Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740433
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740433/1
Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Urk 2025
Geldend van 13-06-2025 t/m heden
Intitulé
Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Urk 2025Vergunningen, toezicht en handhaving
Dit document omschrijft op hoofdlijnen welke capaciteit en instrumenten gemeente Urk inzet in de Fysieke Leefomgeving om haar vergunningverlening, toezicht- en handhavingstaken uit te voeren.
Colofon
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Urk 25 maart 2025
Titel: Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Urk 2025
1. Inleiding
1.1 Aanleiding en achtergrond
In het Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Urk 2025 (hierna: HUP) zijn de voorgenomen werkzaamheden opgenomen op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving binnen de fysieke leefomgeving. Deze werkzaamheden worden ook wel de ‘VTH-taken’ genoemd. Vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn belangrijke instrumenten om de veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid in de samenleving te borgen. Het HUP is de concrete uitwerking van de Uitvoerings- en handhavingsstrategie (hierna: U&HS) en omschrijft op hoofdlijnen de inzet van capaciteit, instrumenten en bestuurlijke maatregelen. Dit is de basis voor de programmatische en integrale uitvoering van de wettelijke taken en het bereiken van de doelstellingen zoals in de U&HS is verwoord.
1.2 Doel
Middels dit programma wil het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) een goede programmatische en integrale invulling geven aan de uitvoerings- en handhavingstaken, waarbij mensen en middelen zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Hiertoe worden de doelen en prioriteiten uit het U&HS uitgewerkt in concrete acties per taakveld en gekoppeld aan de benodigde en beschikbare capaciteit. Om de uitvoering van dit programma te kunnen borgen, is een goede informatievoorziening van groot belang. Door te registreren en te rapporteren is het mogelijk om tussentijds bij te sturen en gesignaleerde knelpunten op te lossen. Dit wordt vastgelegd in een jaarverslag. Jaarlijks dient er een HUP door het college te worden vastgesteld en ter kennisname naar de gemeenteraad te worden gestuurd. Met het vaststellen van dit document voldoen we aan de wettelijke verplichting om jaarlijks een HUP vast te stellen.
1.3 Afbakening
Het HUP gaat over de VTH-taken binnen onze gemeente voor zover deze betrekking hebben op het fysieke domein.
Het HUP gaat niet over VTH taken die vallen onder:
- •
het sociaal domein
- •
(milieu)taken uitgevoerd door de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV);
- •
brandveiligheid en crisisbeheersing uitgevoerd door Brandweer Flevoland Gooi en Vechtstreek (Brandweer FGV).
1.4 Opbouw
In hoofdstuk 2 wordt het kader en het doel van het programma nader toegelicht. In hoofdstuk 3 staat de wijze van programmeren centraal en een toelichting op de taakbladen. Hoofdstuk 4 beschrijft de werkzaamheden binnen het taakveld uitvoering en handhaving. In hoofdstuk 5 wordt ingegaan op organisatie en middelen. Hoofdstuk 6 beschrijft de benodigde en beschikbare capaciteit.
2. Kader en doel
Het proces vergunningverlening, toezicht en handhaving is aan wettelijke regels gebonden. In het Omgevingsbesluit zijn de wettelijke onderwerpen benoemd die betrekking hebben op de invulling van de U&HS.
Naast de verplichte onderwerpen staan er in het HUP ook de taken met betrekking tot APV en Bijzondere Wetten. Centraal in het Omgevingsbesluit staat de beleidscyclus (Big 8). De strekking van dit programma heeft met name betrekking op de onderste operationele cyclus. De U&HS heeft betrekking op de bovenste strategische cyclus. Het opstellen van een HUP is een wettelijke verplichting.
Figuur 1 Big 8
In het kader van het Interbestuurlijk toezicht ziet de provincie Flevoland toe of het programma daadwerkelijk wordt opgesteld. Volgens het Omgevingsbesluit moet het uitvoeringsprogramma de volgende onderdelen bevatten:
- •
Een duidelijke verbinding met de gestelde prioriteiten en doelstellingen;
- •
Een weergave van welke werkzaamheden het komende jaar zullen worden verricht;
- •
Afstemming (zo nodig) met instanties die zijn belast met strafrechtelijke handhaving.
In het HUP sluiten we aan bij de begrippen uit de U&HS en werken we de doelstellingen uit de U&HS verder uit.
Onder uitvoering verstaan we de behandeling vergunningaanvragen en meldingen en het toezicht op het naleven van de vergunning/melding.
Handhaving is de (bestuurlijke) oordeelsvorming over bevindingen tijdens toezicht en het – waar nodig en bestuurlijk wenselijk geacht – plegen van interventies (maatregelen en sancties) met formeel juridische instrumenten, zoals het toepassen van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen, het opleggen van een bestuurlijke boete of het intrekken van een vergunning. |
3. Wijze van programmeren
Dit hoofdstuk geeft een toelichting op de manier waarop de uitvoeringstaken in gemeente Urk zijn geprogrammeerd. De werkzaamheden voor uitvoering en handhaving komen voort uit wettelijke ontwikkelingen en bestuurlijke thema’s (prioriteiten).
3.1 Ontwikkelingen
Ook in 2025 zal veel extra tijd worden besteed aan het gezamenlijk werken met gewijzigde processen en procedures als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen. Een uitgebreide toelichting van de wettelijke ontwikkelingen is terug te vinden in de U&HS. We hebben deze impact, indien relevant, beschreven in de taakbladen.
3.2 Taakbladen
Om inzichtelijk te maken welke werkzaamheden wij het komende jaar gaan uitvoeren, maken we gebruik van een format (taakblad). In elk taakblad wordt een vast aantal aspecten uitgewerkt, gebaseerd op de (proces)eisen die zijn gesteld in de kwaliteitscriteria VTH. In de taakbladen wordt beschreven welke concrete activiteiten we gaan uitvoeren, hoe we dit gaan doen en welke capaciteit1 hiervoor benodigd is. Daarnaast benoemen we meetbare subdoelstellingen die gekoppeld zijn aan de strategische doelstellingen van het U&HS. Hiermee bieden de taakbladen niet alleen inzicht in de geplande activiteiten, maar maken ze ook duidelijk hoe deze bijdragen aan het realiseren van onze strategische ambities.
VOORBEELD Taakblad: Beschrijving van product onder bepaald domein/beleidsveld |
||
1. |
Toelichting taak |
Wat is de taak/activiteit? |
2. |
Wettelijk kader |
Op welke wet- en regelgeving is dit product/project gebaseerd? |
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
Wat is de werkvoorraad of aanbod gestuurde activiteit van deze reguliere taak uitgedrukt in aantallen? Wat is de wijze van berekening van de uren om te komen tot een totaal benodigde capaciteit voor dit product? De aantallen producten van reguliere werkzaamheden zijn voorzien van een kengetal: dit is een gemiddeld aantal uren dat benodigd is om één product te realiseren. Deze kengetallen zijn/blijven nog in ontwikkeling en zullen de komende jaren worden aangescherpt. Door de aantallen producten te vermenigvuldigen met de kentallen, ontstaat een totaalbeeld van de verwachte benodigde uren. Voor een aantal producten kunnen we geen aantallen en kentallen inschatten; voor deze producten is volstaan met een totale urenraming. |
4. |
Probleemanalyse |
Welke problemen/overtredingen doen zich voor en hoe vaak komen ze voor? Welke aandachtsveld/knelpunten zijn gesignaleerd? |
5. |
Wijze van uitvoering |
Wie voeren de taken uit en welk instrument wordt dit jaar toegepast? |
6. |
Indicatoren |
Welke indicatoren worden geregistreerd in het systeem en welke indicatoren zijn nog wenselijk? |
7. |
Koppeling met strategisch doel en subdoelstellingen |
Aan welk strategische doel van de U&HS levert de uitvoering van deze taak een bijdrage?* |
- *
Strategische doelstellingen uit de U&HS:
- 1.
Algemene VTH-doelstelling (Kernwaarde: vertrouwen)
Wij stellen ons daarbij de volgende doelen:
- •
In 100% van de gevallen toetsen en controleren wij omgevingsvergunningsaanvragen op het voldoen aan de constructieve-, brand-, gebruiks-, omgevings- en sociale veiligheidseisen uit het Besluit bouwwerken leefomgeving. Dit betekent dat wij deze taken volgens de hiervoor vastgestelde toets -en toezichtprotocollen afhandelen dat gelijke gevallen gelijk behandeld worden.
- •
Alle meldingen en handhavingsverzoeken worden afgehandeld volgens de hiervoor geldende wettelijke eisen en vastgestelde servicenormen.
- •
We zetten onze kennis, kunde en capaciteit efficiënt in. Dit betekent dat wij onze VTH-taken risicogericht uitvoeren. Alle activiteiten met een hoog risico toetsen wij diepgaander dan activiteiten met minder risico. Wij houden intensiever toezicht op alle risicovolle activiteiten.
- •
We leveren door themagericht toezicht/handhaving onder andere een bijdrage aan een veiliger en leefbaar woon- en leefklimaat. Dit betekent dat wij de activiteiten die ongewenst zijn of overlast veroorzaken zoveel mogelijk beperken door extra toezicht/controle in te zetten met een verbeterd naleefgedrag als gevolg.
- •
- 2.
Dienstverlening: (Kernwaarde: verbinding)
Wij stellen ons daarbij de volgende doelen:
- •
We zetten in op tijdige en volledige aanvragen door duidelijke communicatie aan de voorkant. Daarnaast doen we dit door initiatieven te beoordelen vanuit mogelijkheden en oplossingen. Ook stimuleren we het omgevingsoverleg/omgevingstafels bij complexe aanvragen in een vroeg stadium.
- •
We werken conform de Wkb. Dit bekent dat wij duidelijke (werk)afspraken hebben gemaakt met kwaliteitsborgers en initiatiefnemers over de veranderende rol van de gemeente en de verschillende nieuwe meldingen. Hiervoor moeten werkprocessen en -instructies zijn aangepast.
- •
- 3.
Uitvoeringskwaliteit: (Kernwaarde: vertrouwen)
Wij stellen ons daarbij het volgende doel:
- •
De topactiviteiten (meest voorkomende) onder de Omgevingswet zijn snel en eenvoudig aan te vragen. Wij hebben hiervoor onze uitvoeringsorganisatie VTH (front- en backoffice) volledig digitaalingericht.
- •
- 4.
Financiën: Onze financiën zijn structureel op orde (Kernwaarde: verantwoording)
Wij stellen ons daarbij het volgende doel:
- •
Onze legesverordening is niet meer dan kostendekkend.
- •
4. Werkzaamheden uitvoering en handhaving
4.1 Risicoanalyse
De uitvoeringstaken zijn gebaseerd op prioriteiten uit de U&HS en de probleemanalyse VTH.
Wij werken risicogestuurd conform de uitkomsten van de risicoanalyse. Deze risicoananlyse in voor het U&HS gemaakt. Er zijn geen veranderingen in de taken en geen nieuwe taken aan de lijst toegevoegd. Een nieuwe risicoanalyse is daarom niet noodzakelijk.
|
Problemen / Overtredingssoorten |
Effecten |
Subtotaal effecten |
Kans |
Risico |
|||||
|
|
Schaal 1-5 |
|
Schaal 1-5 |
Kans x Effect |
|||||
|
|
Veiligheid |
Duurzaamheid |
Gezondheid |
Leefbaarheid |
Financieel economisch |
Bestuurlijk imago |
|
|
|
BOUWEN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
nieuwbouw/verbouw |
Handelen zonder of in strijd met een tijdelijke omgevingsvergunning activiteit bouw (oa. Mantelzorg) |
2 |
2 |
3 |
3 |
1 |
3 |
2,333 |
3 |
7,000 |
Handelen zonder of in strijd met een omgevingsvergunning activiteit bouw: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bedrijf, kantoor, winkel, horeca |
3 |
2 |
4 |
2 |
2 |
3 |
2,667 |
3 |
8,000 |
|
maatschappelijke gebouwen, kinderdagverblijven, scholen, zorg, sport |
4 |
3 |
4 |
2 |
3 |
4 |
3,333 |
2 |
6,667 |
|
in het kader van brandveiligheid |
4 |
4 |
4 |
4 |
2 |
2 |
3,333 |
2 |
6,667 |
|
utiliteitsbouw (m.n. grote bedrijfsopslag, loodsen, e.d.) |
4 |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2,833 |
2 |
5,667 |
|
infrastructurele bouwwerken (bruggen, viaducten, tunnels, e.d.) |
4 |
2 |
1 |
3 |
4 |
3 |
2,833 |
2 |
5,667 |
|
kleine bouwwerken (1-laags), bouwwerken geen gebouw zijnde, dakkappelen, tuinhuisjes |
3 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
1,667 |
3 |
5,000 |
|
woongebouwen, appartementen, logiesgebouwen |
4 |
2 |
4 |
3 |
1 |
2 |
2,667 |
1 |
2,667 |
|
In strijd met Besluit Bouwwerken Leefomgeving bij vergunningsvrije bouwwerken |
3 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
1,667 |
3 |
5,000 |
|
bestaande bouw |
Handelen in strijd met: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kamer verhuur, woningsplitsing |
4 |
1 |
4 |
4 |
1 |
3 |
2,833 |
5 |
14,167 |
|
Stookoverlast |
2 |
3 |
3 |
3 |
1 |
1 |
2,167 |
4 |
8,667 |
|
Constructie, fundering |
3 |
2 |
3 |
3 |
1 |
1 |
2,167 |
2 |
4,333 |
|
SLOPEN |
Handelen zonder of in strijd met: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sloopmelding: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zonder asbest |
3 |
1 |
3 |
3 |
1 |
1 |
2,000 |
3 |
6,000 |
|
sloopvergunning (in relatie tot monumenten) |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
1,833 |
2 |
3,667 |
|
ERFGOED |
Aantasting uiterlijk aanzien / omkeerbare beschadiging cultuurhistorische waarden |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
1,833 |
2 |
3,667 |
Handelen zonder of in strijd met vergunning(voorschriften) activiteit bouw veranderen van een monument |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
1,833 |
1 |
1,833 |
|
Instandhoudingsplicht / onomkeerbare beschadiging van cultuurhistorische waarden |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
1,833 |
1 |
1,833 |
|
RO |
Activiteit 'strijdig gebruik': |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
groepsbijeenkomsten |
4 |
2 |
4 |
4 |
2 |
4 |
3,333 |
4 |
13,333 |
|
bedrijfsmatige activiteiten waar niet is toegestaan (woonwijken óf winkelcentra/industrieterrein) |
2 |
3 |
3 |
3 |
2 |
3 |
2,833 |
4 |
10,667 |
|
opslaan van vuurwerk in de woning |
4 |
2 |
4 |
4 |
4 |
3 |
3,167 |
3 |
10,500 |
|
permanente bewoning recreatieve inrichtingen |
4 |
2 |
4 |
2 |
2 |
4 |
3,000 |
3 |
9,000 |
|
Ondermijning |
4 |
2 |
2 |
4 |
2 |
4 |
3,000 |
3 |
9,000 |
|
aanleggen waar niet is toegestaan |
1 |
3 |
1 |
3 |
1 |
3 |
2,000 |
3 |
6,000 |
|
overige strijd omgevingsplan: zoals bouwen buiten bouwvlak, overschrijden bebouwingsoppervlakte en gebruik in strijd met de doeleindenomschrijving |
1 |
3 |
2 |
3 |
1 |
2 |
2,000 |
3 |
6,000 |
|
Handelen zonder of in strijd met een tijdelijke omgevingsvergunning activiteit handelen in strijd met omgevingsplan |
2 |
2 |
2 |
3 |
1 |
3 |
2,167 |
3 |
6,500 |
|
APV /Vfl |
overlast jongeren (meldingen op overlast jeugd, leefbaarheid op straat, vuurwerkoverlast) |
4 |
2 |
3 |
4 |
3 |
4 |
3,333 |
4 |
13,333 |
parkeerexcessen (parkeren op de stoep/plantsoenen) |
4 |
1 |
4 |
4 |
1 |
3 |
2,833 |
4 |
11,333 |
|
handel en gebruik van (soft)drugs (waaronder lachgas) |
3 |
3 |
4 |
4 |
2 |
3 |
3,167 |
3 |
9,500 |
|
woonoverlast (burenruzies) |
2 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
2,333 |
3 |
7,000 |
|
verrommeling van de openbare ruimte (controle reclame, terrassen, verloren en verlaten (brom)fietsen, aanhangers/caravan) |
1 |
1 |
2 |
3 |
2 |
2 |
1,833 |
3 |
5,500 |
|
loslopende honden en hondenpoep |
1 |
1 |
2 |
3 |
1 |
3 |
1,833 |
3 |
5,500 |
|
Handelen zonder of in strijd met een omgevingsvergunning voor kappen |
1 |
3 |
2 |
3 |
1 |
2 |
2,000 |
2 |
4,000 |
|
afval illegale stort |
1 |
3 |
2 |
3 |
2 |
3 |
2,333 |
2 |
4,667 |
|
Bijtincidenten |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
1 |
1,833 |
2 |
3,667 |
|
Alcoholwet |
verkoop/wederverstrekking alcohol minderjarigen |
3 |
1 |
4 |
4 |
1 |
4 |
2,833 |
4 |
11,333 |
overtreden vergunningsvoorwaarden (bv terrassen, geen leidinggevende aanwezig/actuele vergunning, sluitingstijden) |
3 |
1 |
3 |
4 |
1 |
2 |
2,333 |
4 |
9,333 |
|
besloten feest bij een paracommerciële instelling |
3 |
1 |
4 |
3 |
1 |
2 |
2,333 |
3 |
7,000 |
|
Evenementen |
handelen zonder of in strijd met evenementenvergunning/melding |
4 |
2 |
3 |
3 |
2 |
3 |
2,833 |
3 |
8,500 |
verkoop alcohol bij evenementen (artikel 35 alcoholwet) |
3 |
1 |
3 |
2 |
1 |
3 |
2,167 |
3 |
6,500 |
|
HOOG RISICO |
GROTER DAN OF GELIJK AAN 7 |
> 7 |
||||||||
GEMIDDELD RISICO |
KLEINER DAN 7 EN GROTER DAN 4 |
> 4 -7 |
||||||||
LAAG RISICO |
KLEINER DAN OF GELIJK AAN 4 |
<4 |
De eisen die aan de procescriteria worden gesteld zijn in de taakbladen nader uitgewerkt. Dit vormt de basis voor het stellen van prioriteiten en het formuleren van doelstellingen. Op deze manier kan de beschikbare capaciteit gerichter worden ingezet, namelijk daar waar de prioriteit het hoogst is. Hierdoor kan het college beter sturen op het behalen van de gestelde doelen met als gevolg dat de dienstverlening verbetert.
Bij een probleemanalyse vergunningen, toezicht en handhaving is het gebruikelijk om op basis van de gegevens van de voorafgaande jaren te analyseren. We houden de gegevens nauwkeurig bij met behulp van kengetallen die wij indien nodig aanpassen. De probleemanalyse dient tenminste 1 maal per 4 jaar te worden opgesteld en bestuurlijk vastgesteld. De risicoanalyse kan tussentijds worden geactualiseerd als daar aanleiding voor is, bijvoorbeeld als nieuwe taken zich voor doen of het naleefgedrag is veranderd. In 2025 zijn geen nieuwe taken aan de risicoanalyse toegevoegd. In 2024 is het beleid groepsbijeenkomsten vastgesteld. In september is de handhaving van overtredingen van het beleid actief gestart. Dit beleid wordt in maart 2025 geëvalueerd. Dan kan ook een stelling worden ingenomen over het naleefgedrag.
4.2 Risicogericht Werken bij de Uitvoering en Handhaving
Bij de uitvoering van onze VTH-taken houden wij rekening met de risico’s die aan de verschillende werkzaamheden verbonden zijn. Ons uitgangspunt is dat alle taken worden uitgevoerd, ongeacht of er sprake is van een hoog, gemiddeld of laag risico. Als de beschikbare capaciteit echter niet toereikend is om alle taken binnen de gestelde termijnen uit te voeren, hanteren wij een risicogerichte aanpak. Dit betekent dat wij prioriteit geven aan taken met het hoogste risico, omdat deze de grootste impact hebben op de veiligheid, gezondheid, leefomgeving en naleving van wet- en regelgeving. Door op deze manier te werken, waarborgen wij dat onze inzet zo effectief en doelgericht mogelijk wordt benut, terwijl we tegelijkertijd streven naar een volledige uitvoering van alle taken binnen onze verantwoordelijkheid.
5. Organisatie en middelen
In dit hoofdstuk gaan we in op de organisatie en middelen van de U&HS.
5.1 Organisatie
We maken een onderverdeling tussen de bestuurlijke en ambtelijke organisatie.
Bestuurlijke organisatie
Het college is als bevoegd gezag verantwoordelijk voor het uitvoeren van de VTH-taken op het gebied van de Omgevingswet. Zij stelt hiervoor een U&HS vast en maakt dit bekend aan de gemeenteraad. Het college beslist op vergunningaanvragen en treedt waar nodig bestuursrechtelijk handhavend op.
De verantwoordelijke portefeuillehouder(s) VTH bewerkstelligen dat, waar nodig, op bestuurlijk niveau afstemming plaatsvindt zodat er slagvaardig richting inwoners, bedrijven, instellingen of andere overheden wordt opgetreden. Daarnaast dragen zij bestuurlijk verantwoordelijkheid dat de U&HS wordt uitgevoerd binnen de visie en uitgangspunten.
De gemeenteraad stelt het omgevingsplan en verordeningen vast en heeft in het kader van vergunningverlening in bepaalde gevallen de bevoegdheid van adviesrecht van de raad. De gemeenteraad heeft formeel geen wettelijke bevoegdheid over de wijze van uitvoering van de VTH-taken.
Ambtelijke organisatie
Binnen de gemeente Urk is de capaciteit voor het VTH-domein ondergebracht in de teams “Vergunningen ” en “Toezicht en Handhaving”.
Team Vergunningverlening
Op basis van de Omgevingswet, OOV en Bijzondere wetten voert het team Vergunningverlening taken uit op het gebied van vergunningverlening. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door de vergunningverleners. Ook de vergunningverlening op basis van verordeningen (APV en de Verordening fysieke leefomgeving) vindt binnen dit team plaats. Binnen dit team zijn ook juristen werkzaam, die zorgen voor (juridisch) advies op het gebied van vergunningverlening.
Team Toezicht en Handhaving
Het toezicht op en handhaving van wet- en regelgeving in het omgevingsrecht, OOV en bijzondere wetten worden zowel door interne toezichthouders als externe toezichthouders uitgevoerd. Het toezicht op de brandveiligheid wordt uitgevoerd door de Brandweer FGV. Het toezicht op de bouwregelgeving, evenementen en ruimtelijke ordening wordt voornamelijk uitgevoerd door de eigen toezichthouders. Het taakveld toezicht en vergunningverlening is in de gemeente gescheiden, waardoor bevoegd- en verantwoordelijkheden elkaar niet kunnen beïnvloeden. Binnen dit team zijn ook de juristen werkzaam, die zorgen voor (juridisch) advies op het gebied van handhaving. Zij schakelen tussen de interne en externe partijen en zorgen voor het toepassen van de wet- en regelgeving.
5.2 Interne en externe afstemming & samenwerking
De toegevoegde waarde van communicatie en voorlichting valt of staat met een eenduidige en uniforme toetsing en optreden naar burgers en bedrijven. Adequate interne en externe afstemming en samenwerking is daarbij noodzakelijk. Het gaat dan om interne afstemming en samenwerking tussen zowel vergunningverleners en andere interne betrokkenen onderling, als ook tussen vergunningverlener(s), toezichthouder(s), juristen en boa(‘s). Daarnaast omvat dit de relatie met andere organisatieonderdelen, zoals de teams die verantwoordelijk zijn voor ruimtelijke plannen, veiligheid, beleid en de uitvoering van projecten, wijkbeheer.
Externe afstemming en samenwerking is van belang om te komen tot een optimaal en integraal resultaat in zowel vergunningverlening, toezicht als handhaving en is bovendien cruciaal om een vergunning te kunnen afgeven binnen 8 weken. De samenwerkende partners (waterschap, politie, veiligheidsregio, omgevingsdienst, provincie, ministerie enzovoorts) benutten op deze manier de specifieke deskundigheid, ondersteuning, aanvulling en informatie over en weer. Ook het overleg met adviseurs van aanvragers, zoals architecten, milieuadviseurs enzovoorts, is veelal nodig en van betekenis voor het gewenste eindresultaat. Binnen de regio hebben wij met onze ketenpartners en gemeenten samenwerkingsafspraken voor de VTH ketenprocessen gemaakt. Voor de ketenpartners is de noodzaak om informatie uit te wisselen en te delen steeds groter geworden.
De wijze waarop wij samenwerken en het moment van afstemming liggen vast in specifieke werkprocessen, -instructies en -afspraken. Ook de samenwerkingsafspraken met ketenpartners maken hier onderdeel van uit.
Afstemming bestuur en ambtelijke organisatie
Er is wekelijks overleg tussen de portefeuillehouder en de ambtelijke organisatie. In deze overleggen komen zo nodig individuele handhavingszaken aan de orde en wordt gesproken over ontwikkelingen op het gebied van het omgevingsrecht. Bestuurlijk gevoelige handhavingszaken worden vooraf met de portefeuillehouder afgestemd. Daarnaast vindt periodiek overleg plaats over de uitvoering van VTH-taken bij de OFGV.
Samenwerkingspartijen
De gemeente vervult een regiefunctie in de uitvoering van de VTH-taken en speelt een essentiële rol bij een goede informatie-uitwisseling tussen de diverse overheidsorganisaties. Voor de samenwerkingspartners aan wie uitvoering van VTH-taken is toevertrouwd, blijft de gemeente het bevoegd gezag en draagt zij de verantwoordelijkheid voor het opstellen van de U&HS. De samenwerkingspartners voeren de VTH-taken uit volgens de richtlijnen van de U&HS en leggen hierover verantwoording af aan de gemeente.
Een aantal VTH-taken is specifiek belegd bij de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) en de Brandweer Flevoland & Gooi en Vechtstreek (Brandweer FGV). Deze partijen stellen een eigen uitvoeringsprogramma op, welke als bijlage is toegevoegd. De uitvoeringsprogramma’s van deze partners zorgen voor een overzicht van hun specifieke werkzaamheden en verantwoordelijkheden binnen de VTH-taken.
Met de toenemende complexiteit en omvang van de maatschappelijke opgaven, realiseren wij ons dat geen enkele gemeente dit zelfstandig kan oplossen. Ook onze gemeente heeft de samenwerking met externe partners nodig om deze taken effectief uit te voeren. Coördinerende, interne en externe advies- en onderzoeksuren maken integraal deel uit van de VTH-cyclus. Het is van belang deze uren inzichtelijk te maken, zodat er gericht op gestuurd kan worden. Samenwerking is daarbij belangrijk.
Structurele en incidentele overleggen
Er zijn diverse structurele en incidentele overleggen binnen en/of buiten de organisatie plaatsvinden, die ondersteunend zijn aan de VTH-producten en/of dienstverlening, zoals intern overleg om inhoud te bespreken, de werkvoorraad en voortgang te bewaken en werkprocessen te optimaliseren:
- •
Portefeuillehouder overleggen met de betrokken bestuurders;
- •
Overleg Commissie Ruimtelijke Kwaliteit;
- •
Intergemeentelijk overleg over VTH aangelegenheden, waaronder deelname aan het Interventieteam;
- •
Intaketafel en omgevingstafel.
Daarnaast werken we samen met de samenwerkingspartners in de regio, zoals:
de OFGV en Brandweer FGVVRG door:
- •
Contacten te onderhouden en te sturen werkzaamheden;
- •
Het voeren van accounthoudersoverleggen;
- •
En het begeleiden en adviseren m.b.t. bestuursvergaderingen.
De interne en externe afstemming richt zich met name op:
- •
Interne (cluster- en team) overleggen;
- •
Externe overleggen;
- •
Bestuurlijke overleggen;
- •
Regionale overleggen OFGV en VRF (waaronder Brandweer FGV);
- •
Driehoeksoverleg;
- •
Overleg RIEC;
- •
Vergaderingen Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
De raming van de benodigde uren voor 2025 zijn in de taakbladen verwerkt.
Afstemming uitvoeringsprogramma
De U&HS hebben wij vóór vaststelling afgestemd met andere betrokken bestuursorganen en partners die belast zijn met de uitvoering en/of (strafrechtelijke) handhaving. Zo hebben wij dit document – voor de voor hen relevante delen– aan de OFGV, Brandweer FGV en de organen die belast zijn met de strafrechtelijke handhaving (politie, OM) voorgelegd en met hen afgestemd conform de strafrechtelijke afstemmingsverplichting.
Samenwerking in Toezicht en Handhaving: Signaaltoezicht en Informatie-uitwisseling
De gemeente heeft niet alleen een belangrijke rol in het toezicht en de handhaving van diverse wet- en regelgeving, maar ook in de samenwerking met andere instanties die hierbij betrokken zijn. Een goede samenwerking is essentieel om effectief toezicht en handhaving te waarborgen. De gemeente voert signaaltoezicht uit en stelt de betreffende instanties op de hoogte van bevindingen die binnen hun bevoegdheid vallen.
Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen de gemeente, de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) en het waterschap bij de aanpak van de vetproblematiek. Vetophoping in het riool kan leiden tot verstoppingen en milieuproblemen. Door gezamenlijk toezicht te houden en informatie uit te wisselen, kunnen problemen sneller worden gesignaleerd en passende maatregelen worden genomen.
Ook binnen het toezicht op de horeca spelen samenwerking en signaaltoezicht een belangrijke rol. Wanneer gemeentelijke toezichthouders tijdens een controle signalen opmerken van roken in de inrichting, wordt deze informatie doorgegeven aan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), die verantwoordelijk is voor de handhaving van de Tabaks- en rookwarenwet.
Door deze samenwerkingen te versterken, kan de gemeente bijdragen aan een effectiever en efficiënter handhavingsbeleid, waarbij problemen tijdig worden gesignaleerd en aangepakt.
5.3 Middelen
Om de VTH-taken te kunnen uitvoeren worden middelen ingezet zoals personele capaciteit en hulpmiddelen (financieel, maar ook apparatuur en instrumenten). De beschikbaarheid van personele capaciteit en de benodigde hulpmiddelen wordt geborgd in de systematiek van de Planning en Control cyclus (hierna P&C cyclus) van de gemeente Urk. De begroting, kadernota en jaarrekening zijn de bekendste producten uit de P&C-cyclus.
De kosten die zijn gemoeid met de uitvoering van VTH-taken bestaan voornamelijk uit personele kosten, de gemeentelijke bijdrage aan de OFGV en de Brandweer FGV en budgetten voor overige kosten zoals licenties en extern juridisch en technisch onderzoek en -advisering. Daartegenover staan legesinkomsten, die over een langere periode niet meer dan kostendekkend mogen zijn. Overigens komen niet alle taken in aanmerking voor dekking vanuit leges. Zo zijn onder meer de uitvoering van bezwaar- en beroepsprocedures, meldingen (sloop, brandveiligheid) en toezicht en handhaving van de bestaande gebouwenvoorraad uitgesloten van legesheffing. Er dienen voldoende middelen ter beschikking te staan om de risico’s die met de uitvoering van U&H-taken worden tegengegaan tot een aanvaardbaar niveau te houden/terug te brengen.
Het huidige budget en de formatieomvang voor VTH is voor het college het vertrekpunt. Als de taakuitvoering gedurende de looptijd wijzigt, bijvoorbeeld door wetswijziging of andere bestuurlijke keuzes, dan worden de budgettaire effecten daarvan meegenomen in de reguliere begrotingscyclus.
Voor 2025 is het volgende begroot:
Lasten |
Baten |
|
Personele inzet |
€2.677.420,00 |
|
Diensten en leveringen derden |
€2.092.000,00 |
|
Apparatuur en instrumenten |
€ 36.000,00 |
|
Legesopbrengsten |
€ 612.000 |
|
Totaal lasten en baten |
€4.805.420,00 |
€612.000 |
Bij het vaststellen van de beleidsregel groepsbijeenkomsten op 21 mei 2024 is geld gereserveerd voor de inhuur van een vergunningverlener, toezicht en een juridisch medewerker.
- •
Vergunningverlener € 60.000,00 per jaar
- •
Toezichthouder € 63.000,00 per jaar
- •
Juridisch medewerker € 120.000,00 per jaar
Reservering middelen voor permanente her- en bijscholing
De reservering van middelen voor permanente her- en bijscholing gebeurt centraal binnen de gemeentelijke organisatie. Hiermee wordt gefaciliteerd in toerusting, zodat medewerkers ter zake kundig zijn. Ook wordt gezorgd dat medewerkers hun werkzaamheden veilig kunnen uitvoeren.
VTH-taken ondersteunende taken
Daarnaast worden er ten behoeve van de uitvoering van VTH-taken ondersteunende taken uitgevoerd door andere teams: financiële diensten (legesheffing, invordering verbeurde dwangsommen, facturering), juridische diensten (commissie voor de bezwaarschriften) en administratieve diensten . Daarnaast worden er specifieke taken “uitbesteed”. De reden hiervan kan zijn dat dat verplicht gebeurt, maar het kan ook een eigen keuze betreffen. Deze uitbesteding c.q. deelname aan een gemeenschappelijke regeling kost natuurlijk geld. De hieraan verbonden uitgaven zijn opgenomen in de begroting.
Gemeenschappelijke regelingen
De benodigde inzet van de Brandweer FGV is geregeld in de gemeentelijke bijdrage van de Veiligheidsregio en is niet direct inzet afhankelijk. De inzet van de OFGV is opgenomen in het werkprogramma welke in de begroting is opgenomen, de beschikbare en benodigde capaciteit komt niet terug in het overzicht van de taakbladen. Indien de financiële middelen niet toereikend zijn dan worden deze zo nodig aangevuld bij de tussenrapportages.
- •
Alle gemeentelijke taken op het gebied van milieu zijn uitbesteed aan de OFGV. Het gaat dan om advisering over en uitvoering van taken zoals vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daarnaast voert de Omgevingsdienst een aantal verzoektaken uit. Deze bedragen die hiervoor nodig zijn kunnen jaarlijks wijzigen. Dit geldt voor alle ketenpartners.
- •
De Brandweer FGV voert op grond van de Gemeenschappelijke Regeling taken uit op het gebied van de brandweerzorg en crisisbeheersing in de provincie Flevoland.
6. Beschikbare en benodigde personele capaciteit
De gemeente Urk hanteert voor de inzet van 1 FTE een beschikbaar aantal uren van 1636,34 uren. Dit aantal uren bevat zowel de effectieve (inzet op inhoudelijke producten) als ineffectieve uren (zoals werkoverleg en opleidingen). In het HUP reken we met de effectieve uren voor de inzet van 1 Fte. In de onderstaande overzichten wordt gebruik gemaakt van 1 FTE = 1450 uren effectieve uren.
6.1 Beschikbare capaciteit
In onderstaande tabel wordt inzichtelijk gemaakt welke functies en personele capaciteit er voor Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving beschikbaar is:
Tabel Personele capaciteit
Onderdeel |
Functie |
Beschikbare formatie (in FTE's) |
Vergunningen (Team vergunningen) |
Vergunningverlener Omgevingswet |
3,72 |
Vergunningverlener APV |
1 |
|
|
Evenementen coördinator |
0,55 |
|
Trainee |
1 |
|
Toezichthouder omgevingsvergunningen |
2 |
|
Administratief medewerker |
1 |
Subtotaal |
|
9,27 FTE |
Toezicht & Handhaving (Team toezicht & Handhaving) |
Toezichthouder/handhaver |
3 |
Handhaver boa (domein I) |
2 |
|
Jurist handhaving |
1,88 |
|
Subtotaal |
|
6,88 FTE |
Totaal |
|
16,15 FTE |
Er wordt door het team toezicht en handhaving gebruik gemaakt van Sulta voor de toezicht op de stranden en weekendcontroles (1450 uur). In de taakbladen wordt in detail ingegaan of met de beschikbare capaciteit de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Het totaal beschikbare Fte is 16,80 FTE en totaal aan beschikbare uren is afgerond 23.418 uren (16,15 Fte x 1450 = 23.417,5 declarabele uren) bepaalt het aantal beschikbare uren.
6.2 Benodigde personele capaciteit
Voor de uitvoering van voorgenomen VTH taken zijn de volgende uren in kaart gebracht:
Nr |
Taakbladen Uitvoering |
Benodigd uren |
Benodigd Fte |
1 |
Omgevingsvergunningen/meldingen |
4.360 |
3,01 |
|
Aan omgevingsvergunningen/meldingen gerelateerd toezicht |
3.380 |
2,33 |
2 |
Vergunningen/meldingen APV/Vfl en bijzondere wetten |
3.513 |
2,42 |
3 |
Juridische aspecten vergunningen |
890 |
0,61 |
|
Totaal benodigd |
12.143 |
8,37 |
Nr |
Taakbladen Toezicht en Handhaving |
Benodigd uren |
Benodigd Fte |
4 |
Toezicht en handhaving omgevingsplan |
5.519 |
3,81 |
5 |
Toezicht op grond van de APV/Vfl en Bijzondere wetten |
4.785 |
3,30 |
6 |
Juridische aspecten Handhaving |
640 |
0,44 |
|
Totaal benodigd Toezicht en Handhaving |
10.944 |
7,55 |
Nr |
Taakbladen Overig |
Benodigd uren |
Benodigd Fte |
7 |
VTH ondersteuning bij ondermijnende activiteiten |
1.305 |
0,90 |
8 |
Algemene ondersteuning VTH |
2.000 |
1,38 |
|
Totaal benodigd Keuze Taken |
3.305 |
2,28 |
6.3 Conclusie beschikbaar en benodigde capaciteit
Voor de uitvoering van alle werkzaamheden binnen VTH zijn afgerond 23.418 uren beschikbaar. Dit staat gelijk aan 16,15 Fte. Voor de uitvoering van alle werkzaamheden is er onvoldoende capaciteit. Er is een tekort van 2,03 fte. Dit tekort wordt met inhuur opgelost.
|
Benodigd (in uren) |
Benodigd Fte (1 Fte = 1450 uur) |
Beschikbaar (in uren) |
Beschikbaar Fte (1 Fte = 1450 uur) |
Verschil |
Uitvoering |
12.143 |
8,37 |
13.442 |
9,27 |
0,90 |
Toezicht en Handhaving |
10.916 |
7,55 |
9.976 |
6,88 |
-0,65 |
Taakbladen overig |
3.305 |
2,28 |
--/-- |
--/-- |
-2,28 |
Fte benodigd versus beschikbaar |
26.392 |
18,20 |
23.418 |
16,15 |
-2,05 |
Inhuur |
2.975 |
2,00 |
4.350 |
3,00 |
0,95 |
Inzet Inhuur
Uitvoering
Voor de vergunningverlening van exploitaties (horeca en groepsbijeenkomsten) wordt een vergunningverlener ingehuurd voor 1 fte (= 1450 effectieve uren).
Toezicht en handhaving
Voor het toezicht in de weekenden worden toezichthouders ingehuurd bij het bedrijf Sulta. Er is 1200 uur begroot voor de inzet voor 2025. Daarnaast levert Sulta de toezichthouders voor het strandtoezicht in de zomermaanden. Daarvoor is 250 uur begroot.
Voor de juridische ondersteuning bij groepsbijeenkomsten wordt voor 1 fte (= 1450 effectieve uren) een juridisch medewerker ingehuurd via het bedrijf Eiffel.
Ondertekening
Bijlagen Taakbladen
Voor het uitwerken van werkzaamheden gebruiken we een format (taakblad). In de taakbladen wordt beschreven welke concrete activiteiten we precies gaan uitvoeren, hoe we dit gaan doen en welke capaciteit hiervoor benodigd is.
De volgende werkzaamheden worden per taakblad uitgewerkt:
- 1.
Uitvoering: omgevingsvergunningen/meldingen en daaraan gerelateerd toezicht
- 2.
Vergunningen/meldingen APV/Vfl en bijzondere wetten
- 3.
Juridische aspecten vergunningverlening
- 4.
Toezicht en handhaving omgevingsplan
- 5.
Toezicht op grond van de APV/Vfl en Bijzondere wetten
- 6.
Juridische aspecten Handhaving
- 7.
VTH ondersteuning bij ondermijnende activiteiten
- 8.
Algemene ondersteuning VTH
Taakblad 1: Uitvoering: omgevingsvergunningen/meldingen en daaraan gerelateerd toezicht |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
Informatieverzoek We bieden de mogelijkheid aan inwoners en bedrijven om vragen te stellen per mail en telefoon. Dit noemen we een informatieverzoek. Het is een laagdrempelige manier om informatie te verkrijgen over een vergunning die nodig is voor het bouwen of slopen van een bouwwerk, of voor het uitvoeren van bepaalde activiteiten die invloed hebben op de omgeving. Een informatieverzoek kan verschillende redenen hebben. Het gaat hierbij om relatief eenvoudige (procesvragen). Indien de vragen ingewikkelder worden dan stellen we vooroverleg voor. Omgevingsoverleg Dit is een laagdrempelig overleg waarbij de initiatiefnemer zijn of haar idee voorlegt aan de gemeente. Het doel van dit overleg is om te verkennen of het idee haalbaar en wenselijk is in de fysieke leefomgeving, welke kansen of belemmeringen er zijn en welke stappen nodig zijn om het idee uit te werken. We sturen actief op het voeren van een omgevingsoverleg door duidelijke communicatie aan de voorkant. De verantwoordelijke ambtenaar levert inhoudelijke input voor het overleg en overleg met adviseurs. Het omgevingsoverleg heeft twee vormen: een intaketafel en een omgevingstafel. Omgevingsvergunningen/meldingen Het behandelen van aanvragen omgevingsvergunning/melding voor de activiteiten bouw, omgevingsplanactiviteit (hele fysieke leefomgeving zoals RO, monument, slopen, aanleg, inrit, kappen van bomen.) De taak vangt aan met de ontvangst van de aanvraag en wordt afgerond door:
Toezicht op verleende omgevingsvergunningen/meldingen. Deze taak betreft het ter plaatse controleren of de werkzaamheden/activiteiten overeenkomstig de omgevingsvergunning worden uitgevoerd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
Omgevingswet, Besluit kwaliteit leefomgeving, Besluit bouwwerken leefomgeving, Besluit activiteiten leefomgeving, omgevingsplan, waaronder ook de Bruidsschat, provinciale - en gemeentelijke verordeningen en besluiten voor zover deze regels bevatten over activiteiten in de fysieke leefomgeving. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
Dit jaar staan vergunningen voor de ‘Port of Urk’ en Zeeheldenwijk op de planning. De vraag is of deze aanvragen allemaal dit jaar doorgaan. Mocht het niet doorgaan dan zijn deze aanvragen mogelijk van invloed op de VTH inzet voor zowel vergunningverlening als het daaraan gerelateerde toezicht. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
Door inwerkingtreding van de Omgevingswet verwachten wij meer inzet nodig te hebben om de vragen van inwoners te kunnen beantwoorden. Ook de andere (regionale) werkwijzen en nieuwe systemen moeten door de medewerkers eigen worden gemaakt. Dit kost extra tijd. Naast de extra inzet op het aantal informatieverzoeken verwachten we extra inzet te plegen voor het werken met een intake en omgevingstafel. Dit zijn wijzigingen zowel procedureel als inhoudelijk. Of deze nieuwe manier van werken dit jaar veel (extra) tijd gaat kosten of opleveren is op dit moment niet in te schatten. We gaan tijdig evalueren om met de opgedane (praktijk) kennis en ervaring de procedures aan te passen of te wijzigen. Het werken conform de Wet kwaliteitsborging is nieuw en daarmee een uitdaging. Het is een nieuwe manier van werken die voor alle partijen meer tijd en onderlinge afstemming gaat vragen. De inzet van toezicht baseren wij op de uitkomsten van de risicoanalyse. De hoge risico’s betreffen:
Naast de risico’s gaat dit jaar capaciteit ingezet worden op de bouwtoezicht bij gevolgklasse 1. We hebben hier keuzes vastgelegd in de toezichtstrategie in de U&HS. Dit vormt een belangrijke wijziging in de uitvoeringspraktijk van VTH. Omdat het om een nieuwe stelselwijziging gaat en we nog niet weten hoe dit zal gaan functioneren, kunnen we op voorhand nog niet goed voorspellen wat de daadwerkelijke invloed op de VTH-werkzaamheden zal gaan zijn. We hebben een inschatting gemaakt en kengetallen opgenomen die wij moeten monitoren. Ook moeten wij duidelijke (werk)afspraken maken met kwaliteitsborgers en initiatiefnemers over de veranderende rol van de gemeente en de verschillende nieuwe meldingen. Hiervoor moeten we de werkprocessen en -instructies aanpassen. Naast de nieuwe terminologie van de Omgevingswet veranderen ook de procedures. De raad heeft categorieën van bopa’s aangewezen waarbij het college advies moet vragen aan de raad, voordat een besluit over de vergunningaanvraag wordt genomen. We verwachten dat dit in 2025 ongeveer 1 keer toegepast gaat worden. We zullen in 2025 monitoren of de vergunningen binnen de gestelde termijn kunnen worden afgehandeld. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
Omgevingsoverleg We stimuleren het omgevingsoverleg/omgevingstafels bij complexe aanvragen in een vroeg stadium. We hebben het “processchema initiatieven afhandeling 2024” opgesteld voor afhandelen van initiatieven. Deze is als afzonderlijke bijlage toegevoegd. We voeren deze reguliere taken uit conform de vergunningenstrategie. Voor onze basiswerkwijze van de omgevingstafelen en intaketafel sluiten wij aan bij de regionale werkafspraken. Omgevingsvergunningen/meldingen en het daaraan gerelateerde toezicht Verder voeren we de vergunningverleningstaken uit conform de vergunningenstrategie. Voor meldingsplichtige bouwwerken gaan we risicogericht/steekproefsgewijs toezichthouden. De keuzes die wij hierin hebben gemaakt staan in onze toezichtstrategie. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel en subdoelstellingen |
Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de algemene VTH-doelstelling waarbij we hebben geformuleerd dat wij in alle gevallen onze omgevingsvergunningen en meldingen toetsen en controleren op het voldoen aan de constructieve-, brand-, gebruiks-, omgevings- en sociale veiligheidseisen uit het Besluit bouwwerken leefomgeving. Dit betekent dat wij deze taken volgens de hiervoor vastgestelde toets -en toezichtprotocollen afhandelen dat gelijke gevallen gelijk behandeld worden. Subdoelstelling Op dit moment hebben we nog geen concrete meetbare doelstellingen voor de subdoelstellingen binnen het Programma Uitvoering en Handhaving 2025. Om tot realistische en onderbouwde indicatoren te komen, zal dit jaar worden gebruikt om een nulmeting uit te voeren. Nulmeting uitvoeren Gedurende het jaar zullen we gegevens verzamelen over de verschillende activiteiten, zoals het aantal initiatieven waarbij we meedenken, het aantal aanvragen dat aan de omgevingstafel wordt behandeld en het aantal vooroverleggen dat plaatsvindt. Daarnaast zullen we in kaart brengen welke informatie nog ontbreekt om een volledig beeld te krijgen van de effectiviteit van ons beleid. Op basis van deze tellingen en analyses kunnen we volgend jaar concrete en meetbare doelstellingen formuleren. Hiermee zorgen we ervoor dat we realistische en haalbare doelen stellen en tegelijkertijd beter inzicht krijgen in de impact van onze inspanningen. Voor nu luiden de subdoelstellingen voor de uitvoeringstaken van de omgevingsvergunningen/meldingen als volgt: Meedenken met initiatiefnemers Onder de Omgevingswet gaat de gedachte van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’. Voor vergunningverlening betekent dit dat wij binnen wettelijke en eigen beleidsmatige kaders in het algemeen met de initiatiefnemer meedenken om eventuele belemmeringen weg te nemen. Bij dergelijke plannen zullen wij de initiatiefnemer uitnodigen voor overleg. Voor plannen waar een kleine wijziging moet worden aangepast om binnen de kaders van ons beleid te blijven, zullen wij telefonisch contact met de initiatiefnemer hebben. Op het moment dat het om grotere wijzigingen gaat, nodigen we de initiatiefnemer uit voor een overleg. Omgevingstafel participatie Aanvragen voor omgevingsvergunningen die in strijd zijn met het omgevingsplan worden voorgelegd aan de omgevingstafel. Hier zal worden beoordeeld of het mogelijk is om af te wijken van het omgevingsplan. Bij dit soort plannen zullen we de initiatiefnemers stimuleren om participatie met belanghebbende te laten plaatsvinden. Dit doen we door bij de terugkoppeling van het advies aan de initiatiefnemer aan te geven dat zij het plan moeten voorbespreken met de andere belanghebbende, ook bij aanvragen waar participatie door ons beleid niet verplicht is gesteld. We leveren een bijdrage aan de doelstelling ‘Dienstverlening’; stimuleren vroegtijdig overleg om zo volledig mogelijke aanvragen te kunnen ontvangen. We stimuleren dit door initiatiefnemers te wijzen op het indienen van een vooroverleg voorafgaand aan een aanvraag omgevingsvergunning. Zo kunnen wij bij het behandelen van een vooroverleg aangeven welke indieningsvereisten er gelden voor het initiatief van de initiatiefnemer bij een aanvraag omgevingsvergunning. Vergunningsaanvragen binnen de termijn afhandelen Wij willen dit jaar 80% van de ingediende aanvragen voor een omgevingsvergunning binnen de reguliere termijn afhandeling, zonder de beslistermijn te verlengen. Door de toezichtstaken op de omgevingsvergunning/meldingen bij de activiteit bouw uit te voeren conform onze toezichtstrategie leveren we een bijdrage aan het werken conform de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Gevolgklasse 1 We zullen afspraken maken met kwaliteitsborgers. Bij 50% van de meldingen start bouw voor gevolgklasse 1 zullen wij, in overleg met de kwaliteitsborger, tussentijdse controles doen. Toezichtsprotocol bouwtoezicht Dit jaar zullen wij een toezichtsprotocol voor het bouwtoezicht opstellen. Hierin zullen wij beschrijven van de toezichthouder op de bouw dient te controleren. Het zal dan gaan om bouwwerken in gevolgklasse 2 en 3, omdat de kwaliteitsborger toezicht houdt op bouwwerken in gevolgklasse 1. Dit zullen wij afstemmen op het landelijke toezichtsprotocol. |
Taakblad 2: Vergunningen en meldingen APV/Vfl + bijzondere wetten |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
APV, Vfl, Legesverordening, Alcoholwet, Winkeltijdenwet, Wet op de Kansspelen en de Omgevingswet en daaraan gerelateerde regelgeving, marktverordening, standplaatsenbeleid, evenementenbeleid, Beleidsregels tijdelijke reclameborden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
De evenementenvergunningen, standplaatsvergunningen en de exploitatievergunningen verdienen dit jaar extra inzet. Bij de kerken, scholen en bedrijven bestaat nog steeds onduidelijkheid over wat wel of niet vergunning plichtig is. De evenementencoördinator gaat hier dit jaar proactief op inzetten. In 2024 is het exploitatiestelsel ingevoerd. Alle openbare inrichtingen moeten in 2025 worden voorzien van een exploitatievergunning. Per januari 2025 is er een nieuw standplaatsenbeleid actief. Hierin ontvangen standplaatshouders een vergunning voor 12 jaar. Alle lopende vergunningen moeten worden omgezet. Daarnaast komen er meer locaties bij waardoor meer aanvragen worden verwacht. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
De vergunningaanvragen en ontheffingen op het gebied van APV worden volledig getoetst aan de relevante landelijke wet- en regelgeving en aan de lokale regelgeving en lokale beleidskaders. We werken conform de digitale werkprocessen die zijn vastgelegd. Deze worden aangepast indien nodig. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel en subdoelstellingen |
We willen dit jaar naar 75% op tijd ingediende aanvragen op het gebied van evenementen. Door het uitvoeren van deze taken leveren we de bijdrage aan de doelstelling ‘Dienstverlening’ (stimuleren vroegtijdig overleg om zo volledig mogelijke aanvragen te kunnen ontvangen). Subdoelstelling
|
Taakblad 3: Juridische aspecten vergunningverlening |
|||||||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
Een jurist die gespecialiseerd is in vergunningverlening heeft verschillende taken en verantwoordelijkheden om ervoor te zorgen dat het vergunningsproces juridisch correct en in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving verloopt. Deze taak betreft:
|
|||||||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
Awb, Omgevingswet en daaraan gerelateerde regelgeving, Vfl |
|||||||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
|
|||||||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
Deze werkzaamheden betreffen met name: zaken die tot overlast en hinder leiden, handelen in afwijking van of zonder een omgevingsvergunning en bijvoorbeeld buren die het niet eens zijn met elkaar. |
|||||||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
We werken aanbod gestuurd zowel bij de behandeling van de procedures als bij het geven van juridisch advies. Vooraf is niet te voorspellen tegen wel besluit een bezwaar wordt ingediend. In het team Vergunningen voert een jurist vergunningverlening deze taken uit. |
|||||||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
|
|||||||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel en subdoelstellingen |
Binnen de wettelijke termijn afhandelen.
Vergunningen juridisch controleren 100% van de omgevingsvergunningen zullen op rechtmatigheid door een juridisch medewerker worden getoetst. Alle meldingen worden afgehandeld volgens de hiervoor geldende wettelijke eisen en vastgestelde servicenormen. Bijhouden juridische ontwikkelingen De Omgevingswet is nieuw en zorgt soms voor vragen over hoe regels in de praktijk toegepast moeten worden. We zullen de juridische ontwikkelingen met betrekking tot de Omgevingswet en haar AMvB’s bijhouden. Dit om een goede invulling te geven aan de bedoeling van de wet. |
Taakblad 4: Toezicht omgevingsplan |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
Toezicht houden op activiteiten zonder vergunning (in strijd met omgevingsplan): Het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met het omgevingsplan zonder dat hiervoor omgevingsvergunning is verleend om af te wijken van het omgevingsplan zowel in de bebouwde kom als in het buitengebied, waarbij tegelijkertijd aandacht wordt besteed aan mogelijke strafbare activiteiten (hennepkwekerijen, productie van synthetische drugs, etc.) in lege loodsen e.d.. Brandveilig gebruik: De brandweer werkt risico gestuurd. Panden met een prio 1 en prio2 worden jaarlijks gecontroleerd. Daarnaast heeft de gemeente Urk de mogelijkheid om aan te geven welke panden zij ook gecontroleerd willen hebben. De brandweer houdt de trend in branden bij en adviseert de gemeente bij de invulling van de uit te voeren controles. Op dit moment zijn branden in woongebouwen een trend. De brandveiligheid van de woongebouwen zal de gemeente Urk daarom opnemen in de te controleren panden. Daarnaast zal de gemeente Urk advies vragen aan de brandweer bij de controles van illegale kamerverhuurpanden. Er is in 2024 een totaaloverzicht gemaakt van de panden binnen de gemeente Urk die een gebruiksvergunning of melding hebben. Deze lijst zal in 2025 actueel gehouden worden. Toezicht naar aanleiding van klachten en meldingen: Inwoners, bedrijven en instellingen dienen jaarlijks klachten en/of meldingen bij de gemeente in met betrekking het taakveld bouw, sloop, gebruik en brandveiligheid. Door de gemeente wordt jaarlijks veel tijd besteed aan het onderzoeken en afhandelen van deze meldingen. De afhandelingstermijn is afhankelijk van de aard en complexiteit van de klacht/melding. Het streven is om klachten en/of meldingen binnen 5 werkdagen in behandeling te nemen. Op klachten en/of meldingen wordt altijd gereageerd indien een terugkoppeling is gewenst en niet anoniem is gemeld. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
Omgevingswet en daaraan gerelateerde regelgeving, Vfl, Erfgoedwet, APV, Woningwet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
⃰ Eerste getal staat voor de toezichthouders en het tweede getal is voor de juristen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
De VTH inzet baseren wij op de uitkomsten van de risicoanalyse opgenomen in de U&HS. De hoge risico’s betreffen: Kamergewijze verhuur Toezien of de kamergewijze verhuur in overeenstemming is met wet- en regelgeving. Dit gebeurt in twee delen: De opsporing en handhaving van illegale kamerverhuur én de controle op de (tijdelijke) vergunning en handhaving van de (tijdelijke) vergunning. De panden worden gecontroleerd op strijdigheden omgevingsplan, Bbl, APV en beleid. De vele kamergewijze verhuur die elkaar op Urk afwisselen zorgen voor een structurele vraag naar huisvesting. Dit kan een spanningsveld opleveren. Enerzijds hebben deze werknemers allen behoefte aan huisvesting en anderzijds ervaren omwonenden soms overlast, wanneer er teveel buitenlandse werknemers op 1 plek wonen. Er wordt gewerkt aan nieuw beleid om een goede ruimtelijke inpassing te geven voor deze woonvorm. Vervolgens wordt er een inventarisatie gedaan waar mogelijk arbeidsmigranten zijn gehuisvest. Die worden vervolgens gecontroleerd op strijdigheden Omgevingswet, omgevingsplan (Vfl), BBL, APV en het nog vast te stellen beleid voor kamergewijze verhuur. Op 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurdersschap in werking getreden en op 1 juli 2024 de Wet betaalbare huur. Omdat verwacht wordt dat de doelgroep die in kamerverhuurpanden worden gehuisvest niet uit eigen beweging een melding zullen doen, zal tijdens de controles van toezicht en handhaving zijdelings getoetst worden aan deze nieuwe wetten. Daarnaast zal het team toezicht en handhaving de lijst met spookwoningen (woningen waar niemand ingeschreven staat) controleren. Op dit moment staan er ongeveer 200 spookwoningen op de lijst. In 2024 heeft het team toezicht en handhaving een plan van aanpak opgesteld. Hiermee willen we voldoen aan een transparante manier van handhaven en gelijke gevallen gelijk behandelen. Permanente bewoning recreatiepark Urkerbos Toezicht houden en, waar nodig, handhavend optreden tegen permanent wonen op het recreatiepark het Urkerbos. Op grond van het omgevingsplan Buitengebied is permanente bewoning op recreatiepark het Urkerbos verboden. In 2024 is gestart met het uitvoeren van controles en het handhaven van vastgestelde permanente bewoning. In 2025 zal de handhaving verder worden voortgezet. Opslaan vuurwerk in woning/verzamelbedrijfsgebouwen/ vuurwerkoverlast Op het moment dat de Politie constateert dat er sprake is van een overtreding van het vuurwerkbesluit/omgevingsplan dan treedt de gemeente op in vorm van een last onder dwangsom. Ook dit jaar zal er weer proactief toezicht worden gehouden op de opslag van (illegaal) vuurwerk. Daartoe wordt een integrale controle gehouden in de laatste maanden van het jaar. De afdeling communicatie voert preventief campagne. Dit moet de samenleving bewust maken over de overlast van vuurwerk. Groepsbijeenkomsten In 2024 is het nieuwe beleid groepsbijeenkomsten in werking getreden. Dit is een pilot die twee jaar duurt. In februari/maart 2025 zal een eerst tussentijdse evaluatie plaatsvinden. Wekelijks zal toezicht worden gehouden op de groepsbijeenkomsten (1200 uur inhuur Louay). Stookoverlast Met het team communicatie zal worden afgestemd welke informatie hierover naar buiten wordt gebracht (de zogenaamde stooktips). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
We handelen conform onze toezicht- en handhavingsstrategie van de U&HS. De werkzaamheden worden uitgevoerd door de toezichthouders van het team Toezicht en Handhaving. Ook maken we gebruik van een ingehuurde partij met name op de groepsbijeenkomsten en de brandweer Flevoland en Gooi en Vechtstreek. De prioriteit in 2025 ligt bij het toezicht op en de handhaving van de groepsbijeenkomsten en kamergewijze verhuur. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel en subdoelstellingen |
We leveren een bijdrage aan het risicogericht uitvoeren van onze VTH-taken en aan een veiliger en leefbaar woon- en leefklimaat door de inzet van themagericht toezicht/handhaving. Subdoelstellingen:
|
Taakblad 5: Toezicht vergunning/melding op grond van de APV/Vfl + Bijzondere wetten |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
Alle werkzaamheden in het kader van toezicht en handhaving op in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en Verordening fysieke leefomgeving (Vfl) opgenomen verbodsbepalingen of op grond van de APV en Vfl verleende toestemmingen + bijzondere wetten. De APV is een gemeentelijke verordening die voorschriften geeft op het gebied van de openbare orde en veiligheid in de breedste zin van het woord. De Vfl is een gemeentelijke verordening die voorschriften geeft op het gebied van de fysieke leefomgeving. Inwoners, bedrijven en instellingen dienen jaarlijks klachten en/of meldingen bij de gemeente in met betrekking tot een breed scala aan onderwerpen. Veel van deze onderwerpen zijn geregeld in de APV en de Vfl. Meer dan driekwart van de klachten/meldingen hebben betrekking op de woon- en leefomgeving (o.a. Vfl-bepalingen). Uitgelichte onderwerpen: Evenementen Toezicht en handhaving m.b.t. melding- en vergunning plichtige evenementen. Afval Toezicht en handhaving met betrekking tot de reguliere afvalinzameling van de verschillende afvalstromen, illegale dumpingen en zwerfafval. Verkeer Toezicht en handhaving op blauwe zones en parkeerovertredingen. Alcoholwet en bijzondere wetten Dit betreft het toezicht op de horeca-inrichtingen en para-commerciële instellingen met een Alcoholwetvergunning. Controle wordt uitgevoerd op bijvoorbeeld leeftijden, ontheffingen (ook gerelateerd aan een evenement) en kansspelautomaten. Bijtincidenten en Hondenoverlast Toezicht en handhaving op loslopende honden en verontreiniging door honden. Opleggen en handhaven van (kort) aanlijn- en muilkorfgeboden. Vuurwerk Er wordt jaarlijks in de laatste dagen van het jaar intensief ingezet op vuurwerkoverlast door inzet in te plannen. In de aanloopperiode november-december wordt vuurwerkoverlast actief meegenomen in de reguliere surveillance tijdens de dagelijkse leefbaarheid. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
De APV en de Vfl hebben een diversiteit aan onderwerpen. Voor een volledig overzicht verwijzen wij naar onze APV en Vfl. Naast de APV en de Vfl zijn ook de bijzondere wetten van toepassing (bijv. de Aw) en andere lokale verordeningen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
Men vraagt steeds meer van de boa’s. Daarbij blijft de terugtrekkende beweging van de politie een rol spelen. Steeds meer taken komen hierdoor bij de gemeente te liggen, in het bijzonder bij de boa’s. Dit kan druk opleveren op de capaciteit én ervoor zorgen dat hun taken diffuus worden. Hier spelen we op in door te zorgen dat boa’s zich vaker specialiseren op specifieke thema’s (denk hierbij aan Aw of heling. De maatschappij wordt steeds mondiger en assertiever. Dit vraagt veel van de boa’s, op communicatief vlak en mentaal. Daarbij moeten de boa’s op sommige vlakken juist strikter handhaven. De boa’s moeten regelmatig getraind en gecoacht worden op gespreks- en benaderingstechnieken, de-escalerend optreden en omgaan met agressie. Op die manier bewegen zij mee met deze maatschappelijke ontwikkelingen. De sturing van het toezicht op de APV/Vfl en bijzondere wetgeving is momenteel vooral op basis van meldingen en eigen waarnemingen in plaats van geprogrammeerde toezichtscontroles. Hondenoverlast Hondenoverlast is een punt van ergernis voor veel burgers. Als boa’s dit constateren tijdens een gebiedscontrole proberen zij allereerst aan te spreken en te waarschuwen. Concreet handhavend optreden op hondenoverlast is lastig omdat er sprake moet zijn van een ontdekking op heterdaad. Het aantal klachten m.b.t. hondenoverlast blijft naar verwachting hetzelfde. Hieronder verstaan we ook de bijtincidenten. Dit jaar willen we een verbetering in het proces. Het verbeterpunt gaat daarbij om de onderlinge samenwerking tussen Politie en gemeente voor wat betreft de bijtincidenten. Afval Het onderwerp afval verdient gelet op het grote aantal meldingen een nadere toelichting. Het onderwerp afval bestaat uit drie categorieën, namelijk:
Conform uitkomsten van de risicoanalyse zijn dit de prioriteiten voor dit jaar:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
De boa’s van de gemeente zorgen voor de handhaving van de APV/Vfl (onder andere hondenoverlast, parkeerverordening en de bijzondere wetten (Wet op de kansspelen, Visserijweten de Alcoholwet). Dit gaat in nauwe samenwerking met de VTH-juristen. Zij worden hierbij ondersteund door externe toezichthouders die met name buiten de reguliere werktijden van de boa’s werken. Het overgrote deel van de capaciteit is ingezet op verkeer, afval, de Aw, structureel buurttoezicht en grote evenementen met een hoog veiligheidsrisico. Het objectief verdelen van de middelen voor gemeentelijke taken naar rato van de prioritering is lastig. We kunnen immers veelal niet uitgaan van een lijst van objecten of locaties die bezocht gaan worden. De sturing van het toezicht op de APV /Vfl en bijzondere wetgeving is momenteel vooral op basis van meldingen in plaats van geprogrammeerde toezichtscontroles. De meldingen van inwoners krijgen de hoogste prioriteit. Inwoners ontvangen zo snel mogelijk een ontvangstbevestiging en daarna is het streven om een melding binnen een week af te handelen en het resultaat terug te koppelen aan de melder. Indien de aard van melding dit niet toelaat (als de melding bijvoorbeeld een algemeen karakter heeft) wordt de melding meegenomen in de reguliere controles. De melder wordt daarna op de hoogte gebracht van de wijze van afhandeling. Gedurende de week voeren de boa’s reguliere controles uit waarbij rondes lopend, fietsen of per auto worden gemaakt door de gemeente. Hierbij fungeren de boa’s ook als de oren en ogen van de gemeente door geconstateerde situaties intern uit te zetten. Als er werkzaamheden uit voortvloeien, dan zijn dat taken die voortvloeien uit eigen waarnemingen. Daarnaast zijn de boa’s ook een aanspreekpunt voor de inwoners in buitenruimte, daarom is het belangrijk dat zij zichtbaar aanwezig zijn. Tot slot fungeren de boa’s ook als de oren en ogen van de politie. Zaken waarvoor de boa’s niet bevoegd zijn om op te handhaven worden doorgezet naar de politie ter afhandeling. Evenementen Voor evenementenvergunningen geldt dat bij grote evenementen altijd controle plaatsvindt en bij kleine evenementen is dat steekproefsgewijs. Als voor een evenement een Alcoholwet-ontheffing is verleend om alcohol te mogen schenken, wordt ook op de voorwaarden van de ontheffing gecontroleerd. Voor overige vergunningen op grond van de APV en bijzondere wetten geldt dat deze steekproefsgewijs worden gecontroleerd. De verleende vergunningen op basis van de Aw zijn allemaal gecontroleerd. Bij het controleren van vergunningen en/of meldingen zijn de controles daar waar mogelijk integraal uitgevoerd. Toezicht Aw & paracommerciële inrichtingen De (externe) toezichthouders houden naast alle horeca inrichtingen en hotspots ook toezicht op de paracommerciële horeca inrichtingen. In 2025 voeren we bij alle horeca inrichtingen en evenementen leeftijdscontroles uit. Bij de para commerciële inrichtingen gaan we eerst een nulmeting uitvoeren. Dit betekent dat we een eerste controle uitvoeren en daarbij voornamelijk te informeren. Daarna kan de inrichting in de reguliere controle worden opgenomen en wordt er opgetreden volgens de landelijke handhavingsstrategie. De boa’s en toezichthouders worden ondersteund door een externe partij bij de uitvoering van deze taak. Verkeer De boa’s zullen toezien dat de regelgeving met betrekking tot parkeren wordt nageleefd. Bij parkeerexcessen en –overlast zal verbaliserend worden opgetreden. Rondom scholen en blauwe zone in het oude dorp wordt ook in 2025 regelmatig toezicht gehouden. Afval De boa’s houden toezicht in de gemeente. Indien de identiteit van vervuilers bekend is wordt getracht de opruimkosten te verhalen of verbaliserend op te treden. Tijdens de reguliere surveillances in de gemeente wordt deze activiteit actief meegenomen. APV overig De boa’s houden toezicht in de gemeente, overlastgevers worden aangesproken. Indien noodzakelijk wordt handhavend opgetreden. Tijdens de reguliere surveillances in de gemeente wordt deze activiteit meegenomen, voor zover ze niet in een andere specifieke categorie voorkomen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel en subdoelstellingen |
We leveren daarmee een bijdrage aan het risicogericht uitvoeren van onze VTH-taken en aan een veiliger en leefbaar woon- en leefklimaat door de inzet van themagericht toezicht/handhaving. |
Taakblad 6: Juridische aspecten handhaving |
||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
Over het algemeen draagt de jurist handhaving bij aan het behoud en de bescherming van de fysieke leefomgeving en zorgt ervoor dat individuen, bedrijven en organisaties zich houden aan de geldende wet- en regelgeving om de veiligheid en duurzaamheid van de samenleving te waarborgen. Deze taak betreft:
|
||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
Alle wet- en regelgeving waar handhaving uit voort kan vloeien. Strategie Handhavingsverzoeken en meldingen, zoals beschreven in de U&HS. |
||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
De handhavingstaken worden uitgevoerd door de juristen handhaving en zijn gedetailleerd opgenomen in de andere taakbladen.
|
||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
We verwachten meer inzet te plegen op ondermijnende activiteiten en project veilig uitgaan. We gaan dit jaar extra inhuur plegen. Deze inzet is in de kadernota vastgelegd. |
||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
We handelen conform de LHSO en de strategie voor handhavingsverzoeken en meldingen. De LHSO gaat uit van het principe zo licht mogelijk starten met ingrijpen, gericht op herstel en het vervolgens inzetten van zwaardere middelen wanneer naleving uitblijft. De toezichthouders, boa’s en juristen van de gemeente Urk bepalen het in te zetten sanctiemiddel met behulp van de interventiematrix. Er wordt in principe gekozen voor de minst zware (combinatie van) interventie(s) uit de matrix, tenzij de toezichthouder, boa of jurist motiveert dat in de betreffende situatie een andere (combinatie van) interventie(s) passender is. |
||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
|
||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel en subdoelstellingen |
Dit jaar gaan meer vooraf inzetten op bekendmaken van regelgeving wat wel of niet is toegestaan om het aantal bezwaar- en beroepszaken te reduceren. We leveren daarmee een bijdrage aan dat we onze VTH-taken risicogericht uitvoeren en aan een veiliger en leefbaar woon- en leefklimaat door de inzet van themagericht toezicht/handhaving. Subdoelstelling:
|
Taakblad 7: VTH ondersteuning bij ondermijnende activiteiten |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
Binnen onze gemeente wordt deze taak opgepakt door het team Toezicht en Handhaving en het team Veiligheid in samenwerking met de Politie. De medewerkers van Toezicht en Handhaving geven uitvoering aan deze taak en leveren een bijdrage aan gerichte acties tegen ondermijnende criminaliteit. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
De aanpak van ondermijning vraagt op verschillende manieren om inzet van de VTH-medewerkers van onze gemeente. Ondermijning aanpakken kan alleen effectief zijn als er integraal wordt samengewerkt, zowel binnen de gemeente als met partijen daarbuiten.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
De gemeente zet zich in voor het waarborgen van de veiligheid en leefbaarheid van de inwoners. Dat doen wij in samenwerking met de lokale veiligheidspartners, maatschappelijke organisaties, ondernemers en inwoners. Samen met de gemeente Nooroostpolder en Dronten richten wij ons op de thema’s ondermijning, cybercrime & digitale veiligheid en maatschappelijke onrust. Dit is vastgesteld in het Integraal Veiligheidsbeleid DNU 2024 – 2027. De lokale speerpunten: overlastgevende en problematische jeugd, verkeersoverlast, vuurwerk en veilig uitgaan zijn ondergebracht onder de taakbladen 4 en 5. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoeren |
De Bibob-toetsing wordt gecoördineerd door het team Veiligheid en ze passen hierbij het Bibobbeleid toe. Het team Vergunningen voert voor het omgevingsvergunningsdeel de toetsing uit. De integrale controles worden uitgevoerd door team Toezicht en handhaving en passen daarbij de LHSO toe. de coördinatie van de integrale controles ligt bij het team toezicht en handhaving. De sluiting van Damocleszaken en de dwangsommen voor de straatdealers ligt bij de juristen van het team Toezicht en Handhaving en passen daarbij de diverse daarop van toepassing zijnde wet- en regelgeving toe. Wij voeren integrale controles uit om een veilige, leefbare en eerlijke omgeving te behouden, waarbij naleving van regelgeving en preventie van criminele activiteiten centraal staan. De prognose voor 2025 voor de uitvoering van de Wet woonoverlast staat op nul. De Wet woonoverlast wordt alleen ingezet als er sprake is van langdurige en herhaalde overlast. In 2024 zijn er geen dossiers die aan dit criterium voldoen waardoor er in 2025 een besluit door de burgemeester moet worden genomen. Als in 2025 dossiers binnenkomen dan zal de burgemeester andere interventies, zoals waarschuwingen, bemiddeling of herstelsancties, gebruiken om de situatie op te lossen. Als er een dossier in aanmerking komt voor de Wet woonoverlast dan zal deze gelet op de risicoanalyse direct opgepakt worden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel en subdoelstellingen |
We leveren daarmee een bijdrage aan dat we onze VTH-taken risicogericht uitvoeren en aan een veiliger en leefbaar woon- en leefklimaat door de inzet van themagericht toezicht/handhaving. Subdoelstelling:
|
Taakblad 8: Algemene werkzaamheden VTH |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
Naast de reguliere taken zijn ook andere taken relevant voor een goede uitvoering van de VTH-taken, zie hieronder de taakomschrijving van Algemene Werkzaamheden.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
Omgevingswet en daaraan gerelateerde regelgeving, Wet Milieubeheer, gemeentewet, Wet op de veiligheidsregio, Vfl, Aw APV en bijzondere wetten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
Kwaliteitszorg De wetgever stelt hoge eisen aan de kwaliteit van de uitvoering van VTH taken. Hiervoor gelden wettelijke procescriteria die stelt dat de organisatie tijdig en volledig aan die kwaliteitscriteria dient te voldoen en ook blijft voldoen. Voor een kleine gemeente als Urk is het een pittige klus om de cyclus rond te krijgen. Bijhouden juridische ontwikkelingen Binnen het werkveld VTH is de wetgeving continue in beweging. Voor een kleine gemeente als Urk is het bijhouden van de laatste juridische ontwikkelingen een uitdaging. De eventuele inwerkingtreding van de Omgevingswet en de daaraan gekoppelde Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, zorgen ervoor dat wij ook in 2025 bezig blijven met de implementatie. De collega’s dienen opgeleid te worden in het werken volgens de Omgevingswet en de Wkb. Incidentele en reguliere overleggen Met de toename van de complexiteit en omvang van de maatschappelijke opgave, realiseren wij ons dat geen enkele gemeente in staat is die alleen op te lossen. Ook onze gemeente heeft de samenwerking met andere partners nodig. Coördinerende, interne en externe advies- en onderzoeksuren maken tevens deel uit van de VTH-cyclus en het is van belang deze inzichtelijk te maken, zodat hierop gestuurd kan worden. Samenwerking is belangrijk. De gemeente is de verbinding en aanspreekpunt met de overtreder als er tot handhaving wordt overgegaan. Ook valt hieronder samenwerken met de samenwerkingspartners in de regio, zoals OFGV:
Brandweer FGV: Opdrachtformulering afstemmen met Brandweer FGV en input leveren voor regionaal uitvoeringsprogramma Brandweer FGV Procesinrichting en informatiebeheer Met ingang van 1 januari 2025 heeft de gemeente een nieuw logo op het briefpapier. Daarvoor is het noodzakelijk dat alle standaard documenten die in het zaaksysteem zijn opgeslagen worden geactualiseerd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
De werkzaamheden voor kwaliteitszorg worden uitgevoerd door de jurist en vergunningverlener APV. De andere werkzaamheden die hierboven zijn beschreven zijn divers. De jaarlijks inzet hierop is per onderwerp verschillend. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel en subdoelstellingen |
We voeren indien nodig de verbeteracties van het interbestuurlijk toezicht van de provincie Flevoland uit. Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan een veiliger en leefbaar woon- en leefklimaat. Er zijn drie beleidsregels geactualiseerd. De afhandeling van vergunningen en meldingen van de APV en bijzondere wetten gebeurt vanuit RXMission Het programma RXLaunch is werkend. De juristen beschikken over de benodigde beschikbare wet- en regelgeving en jurisprudentie (actualiseren van abonnementen) |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl