Subsidieregeling tegemoetkoming kosten wijziging geslachtsregistratie Purmerend 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 20-06-2025

Intitulé

Subsidieregeling tegemoetkoming kosten wijziging geslachtsregistratie Purmerend 2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend,

B E S L U I T E N:

  • 1.

    In te stemmen met het vergoeden van de kosten voor de wijziging geslachtsregistratie voor inwoners van gemeente Purmerend, en

  • 2.

    In te stemmen met raadsinformatiebrief tegemoetkoming kosten wijziging geslachtsregistratie.

  • 3.

    De Subsidieregeling tegemoetkoming kosten wijziging geslachtsregistratie Purmerend 2025 en het bijbehorende aanvraagformulier subsidie vast te stellen.

Gelet op de artikelen van de Algemene subsidieverordening Purmerend;

overwegende dat het college het belangrijk vindt dat iedereen zelfbeschikkingsrecht en de individuele keuzevrijheid heeft om zichzelf te zijn. En dat er Purmerendse inwoners zijn die zichzelf niet identificeren met het in de BRP geregistreerde geslacht. En dat het voor deze personen belangrijk kan zijn om een wijziging geslachtsregistratie op de geboorteakte door te laten voeren. Dit proces financiële gevolgen heeft voor inwoners die hun geslachtsregistratie willen wijzen. Met deze subsidieregeling kunnen Purmerendse inwoners een tegemoetkoming aanvragen in deze kosten. Het college wil hiermee de financiële drempel verlagen voor het wijzigen van een geslachtsregistratie

  • 1.

    de ‘Subsidieregeling tegemoetkoming kosten wijziging geslachtsregistratie Purmerend 2025’

Artikel 1 Definities

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASP: Algemene subsidieverordening Purmerend;

  • b.

    Betaalbewijs: een bankafschrift of kwitantie;

  • c.

    BRP: Basisregistratie Personen, een databank met persoonsgegevens;

  • d.

    deskundige: de deskundige die een verklaring kan afgeven zoals bedoeld in artikel 1:28a van het Burgerlijk Wetboek in het kader van de wijziging van de geslachtsregistratie;

  • e.

    deskundigenverklaring: de verklaring als bedoeld in artikel 1:28a van het Burgerlijk Wetboek afgegeven door een deskundige noodzakelijk voor het wijzigen van het geslacht in de BRP;

  • f.

    geslachtsregistratie: een registratie van het geslacht vrouw (v), man (m) of non-binair (x) in de BRP en op de geboorteakte;

  • g.

    onderzoek deskundigenverklaring: onderzoek door een deskundige ten behoeve van de afgifte van een deskundigenverklaring;

  • h.

    wijziging geslachtsregistratie: aanpassing van de geslachtsregistratie

Artikel 2 Toepassingsbereik

Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.

Artikel 3 Doel van de subsidie

  • 1. het doel van de subsidieregeling is het verlagen van financiële drempels voor het aanvragen van een wijziging van de geslachtsregistratie in de BRP en van de geboorteakte.

  • 2. Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidieregeling is het borgen van het recht op zelfbeschikking van Purmerendse inwoners.

Artikel 4 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend eenmalig verstrekt voor een tegemoetkoming in de kosten die mensen hebben gemaakt voor een wijziging van hun geslachtsregistratie.

Artikel 5 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan inwoners van gemeente Purmerend voor de door hen gemaakte kosten.

Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. Voor een geslachtswijziging van m naar v, of v naar m, of van m/v naar ‘x’ komen voor subsidie in aanmerking de reeds gemaakte kosten voor:

    het onderzoek deskundigenverklaring en de afgifte van de deskundigenverklaring in het kader van een wijziging geslachtsregistratie tot een maximum van € 315,-.

Artikel 7 Hoogte van de subsidi

Een subsidie bedraagt per aanvraag per kalenderjaar maximaal een optelling van de reeds gemaakte kosten bedoeld in artikel 6.

Artikel 8 Aanvraag subsidie

In afwijking van artikel 8 van de ASP overlegt de aanvraag de volgende gegevens:

  • a.

    een ingevuld door het college vastgesteld (digitaal) aanvraagformulier;

  • b.

    De facturen en betaalbewijzen van de in artikel 6 genoemde kosten.

Artikel 9 Aanvraagtermijn

Op grond van Artikel 7, derde lid van de ASP, wordt een aanvraag om subsidie ingediend binnen 1 jaar na de wijziging van de geslachtsregistratie in de BRP.

Artikel 9 Subsidievaststelling zonder verlening vooraf

Het college stelt de subsidie direct vast.

Artikel 10 Evaluatie

Het college evalueert deze subsidieregeling uiterlijk twee jaar na inwerkingtreding.

Artikel 11 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling tegemoetkoming kosten wijziging geslachtsregistratie Purmerend 2025.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 15 april 2025

Purmerend,

burgemeester en wethouders van Purmerend,

de secretaris,

M.H. van der Weit

de burgemeester,

E. van Selm

Waarom dit formulier?

Met behulp van dit aanvraagformulier kunt u een aanvraag indienen voor een subsidie voor activiteiten die een bijdrage leveren aan het Maatschappelijk Beleidskader van Purmerend.

Terugsturen naar

Stuur het volledige ingevulde en ondertekende aanvraagformulier inclusief bijhorende stukken bij voorkeur per mail naar subsidie@purmerend.nl

Indien dit niet mogelijk is kan dit ook per post naar:

Gemeente Purmerend

T.a.v. Subsidie Coördinatiepunt

Postbus 15

1440 AA Purmerend

Meer informatie?

Voor een nadere toelichting op de procedure verwijzen we u naar de verordening die van toepassing is op uw aanvraag:

  • -

    Algemene subsidieverordening Purmerend 2022’; of de

  • -

    Bijzondere subsidieverordening peuteropvang gemeente Purmerend 2022

Deze zijn gepubliceerd op www.overheid.nl.

U kunt ook contact opnemen met het Subsidie Coördinatiepunt via 0299-452655 of mailen naar subsidie@purmerend.nl.

Wijzigingen op tijd doorgeven

Veranderingen, zowel organisatorische als financiële, die leiden tot wijzigingen van de in dit aanvraagformulier verstrekte gegevens, dienen zo spoedig mogelijk schriftelijk te worden doorgegeven aan het Subsidie Coördinatiepunt.

1. ALGEMENE INFORMATIE

1.1 Algemene gegevens instelling

Statutaire naam

Bezoekadres

Postcode en plaats

Postadres

Postcode en plaats

Kamer van Koophandel nummer

IBAN rekeningnummer

T.n.v.

1.2 Gegevens contactpersoon

Naam

Functie

Telefoonnummer

Emailadres

2. ONDERTEKENING

De ondertekening dient plaats te vinden door een, in de statuten of bij volmacht vastgelegd, tekenbevoegd persoon.

Naam

Functie

Datum

Handtekening

3. ACTIVITEITENPLAN

Uw activiteiten dienen een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke opgaven zoals vermeld in het maatschappelijk beleidskader, dat u kunt vinden op www.purmerend.nl

Indien u de informatie niet in onderstaand schema kwijt kunt, dient u separaat een activiteitenplan bij te voegen waarin onderstaande vragen aan bod komen.

3.1 Activiteiten

 

Voor welke activiteit(en) vraagt u subsidie aan?

 

Welke resultaten wilt u met uw activiteiten bereiken?

 

Voor wie worden uw activiteiten georganiseerd?

 

Met wie werkt u samen bij deze activiteiten en hoe ziet deze samenwerking eruit? Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan burgers en/of maatschappelijke organisaties.

 

Wilt u nog iets toevoegen wat van belang is bij de beoordeling van uw aanvraag?

4. FINANCIЁLE GEGEVENS

U dient bij dit aanvraagformulier apart de begroting in te dienen van de activiteiten waarvoor u subsidie aanvraagt. De begroting dient te bestaan uit een overzicht van de geraamde inkomsten en uitgaven. De begroting moet inzicht geven in de manier waarop het gevraagde subsidiebedrag en de daarbij behorende kosten zijn verwerkt.

4.1 Subsidiegegevens

Totaal gevraagd subsidiebedrag

 
 

Opbouw subsidiebedrag

 
 

Tijdvak subsidie

4.2 Overige subsidieaanvragen

Bij welke andere bestuursorganen of organisaties heeft u aanvragen ingediend of gaat u aanvragen indienen t.b.v. dezelfde activiteiten?

 

Van toepassing?

JA / NEE

 

 

Organisatie

Status van de aanvraag

Hoogte subsidiebedrag

 

 

 

5. TE VERSTREKKEN GEGEVENS

Afhankelijk van de soort subsidie die u aanvraagt, dienen de volgende gegevens samen met het aanvraagformulier ingediend te worden:

 

Boekjaar/ kalender-jaar subsidie

Project

Indien u voor de eerste maal een aanvraag indient, dan vragen wij u een afschrift van de oprichtingsakte dan wel de meest actuele statuten mee te sturen.

Indien u voor de eerste maal een aanvraag indient, dan vragen wij u een uittreksel uit het handelsregister (KvK), niet ouder dan 8 weken, mee te sturen.

Indien u voor de eerste maal een aanvraag indient, dan vragen wij u een jaarverslag, inclusief de jaarrekening van de laatst afgesloten verslagperiode dan wel enig ander geschrift waaruit de financiële situatie blijkt, mee te sturen.

Een begroting voor de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, bestaande uit een overzicht van de geraamde inkomsten en uitgaven.

Een overzicht waar uit blijkt dat de aanvrager beschikt over voldoende draagvlak binnen de gemeente voor de te verrichten activiteiten.

Voorbeeld: indien een project door meerdere partijen wordt uitgevoerd dan graag die stukken overhandigen waaruit dit blijkt.

!!! Let op, u dient het formulier op het voorblad te ondertekenen !!!