Regeling Forum gemeente Rijswijk 2025

Geldend van 07-06-2025 t/m heden

Intitulé

Regeling Forum gemeente Rijswijk 2025

De gemeenteraad van Rijswijk,

Bijeen in openbare vergadering op 20 mei 2025

Gelezen het voorstel van de griffie

BESLUIT:

Vast te stellen de volgende Regeling:

Regeling Forum gemeente Rijswijk 2025

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. Forum: Een overlegsituatie als bedoeld in artikel 2;

  • 2. Forum Stad: Het Forum waarin onderwerpen en voorstellen besproken worden die betrekking hebben op de ruimtelijke ontwikkelingen, milieu en mobiliteit;

  • 3. Forum Samenleving: Het Forum waarin onderwerpen en voorstellen besproken worden die betrekking hebben op openbare orde en veiligheid, bestuurlijke-maatschappelijke ontwikkelingen en financiën;

  • 4. Forum Stad en Samenleving: Zienswijzen van gemeenschappelijke regelingen, kadercyclus en begrotingscyclus en als het presidium hierom verzoekt.

  • 5. Voorzitter: De voorzitter van het Forum Stad, het Forum Samenleving of een gecombineerd Forum Stad en Samenleving;

  • 6. Het college: Het college van burgemeester en wethouders van Rijswijk;

  • 7. Gemeentesecretaris: De gemeentesecretaris van Rijswijk zoals bedoeld in artikel 100 van de Gemeentewet;

  • 8. Lid: Een lid van de raad, tenzij anders aangegeven;

  • 9. Fractie: Het lid of de leden van een politieke groepering dat / die in de raad van de gemeente Rijswijk namens die groepering zitting heeft / hebben;

  • 10. Presidium: het door de raad ingestelde orgaan dat voorstellen doet met betrekking tot de werkwijze van de raad;

  • 11. Fractievoorzittersoverleg: het overleg waarin vertrouwelijke, urgente, politiek gevoelige zaken worden besproken door fractievoorzitters, griffier en burgemeester;

  • 12. Griffie: Het door de raad benoemde personeel, met inbegrip van de griffier, dat de raad bij de uitoefening van zijn taak terzijde staat;

  • 13. Griffier: De griffier van de raad van Rijswijk als bedoeld in artikel 100 van de Gemeentewet;

  • 14. Forumgriffier: De griffier of diens plaatsvervanger of een raadsadviseur die het Forum en zijn voorzitter terzijde staat bij zijn werkzaamheden.

  • 15. Hij is ook te lezen als “zij”.

Hoofdstuk 2 Instelling, taken en lidmaatschap

Artikel 2 Forum

  • 1. Beslissingen van de raad worden voorbereid in een daartoe georganiseerde overlegsituatie, genaamd Forum.

  • 2. In een Forum kan de raad overleggen met (leden van) het college.

  • 3. Het bepaalde in het eerste lid doet niets af aan de bevoegdheid van de raad om de voorbereiding van beslissingen in de raadsvergadering te doen plaatsvinden.

Artikel 3 Beeldvormende forumvergadering

Beeldvormende forumvergaderingen: deze hebben als doel het verzamelen van informatie ten behoeve van een goede oordeelsvorming door de fracties ten aanzien van door de raad aangedragen onderwerpen.

Artikel 4 Nadere regels voor beeldvormende forumvergaderingen

  • 1. Het Presidium kan besluiten om op bepaalde tijden en locaties een beeldvormende sessie te houden over een specifiek onderwerp.

  • 2. Burgers, belanghebbenden en het college kunnen, bij uitnodiging, aan een beeldvormende vergadering deel nemen. Zij onderwerpen zich daarbij aan de vergaderorde en de overige regels waarmee de Forumvoorzitter op grond van de Regeling is belast.

  • 3. Daar de burgers en belanghebbenden kunnen deelnemen aan de beeldvormende vergadering is er voorafgaand aan deze vergadering geen inspreekrecht.

Artikel 5 Presentaties college

Door of namens het college of de burgemeester kan een presentatie worden gehouden, voor zover deze gericht is op de voorbereiding van een raadsbeslissing dan wel op het gemeentelijk beleid in algemene zin.

Artikel 6 Taken van het forum

  • 1. De Fora hebben de volgende taken:

    • a.

      het uitbrengen van advies aan de raad of aan het Raadspresidium over een voorstel of een in de raad te behandelen onderwerp;

    • b.

      het voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur;

    • c.

      andere werkzaamheden ter voorbereiding van beslissingen in de raadsvergadering;

    • d.

      het uitbrengen van advies over onderwerpen, waarbij de raad bevoegd gezag is, zonder tussenkomst van het college.

  • 2. Bespreking van een raadsvoorstel tijdens een Forum wordt afgesloten met een advies aan de raad, dat onder meer kan luiden:

    • a.

      het aan de orde zijnde onderwerp voldoende besproken is en rijp voor besluitvorming in de raad. Eventuele technische wijzigingen kunnen met instemming van het Forum doorgevoerd worden in het raadsvoorstel;

    • b.

      het aan de orde zijnde onderwerp is voldoende besproken, doch vereist nog debat in de raadsvergadering;

    • c.

      het aan de orde zijnde onderwerp is nog onvoldoende besproken en moet in een volgende Forumvergadering opnieuw aan de orde komen;

    • d.

      het aan de orde zijnde onderwerp dat vermeld staat op de agenda van de Forumvergadering wordt voor advies terug aan het college gezonden.

  • 3. In de gevallen waarin toepassing wordt gegeven aan artikel 6, tweede lid sub c of d bepaalt het presidium in welke Forumvergadering het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

  • 4. Een raadsvoorstel dat vermeld staat op de agenda van een Forumvergadering, kan niet worden ingetrokken zonder toestemming van het Forum.

Artikel 7 Leden van de fora

  • 1. Ieder raadslid wordt geacht door de gemeenteraad te zijn benoemd tot lid van de Fora.

  • 2. Alle fracties is het toegestaan twee fractieassistenten als plaatsvervangend lid aan te wijzen, die de fractie kan vertegenwoordigen in een Forum.

  • 3. Op de plaatsvervangende leden, als bedoeld in lid 2 zijn de artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

  • 4. Plaatsvervangende leden zijn verplicht een verklaring te ondertekenen, waarmee zij verklaren dat zij geheimhouding in acht zullen nemen ten aanzien van stukken die hun in een besloten vergadering ter hand zijn gesteld of waaromtrent geheimhouding is opgelegd.

Artikel 8 de voorzitters van de forumvergaderingen

  • 1. De voorzitters van de Fora worden door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2. De voorzitter van een Forum neemt niet deel aan de beraadslagingen.

    • a.

      Indien omstandigheden hierom vragen kan de voorzitter met toestemming van het Forum, bij een agendapunt wel deelnemen aan de beraadslagingen;

    • b.

      De voorzitter kan tijdens een Forumvergadering een andere Forumvoorzitter verzoeken het voorzitterschap tijdelijk over te nemen.

  • 3. De voorzitter van een Forum is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering, inclusief de bewaking van de beschikbaar gestelde vergadertijd;

    • b.

      het formuleren van het advies als bedoeld in artikel 6, lid 2;

    • c.

      het handhaven van de orde;

    • d.

      het doen naleven van deze regeling, voor zover deze betrekking heeft op het Forum;

    • e.

      hetgeen deze verordening hem als Forumvoorzitter verder opdraagt.

    • f.

      het concreet maken van de gedane toezeggingen.

Artikel 9 Zittingsduur en vacatures

Een lid van de pool van voorzitters van de Fora kan te allen tijde aan de raad meedelen niet meer als voorzitter te willen optreden. Pas als een opvolger in de pool benoemd is zal het raadslid niet meer als voorzitter worden gevraagd.

Artikel 10 Aanwezigheid van de Forumgriffier en de griffier

  • 1. Ter ondersteuning van ieder Forum fungeert een op voordracht van de griffier door de raad benoemde Forumgriffier. Hij valt onder de verantwoordelijkheid van de griffier.

  • 2. Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt de Forumgriffier vervangen door de griffier of diens plaatsvervanger of een andere Forumgriffier.

  • 3. De griffier kan in iedere vergadering aanwezig zijn.

Hoofdstuk 3: Aanwezigheid college, burgemeester en gemeentesecretaris

Artikel 11 Aanwezigheid van college, burgemeester en gemeentesecretaris

  • 1. Voor de burgemeester en de leden van het college geldt, tenzij expliciet anders is aangegeven, een doorlopende uitnodiging voor alle Fora, om daarin aanwezig te zijn, informatie te verstrekken en, desgevraagd aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 2. Het Presidium of de voorzitter van een Forum kan de burgemeester of één of meer wethouders uitdrukkelijk uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn om informatie te verstrekken en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 3. Het Presidium of de voorzitter van een Forum kan het college verzoeken de gemeentesecretaris aanwezig te laten zijn in de vergadering en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in deze verordening.

Hoofdstuk 4: Vergaderingen

Paragraaf 1: Tijdstip van vergaderingen en voorbereidingen

Artikel 12 Vergaderfrequentie, tijden en locaties

Fora

  • 1.

    Twee weken vóór een raadsvergadering is er een Forumavond waar op een Forum Stad, Forum Samenleving of Forum Stad en Samenleving kan worden gepland.

  • 2.

    Een Forum Stad, Forum Samenleving of Forum Stad en Samenleving wordt gehouden op dinsdagavond vanaf 20.00 uur in het Huis van de stad, in de raadzaal of forumzaal.

  • 3.

    De vergaderingen worden in principe uiterlijk om 0.00 uur beëindigd. Om 23.00 overlegt de voorzitter of afronding binnen een redelijke tijd kan plaatsvinden, of dat een schorsing plaatsvindt tot de daarop volgende forumvergadering of tot de eerder vastgestelde reserveavond.

  • 4.

    Een extra Forumavond kan worden gepland als het aantal te bespreken onderwerpen dit noodzakelijk maakt.

  • 5.

    Een Forumavond kan tevens worden gebruikt worden voor hoorzittingen en andersoortige bijeenkomsten.

Presentaties aan de raad en werkbezoeken

  • 6.

    Op door het presidium vastgestelde avonden bestaat voor de mogelijkheid om presentaties aan de raad te geven.

  • 7.

    Deze avonden zijn tevens te gebruiken voor werkbezoeken.

Presidium

  • 8.

    Het Presidium kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Het voert hierover overleg met de griffier.

  • 9.

    Het Presidium kan besluiten om op andere tijdstippen en locaties dan in de vorige leden bepaald een Forum te houden over een specifiek onderwerp.

  • 10.

    Onverminderd hetgeen in deze regeling is vermeld, bepaalt het Presidium het vergaderschema, de vergadertijden en –zalen van de fora.

Artikel 13 De planning en agendering van Forumvergaderingen

  • 1. Het opstellen en voorbereiden van de conceptagenda voor de vergaderingen van de Fora geschiedt door het Presidium zoals bedoeld in artikel 5 van het Reglement van Orde voor de raad van de gemeente Rijswijk (hierna te noemen: Reglement van Orde).

  • 2. Het Presidium bepaalt voor elke Forumavond

    • a.

      Het aantal Fora op die avond, de verdeling daarvan over de vergaderzalen, alsmede de tijdsduur en de agenda van de vergaderingen;

    • b.

      De aanwijzing van de personen die tijdens deze fora zullen optreden als Forumvoorzitter.

  • 3. Tijdens een Forum Stad, Forum Samenleving of Forum Stad en Samenleving kunnen in ieder geval de volgende zaken aan de orde komen:

    • a.

      Algemeen spreekrecht inwoners, bedrijven (ondernemers) en organisaties over onderwerpen die wel en niet op de agenda staan.

    • b.

      Lijst van ingekomen stukken (raadsinformatiebrieven (RIB’s) en raadsadressen (RA’s)

      • i.

        Bij dit onderdeel wordt aan de hand van de lijst de wijze van afhandeling van ingekomen stukken en raadsadressen vastgesteld

      • ii.

        Bij dit onderdeel kunnen aan de hand van de lijst tevens verzoeken door Forumleden worden ingediend om RIB’s of RA’s te agenderen voor een volgend Forum of voor dezelfde avond;

      • iii.

        Een dergelijk verzoek wordt ingediend met een schriftelijke toelichting met de reden van agendering;

      • iv.

        Een verzoek om agendering voor een volgend forum dient door tenminste 3 van de aanwezige fracties (indienende fractie +2 fracties) te worden ondersteund;

      • v.

        Een verzoek om agendering voor dezelfde avond dient door een meerderheid van de aanwezige forumleden te worden ondersteund.

    • c.

      Mededelingen van het college en zijn leden in het kader van de actieve informatieplicht als bedoeld in artikel 169 van de Gemeentewet;

    • d.

      Terugkoppeling inzake gemeenschappelijke regelingen;

    • e.

      Actualiseren van lijst van toezeggingen en moties;

    • f.

      Vaststellen van Forumverslagen.

    • g.

      Vragenuur met daarin:

      • i.

        algemene vragen over actuele politieke en bestuurlijke actualiteiten;

      • ii.

        deze actuele vragen dienen 32 uur van tevoren per e-mail bij de griffie te worden ingediend

      • iii.

        De voorzitter van het Forum beoordeelt in samenspraak met de griffie vooraf de mate van actualiteit en urgentie van de vraag.

      • iv.

        Indien vragensteller(s) niet akkoord is/zijn met het oordeel van de voorzitter beslist een meerderheid van het forum aan het begin van de vergadering of de vraag alsnog behandeld kan worden in het Forum

      • v.

        Vragen over ingekomen stukken, zijnde informatiebrieven en raadsadressen. Deze vragen dienen eveneens 32 uur voor de desbetreffende vergadering schriftelijk met onderwerp en vraag per e-mail bij de griffie te worden ingediend;

      • vi.

        Per onderwerp wordt aan de vragensteller het woord verleend om één of meer vragen aan het college of de burgemeester te stellen en een toelichting daarop te geven.

      • vii.

        Na de beantwoording door het college of de burgemeester krijgt de vragensteller desgewenst het woord om aanvullende vragen te stellen.

Artikel 14 Technische vragen: ambtelijk spreekuur

  • 1. De mogelijkheid bestaat voor Forumleden om technische of feitelijke vragen in te dienen. Hiervoor kan voorafgaand aan een Forum een ambtelijk spreekuur worden ingesteld. Technische vragen kunnen uitsluitend gesteld worden over een voorstel dat op de agenda staat van het Forum van de vergaderavond.

  • 2. De technische of feitelijke vragen dienen 32 uur van tevoren per e-mail bij de griffie te worden ingediend en worden door de griffie bij de Forum vergaderingen digitaal gepubliceerd, zodat andere raadsleden hiervan kennis kunnen nemen.

Artikel 15 Oproep en agenda

  • 1. De griffie publiceert op last van het Presidium ten minste 10 dagen vóór de eerste Forumbijeenkomst digitaal een oproep aan alle raadsleden en fractieassistenten, onder vermelding van de dag, de tijdstippen en de locaties van de fora.

  • 2. De agenda’s en de daarbij behorende stukken voor de betreffende Fora, worden tegelijkertijd met de oproep gepubliceerd.

  • 3. De mogelijkheid bestaat om moties vreemd in het Forum voorafgaande aan een raadsvergadering te agenderen en inhoudelijk te bespreken. De motie vreemd moet, om in behandeling te worden genomen, schriftelijk of digitaal via de griffie bij de voorzitter worden ingediend. Daarna wordt de motie direct digitaal gepubliceerd.

  • 4. Stukken die gewijzigd moeten worden na behandeling in één van de Fora worden ten minste 10 dagen vóór de desbetreffende raadsvergadering aan de raad gepubliceerd.

Artikel 16 Publicatie van stukken

  • 1. Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met digitaal publiceren van de oproep voor burgers en raadsleden via de griffie op de daarvoor bestemde plek digitaal gepubliceerd.

  • 2. Informatie van het forum waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijft onder berusting van de griffier. De griffier verleent raadsleden en/of fractieassistenten op hun verzoek inzage in deze informatie.

Artikel 17 Openbare kennisgeving

  • 1. De vergaderingen worden door aankondiging en plaatsing op de gemeentelijke website ter openbare kennis gebracht.

  • 2. De openbare kennisgeving vermeldt in ieder geval:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats van het Forum;

    • b.

      Hoe, waar en wanneer een ieder de voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c.

      de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 19.

    • d.

      De mogelijkheid om fysiek aanwezig te zijn bij de vergadering op de publieke tribune en de vergadering live te volgen.

Paragraaf 2: Orde van de vergadering

Artikel 18 Woordvoerder tijdens het Forum

  • 1. Iedere fractie is bevoegd om per agendapunt –behoudens het in artikel 13, derde lid sub g genoemde Vragenuur- één persoon in een Forum het woord te laten voeren. Dit lid wordt geacht namens zijn fractie het woord te voeren.

  • 2. In bijzondere gevallen kan de voorzitter besluiten tot het houden van een Forum waaraan meer dan één deelnemer per fractie het woord mag voeren.

Artikel 19 Spreekrecht in forum

  • 1. Burgers en belanghebbenden hebben, met inachtneming van het in dit artikel bepaalde, het recht om in te spreken tijdens een Forum.

  • 2. Over een onderwerp dat niet op de agenda vermeld is, kan worden ingesproken aan het begin van het Forum Stad, Forum Samenleving en Forum Stad en Samenleving.

  • 3. Over een onderwerp dat geagendeerd is voor behandeling in één van de fora kan direct voorafgaand aan de behandeling van bedoeld onderwerp worden ingesproken.

  • 4. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken meldt dit uiterlijk om 16.00 uur op de dag van de desbetreffende vergadering per e-mail aan de griffie. Naast het onderwerp waarover hij het woord wil voeren, vermeldt hij zijn naam, (mail-)adres en telefoonnummer.

  • 5. Elke spreker krijgt maximaal 5 minuten het woord, met een maximum van 3 sprekers per onderwerp.

  • 6. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van het bepaalde in lid 5 en van de volgorde afwijken, indien de voorzitter dit in het belang acht van de orde van de vergadering.

  • 7. De inspreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter of een lid van de raad kan een voorstel doen voor de behandeling van de inbreng van de inspreker.

  • 8. De voorzitter van een Forum kan aan insprekers de gelegenheid geven om kort (circa 1 minuut) te reageren op de door het Forum gevoerde discussie.

  • 9. Er kan niet worden ingesproken:

    • a.

      over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;

    • b.

      over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;

    • d.

      over de procedure inzake de afhandeling van de ingekomen stukken;

    • e.

      bij een presentatie aan de raad.

Artikel 20 Verslaglegging fora

  • 1. Het verslag bevat in ieder geval:

    • a.

      de adviezen als bedoeld in artikel 6, lid 2;

    • b.

      de namen van de voorzitter, de griffier, de secretaris, de wethouders en aanwezige raadsleden en fractieassistenten, en de namen van overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • c.

      de onderwerpen die besproken zijn;

  • 2. Het verslag wordt opgesteld onder de zorg van de Forumgriffier.

  • 3. Het ontwerpverslag van de Fora wordt, behoudens bijzondere omstandigheden, tijdig voor de daaropvolgende (raad)vergadering gepubliceerd aan alle raadsleden en fractieassistenten, de burgemeester, de wethouders en de gemeentesecretaris, alsmede aan de overige deelnemers.

  • 4. De verslagen van de fora worden vastgesteld in de vergadering van het daarop volgende Forum Stad, Forum Samenleving of Forum Stad en Samenleving.

Artikel 21 Spreekregels

  • 1. Een lid, de burgemeester en een wethouder spreken vanaf hun plaats of vanaf de spreekplaats en richten zich tot de voorzitter. Bij bijzondere gelegenheden kan de voorzitter bepalen dat zij vanaf een andere plaats spreken.

  • 2. Een lid, de burgemeester of een wethouder voeren het woord na het aan de voorzitter gevraagd en van hem verkregen te hebben.

  • 3. De volgorde van sprekers kan worden gewijzigd, wanneer het woord wordt gevraagd over de orde van de vergadering.

Artikel 22 Aantal spreektermijnen

  • 1. De beraadslaging over een onderwerp of voorstel geschiedt in ten hoogste twee termijnen.

  • 2. Voorafgaand aan de eerste termijn inventariseert de voorzitter de beoogde inbreng van de fracties en bepaalt aan de hand daarvan de volgorde van de sprekers.

  • 3. Elke spreektermijn wordt door de Forumvoorzitter afgesloten.

  • 4. Een deelnemer mag in een termijn niet meer dan éénmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 5. Bij de bepaling hoeveel malen een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, worden niet meegerekend interrupties en het spreken over een voorstel van orde.

  • 6. Het aantal interrupties van forumleden in de vergadering per woordvoerder, onderwerp en per termijn bedraagt maximaal 3 keer;

Artikel 23 Voorstellen van orde

  • 1. De voorzitter van het Forum en iedere deelnemer kunnen mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2. Een voorstel van orde kan uitsluitend betrekking hebben op de orde van het betreffende Forum.

  • 3. Over een voorstel van orde beslist de vergadering direct.

Artikel 24 Handhaving orde; schorsing

  • 1. De voorzitter van het Forum handhaaft de orde in de vergaderingen.

  • 2. Hij of zij roept sprekers tot de orde in een vergadering als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

  • 3. Hij kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

  • 4. Hij of zij kan het Forum voorstellen aan een lid van het Forum dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid van het forum de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid van het Forum bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot een Forumvergadering worden ontzegd.

Hoofdstuk 5: Besloten Forum en geheimhouding

Artikel 25 Besloten Forum

  • 1. Het presidium kan in het kader van zijn bevoegdheden op basis van artikel 6 besluiten tot het uitroepen van een besloten vergadering. Een voorzitter kan besluiten een openbare vergadering in beslotenheid te vervolgen.

  • 2. Bij een besloten vergadering kunnen slechts aanwezig zijn de Forumvoorzitter, de Forumgriffier, de notulist, raadsleden en fractieassistenten die een verklaring hebben ondertekend als bedoeld in artikel 7, lid 4, leden van het college van burgemeester en wethouders, de griffier, de gemeentesecretaris, alsmede ambtelijke adviseurs voor zover de Forumvoorzitter hun daartoe toestemming geeft.

  • 3. Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze regeling van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

  • 4. Een besloten forum wordt niet live uitgezonden en de deuren van de zaal zijn gesloten.

Artikel 26 Verslaglegging besloten Forum

  • 1. Conceptverslagen van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de raadsleden, fractieassistenten en college ter inzage gelegd bij de griffie.

  • 2. Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt het Forum een besluit over het al dan niet opheffen van de geheimhouding op het verslag.

Artikel 27 Opheffing geheimhouding

Als het forum geheimhouding heeft opgelegd, dan vindt opheffing hiervan in een besloten forum plaats. Dit is op grond van artikel 89, vierde lid, van de gemeentewet.

Hoofdstuk 6: Toehoorders en pers

Artikel 28 Toehoorders en pers in vergaderingen

  • 1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2. De voorzitter van een Forum is bevoegd om toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot een Forum, en/of raadsvergadering ontzeggen.

Artikel 29 Geluid-en beeldregistratie

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en volgen zijn aanwijzingen op.

Artikel 30 Gebruik mobiele telefoons

In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, moeten mobiele telefoons uit of in de stand-by stand staan. Het hoorbaar gebruik van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die met een geluidssignaal de vergadering kunnen verstoren, is zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 31 Toepasselijkheid Reglement van orde

Naast deze Forumregeling kan het Reglement van Orde van toepassing zijn. In het geval van strijdigheid tussen bepalingen uit het Reglement van Orde en deze regeling gaan de bepalingen in het Reglement van Orde voor.

Artikel 32 Uitleg regeling

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van deze regeling beslist de voorzitter.

Artikel 33 Intrekking oude regeling

De Regeling Forum gemeente Rijswijk, zoals vastgesteld op 23 april 2024 wordt ingetrokken.

Artikel 34 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag volgend op die van bekendmaking.

Artikel 35 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als “Regeling Forum gemeente Rijswijk 2025”.

Ondertekening

Aldus besloten door de Raad van de gemeente Rijswijk, in zijn openbare vergadering van 20 mei 2025

de griffier,

J.A. Massaar, bpa

de voorzitter,

H. Sahin