Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Houten 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 11-06-2025

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Houten 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Houten;

Overwegende dat

Het college van burgemeester en wethouders op grond van de Verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Houten 2025 een nadere regeling kan vaststellen over het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen (BRP);

Gelet op artikel 3.8 en 3.9 van de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP) en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

Besluit vast te stellen:

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Houten 2025

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van Gemeente Houten worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.

  • 3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van Gemeente Houten en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van Gemeente Houten was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2. Over een ingezetene van Gemeente Houten kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.

  • 3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

  • 5. Verstrekking blijft achterwege als de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om verstrekkingsbeperking.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden

  • 1. Het college bepaalt of het verzoek tot verstrekking uit de BRP voldoet aan een gewichtig maatschappelijk belang.

  • 2. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.

  • 3. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking.

  • 2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2025 gemeente Houten.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Houten, in de vergadering van 27 mei 2025.

de secretaris,

R. van Netten

de burgemeester,

H.C. Heerschop

Bijlage 1

Opgave van wettelijke taken die organisatieonderdelen uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.

Deze bijlage behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Houten 2025 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt. Gegevensverstrekking kan plaatsvinden door middel van systematische verstrekking, ad hoc, spontaan en/of selectie.

Het organisatie onderdeel van de gemeente Houten belast met het uitvoeren van de wettelijke taak

Wettelijke grondslag

Gegevens set BRP

Burgerlijke stand

Burgerlijk wetboek

Naam, geboortedatum, geslacht, ouders, huwelijk, verblijfplaats, nationaliteit, overlijden, verblijfstitel, gezag, inschrijving.

Bijhouden BRP

Wet BRP

Naam, geboortedatum, geslacht, ouders, huwelijk, verblijfplaats, nationaliteit, overlijden, verblijfstitel, gezag, inschrijving.

Gemeentelijke uitvaart

Wet op de lijkbezorging

Naam, geboortedatum, geslacht, ouders, overlijden, verblijfplaats, huwelijk, kind.

Naturalisatie en optie

Rijkswet op het Nederlanderschap

Naam, geboortedatum, geslacht, ouders, huwelijk, verblijfplaats, nationaliteit, overlijden, verblijfstitel, gezag, inschrijving.

Verklaring omtrent gedrag

Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats.

Reisdocumenten

Paspoortwet

Naam, geboortedatum, geslacht, ouders, huwelijk, verblijfplaats, nationaliteit, verblijfstitel, gezag, inschrijving.

Rijbewijzen

Regeling rijbewijzen

Naam, geboortedatum, geslacht, huwelijk, verblijfplaats, verblijfstitel, inschrijving.

Legaliseren handtekening en andere documenten

Wet Justitiële Documentatie

Naam

Verkiezingen, volmacht verlening, benoeming leden stembureaus, instructie, indeling en uitbetaling vergoeding

Kieswet

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats, nationaliteit, overlijden, verblijfstitel, inschrijving.

Briefadres en adresonderzoek

Wet BRP

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats, overlijden, inschrijving.

Rampenbestrijding of crisisbeheersing

Besluit veiligheidsregio’s

Naam, geboortedatum, geslacht, ouders, huwelijk, verblijfplaats, nationaliteit, overlijden, verblijfstitel, gezag, inschrijving.

Verstrekken van inlichtingen en doorverwijzen naar andere afdelingen

Diverse gemeentelijke en wettelijke taken

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats, overlijden, inschrijving.

Verloren en gevonden voorwerpen

Burgerlijk Wetboek en Regeling gevonden voorwerpen

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats.

Begraafplaatsadministratie en grafrechten

Wet op de lijkbezorging

Naam, geboortedatum, geslacht, ouders, overlijden, verblijfplaats, huwelijk, kind.

Koninklijke onderscheidingen, 4-5 mei bijeenkomsten, huwelijks- en leeftijdsjubilea, Veteranendag

Geen

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats, huwelijk, overlijden, inschrijving

Aanvragen voor subsidies behandelen, verstrekken van subsidies

Awb

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats.

Aanwezigheidsvergunningen;

Wet op de kansspelen

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats.

Alcoholvergunningen;

Alcoholwet

Huisvestigingsvergunningen;

Opkoopbescherming;

Huisvestingswet

Omgevingsvergunningen, - meldingen en ontheffingen;

Omgevingswet

Vergunningen, vrijstellingen, ontheffingen en mededelingen op grond van de gemeentelijke verordening;

Gemeentewet

Vrijstelling en ontheffing winkeltijden

Winkeltijdenwet

Handhaving, toezicht en opsporing

Algemene Wet Bestuursrecht

Wetboek van strafvordering

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats, gezag,

Leerplicht

Leerplichtwet

Naam, geboortedatum, geslacht, huwelijk, overlijden, ouders, verblijfplaats, gezag.

Integriteitsbeoordelingen (Bibob)

Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats.

Bezwaar, klachten en verzoeken

Wet hergebruik van informatievoorziening

Wet open overheid

AVG

Awb

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats, inschrijving.

Controle ter voorkoming en nemen maatregelen bij misbruik, plegen strafbare feiten en fraude

Omgevingswet, participatiewet, WWB, WMO, Wajong en Wet BRP

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats, huwelijk, kind, overlijden, gezag, inschrijving.

Controle geldigheid gehandicapten parkeerkaarten

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Regeling gehandicaptenparkeerkaart

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats.

Verzoek om archiefstukken

Archiefwet

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats.

Jeugdzorg

Jeugdwet

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats, huwelijk, kind, overlijden, gezag, inschrijving.

Crisismaatregel en inbewaringstelling

Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats, gezag.

Maatschappelijke ondersteuning

Wet maatschappelijke ondersteuning

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats, huwelijk, kind.

Pensioen en uitkering politieke ambtsdragers

Algemene pensioen- en uitkeringswet politieke ambtsdragers

Naam, geboortedatum, geslacht, verblijfplaats, overlijden, huwelijk, kind.

Bijlage 1, Tabel 2

Lijst van registraties/ applicaties van de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.

Registratie

Waarvoor

Gegevens set

DDS (Key2Datadistributie) en vervangende en/of opvolgende systemen.

Opslag van persoonsgegevens t.b.v. geautomatiseerde uitwisseling van persoonsgegevens. In Key2Datadistributie zijn indicaties voor het automatisch afnemen van persoonsgegevens geplaatst bij onderstaande applicaties

Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens

FIS (Key2Financien) en vervangende en/of opvolgende systemen.

Diverse administratieve taken m.n. het voeren van de gemeentelijke financiële administratie

Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en overlijdensgegevens

CRM en Zaaksystemen en vervangende en/of opvolgende systemen.

Midofficepakket t.b.v. digitale dienstverlening

Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens.

Suites voor het Sociaal Domein (Suite4Zorg,

Suite4Jeugdzorg,

Suite4inkomen en

Suite4Sociale Regie) en vervangende en/of opvolgende systemen.

Uitvoering sociale wetgevingen

Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens

BPA (Key2Begraven) en vervangende en/of opvolgende systemen.

Uitvoering Wet op de lijkbezorging

Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens.

LBA (Pronexus) en vervangende en/of opvolgende systemen.

Uitvoering Leerplichtwet

Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens

HR (Handelsregister, KvK) en vervangende en/of opvolgende systemen.

Basisregistratie bedrijven, rechtspersonen en natuurlijke personen)

NAW-gegevens

iBurgerzaken

Uitvoering alle taken gemandateerd aan Dienstverlening, Burgerzaken en KCC

Alle gegevens zoals benoemd in bijlage 1, lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie personen. Team Burgerzaken mag ook muteren in de BRP.

Bijlage 2

Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derden, op grond van artikel 3 Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Houten 2025.

Gewichtig maatschappelijk belang BRP

Categorie derde BRP

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme.

Bibliotheken

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente

Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen

Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed

Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen

Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven

Fondsenwervende organisaties met erkenning van het CBF

Maatschappelijke dienstverlening

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van

Algemene en geestelijke gezondheidszorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Kinderopvangwerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Jeugdwelzijnswerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Ouderenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Gehandicaptenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociale werkvoorziening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociaal - Juridische zorgverlening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Geestelijke en maatschappelijke zorg

Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA

Schuldhulpverlening

Schuldhulpverleningsinstanties

Bevorderen inburgering

Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus

Migrantenhulp

Migrantenorganisaties in de gemeente

Ouderenondersteuning

Ouderenorganisaties

Onderlinge hulp patiënten

Patiëntenverenigingen

Bevorderen van sportgezondheid

Sportverenigingen en organisaties

Bevorderen van de zelfredzaamheid

Thuiszorgorganisaties

Maatschappelijke of filantropische doelen

Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen

Bevordering vrouwenwelzijn

Vrouwenorganisaties

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude

Woningcorporaties

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg

Ziekenhuizen

Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet.

Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land buiten de Europese Unie

Het dienen van een Nederlands publiek belang

Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie

Het dienen van een Nederlands publiek belang

Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid

Algemene toelichting

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens voor specifieke publiekrechtelijke taken, de basisgegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (BRP) vervangen. Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wet BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.

De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de BRP aan organen van Gemeente Houten.

Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor Gemeente Houten en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet Gemeente Houten aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.

De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van Gemeente Houten over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen uit artikel 1 van de Wet BRP. Dit betreft de begrippen: basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie Personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door Gemeente Houten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kan ook een persoon betreffen die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die in Gemeente Houten woont.

Derde

Een derde is elke natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente.

Het begrip gemeentelijke orgaan is niet beperkt tot gemeentelijke diensten. Onder dat begrip vallen ook geprivatiseerde gemeentelijke diensten en bijvoorbeeld stichtingen en corporaties die zijn belast met de uitvoering van taken die door de overheid zijn opgelegd.

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in Gemeente Houten woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor Gemeente Houten op grond van artikel 3.2 Wet BRP.

Zolang de Wet BRP door Gemeente Houten wordt uitgevoerd met behulp van systemen die gebruikt werden tijdens de Wet GBA, is er geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK, met betrekking tot de eigen inwoners. Gemeente Houten heeft in dat geval zelfbeschikking over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in Gemeente Houten woonachtig zijn, dient Gemeente Houten het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

Ook voor de verstrekking aan de gegevensmakelaar (DDS) wordt aangesloten bij dit autorisatiebesluit. Organen van Gemeente Houten mogen alleen gebruik maken van de gegevensmakelaar zoals vermeld in het autorisatiebesluit.

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van toegang tot gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al deels voorzien in de Wet BRP. Desondanks kan er sprake zijn van een lokale situatie die het gemeenschappelijk belang dient, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In gevallen waarbij sprake is van werkzaamheden die gelijktijdig het gemeentebelang en het maatschappelijk belang dienen, is de gemeenteraad bevoegd autorisaties aan nader te bepalen categorieën van derden te verlenen, voor het raadplegen van gegevens van inwoners van Gemeente Houten.

De verantwoordelijkheid voor de bepaling hiervan is door de gemeenteraad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van artikel 156 Gemeentewet.

Voor de aanwijzing van de werkzaamheden dienen burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt te nemen. Het moet hierbij gaan om werkzaamheden:

Die samenhangen met een overheidstaak;

Gericht zijn op het in stand houden van voorzieningen voor burgers waarbij sprake is van overheidsverantwoordelijkheid;

Waarbij, gelet op overheidsverantwoordelijkheid, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de BRP gerechtvaardigd is.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de toegestane verstrekking van gegevens aan derden die werkzaamheden met een gemeentelijk en maatschappelijk belang uitvoeren mogen gegevens ook verstrekt worden aan derden, die voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verkregen van de persoon waar gegevens over worden opgevraagd.

Beperkte gegevensverstrekking

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking van gegevens uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Dit betreft de volgende gegevens: de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of geregistreerd partner, het al dan niet gebruiken van de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner of de eerdere echtgenoot/geregistreerd partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

De regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Gemeente Houten 2025, die uit deze regeling kan worden geciteerd, treedt in werking op de dag na haar bekendmaking.