Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740149
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR740149/1
Verordening burgerinitiatief West Betuwe 2025
Geldend van 07-06-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening burgerinitiatief West Betuwe 2025De raad van de gemeente West Betuwe,
gelezen het voorstel van het presidium van 15 april 2025,
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet,
besluit:
de Verordening burgerinitiatief West Betuwe 2025 vast te stellen.
Burgerinitiatief West Betuwe 2025
Artikel 1. Uitleg van gebruikte woorden
In deze verordening staan woorden die mensen verschillend kunnen uitleggen. Omdat er geen verschil van mening mag bestaan, staat hier per woord wat het in deze verordening betekent.
- -
Agendacommissie: een groep raadsleden die door de raad zijn benoemd als voorzitters. De agendacommissie stelt de voorlopige agenda voor de vergaderingen van de gemeenteraad op;
- -
Burgerinitiatief: een schriftelijk voorstel van een of meerdere inwoner(s) aan de raad over gemeentelijk beleid, waarover de raad praat en een besluit neemt;
- -
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe;
- -
Inwoner: een inwoner van de gemeente West Betuwe van 12 jaar of ouder;
- -
Raad: de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe;
- -
Voorzitter: de voorzitter van de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe.
Artikel 2. Doel
Het doel van de Verordening burgerinitiatief West Betuwe 2025 is om inwoners de mogelijkheid te bieden om ideeën voor de gemeente met de raad te delen. Zo kunnen ze invloed uitoefenen op beleid van de gemeente.
Artikel 3. Indienen van een geldig burgerinitiatief
-
1. Een inwoner dient via de raadsgriffie een geldig burgerinitiatief in bij de voorzitter.
-
2. Een geldig burgerinitiatief heeft als inhoud:
- a.
een goede omschrijving van het burgerinitiatief.
- b.
een uitleg van het burgerinitiatief, met daarin de reden voor het initiatief en een schatting van de kosten (als dit van toepassing is) die het initiatief met zich meebrengt.
- c.
een overzicht van voor- en achternaam, adres, geboortedatum en handtekening van de initiatiefnemer(s).
- i.
Ten minste een en ten hoogste drie personen treden op als vertegenwoordiger(s) van het burgerinitiatief.
- ii.
De eerstgenoemde vertegenwoordiger is de contactpersoon voor de raad.
- i.
- d.
een lijst met ondersteunende inwoners, waarop hun naam, adres, woonplaats, geboortedatum en handtekening staan.
- i.
Als het initiatief over een kern gaat, moet deze lijst uit ten minste 25 ondersteunende inwoners bestaan.
- ii.
Als het initiatief over de hele gemeente gaat, moet deze lijst uit ten minste 50 ondersteunende inwoners bestaan.
- i.
- a.
-
3. Een burgerinitiatief over een onderwerp waar de raad volgens de wet niet over gaat, maar het college wel, stuurt de raad door naar het college. Hierbij geeft de raad eventueel een advies mee aan het college. Het college behandelt het initiatief vervolgens als een burgerinitiatief dat aan het college is gericht.
Artikel 4. Redenen voor afwijzen van een burgerinitiatief
Een burgerinitiatief kan niet gaan over:
- a.
Een onderwerp waar het gemeentebestuur (het college en de raad) volgens de wet niet over gaat.
- b.
Een klacht in de zin van Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
- c.
Een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur.
- d.
De gemeentelijke begroting en begrotingen van gemeenschappelijke regelingen.
- e.
De gemeentelijke belastingen en tarieven.
- f.
Een onderwerp dat alleen over een privébelang gaat.
- g.
Een onderwerp waarover de raad in de huidige raadsperiode een besluit nam.
Artikel 5. Agendering van een geldig burgerinitiatief
-
1. De agendacommissie zet het burgerinitiatief op de agenda van haar eerstvolgende vergadering na de datum waarop het initiatief is ingediend. Dit is het geval als het om een geldig burgerinitiatief gaat (artikel 3) en het initiatief niet is afgewezen (artikel 4).
-
2. Er moet minstens twee weken liggen tussen het indienen van het burgerinitiatief en de vergaderdatum van de agendacommissie.
-
3. Tijdens de in het eerste lid genoemde vergadering, besluit de agendacommissie op welke agenda van de raad het burgerinitiatief komt te staan.
-
4. De voorzitter nodigt de initiatiefnemer(s) uit voor de vergadering van de raad waarin het burgerinitiatief op de agenda staat. De initiatiefnemer of zijn plaatsvervanger kan tijdens deze vergadering het burgerinitiatief mondeling uitleggen.
Artikel 6. Besluitvorming en afdoening
-
1. Binnen 12 weken nadat de agendacommissie besloot om het burgerinitiatief in behandeling te nemen, overlegt en besluit de raad over dit initiatief.
- a.
In die 12 weken kan de raad advies vragen over het burgerinitiatief bij het college of ergens anders. Daarbij stelt de raad een termijn vast waarbinnen het advies moet worden gegeven.
- b.
Als een burgerinitiatief wordt ingediend in de maanden juli of augustus, dan wordt de termijn van 12 weken met 8 weken verlengd.
- a.
-
2. Nadat de raad een besluit neemt over het burgerinitiatief, deelt de raad dit met de initiatiefnemer(s):
- a.
Als de raad instemt met het burgerinitiatief, krijgt de initiatiefnemer(s) informatie over de vervolgstappen voor de uitwerking van het burgerinitiatief.
- b.
Als de raad geheel of gedeeltelijk afwijkt van het gevraagde besluit in het burgerinitiatief, dan geeft hij daar de redenen voor aan.
- c.
Als de raad het burgerinitiatief afwijst, is sprake van een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Hiertegen staat bezwaar en beroep open.
- a.
-
3. Nadat de raad over het burgerinitiatief een besluit neemt, wordt dit besluit bekendgemaakt in het huis-aan-huisblad van de gemeente West Betuwe en op de website van de gemeenteraad van West Betuwe.
Artikel 7. Citeertitel en inwerkingtreding
-
1. Deze verordening noemen we “Verordening burgerinitiatief gemeente West Betuwe 2025”.
-
2. Deze verordening gaat in op de dag na bekendmaking.
-
3. De Verordening burgerinitiatief gemeente West Betuwe 2021 wordt ingetrokken.
Ondertekening
Vastgesteld in de openbare vergadering van 27 mei 2025, nummer 2025-045,
de griffier
Hans van der Graaffde voorzitter
Servaas StoopZiet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl