Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740245
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740245/1
Samen Duurzaam 2025-2026
Geldend van 12-06-2025 t/m heden
Intitulé
Samen Duurzaam 2025-2026Het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland;
Gelet op het bepaalde in titel 4.2 subsidies van de Algemene wet bestuursrecht en op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Dinkelland 2018;
Besluit vast te stellen de volgende subsidieregeling:
‘Samen Duurzaam 2025-2026’
Artikel 1 – Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- 1.
ASV: De Algemene subsidieverordening gemeente Dinkelland 2018;
- 2.
Samen Duurzaam: een subsidie ter stimulering van gezamenlijke projecten tussen organisaties;
- 3.
college: het college van burgemeester en wethouders voert de besluiten van de gemeenteraad uit;
- 4.
duurzame stichtingen en -coöperaties; stichtingen en coöperaties die tot doel hebben om de warmtetransitie en/of de circulaire economie in hun dorp en/of omgeving te stimuleren;
- 5.
organisaties; maatschappelijke organisaties zonder winstoogmerk, kernraden, verenigingen, scholen, stichtingen en -coöperaties, energiegemeenschappen, duurzame buurtinitiatieven en -werkgroepen, repair cafés, bedrijven;
- 6.
energiegemeenschappen; een juridische entiteit die ten behoeve van haar leden, vennoten of aandeelhouders activiteiten op de energiemarkt verricht en als hoofddoel heeft het bieden van milieuvoordelen of economische of sociale voordelen aan haar leden, vennoten of aandeelhouders of aan de plaatselijke gebieden waar ze werkzaam is, en niet is gericht op het maken van winst;
- 7.
duurzame buurtinitiatieven en -werkgroepen: Inwoner(s) die tot doel heeft/hebben om de warmtetransitie en/of de circulaire economie in zijn/hun straat of buurt te stimuleren;
- 8.
subsidieplafond: het bedrag dat gedurende het gemeentelijke begrotingsjaar ten hoogste beschikbaar is voor het verstrekken van subsidie op grond van deze verordening.
Artikel 2 – Subsidiabele activiteiten
Doelstelling: Het stimuleren van nieuwe samenwerkingen tussen organisaties die een duurzame samenleving in Dinkelland versnellen. De gemeente ondersteunt en faciliteert deze samenwerking in de gemeente Dinkelland en de gemeente Tubbergen.
- 1.
Het gaat om samenwerkingen waarbij de volgende duurzame doelen worden nagestreefd:
- a.
het besparen van energie en/of;
- b.
het opwekken en gebruik van duurzame energie en/of;
- c.
het opslaan van duurzame energie en/of;
- d.
het stimuleren van de circulaire economie door het gebruik van nieuwe materialen en producten zo veel mogelijk te reduceren en bestaande materialen en producten zo lang mogelijk te delen, her te gebruiken, te herstellen, op te knappen en/of te recyclen;
- a.
- 2.
Duurzame buurtinitiatieven en -werkgroepen kunnen gebruik maken van de regeling voor kosten die verband houden met het opstarten van een duurzame stichting, -coöperatie en/of energiegemeenschap maar ook opvolgende kosten zoals administratie, communicatie, organiseren van evenementen, inhuur en vrijwilligersvergoeding (volgens landelijke regels). Deze aanvragen hoeven niet te voldoen aan artikel 3 lid 1 sub c. Daarnaast zijn Artikel 4 lid 4 sub b en e niet van toepassing op deze aanvragen.
- 3.
Duurzame stichtingen en -coöperaties, energiegemeenschappen kunnen gebruik maken van de regeling voor kosten zoals administratie, communicatie, organiseren van evenementen, inhuur en vrijwilligersvergoeding. Deze aanvragen hoeven niet te voldoen aan artikel 3 lid 1 sub c. Daarnaast zijn Artikel 4 lid 4 sub b en e niet van toepassing op deze aanvragen.
Artikel 3 – Voorwaarden subsidieverlening
-
1. De subsidie kan worden toegekend als:
- a)
de activiteiten stroken met gemeentelijke beleid;
- b)
de activiteiten bijdragen aan een structurele verandering richting een aardgasvrije en circulaire samenleving;
- c)
de samenwerkende organisaties kunnen aantonen dat er een samenwerking is, bijvoorbeeld aan de hand van een overeenkomst;
- d)
Er een plan van aanpak is (eventueel in een overeenkomst) waarin de aanleiding, doelen, resultaten, effecten, bereik, risico’s, tijdspad en begroting is beschreven (houdt rekening met de in artikel 4 beschreven wegingsfactoren);
- •
uit de begroting moet blijken wat naast de aangevraagde subsidie de andere verwachte inkomsten zijn en van wie deze afkomstig zijn;
- •
- e)
de samenwerkende organisaties/organisatie mee willen werken aan publiciteit in (gemeentelijke) media;
- f)
de samenwerkende organisaties/organisatie bereid zijn/is de kennis die is opgedaan te delen, gedurende het traject en na afloop ervan;
- g)
er tussen de samenwerkende organisaties geen enkele organisatie zit die reeds gebruik heeft gemaakt van de regeling Samen Duurzaam of een ‘Groene Cheque’ heeft gekregen voor hetzelfde (samenwerkings)project;
- h)
de verantwoording gebeurt minimaal halfjaarlijks in de vorm van een overleg tussen de partners van het samenwerkingsproject en de betreffende subsidiebehandelaar waarbij het projectverloop en/of de projectresultaten geëvalueerd worden.
- a)
-
2. De regeling Samen Duurzaam mag uitsluitend worden gebruikt ten behoeve van het project waarvoor de subsidie is verleend.
Artikel 4 – Subsidieplafond en verdeelsleutel
-
1. Aanvragen voor deze regeling zullen worden geweigerd als deze het subsidieplafond overstijgen.
-
2. Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt €50.000,- tot en met 1 december 2026.
-
3. De regeling Samen Duurzaam bedraagt maximaal € 7.500,-.
-
4. De hoogte van het uit te keren bedrag is afhankelijk van de volgende wegingsfactoren:
- a)
de kosten- en/of tijdsinvestering van; de (deelnemende) organisatie(s) in het samenwerkingsproject, het duurzame buurtinitiatief of de -werkgroep, de duurzame stichting, de -coöperatie of de energiegemeenschap. Er wordt niet meer dan 100% gesubsidieerd dan er in totaal aan waardeerbare bijdrage (in de vorm van vrijwillige uren t.w.v. 30 euro per uur, goederen en diensten) wordt ingestoken;
- b)
de tijdelijkheid van de aard van de samenwerking. Incidentele samenwerkingen ontvangen minder subsidie dan langdurigere samenwerkingen:
- •
Korter dan een jaar: maximaal € 3.500,-
- •
Één tot twee jaar: maximaal € 5.500,-
- •
Twee jaar of langer: maximaal € 7.500,-
- •
- c)
de meervoudigheid; brengt het naast duurzame verbeteringen ook andere (bijvoorbeeld sociale) verbeteringen?
- •
Geen meervoudigheid: maximaal € 3.500,-
- •
Meervoudigheid: maximaal € 7.500,-
- •
- d)
het bereik; hoeveel inwoners en organisaties worden gemotiveerd om te verduurzamen?
- •
0-10 inwoners en/of organisaties: 0
- •
10-25 inwoners en/of organisaties: maximaal € 3.500,-
- •
25-50 inwoners en/of organisaties: maximaal € 4.500,-
- •
50-100 inwoners en/of organisaties: maximaal € 5.500,-
- •
100-150 inwoners en/of organisaties: maximaal € 6.500,-
- •
150 of meer inwoners en/of organisaties: maximaal € 7.500,-
- •
- e)
Of de aanvragers in de voorgaande jaren gebruik hebben gemaakt van de regeling Samen Duurzaam. De aanvragers kunnen over een periode van drie jaar een totaalbedrag van maximaal €7.500,- aanvragen.
- a)
Artikel 5 – Vereisten en Termijn indienen aanvraag
-
1. Subsidieaanvraag dient aangevraagd te worden via de website van de gemeente;
-
2. De aanvraag dient minimaal vier weken voor aanvang van het samenwerkingsproject gedaan te worden;
-
3. De sluitingsdatum voor het aanvragen is 1 december 2026 of wanneer het subsidieplafond bereikt is.
Artikel 6 – Vaststelling en verlening
De subsidie wordt in één keer vastgesteld en verleend. Subsidie wordt verleend conform de voorwaarden van de ASV.
Artikel 7 – Hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders kunnen van een of meer bepaalde artikelen of artikelleden van deze regeling afwijken of daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.
Artikel 8 – Slotbepalingen
-
1. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en publicatie van deze nadere regel.
-
2. Deze regeling wordt aangehaald als ‘Samen Duurzaam 2025-2026’.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl