Verordening adviesraad sociaal domein Borne 2025

Geldend van 12-06-2025 t/m heden

Intitulé

Verordening adviesraad sociaal domein Borne 2025

de raad van de gemeente Borne;

gelet op het raadsvoorstel d.d. 15 april 2025, met kenmerk 25int01792, waarvan de motivering onlosmakelijk deel uitmaakt van dit besluit.

besluit:

vast te stellen de:

Verordening adviesraad sociaal domein Borne 2025

de raad van de gemeente Borne;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 april 2025;

gelet op artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2025, artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 149 van de Gemeentewet;

[De grondslag bevat een kennelijke verschrijving, hier wordt bedoeld: gelet op artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 149 van de Gemeentewet;]

besluit:

vast te stellen,

Verordening adviesraad sociaal domein Borne 2025

(cliëntenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet)

Artikel 1. Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Achterban: inwoners, cliënten en ervaringsdeskundigen in het sociaal domein van Borne die door de adviesraad geraadpleegd worden;

  • b.

    Adviesraad: adviesraad sociaal domein Borne; een onafhankelijke adviesraad voor het college;

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van gemeente Borne;

  • d.

    Gemeente: gemeente Borne;

  • e.

    Ambtelijk contactpersoon: een door het college aangewezen persoon, die fungeert als contactpersoon voor de adviesraad;

  • f.

    Inwonersparticipatie: de wijze waarop de gemeente de inwoners betrekt bij de ontwikkeling van beleid op het gebied van de Jeugdwet (Jw), de Participatiewet (Pw) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);

  • g.

    Beleid: gestelde doelen met daaraan verbonden beschikbare middelen en een tijdspad.

Artikel 2. Doel

Doel van deze verordening is het regelen van de wijze waarop inwoners, waaronder in ieder geval cliënten en ervaringsdeskundigen of hun vertegenwoordigers, in het sociaal domein van Borne worden betrokken bij de uitvoering van de Jeugdwet (Jw), de Participatiewet (Pw) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), en in de gelegenheid worden gesteld voorstellen voor het beleid te doen.

Artikel 3. Adviesraad sociaal domein

Het adviesorgaan voor de Wmo, Jw en de Pw wordt gevormd door de adviesraad sociaal domein (de adviesraad).

Artikel 4. Taken en bevoegdheden gemeentebestuur

  • 1. Het college vraagt schriftelijk advies aan de adviesraad over beleidsvoornemens op het gebied van de Wmo, Jw en Pw van de gemeenteraad en het college op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. Indien sprake is van een terinzageleggingsperiode, worden de ontwerpbeleidsregels gelijktijdig aangeboden aan de adviesraad ter beoordeling.

  • 3. Beleidsvoornemens met betrekking tot de Wmo, Jw en de Pw worden opgenomen in de jaarplanning.

  • 4. De jaarplanning wordt gedeeld met de adviesraad.

  • 5. Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de adviesaanvraag aan de adviesraad wordt toegezonden uiterlijk zes weken voorafgaand aan de datum waarop het college voornemens is om zelf het beleid vast te stellen of het college de gemeenteraad voorstelt het beleid vast te stellen.

  • 6. De adviesraad kan vooraf gepolst worden over een voorgenomen standpunt.

  • 7. De wijze waarop het college met een advies van de adviesraad omgaat wordt schriftelijk met de adviesraad gecommuniceerd.

  • 8. Als het college afwijkt van het advies van de adviesraad dan worden daarbij de gronden vermeld waarom wordt afgeweken.

  • 9. In voorkomende gevallen kan het college besluiten af te wijken van de in lid 5 genoemde termijnen.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden adviesraad

  • 1. De adviesraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college over verordeningen en beleidsvoorstellen op het gebied van de Wmo, Jw en Pw.

  • 2. De adviesraad geeft invulling aan de wettelijk voorgeschreven inwonersparticipatie, zoals vastgelegd in de Wmo, Jw en Pw.

  • 3. De adviesraad stelt zich tot taak zoveel mogelijk haar achterban te informeren en actief te betrekken bij de advisering.

  • 4. De adviesraad geeft in het advies aan hoe de achterban is betrokken bij de advisering.

  • 5. De adviesraad heeft geen bevoegdheden over individuele casussen.

  • 6. De leden van de adviesraad zijn verplicht informatie, welke aan hen uit hoofde van hun lidmaatschap van de adviesraad vertrouwelijk of onder embargo is verstrekt, vertrouwelijk te behandelen.

  • 7. De adviesraad stelt aan het einde van het jaar een jaarverslag op.

  • 8. De adviesraad is zelf verantwoordelijk voor het opstellen van een jaarverslag inclusief financieel jaaroverzicht.

Artikel 6. Samenstelling adviesraad

  • 1. De adviesraad bestaat uit maximaal 10 leden.

  • 2. De leden van de adviesraad zijn inwoners van de gemeente Borne.

  • 3. De leden van de adviesraad streven er met elkaar naar de kennis en ervaring te hebben, die nodig is om de belangen van de inwoners van gemeente Borne te behartigen op de domeinen Wmo, Jw en Pw.

  • 4. Er wordt door het college en de adviesraad naar gestreefd om de adviesraad te laten bestaan uit minimaal 3 leden die tevens cliënt of ervaringsdeskundige zijn in één van de domeinen maatschappelijke ondersteuning, jeugd en participatie. Voor zover het betreft het domein jeugd kan ook een wettelijk vertegenwoordiger van een cliënt lid zijn.

  • 5. Er wordt door het college en de adviesraad naar gestreefd om de overige leden van de adviesraad te laten bestaan uit leden die deskundigheid hebben in tenminste één van de drie domeinen Wmo, Jw en Pw.

  • 6. Bij de selectie van de leden door de adviesraad wordt gestreefd naar een evenwichtige vertegenwoordiging van de drie domeinen Wmo, Jw en Pw.

  • 7. Het lidmaatschap van de adviesraad is niet verenigbaar met:

    • a.

      het lidmaatschap van de gemeenteraad;

    • b.

      het lidmaatschap van een commissie als bedoeld in de artikelen 82, 83 of 84 van denGemeentewet, ingesteld door de gemeenteraad, het college of de burgemeester, tenzij het gaat om het lidmaatschap van een commissie als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet en deze commissie uitsluitend een adviserende functie heeft;

    • c.

      een functie namens een lokale politieke partij;

    • d.

      een functie als werknemer in dienst van de gemeente;

    • e.

      functies waarbij sprake is van een mogelijke belangenverstrengeling met de taken en bevoegdheden van de adviesraad.

  • 8. De adviesraad kiest een voorzitter, vicevoorzitter, secretaris en plaatsvervangend secretaris uit haar midden.

Artikel 7. Benoeming en zittingsduur

  • 1. Voor een evenwichtige samenstelling van de adviesraad stelt het college een functieprofiel en een vacaturetekst op.

  • 2. Werving van de leden van de adviesraad vindt plaats via een openbare sollicitatieprocedure, waaronder werving en bekendmaking in de lokale media.

  • 3. De leden van de adviesraad worden benoemd door het college.

  • 4. De leden van de adviesraad worden benoemd voor een periode van 2 jaar. Het college kan leden voor maximaal 2 jaar herbenoemen.

  • 5. De adviesraad houdt een overzicht bij van zittende leden, inclusief een rooster van infunctietreding, herbenoeming, aftreden voor de zittende leden.

  • 6. Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      door het verstrijken van de periode waarvoor men is benoemd, behoudens herbenoeming;

    • c.

      doordat niet meer wordt voldaan aan de voorwaarden genoemd in artikel 6, lid 7;

    • d.

      door ontslag op voordracht van minimaal twee-derde van het totaal aantal leden van de adviesraad op grond van handelen of nalaten van betrokkene, waardoor voortzetting van het lidmaatschap in de adviesraad ongewenst wordt geacht.

Artikel 8. Vergaderingen adviesraad

  • 1. De adviesraad vergadert maximaal 8 maal per kalenderjaar.

  • 2. De secretaris van de adviesraad ontvangt de jaarplanning van de afdeling Samen Leven. In de jaarplanning is vastgelegd voor welke onderwerpen advies wordt gevraagd.

  • 3. De secretaris van de adviesraad organiseert de vergaderingen van de adviesraad en stelt met inbreng van de achterban de agenda op.

  • 4. De vergaderingen van de adviesraad zijn in principe openbaar. De adviesraad kan ervoor kiezen een (gedeeltelijk) besloten vergadering te organiseren, mits hiervoor redenen aanwezig worden geacht.

  • 5. De adviesraad kan medewerkers van de gemeente Borne, inwoners en/of externe deskundigen uitnodigen om tijdens een vergadering toelichting te geven.

  • 6. Alleen leden van de adviesraad zijn stemgerechtigd. Alle besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen. Besluiten kunnen alleen worden genomen indien tenminste twee-derde van de leden aanwezig is. Bij gelijke stemverdeling heeft de voorzitter de doorslaggevende stem.

  • 7. De adviesraad is zelf verantwoordelijk voor het opstellen van de notulen.

Artikel 9. Procedure

  • 1. Het college zorgt ervoor dat aan de adviesraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de adviesraad.

  • 2. Het college wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de adviesraad. Deze verstrekt relevante informatie aan de adviesraad, zoals (beleid)stukken die ter advisering worden voorgelegd en bewaakt termijnen.

  • 3. Het college vraagt over relevante beleidsontwikkeling en beleidsvoornemens advies aan de adviesraad.

  • 4. De adviesraad brengt een advies schriftelijk aan het college uit. De secretaris schrijft het advies, waarna de voorzitter het ondertekent.

  • 5. In geval van spoedeisendheid, kan in overleg tussen de voorzitter en contactambtenaar worden afgeweken van de onder lid 4 genoemde procedure.

Artikel 10. Ambtelijk contactpersoon

  • 1. De ambtelijk contactpersoon wordt door het college aangewezen en fungeert als contactpersoon voor de adviesraad.

  • 2. Communicatie tussen de gemeente en de adviesraad gaat via de ambtelijk contactpersoon.

  • 3. De taken van de ambtelijk contactpersoon zijn:

    • -

      Processen bewaken.

    • -

      Delen relevante stukken, waaronder een verzoek om advies.

    • -

      Bewaken termijnen.

    • -

      Facturen betalen.

    • -

      Communicatie tussen college en de adviesraad.

Artikel 11. Faciliteiten

  • 1. Voor de vergaderingen van de adviesraad stelt het college een toegankelijke vergaderlocatie ter beschikking.

  • 2. De leden van de adviesraad krijgen een onkostenvergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen.

    De vergoeding per bijgewoonde vergadering is conform de vergoeding voor raads- en commissieleden op grond van het Rechtspositiebesluit decentrale ambtsdragers. De tegemoetkoming wordt jaarlijks geïndexeerd.

  • 3. De ambtelijk contactpersoon zorgt aan de hand van de overlegde presentielijst voor de uitbetaling van de presentiegelden.

  • 4. De vergoeding wordt verstrekt voor maximaal 8 vergaderingen in het jaar. Het jaarlijkse overleg met het college valt hier buiten.

  • 5. De adviesraad is zelf verantwoordelijk voor zijn communicatie en public relations.

Artikel 12. Budget

  • 1. Het college stelt jaarlijks een budget aan de adviesraad beschikbaar voor de uitvoering van haar taken ter hoogte van € 3.000,-

  • 2. De adviesraad kan de volgende kosten ten laste brengen van het in het eerste lid bedoelde budget:

    • a.

      inschakeling van professionele ondersteuning door derden;

    • b.

      documentatie, literatuur, vaktijdschriften die verband houden met de Wmo, Jw en de Pw;

    • c.

      deskundigheidsbevordering door scholing inclusief reiskosten, maximaal de onbelaste reiskostenvergoeding;

    • d.

      faciliteiten voor overleg met en activering van de achterban;

    • e.

      voorlichting en public relations.

  • 3. Het budget in artikel 12 lid 1 wordt jaarlijks per 1 januari geïndexeerd conform het Centraal Bureau voor Statistiek indexering op basis van de consumentenprijsindex (CPI).

Artikel 13. Periodiek overleg

Het college overlegt minimaal 1 maal per jaar met de adviesraad. Zowel de leden van de adviesraad als het college kunnen onderwerpen aanmelden voor de agenda van dit periodiek overleg.

Artikel 14. Gevallen waarin de verordening niet voorziet

In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college, na de voorzitter te hebben gehoord.

Artikel 15. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking 1 op de dag na die van de bekendmaking.

  • 2. Op het moment dat deze Verordening in werking treedt, wordt de op 18 oktober 2017 vastgestelde Verordening adviesraad sociaal domein Borne ingetrokken.

Artikel 16. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening adviesraad sociaal domein Borne 2025.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 27 mei 2025.

De voorzitter,

w.g.

De griffier,

w.g.