Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740307
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740307/1
Organisatieverordening griffie gemeente Kerkrade
Geldend van 29-05-2025 t/m heden
Intitulé
Organisatieverordening griffie gemeente KerkradeDe raad van de Gemeente Kerkrade,
Gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie,
BESLUIT:
Artikel 1 Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. Griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris;
b. Griffie: de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren;
c. Werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie(r) is gedelegeerd.
Artikel 2 Griffie doelstelling en formatie
-
1. De griffie adviseert en ondersteunt vanuit een onafhankelijke en open houding de (leden van de) gemeenteraad en commissies bij het invullen van hun kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol en draagt actief bij aan de ambities van de gemeenteraad en het goed functioneren van de gemeente Kerkrade;
-
2. De gemeenteraad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie de formatie vast van de griffie organisatie.
Artikel 3 Aansturing
-
1. De werkgeverscommissie is verantwoordelijk voor de aansturing van de griffier.
-
2. De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie een instructie voor de griffier vast zoals bedoeld in artikel 107a Gemeentewet.
-
3. De griffier handelt naar zijn instructie.
-
4. De griffier legt verantwoording af aan de raad, via de werkgeverscommissie, over het functioneren van de griffie in het jaarplan en jaarverslag.
Artikel 4 Financiën
-
1. De raad stelt jaarlijks de begroting voor de raads- en griffiewerkzaamheden en het budget van de rekenkamer vast die onderdeel zijn van de algehele programmabegroting van de gemeente;
-
2. De griffier is als budgethouder bevoegd om uitgaven te doen ter realisatie van de raads- en griffiebegroting en voor de rekenkamer.
-
3. Indien er sprake is van privaatrechtelijke overeenkomsten ten behoeve van de raad of de rekenkamer, dan is de griffier namens de raad de functionaris aan wie het college en de burgemeester respectievelijk het aangaan en het ondertekenen van die overeenkomsten kunnen mandateren.
Artikel 5 Beheer en ondersteuning
-
1. Het algemeen beheer van de griffie berust bij de werkgeverscommissie.
-
2. Onder toezicht van de werkgeverscommissie is het dagelijks beheer en de algehele leiding van de griffie opgedragen aan de griffier.
-
3. De griffie maakt in ondersteunende zin gebruik van de binnen de ambtelijke organisatie bestaande faciliteiten, met name op het terrein van het personeels-, informatie- (waaronder mede communicatie moet worden verstaan), organisatie-, financieel-, juridisch -, automatiserings -, en huisvestingsbeheer en –beleid.
Artikel 6 Medezeggenschap en Lokaal Overleg
-
1. De griffie is een zelfstandig deel binnen de gemeentelijke organisatie. De griffier regelt als bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden in overleg met de Werkgeverscommissie en de medewerkers van de griffie de medezeggenschap voor de griffie.
-
2. De werkgeverscommissie maakt ook afspraken met de portefeuillehouder P&O en gemeentesecretaris ten aanzien van het Lokaal Overleg.
Artikel 7 Slotbepalingen
-
1. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie.
-
2. Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Organisatieverordening van de griffie van de gemeente Kerkrade’.
-
3. Deze instructie treedt in werking op de dag na vaststelling, onder gelijktijdige intrekking van de ‘organisatieverordening griffie Kerkrade zoals vastgesteld op 27 november 2002.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Kerkrade in zijn vergadering van 28 mei 2025.
De voorzitter, De griffier,
dr. T.P. Dassen-Housen. mr. drs. D.G.M.G. Franssen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl