerekend tot een vergoeding, tegemoetkoming of verstrekking als bedoeld in artikel 31a lid 2 sub a tot en met h Wet op de Loonbelasting 1964.
Artikel 9. Uitvoeringsinstructie
De secretaris stelt instructies, formulieren en andere relevante documenten vast voor de uitvoering van de artikelen 4 tot en met 7.
Artikel 10. Inwerkingtreding
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking daarvan.
-
2. De ‘Verordening rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Weert 2019’ wordt gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze regeling ingetrokken.
Artikel 11. Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Weert 2025.
Ondertekening
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert in zijn vergadering van 3 juni 2025.
De secretaris,
A.M.A. Vrijenhoek
De burgemeester,
mr. R.J.H. Vlecken
BIJLAGE I
Indien functioneel van aard, zijn de volgende categorieën (on)kosten declarabel voor een bestuurder:
CATEGORIE |
VOORBEELD |
EXTRA AANDACHT VOOR |
Tijdelijke huisvesting / verhuiskosten / beveiliging |
Overnachting burgemeester vóór verhuizing naar gemeente (incl. ontbijt) / verhuiskosten burgemeester / beveiliging woningen bestuurders |
Niet van toepassing |
Reis- en verblijfskosten |
Vervoerskosten van en naar bestuurlijke afspraken (bijv. openbaar vervoer congres) / functionele overnachtingen (bijv. overnachting Den Haag tijdens Prinsjesdag; incl. ontbijt) |
Functionaliteit vervoer / verblijf |
Ambtskosten |
Tickets voor culturele evenementen voor (vervanger van) burgemeester en wethouder Cultuur (eventueel incl. partners) / tickets voor Bospop & Gala Boonte Aovendj voor bestuurders (eventueel incl. partners) / tickets voor evenementen passend bij portefeuille (bijv. Provada voor portefeuillehouder Vastgoed / Limburgse Bestuurdersdag) |
Het college legt vooraf vast indien het van mening is dat de functionaliteit van de aanwezigheid in specifieke gevallen – bijvoorbeeld bij strategische evenementen – ook voor andere bestuurders en of partners geldt |
Consumpties buitenshuis |
Lunch of diner met zakelijke relatie, delegatie of werkgerelateerd (bijv. heidag of afscheid bestuurder) |
Niet functioneel: diner college met partners, alcoholische consumpties zonder lunch of diner, ontvangsten thuis en fooien |
Consumpties binnenshuis & ontvangsten delegaties |
Lunch met zakelijke relatie, delegatie of werkgerelateerd (bijv. ontvangst ander college, vlaai bij werkbijeenkomst of nieuwjaarsontbijt) |
Niet functioneel: alcoholische consumpties zonder lunch of diner |
Relatiegeschenken |
Bloemen, vlaai, donatie of ander cadeau bij jubileum, ontvangst, opening, receptie of afscheid externen. Voor kampioenschappen van sport- en andere verenigingen wordt een relatiegeschenk ter waarde van in totaal maximaal EUR 100,- beschikbaar gesteld |
Niet functioneel: bloemen of cadeaus voor ambtenaren van de gemeente, collega-bestuurders, hun partners of gezinsleden en vertrekkende bestuurders |
Cursussen, opleidingen & congressen |
Masterclasses, congressen, trainingen, coaching, intervisie bestuurders |
|
Overige declaraties |
Verzekeringen van / voor het college, inrichtingskosten kantoor bestuurder in het stadhuis, lidmaatschappen van voor het ambt relevante instellingen of samenwerkingsverbanden |
Niet functioneel: verkeersboetes, aanschaf, huur of reiniging van gelegenheidskleding (tenzij t.b.v. gemeentelijk evenement), uitgaven voor persoonlijke verzorging, partijgerelateerde activiteiten, abonnementen op media die thuis of digitaal worden ontvangen en representatieve aanpassingen aan de eigen woning |
Niet-declarabel zijn:
Individuele consumpties |
Eigen lunch of boodschappen bestuurder. |
Niet van toepassing |
De categorieën zijn voorzien van (niet limitatieve) voorbeelden. Bij twijfel beslist het college of een post declarabel is. Het college motiveert het besluit en volgt daarbij de lijn van ‘functionaliteit’. De mate van functionaliteit kan afnemen naar rato het werkgerelateerde aandeel van de setting afneemt.
TOELICHTING
De rechtspositie van de burgemeester en de wethouders is deels landelijk geregeld in het landelijk Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers en in de Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers, maar kan decentraal worden aangevuld. De ‘Verordening Rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Weert 2019’ bevat een dergelijke aanvulling. De regeling moet worden geactualiseerd, onder andere ten behoeve van de uitvoering van de notitie “Uitgangspunten aanscherping kaders en proces declaraties” van 21 maart 2025. Verder zijn nog enkele andere wijzigingen aangebracht en worden enkele omissies hersteld. Omwille van de leesbaarheid is ervoor gekozen de ‘Verordening Rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Weert 2019’ in zijn geheel te vervangen door deze nieuwe regeling.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Artikel 4. Informatie- en communicatievoorzieningen
Het college van burgemeester en wethouders stelt ten laste van de gemeente aan een wethouder of de burgemeester voor de duur van de uitoefening van zijn functie de noodzakelijke informatie- en communicatievoorzieningen ter beschikking op basis van een bruikleenovereenkomst. Onder informatie- en communicatievoorzieningen wordt ook verstaan een smartphone, een IPad, een computer / laptop en de daarbij behorende (internet)abonnementen en accessoires. Er mag slechts één computer verstrekt worden op basis van een bruikleenovereenkomst. Een computer is een desktop of laptop. Een smartphone of IPad is niet te kwalificeren als computer.
Artikel 7. Betaling en declaratie van onkosten
Collegeleden maken kosten bij en in de uitoefening van hun ambt. Als leidraad bij de beoordeling van declarabele kosten wordt gebruik gemaakt van de aangescherpte kaders in de notitie ‘Uitgangspunten aanscherping kaders en proces ‘declaraties’’. Kosten die een bestuurder maakt, zijn onder te verdelen in bedrijfsvoeringskosten, bestuurskosten en kosten voor eigen rekening (die uit de vaste (on)kostenvergoeding kunnen worden voldaan).
Bedrijfsvoeringskosten betreffen voorzieningen die een bestuurder, net zoals overige werknemers van de gemeente, nodig heeft om zijn werk te kunnen doen.
Bestuurskosten zijn kosten die voortvloeien uit het ambt. Deze kostensoorten worden (meestal) rechtstreeks door de gemeente betaald, maar kunnen ook door de bestuurder worden gedeclareerd.
Bestuurders ontvangen maandelijks een vaste (on)kostenvergoeding. Deze vergoeding is bedoeld voor aan de uitoefening van het ambt verbonden kosten die niet voor rekening van de gemeente komen. Wanneer de uitgaven uitstijgen boven de vaste (on)kostenvergoeding per maand kunnen deze niet alsnog worden gedeclareerd.
De (on)kosten genoemd in Bijlage I van deze regeling kunnen door een bestuurder of het college worden gedeclareerd indien deze kosten functioneel – oftewel: in of ten behoeve van de uitoefening van het ambt – zijn gemaakt. Bij twijfel beslist het college en motiveert het zijn besluit.
In de uitvoeringsinstructie zijn afspraken opgenomen over de handelingswijze rondom het indienen van deze declaraties door de bestuurder en het openbaar maken van bestuurskosten die aan de bestuurder zijn vergoed.
Het openbare declaratieregister wordt twee keer per jaar door de gemeentesecretaris na afloop van een periode geactualiseerd en aan het college voorgelegd ter openbaarmaking. Gerapporteerd wordt over de in Bijlage I opgenomen categorieën, meer specifiek over het aantal posten per categorie en de totale omvang per categorie.
Artikel 8. Aanwijzing als eindheffingsbestanddeel
In het kader van de werkkostenregeling op grond van artikel 31 Wet op de loonbelasting 1964 zijn een aantal vergoedingen in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers en de verordening aangewezen als eindheffingsbestanddeel. De gemeente draagt in dat geval de loonbelasting, waardoor de vergoeding belastingvrij (netto) aan de politieke ambtsdrager kan worden overgemaakt. Anders worden deze door de Belastingdienst als loon gezien en moet hierover bij de bestuurder loonbelasting worden ingehouden. In het kader van de werkkostenregeling kan in de financiële administratie worden aangegeven of een verstrekking of vergoeding onder de gerichte vrijstellingen, intermediaire kosten of onder de nihil-waarderingen valt.
Gemeenten mogen daarnaast een verstrekking of vergoeding in de vrije ruimte – tot 1,2% fiscale loonsom – onderbrengen zonder fiscale consequenties. Indien de grens van 1,2% wordt overschreden, zal de gemeente 80% eindheffing moeten betalen.
Artikel 9. Uitvoeringsinstructie
De gemeentesecretaris stelt modellen vast voor aanvraag- en declaratieformulieren en bruikleenovereenkomsten en stelt instructies vast voor de uitvoering van de artikelen 4 tot en met 7. De secretaris zorgt ervoor dat informatie op deze en andere rechtspositieregelingen voor burgemeester en wethouders gebundeld en makkelijk toegankelijk zijn.
Artikel 10. Inwerkingtreding
In beginsel wordt deze regeling aan het begin van iedere nieuwe coalitieperiode herzien.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl