Nadere regels Jeugdhulp gemeente Krimpen aan den IJssel 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 07-06-2025

Intitulé

Nadere regels Jeugdhulp gemeente Krimpen aan den IJssel 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel;

overwegende dat het wenselijk is de diverse voorzieningen jeugdhulp nader uit te werken;

gelet op de artikel 2 van de Verordening Jeugdhulp gemeente Krimpen aan den IJssel 2025;

besluit:

vast te stellen de nadere regels Jeugdhulp gemeente Krimpen aan den IJssel 2025

Algemene bepalingen

Artikel 1: Begripsbepalingen

  • -

    Beschikking: positief besluit tot jeugdhulp namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Krimpen aan den IJssel;

  • -

    CJG Rijnmond: Centrum voor Jeugd en Gezin; organisatie die zich inzet op preventieve zorg en hulp bij opvoeding, om een jeugdige gezond en veilig te doen opgroeien;

  • -

    Krimpenwijzer: de personen of organisatie, bestaande uit geregistreerde professionals (SKJ/BIG), die namens het college onderzoek doet naar de behoefte aan jeugdhulp en daarnaast zelf ondersteuning en Basishulp GGZ biedt;

  • -

    Overige voorzieningen: vrij toegankelijke jeugdhulp met eventueel een lichte toegangstoets, die voorliggend zijn op een individuele voorziening;

  • -

    Wettelijk bevoegd verwijzer: huisarts, jeugdarts, medisch specialist, rechter, jeugdbeschermer en jeugdreclasseerder.

Toegang tot overige voorzieningen

Artikel 2: Vrij toegankelijke voorzieningen

  • 1. Vrij toegankelijke voorzieningen zijn beschikbaar voor iedereen. De vraag kan direct bij de desbetreffende instantie worden gesteld.

  • 2. De volgende instanties zijn in ieder geval beschikbaar:

    • a.

      CJG Rijnmond; informatie en (opvoed)advies, jeugdgezondheidszorg, algemene voorlichting, opvoed- en opgroeitrainingen

    • b.

      Jeugd- en jongerenwerk

    • c.

      Huisartsen; algemene voorlichting

    • d.

      KrimpenWijzer; jeugdmaatschappelijk werk op scholen in het primair en voortgezet onderwijs binnen gemeente Krimpen aan den IJssel, cliëntondersteuning en algemeen maatschappelijk werk

    • e.

      Scholen; informatie en (opvoed)advies, algemene voorlichting, opvoed- en opgroeitrainingen

Artikel 3: Vrij toegankelijke voorzieningen met lichte toegangstoets

  • 1. Vrij toegankelijke voorzieningen met een lichte toegangstoets is het voorliggend aanbod van KrimpenWijzer en zonder beschikking beschikbaar.

  • 2. Na aanmelding wordt beoordeeldt of de hulpvraag passend is bij het interne aanbod.

  • 3. Het volgende aanbod is beschikbaar bij KrimpenWijzer;

    • a.

      opvoed- en opgroeitrainingen gericht op pubertijd, echtscheiding, weerbaarheid, sociale vaardigheden en KOPP (kinderen van ouders met psychiatrische problematiek);

    • b.

      ondersteuning op het gebied van welzijn, zorg, opvoeden en opgroeien;

    • c.

      intensieve jongerencoach;

    • d.

      basishulp geestelijke gezondheidszorg.

  • 4. Interne doorverwijzing gebeurt na afstemming en goedkeuring door de jeugdige en/of diens ouder(s).

  • 5. Na een interne doorverwijzing volgt een aanvullend onderzoek om vast te stellen of het gaat om;

    • a.

      diagnostiek, en/of

    • b.

      behandeling, en/of

    • c.

      begeleiding.

Toegang tot individuele voorzieningen

Artikel 4: Niet vrij toegankelijke individuele voorzieningen

  • 1. Individuele voorzieningen zijn alleen toegankelijk via een beschikking van het college of een doorverwijzing van een wettelijk bevoegd verwijzer.

  • 2. Individuele voorzieningen zijn afgestemd op de individuele hulpvraag van de jeugdige en/of ouders en van specialistische aard.

  • 3. De volgende individuele voorzieningen zijn lokaal ingekocht;

    • a.

      Begeleiding individueel 1

    • b.

      Begeleiding individueel 2

    • c.

      Begeleiding individueel 3

    • d.

      Begeleiding groep 1

    • e.

      Begeleiding groep 2

    • f.

      Begeleiding groep 3

    • g.

      Ambulante gezinsbehandeling

    • h.

      Behandeling individueel

    • i.

      Behandeling groep 1

    • j.

      Behandeling groep 2

    • k.

      Persoonlijke verzorging

    • l.

      Logeren, inclusief begeleiding en dagactiviteit

    • m.

      Vervoer dagbesteding/dagbehandeling kind

    • n.

      GB-GGZ

    • o.

      GB-GGZ Plus

  • 4. Om in aanmerking te komen voor de voorziening begeleiding moet zijn vastgesteld dat de cliënt matige tot zware beperkingen heeft op een of meer van de volgende vijf terreinen:

    • a.

      sociale redzaamheid;

    • b.

      bewegen en verplaatsen;

    • c.

      probleemgedrag;

    • d.

      psychisch functioneren;

    • e.

      geheugen- en oriëntatiestoornissen.

  • 5. De volgende individuele voorzieningen zijn regionaal ingekocht binnen de gemeenschappelijke Regio Jeugdhulp Rijnmond (GRJR);

    • a.

      ambulante specialistische jeugdhulp;

    • b.

      jeugd GGZ;

    • c.

      pleegzorg;

    • d.

      verblijf in een instelling (of ambulant alternatief);

    • e.

      crisisopvang;

    • f.

      jeugdzorgplus;

    • g.

      forensische zorg.

  • 6. Voor de regionaal ingekochte individuele voorzieningen wordt gebruik gemaakt van een afwegingskader.

  • 7. Naast het lokale en regionale ingekochte aanbod zijn ook de hoog-specialistische voorzieningen uit het Landelijktransitie Arrangement (LTA) beschikbaar.

Uitwerking lokale individuele voorzieningen

Artikel 5: Duur van de voorziening

  • 1. Een indicatie wordt voor maximaal 12 maanden afgegeven, tenzij anders is aangegeven.

  • 2. Elke 6 maanden wordt de voortgang geëvalueerd tussen jeugdige en/of diens ouder, behandelaar en casusregisseur, tenzij anders afgesproken.

Artikel 6: Behandeling GGZ

  • 1. Generalistische basis GGZ (hierna: GB-GGZ) en GB-GGZ Plus zijn alleen bedoeld voor de behandeling van een somatische en/of psychische aandoening/stoornis.

  • 2. GB-GGZ is bedoeld voor behandeling van lichte tot matige, niet complexe psychische stoornissen.

  • 3. GB-GGZ Plus is bedoeld voor behandeling van lichte tot matige, complexe psychische stoornissen, waarbij medicatieconsulten onderdeel kunnen zijn van de behandeling.

  • 4. De behandeling bij GB-GGZ bestaat gemiddeld uit 10 tot 12 behandelingen van 45 minuten.

  • 5. De behandeling bij GB-GGZ Plus bestaat gemiddeld uit 16 tot 20 behandelingen van 45 minuten.

  • 6. De behandeling bij GB-GGZ Plus moet gebaseerd zijn op een protocollaire behandelaanpak conform multidisciplinaire richtlijnen voor betreffende stoornis.

Uitwerking regionale individuele voorzieningen

Artikel 7: Regionale individuele voorzieningen

  • 1. Regionaal ingekochte voorzieningen worden in de vorm van een arrangement geïndiceerd.

  • 2. Voor het vaststellen van een arrangement wordt gebruik gemaakt van een Afwegingskader_Arrangementenmodel_GRJR

  • 3. Een arrangement is een indicatie van het type zorg dat wordt geleverd en welke intensiteit gevraagd wordt.

  • 4. Een arrangement wordt opgebouwd op basis van de volgende onderdelen:

    • a.

      Resultaatgebied

    • b.

      Bijbehorende subdoelen (optioneel)

    • c.

      Intensiteitstrede

    • d.

      Ondersteuningselement(en) (in geval van verblijf of dagbehandeling/-besteding)

  • 5. De zorgaanbieder is verantwoordelijk voor het bereiken van de resultaten die in het ondersteuningsplan zijn vastgelegd.

Artikel 8: Resultaatgebieden en subdoelen

  • 1. Een arrangement wordt op basis van minimaal één van de volgende resultaatgebieden opgebouwd:

    • a.

      Ondersteuning

    • b.

      Behandeling

    • c.

      Begeleiding ouders/omgeving

  • 2. Per resultaatgebied is een clustering gemaakt van mogelijke subdoelen die gezamenlijk bijdragen aan een gezonde ontwikkeling van een jeugdige.

  • 3. Het selecteren van bijbehorende subdoelen is optioneel.

Artikel 9: Intensiteitstrede

  • 1. Elk resultaatgebied heeft een eigen normering in de intensiteitstreden.

  • 2. De intensiteitstrede wordt bepaald op basis van de bijbehorende kenmerken van de jeugdige en de jeugdhulp die nodig is.

  • 3. De intensiteitstrede per resultaatgebied bepaalt het weekbudget dat beschikbaar wordt gesteld aan de jeugdhulpaanbieder die de jeugdhulp verleent.

  • 4. De resultaatgebieden ‘Ondersteuning’ en ‘Behandeling’ hebben de volgende intensiteitstreden:

    • a.

      Trede 1; beperkt

    • b.

      Trede 2; beperkt/midden

    • c.

      Trede 3; midden

    • d.

      Trede 4; midden/intensief

    • e.

      Trede 5; intensief

    • f.

      Trede 6; zeer intensief

    • g.

      Trede 7; meest intensief

  • 5. Het resultaatgebied ‘Begeleiding ouders/omgeving’ heeft de volgende intensiteitstreden:

    • a.

      Trede 1; beperkt

    • b.

      Trede 2; beperkt/midden

    • c.

      Trede 3; midden

    • d.

      Trede 4; midden/intensief

    • e.

      Trede 5; intensief

Artikel 10: Ondersteuningselementen

  • 1. De arrangementen kennen de volgende aanvullende ondersteuningselementen:

    • a.

      Vervangende opvoeding (verblijf)

    • b.

      Daghulp (dagbesteding, -behandeling)

  • 2. Vervangende opvoeding kent drie verschillende opdrachten binnen het ondersteuningselement:

    • a.

      Pleegzorg

    • b.

      Opname

    • c.

      Langdurig verblijf

  • 3. Elke opdracht binnen Vervangende opvoeding heeft een eigen normering qua intensiteit.

  • 4. De intensiteitstrede van het ondersteuningselement wordt bepaald op basis van de eventuele opdracht, zorgzwaarte en benodigde intensiteit van de gevraagde jeugdhulp.

Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking op de dag na hun bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels Jeugdhulp gemeente Krimpen aan den IJssel 2025.