Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740250
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740250/1
Regeling vervalt per 26-06-2025
Verordening ex artikel 176 Gemeentewet van de burgemeester van de gemeente Wassenaar in het kader van de NAVO-top 2025 in Den Haag (Noodverordening NAVO-top 2025 Wassenaar)
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 20-06-2025 t/m 25-06-2025
Intitulé
Verordening ex artikel 176 Gemeentewet van de burgemeester van de gemeente Wassenaar in het kader van de NAVO-top 2025 in Den Haag (Noodverordening NAVO-top 2025 Wassenaar)[De gemeenteraad van Wassenaar heeft de noodverordening bekrachtigd in zijn vergadering van 3 juni 2025. Het raadsbesluit is bekendgemaakt door plaatsing in Gemeenteblad 2025, 248640.]
DE BURGEMEESTER VAN DE GEMEENTE WASSENAAR,
OVERWEGENDE DAT,
- -
de NAVO-top op 24 juni en 25 juni 2025 plaatsvindt in en rond het World Forum The Hague (hierna: WF) in Den Haag;
- -
het een tweedaagse conferentie betreft die wordt gehouden in en rond het WF in het stadsdeel Scheveningen;
- -
op de locatie van de NAVO-top vindt gelijktijdig het NATO Public Forum plaats. Op het NATO Public Forum spreken experts, politici, opiniemakers, maatschappelijke organisaties en uiteenlopende groepen over de thema’s van deze NAVO-top en ontwikkelingen in de wereld;
- -
het Ministerie van Buitenlandse Zaken de organisator is van de NAVO-top;
- -
een groot aantal staatshoofden, ministers van Defensie en ministers van Buitenlandse Zaken aan deze NAVO-top zal deelnemen;
- -
internationale delegaties van 40 landen met naar verwachting 6000 personen worden verwacht;
- -
een gebrek aan eenduidige regelgeving kan leiden tot onduidelijkheid voor gebruikers van het maritieme gebied, waaronder recreanten, vissers, ondernemers en handhavingsinstanties;
- -
op basis van informatie van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid tijdelijk een ongekend aantal extra veiligheidsmaatregelen nodig is;
- -
de NAVO-top is aangemerkt als een "nationaal evenement” en daarmee een nationaal te beschermen belang is;
- -
de Expertgroep Maritiem (EG maritiem) op basis van het weerstandskader en de dreigingsappreciatie weerstandsmaatregelen heeft uitgewerkt die naar de mening van de EG maritiem nodig zijn op, onder en boven het water, ten behoeve van het veilige en onverstoorde verloop van de NAVO-top;
- -
deze onder andere bestaan uit de zogenaamde passieve maatregelen, zijnde het instellen van een tijdelijke en plaatselijke veiligheidszone op zee en het handhaven hiervan;
- -
de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid/Afdeling Coördinatie Bewaken en Beveiligen een weerstandskader heeft opgesteld waarvoor de passieve veiligheidsmaatregelen voor een groot deel voldoen aan het hiervoor gestelde weerstandskader ten behoeve van de fysieke veiligheid;
- -
er op het gebied van maritiem terrorisme en hybride dreigingen echter een onacceptabel restrisico blijft bestaan;
- -
er binnen de huidige kaders van strafrechtelijke handhaving op dit moment geen directe en afdoende opvolging mogelijk is zodra de veiligheidszone onrechtmatig overschreden wordt en er een acute dreiging voor de NAVO-top ontstaat;
- -
er hierdoor aanvullende actieve weerstandsmaatregelen nodig zijn om dit restrisico te mitigeren;
- -
de Noordzee een zeer drukbevaren zeegebied is met een groeiende hoeveelheid kritieke infrastructuur, zowel onder als boven water;
- -
de vrije toegankelijkheid van het zeegebied potentiële tegenstanders hierbij een breed scala biedt aan (potentiële) handelingsopties;
- -
het huidig inlichtingenbeeld duidelijk maakt dat er (heimelijke) activiteiten plaatsvinden op de Noordzee waar de Nederlandse veiligheidsinstanties geen of onvoldoende zicht op hebben;
- -
binnen deze context vijandelijke operaties door statelijke, niet-statelijke of hybride actoren vanaf zee, bijvoorbeeld door de inzet van drones, tijdens de NAVO-top een reële dreiging vormen;
- -
de geografische nabijheid hierin een belangrijke rol speelt;
- -
spionage of sabotage van kritieke infrastructuur op de Noordzee een indirect risico vormt voor de uitvoering van de NAVO-top omdat de toegebrachte schade impact kan hebben op het ongestoorde verloop van de top en er een risico bestaat op imagoschade van Nederland als veiligheidspartner;
- -
de dreigingsscenario's die het hoogste risico vormen voor het veilige en ongestoorde verloop van de NAVO-top zijn: een cyberaanval, een terroristische aanslag, spionage en sabotage op en vanuit zee, statelijke dreiging en hybride dreiging;
- -
deze scenario's verwerkt zijn in het genoemde weerstandskader en deze gelet op de dreiging die hiervan uitgaat dienen te worden gemitigeerd;
- -
indien hiertoe niet wordt overgegaan het Noordzeegebied een potentieel zwakke plek vormt binnen het bredere beveiligingsplan rondom de NAVO-top;
- -
om de NAVO-top veilig te laten verlopen er daarom maritieme weerstandsmaatregelen op de Noordzee moeten worden getroffen in de vorm van het instellen en handhaven van een tijdelijke en plaatselijke veiligheidszone op zee en het handhaven hiervan;
- -
met deze weerstandsmaatregelen een aantal maritieme dreigingsscenario's wordt geadresseerd;
- -
de EG Maritiem op het standpunt staat dat met deze weerstandsmaatregelen het veiligheidsrisico wordt teruggebracht, waarbij dit voor cyber-, spionage- en statelijke actoren als acceptabel mag worden beschouwd;
- -
deze te nemen maatregelen zich gelet op de aard en omvang van de (potentiële) dreiging zich het best lenen voor opname in een noodverordening ex artikel 176 van de Gemeentewet;
- -
dat de reguliere juridische instrumenten – buiten die van de noodverordening om – onvoldoende toereikend zijn om een adequaat veiligheidsniveau te garanderen en de kans op verstoringen van de openbare orde en gevaar te voorkomen;
- -
met deze noodverordening de volgende belangen worden gediend:
- a.
Het voorkomen van ernstige verstoringen van de openbare orde;
- b.
De persoonlijke veiligheid van de genodigden in het algemeen, waarbij zowel Nederlandse als buitenlandse bewindslieden en hun gevolg bijzondere bescherming vereisen;
- a.
gelet op artikel 176 Gemeentewet;
BESLUIT
Vast te stellen de “Noodverordening NAVO-top 2025 Wassenaar”:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
APV: |
Algemeen plaatselijke verordening voor de gemeente Wassenaar [bedoeld is de Algemene plaatselijke verordening gemeente Wassenaar 2024] |
Maritiem gebied: |
Het gedeelte van de Nederlandse territoriale zee waarbinnen de burgemeester het bevoegd gezag is, zijnde het gebied zoals weergeven in plattegrond 1 |
Vaartuig: |
Alle vaartuigen, daaronder mede verstaan drijvende werktuigen, alsmede woonschepen, glijboten en ponten |
Artikel 2 Bepalingen Maritiem gebied
-
1. Het is verboden om vaartuigen vanaf het strand in zee te laten in het Maritiem gebied.
-
2. Het verbod, zoals genoemd onder artikel 1 lid 1 van deze verordening, geldt niet voor windsurfplanken, kitesurfplanken, golfsurfplanken en SUP-planken tot 500 meter vanaf zee, gemeten vanaf de laagwaterlijn als bepaald in artikel 1 lid 1 van Wet grenzen Nederlandse territoriale zee.
-
3. Het is verboden om vanuit een haven, uitwateringskanaal of de territoriale wateren met een snelle motorboot, zoals bepaald in artikel 1, eerste lid aanhef en onder u van de Scheepsverkeerswet, het Maritiem gebied te betreden en in het Maritiem gebied te varen.
-
4. Het is verboden om met vaartuigen de corridor van de haven van Scheveningen te bevaren, met uitzondering van vaartuigen die hiervoor toestemming hebben gekregen van de Havenmeester van Scheveningen.
-
5. De verboden, zoals genoemd onder het eerste, derde en vierde lid, gelden niet voor vaartuigen van organisaties die actief zijn voor de beveiliging van het maritiem gebied, vaartuigen van hulpverlenende instanties en vaartuigen die noodhulp verlenen op zee.
-
6. Door of namens de Havenmeester van Scheveningen kan, in afwijking van hetgeen bepaald in artikel 7 over de periode van 19 juni 2025, 23:59 uur tot 23 juni 2025, 15:00 uur, onder voorwaarden toestemming worden verleend voor het gebruik van het maritiem gebied.
Artikel 3. Gebodsbepalingen
Binnen het maritiem gebied is een ieder verplicht, op de in artikel 7 van deze verordening genoemde tijden, op een daartoe strekkend bevel, gegeven door of namens de burgemeester terstond
- a.
vlieg-, voer- of vaartuigen te verwijderen;
- b.
handelingen, die strijd opleveren met het bepaalde in deze verordening te staken en de gevolgen van deze handelingen te beperken en/of ongedaan te maken.
Artikel 4 Aanwijzingen
-
1. Personen die zich bevinden in het Maritiem gebied dienen een geldig legitimatiebewijs te tonen aan de met toezicht en handhaving van deze verordening belaste ambtenaren van politie, indien dit wordt gevorderd.
-
2. Alle aanwijzingen, gegeven door de politie in het belang van de openbare orde en/of veiligheid van personen, dieren en goederen dienen stipt te worden nagekomen.
-
3. Ambtenaren van politie zijn bevoegd om namens de burgemeester de in het eerste lid genoemde vorderingen te geven
-
4. Voertuigen, vaartuigen en andere objecten, die strijd opleveren met het bepaalde in dit artikel en niet tijdig overeenkomstig het eerste lid, door de rechthebbende worden verwijderd, kunnen door de politie worden verwijderd en tijdelijk in bewaring worden genomen.
Artikel 5 Strafbaarstelling
-
1. Een ieder is verplicht de aanwijzingen, door of namens de burgemeester op grond van deze verordening gegeven, stipt en terstond op te volgen.
-
2. Overtreding van het bepaalde in deze verordening wordt ingevolge artikel 443 van het Wetboek van Strafrecht bestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede categorie.
-
3. De politie en de Koninklijke Marechaussee zijn belast met het toezicht op de naleving van de bepalingen van deze verordening.
Artikel 6 Handhaving
De handhaving van de bij deze verordening uitgevaardigde algemeen verbindende voorschriften wordt opgedragen aan de politie en de Koninklijke Marechaussee, voor zover dit valt onder de reeds bestaande bevoegdheden.
Artikel 7 Inwerkingtreding in geldigheidsduur
De verordening treedt in werking op 19 juni 2025 23:59 uur en blijft van kracht tot 25 juni 2025, 23:59 uur.
Ondertekening
Wassenaar, 3 juni 2025
Burgemeester van Wassenaar,
drs. L.A. de Lange
Plattegrond 1
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl